مراقبت از نوزادنوزاد

گرفتن ناخن نوزاد | 9 نکته مهم در گرفتن ناخن نوزاد

گرفتن ناخن نوزاد یکی از اعمال حساس و نیازمند دقت بالا است. برای ناخن گرفتن نوزاد دو دسته مادر وجود دارد. دسته اول کسانی که ناخن نوزاد را نرم می‌دانند و دلیل برای کوتاهی آن ندارند. دسته دوم کسانی که ناخن نوزاد را عامل برای جمع شدن میکروب می‌بینند و برای کوتاهی آن سریع اقدام می‌کنند. این کار چالش بر انگیز گاهی به دلیل ترس والدین از آسیب به گوشت انجام نمی‌شود.

اما باید به گرفتن ناخن نوزاد دقت کنید تا کودک از آسیب‌هایی مانند چنگ زدن خود، چنگ زدن دیگران، جمع شدن میکروب و … در امان باشد. روند رشد ناخن کودکان بسیار سریع است و هر زمان که احساس بلندی کردید؛ برای گرفتن آن باید اقدام کنید. اگر در این روند با مشکل روبرو هستید، برای گرفتن ناخن نوزاد زمانی که خواب است اقدام کنید. یا زمانی که از حمام بیرون می‌آید و ناخن های او نرم است. در این مقاله نکات مهم و آموزشی به شما توضیح داده ایم که روند کوتاهی ناخن نوزاد را آسان می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن ناخن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

گرفتن ناخن نوزاد

گرفتن ناخن نوزاد چگونه است؟

گرفتن ناخن نوزاد روندی دارد که همه والدین باید به آن اشراف داشته باشند. این کار بسیار چالش بر انگیز است و اغلب والدین به دلیل ترس، از این کار بازداری می‌کنند. انجام این کار اصلا راحت نیست اما شما به عنوان والدین باید از روش هایی مانند خواب و بعد حمام کودک استفاده کنید تا آسیب به او وارد نشود.

حتی ابزار جدیدی برای کوتاهی ناخن نوزاد وجود دارد که به کمک سوهان برقی است. با کمک این دستگاه؛ دیگر مشکلی با کوتاهی فرزند نخواهید داشت. نکاتی در این مقاله ذکر شده است که شما را به عنوان والد آگاه می‌کند. اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید، از روانشناس کودک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

چرا گرفتن ناخن نوزاد الزامی است؟

گرفتن ناخن نوزاد الزامی است! اما چرا الزامی؟ ناخن نوزاد نرم است، اما در کنار این نرمی نیز هم است. و به دلیل اینکه نوزاد کنترل خوبی به دستان ندارند؛ احتمال چنگ زدن خود و دیگران بسیار بالا است. علاوه بر موضوع چنگ انداختن، میکروب و آلودگی بسیاری زیر ناخن ها جمع می‌شود که کودک نیز دائم دستان خود را داخل دهان می‌برد. این آلودگی ها وارد دهان و ریه می‌شود؛ در نهایت بیماری به وجود می‌آورد.

کوتاهی ‌ناخن‌ نوزاد هر چند وقت یک بار لازم است؟

به دلیل رشد سریع ناخن ها در نوزادان، لازم است که هر 2 بار در هفته گرفتن ناخن نوزاد را انجام دهید. رشد ناخن در نوزادان با یکدیگر متفاوت است. به همین جهت هر زمان که احساس کردید ناخن ها بلند شده، فورا برای کوتاهی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

زمان مناسب گرفتن ناخن نوزاد

برای گرفتن ناخن نوزاد باید زمان مناسب در دست داشته باشید. بهترین زمان هنگام خواب یا بعد از حمام است که ناخن های فرزند شما نازک و نرم شده است. حتی بعد از غذا خوردن که کودک سیر شده و در حال استراحت است؛ این کار را می‌توانید انجام دهید.

وسایل مورد نیاز جهت گرفتن ناخن نوزاد

برای گرفتن ناخن نوزاد برخی از وسایل لازم است که قبل از این فرایند باید در دسترس خود قرار دهید. حتما به خاطر داشته باشید که ناخن گیر مخصوص نوزاد باشد یا از دستگاه های کوتاهی ناخن و قیچی مخصوص کودک استفاده کنید. درکنار خود دستمال کاغذی و گوش پاکن داشته باشید تا برای پاکسازی آلودگی ها از آن استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

فرایند گرفتن ناخن نوزاد چگونه است؟

برای گرفتن ناخن نوزاد باید برخی از نکات را به خاطر داشته باشید تا کودک اذیت نشود. در این بخش مقاله به این نکات اشاره کرده ایم.

🔻 موقعیت مکانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی نور وجود داشته باشد.

🔻 سعی کنید در جایی باشید که نور طبیعی به شما بزند.

🔻در صورتی که نور طبیعی وجود نداشت، از لامپ و نور مصنوعی استفاده کنید.

🔻 محل قرارگیری کودک را مکانی راحت انتخاب کنید.

🔻 کودک را بغل کنید و سر او را در جای آرام و مناسب قرار دهید.

🔻انگشتان کودک را به شیوه ای در دست بگیرید که دستانش تکان نخورد و از طرفی به او فشار زیاد وارد نشود.

🔻 ناخن ها را با توجه به انحنای انگشتان کوتاه کنید.

🔻 ناخن های پا را مستقیم و از عرض کوتاه کنید.

🔻برای نرم کردن ناخن و رفع تیزی، از سوهان مخصوص کودک استفاده کنید.

اگر در صورت گرفتن‌ ناخن نوزاد به او آسیب وارد شد چه کنیم؟

اگر در صورت گرفتن‌ ناخن نوزاد به او آسیب وارد شد چه کنیم؟

🔸 از گوش پاکن و دستمال کاغذی خون اضافه را پاک کنید.

🔸 خیلی به انگشت فشار وارد نکنید و اجازه دهید خون جریان طبیعی داشته باشد.

🔸گوش پاکن را آغشته به الکل کنید و زخم را تمیز کنید. یا فورا دستان او را با آب و صابون بشورید.

🔸 با دستمال تمیز، هرگونه مواد اضافه روی دست را پاک کنید.

🔸 از چسب زخم استفاده نکنید. زیرا کودک به دهان خود فرو می‌برد و این موضوع خطرناک است.

🔸اگر خونریزی زیاد بود، به پزشک مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ گرفتن ناخن نوزاد کار چالش بر انگیزی است. اما با اطلاع از نکات مهم در این زمینه، کار شما ساده تر خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم که برای کوتاهی ناخن کودک، از وسایل مخصوص او استفاده کنید و این وسایل را هر بار ضدعفونی کنید. در کنار مراقبت های این چنینی، موضوع رشد و تربیت فرزند را جدی بگیرید. برای تربیت فرزند از روانشناس کمک بگیرید تا سلامت روانی او را تضمین کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن ناخن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره