سلامت کودککودک

مواد غذایی آلرژی زا برای کودک | لیست کامل

مواد غذایی آلرژی زا برای کودک در دسته های مختلفی قرار دارد. اما اغلب کودکان و میانگین 8 درصد از آنها را به خود درگیر می‌کند. غذاهای زیادی وجود دارد که باعث بروز آلرژی می‌شود. اما برخی از مواد غذایی مانند شیر گاو، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل، ماهی و کنجد با درصد بالاتری باعث بروز آلرژی می‌شوند. 

مواد غذایی آلرژی زا برای کودک باید مورد به والدین آموزش داده شود. به خصوص وقتی فرزند شما نوزاد است و به عنوان والدین اطلاعی در رابطه با حساسیت های او ندارید. متاسفانه راه حلی جز امتحان مواد غذایی برای آگاهی از حساسیت های فرزند ندارید. اما برخی از مواد غذایی برای اغلب کودکان حساسیت می‌آفریند. در صورت مشاهده هر نوع آلرژی فورا به متخصص مراجعه کنید. در این مقاله لیست مواد غذایی آلرژی زا برای کودک را آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه مواد غذایی آلرژی زا برای کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

مواد غذایی آلرژی زا برای کودک

مواد غذایی آلرژی زا برای کودک

آلرژی یک واکنش افراطی سیستم ایمنی به پروتئین بی ضرر در ماده غذایی خاص است. زمانی که کودک ماده آلرژی زا را می‌خورد؛ بدن او آنتی بادی تولید می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. این علائم طی چند دقیقه ظاهر می‌شود. نوع ظهور آنها گاهی روی پوست مانند کهیر، خارش و قرمزی است و عده ای به صورت گوارشی مانند اسهال و استفراغ حساسیت خود را بروز می‌دهند. مواد غذایی آلرژی زا برای کودک در دسته های مختلفی قرار دارد که از بارزترین آن می‌توان به تخم مرغ، سویا و شیر گاو اشاره کرد. 

همانطور که به مواد غذایی آلرژی را برای کودک توجه می‌کنید؛ لطفا به تربیت و نوع رفتار با او نیز اهمیت دهید. کودکان جدا از سلامت جسمانی به سلامت روانی هم نیازمند هستند. در این راه حتما از روانشناس کمک بگیرید تا راهکار اصولی به شما ارائه شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. 

انواع مواد غذایی آلرژی زا برای کودک

انواع مواد غذایی آلرژی زا برای کودک

مواد غذایی آلرژی زا برای کودک انواع مختلفی دارد. این مواد در همه کودکان یکسان نیست و متفاوت از یکدیگر وجود دارد. در این بخش مقاله راجع به انواع مواد غذایی آلرژی زا برای کودک صحبت کرده ایم.

محصولات لبنیاتی

یکی از مواد غذایی آلرژی زا برای کودک، محصولات لبنی و شیر است. شیر و محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، کره و بستنی می‌توانند آلرژی زا برای برخی از کودکان باشند. حتی بسیاری از کودکان به شیر گاو حساسیت دارند.

بادام زمینی | مواد غذایی آلرژی زا برای کودک

از دیگر مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان، بادام زمینی است. این ماده غذایی تهدید کننده حیات است و به عنوان یک ماده کشنده شناخته می‌شود. به دلیل اینکه پروتئین موجود در بادام زمینی شبیه به آجیل درختی است؛ احتمال اینکه به آجیل درختی هم حساسیت داشته باشید زیاد است. 

سویا

یکی از مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان، سویا است. سویا نیز یک ماده آلرژی زا است که برخی از کودکان حساس به آن هستند. این ماده غذایی تقریبا 5 درصد کودکان را به خود درگیر می‌کنند و اغلب در کودکان زیر 3 سال مشاهده می‌شود. خوشبختانه آلرژی به سویا تا 10 سالگی رفع می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

تخم مرغ 

تخم‌ مرغ یکی از مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان است. برخی از افراد به سفیده تخم مرغ، عده ای به زرده و تعدادی به تمامی اجزا تخم مرغ حساسیت دارند. بر اساس نظر کارشناسان، حتی افرادی که به یکی از اجزای تخم مرغ حساسیت دارند، باید از خوردن تخم مرغ به طور کامل جلوگیری کنند. تخم مرغ دومین آلرژی رایج بین غذا ها است. 

گندم

برخی از کودکان ممکن است حساسیت به گندم داشته باشند که می‌تواند منجر به آلرژی شود. این نوع آلرژی نادر است و تا سن 12 سالگی رفع می‌شود. حتی عده ای از کودکان علاوه بر گندم، به سایر غلات ها حساسیت دارند. اما در دسته مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان قرار می‌گیرد. 

فندق | مواد غذایی آلرژی زا برای کودک

مغز های خشک و فندق‌ها مانند بادام، پسته، گردو و بادام زمینی نیز ممکن است آلرژی زا برای برخی از کودکان باشند. این ماده غذایی و مغز های خشک حتما باید جدی گرفته شود. 

کنجد

یکی از مواد غذایی آلرژی زا در کودکان، کنجد است. حدودا 17 درصد از کودکان به این ماده غذایی حساسیت دارند و تنها 20 تا 30 درصد آن با گذشت زمان رفع خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید. 

ماهی

ماهی از دیگر مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان است. حدودا 2 درصد کودکان به این ماده حساسیت دارند و با خوردن ماهی، حساسیت آنها بروز می‌کند. اما بسیاری از افراد نیز هستند که تنها با دست زدن به ماهی یا تنفس بخار در حال پخت آن به آلرژی مبتلا می‌شوند. اغلب افراد با گذر زمان حساسیت به ماهی در آنها رفع خواهد شد. 

کلام آخر

در این مقاله راجع به مواد غذایی آلرژی زا برای کودکان صحبت کرده ایم. مواد غذایی گوناگونی وجود دارند که در بدن هر کودک به شیوه متفاوتی بروز می‌کند. برای اطلاع از حساسیت های فرزند خود؛ حتما از متخصصین سلامت راهنمایی بگیرید تا دچار عارضه نشوند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی برای درمان آلرژی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که کودک واکنش آلرژیک شدید مانند مشکلات تنفسی، تورم دهان و … داشته باشد؛ سیستم بدن را تحت تاثیر ثرار دهد و کودک دچار کهیر، درد معده و … شود؛ باید به پزشک مراجعه کنید. 

آیا آلرژی قابل درمان است؟

در حال حاضر درمان قطعی و اساسی برای آلرژی وجود ندارد. اما بهترین گزینه برای جلوگیری از بروز حساسیت، جلوگیری از ماده غذایی است که به آن حساسیت دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره