رشد و مراقبتسلامت کودککودک

سندروم داون | علائم، علل و درمان

سندروم داون یکی از انواع بیماری هایی است که در اثر ناهنجاری های کروموزومی ایجاد می‌شود. در این سندروم فرد یک کروموزم 21 اضافی داشته و به طور کلی دارای 47 عدد کروموزم در بدن خود است. از آنجایی که سندروم به بیماری هایی اطلاق می‌شود که نشانه های مختلفی برای افراد ایجاد می‌کنند؛ این بیماری نیز مستثنی نبوده و علاوه بر عقب ماندگی ذهنی، مشکلات دیگری را نیز برای فرد ایجاد می‌کند. تاخیر در رشد جسمانی و روانی در این افراد از زمان تولد آغاز شده و تا پایان عمر ادامه می‌یابد. در واقع این افراد هیچگاه رشد طبیعی نداشته و همواره نیاز به مراقبت دارند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم داون می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سندروم داون

متاسفانه بسیاری از ناهنجاری ها و عقب ماندگی ها قابل درمان نبوده و تا پایان عمر ادامه می‌یابند. حتی پیشرفت های اخیر در دنیای پزشکی نیز در این مورد موثر نیست. این افراد نمی‎‌توانند ازدواج کرده و یا بچه دار شوند. همچنین نیاز به مراقبت و حمایت از طرف والدین خود دارند. با اینکه ضریب هوشی آنان خیلی کم نیست؛ اما معمولا نمی‌توانند تحصیلات خود را تا مقاطع بالاتری ادامه دهند.

در سالهای اخیر میزان اطلاعات و آگاهی نسبت به این موضوع بیشتر شده و افراد واکنش درستی تری نسبت به آن دارند. حتی این افراد می‌توانند کارهایی را هم انجام داده و در جامعه حضور یابند. این بیماری درجات مختلفی دارد و همچنین به دلایل مختلفی نیز بروز می‌کند. در این مقاله به بررسی بیشتر جنبه های مختلف این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از اصول تربیت کودک کلیک کنید.

علل بروز سندروم داون

سندروم داون یکی از شایع ترین اختلالات ژنتیکی محسوب می‌شود. در واقع همه مبتلایان به این اختلال به دلیل مشکلات ژنتیکی مبتلا می‌شود. اما عوامل مختلفی می‌توانند ژنتیک را در افراد تغییر دهند. برای مثال تغذیه نامناسب، قرار گیری در معرض اشعه های مختلف و … همگی در این مورد موثر هستند. به همین دلیل می‌توان در صورت داشتن این ژن، تا حدی ابتلای جنین را به این اختلال، کاهش داد. بهتر است افراد در صورت داشتن این ژن، قبل از بارداری و در حین آن مواردی را رعایت کرده و از بروز آن جلوگیری نمایند.

انواع سندروم داون

انواع سندروم داون

سندروم داون با توجه به نوع ایجاد آن، انواع مختلفی دارد. در واقع جابجایی کروموزم ها در این اختلال، به شکل های مختلفی ایجاد می‌شود. در نهایت همه این افراد مبتلا به سندروم داون شده و نشانه های مشابهی را تجربه می‌کنند.

◀تریزومی 21

تریزومی 21 در شرایطی ایجاد می‌شود که فرد یک کروموزم 21 اضافی دارد. در واقع سه کروموزم 21 در سلول های این افراد هست. این نوع شایع ترین نوع سندروم داون است که در حین تقسیم سلولی میوز و بعد از برخورد اسپرم و با تخمک ایجاد می‌شود.

◀موزاییسم

موزاییسم نوع دیگری از سندروم داون است که در آن کودک با کروموزم های اضافی در برخی از سلول هایش متولد می‌شود. این افراد معمولا نشانه های کمتری را تجربه می‌کنند.

◀جابه جایی

در نوع جابه جایی، فرد به طور طبیعی 46 کروموزم دارد. اما کروموزم 21 که مربوط به این بروز این اختلال است؛ یک بخش اضافی دارد. این بخش متصل شده به کروموزم 21، در کودک منجر به بروز سندروم داون می‌گردد.</p>

نشانه های افراد مبتلا به سندروم داون

افراد مبتلا به سندروم داون، نشانه های مختلفی را در رفتار و حتی نشانه های ظاهری خود تجربه می‌کنند. در واقع گاهی برخی از والدین در دوران جنینی متوجه این موضوع نشده اند و بعد از تولد با استفاده از این نشانه ها می‌توانند از این بیماری مطلع شوند.در این قسمت به توضیح این نشانه ها می‌پردازیم.

 🔸نشانه های شناختی

نشانه های شناختی کودکان مبتلا به سندروم داون شامل اختلال در راه رفتن، یادگیری و حتی حرکات آنان می‌گردد. گرچه بلافاصله بعد از تولد، افراد با توجه به نشانه های ظاهری متوجه ابتلا به این اختلال خواهند شد. اما به طور کلی نشانه های شناختی مدتی بعد از تولد شروع به ظاهر شدن می‌کنند.

🔸نشانه های رفتاری

کودکان مبتلا به سندروم داون معمولا در مورد نیازهای خود با شما صحبت نمی‌کنند؛ اما رفتارهایی مانند لجبازی و کج خلقی، رفتارهای وسواسی اجباری، رفتارهای تکانشی، اختلال در قدرت تجزیه و تحلیل، ظرفیت یادگیری کم، دامنه توجه کم، حواس پرتی و… از خود بروز می‌دهند. برای اطلاع از دلایل جیغ زدن کودک کلیک کنید.

🔸نشانه های جسمانی

برخی از نشانه های ظاهری آنان نیز شامل موارد زیر می‌شود.

پل بینی صاف و کشیده

گردن کوتاه

صورت پهن

فاصله بیش از حد چشم ها از هم

چروک زیاد کف دست ها

انگشتانی پهن و کوتاه

توان عضلانی کم

گوشهای کوچک تر از حد و چسبیده به سر

بیماری های مرتبط با بیماری سندروم داون

معمولا افرادی که مبتلا به سندروم داون هستند؛ به بیماری های دیگری نیز مبتلا می‌شوند. چاقی زیاد، مشکلات شنوایی و بینایی، تاخیر در رشد دندان ها، آب مرواید زودتر از موعد، احتمال بیشتر ابتلا به آلزایمر، کم کاری غده تیروئید در این افراد، افزایش احتمال ابتلا به عفونت های مختلف و… همگی از این موارد  هستند.

غربالگری برای تشخیص سندروم داون در دوران بارداری

معمولا اختلال سندروم داون در بیشتر موارد قبل از تولد با استفاده از آزمایش مختلف در این دوران و همچنین غربالگری قابل تشخیص است. این تست ها در سه ماهه اول و دوم انجام شده که شامل سونوگرافی و آزمایش خون است. تست های اضافی که در این دوران گرفته می‌شود نیز شامل آمینوسنتز، نمونه برداری از جفت و نمونه برداری از خون بند ناف است.

معمولا در صورتی که این اختلال در سه ماه اول بارداری تشخیص داده شود؛ والدین می‌توانند با استفاده از نامه پزشکی قانونی سقط قانونی انجام دهند. همچنین بعد از تولد نیز آزمایش هایی در این زمینه صورت می‌گیرد که افراد از ابتلا و یا سلامت نوزاد نسبت به این بیماری اطمینان حاصل کنند. معاینه جسمانی کودک و همچنین آزمایش خون کاریوتیپ در این راستا انجام می‌شود.

درمان سندروم داون

درمان سندروم داون

فراموش نکنید که برای درمان سندروم داون هیچ گونه درمانی وجود ندارد. تنها می‌توان با روش هایی از آن پیشگیری نمود. علاوه بر انجام اقدامات قبل از بارداری، بعد از تولد افراد می‌توانند فرزند خود را به کاردرمانی برده و مهارت های مختلف را در او تقویت کنند. معمولا این افراد طول عمر کوتاه تر از معمول هم دارند. اما در این دوران باید به سلامت جسمانی و روانی آنها اهمیت داد و به آنان کمک کرد.

سخن پایانی

معمولا کودکان سندروم داون اگر در معرض آموزش های لازم قرار گیرند؛ می‌توانند شکوفا شده و از استعداد های خود در زمینه های مختلف بهره گیرند. اما این اقدام با کمک مشاور و کار درمانگر و همچنین حمایت والدین امکانپذیر است. بهتر است والدین این افراد از دوران کودکی، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و به فرزند خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم داون می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره