سلامت کودککودک

لکنت زبان کودکان | انواع و درمان لکنت زبان کودک

لکنت زبان کودکان یکی از مشکلات شایع در میان کودکان است. بسیاری از کودکان در دوره رشد خود مشکلاتی را تجربه می‌کنند که منجر به لکنت زبان می‌گردد. این موضوع در بیشتر موارد موقت بوده و کمتر کسی لکنت زبان اش تا دوران بزرگسالی ادامه می‌یابد. در بیشتر موارد لکنت زبان قابل درمان بوده و می‌توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد. این موضوع با همکاری خود کودک و والدین او امکانپذیر است. فراموش نکنید که این شرایط می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی برای کودک گردد؛ به همین دلیل درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. افراد برای درمان می‌توانند با یک مشاوره کودک مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که در حین حرف زدن بر روی یکی از حروف وقفه ایجاد شده و یا به صورت مکرر تکرار گردد. این موضوع خانواده ها را بسیار نگران کرده و حتی باعث می‌شود که این مشکل تشدید شود. این حالت کودک را دچار اضطراب کرده و مشکلات زیادی را برای او ایجاد می‌کند. بهتر است در این مورد به کودک فشار زیادی وارد نکرده و برای درمان به او کمک کنید. لکنت یک اختلال گفتاری ارتباطی محسوب شده که احتمال پیشروی آن هست. به همین دلیل پیشگیری و درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اطلاع از دلایل گوشه گیری در کودکان کلیک کنید.

سن شروع لکنت زبان در کودکان

فراموش نکنید که اختلال در گفتار تا 3 سالگی طبیعی است. چرا که کودک در این سنین در حال یادگیری زبان و حرف زدن و احتمال دارد که دچار مشکلاتی گردد. بر اساس تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است؛ معمولا لکنت زبان از 2 تا 5 سالگی ایجاد شده و در شش یا هفت سالگی که کودک به مدرسه می‌رود؛ به اوج می‌رسد. اما از طرفی در این دوران، کودک نسبت به تکلم خود حساس نبوده و از این بابت نگران نمی‌شود. اما هرچه فرایند درمان زودتر آغاز شود؛ نتایج بهتری در پی خواهد داشت. برای اطلاع از نشانه های کودکان دیرآموز کلیک کنید.

دلایل لکنت زبان کودکان

دلایل لکنت زبان کودکان

لکنت زبان کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. البته هنوز نمی‌توان دلیل قطعی برای ابتلا به لکنت در نظر گرفت؛ اما برخی از عواملی که نقش بیشتری در این مورد دارند؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با پیامدهای ناشی از ترساندن کودک کلیک کنید.

🔸ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در این مورد دارد. به طوری که دانشمندان معتقدند که 60 درصد از افرادی که دچار لکنت زبان می‌شوند؛ یکی از اعضای خانواده آنها لکنت زبان داشته است.

🔸دلایل رشدی

در دوران رشد، عوامل مختلفی بروز می‌کنند که منجر به اختلال لکنت زبان در کودکان می‌شوند. این حالت در بیشتر موارد در 18 ماهگی تا 2 سالگی اتفاق می‌افتد. در این حالت، لکنت وقت بوده و حتی به صورت خودجوش درمان می‌شود.

🔸اختلالات عصبی

برخی از تحقیقات حاکی از آنند که سیستم پردازشی مغر افرادی که دارای لکنت زبان هستند؛ متفاوت از افراد سالم است. به همین دلیل نباید در این مورد نقش عوامل عصبی را در مورد لکنت زبان کودکان، دست کم گرفت. اختلالات عصبی کودکان، بسیار گوناگون بوده و نشانه های زیادی را ایجاد می‌کنند.

عوامل موثر بر لکنت زبان کودکان

از طرفی برخی از موضوعات بسیار در مورد لکنت زبان کودکان، موثر هستند. مداخله در مورد لکنت زبان باید با توجه به عوامل زیر صورت گیرد.

خانواده: برای درمان لکنت زبان کودکان و یا حتی پیش بینی این موضوع بهتر است در ابتدا خانواده درجه یک کودک مورد بررسی قرار گیرند.

سن و جنسیت: بروز لکنت زبان کودکان قبل از سن 3 سالگی اصلا نگران کننده نیست و به احتمال زیاد از بین می‌رود. از طرفی پسران به طور چشمگیری بیشتر از دختران به لکنت زبان مبتلا می‌شوند.

ابتلا به سایر اختلالات زبانی: همچنین باید در این مورد ابتلا به سایر اختلالات گفتاری و ارتباطی را نیز در نظر گرفت.

مدت زمان ابتلا به لکنت زبان: اگر مدت زمان لکنت زبان کودکان بیشتر از 6 ماه بدون وقفه طول بکشد؛ احتمال درمان آن بسیار کمتر است.

انواع لکنت زبان در کودکان

معمولا دسته بندی های مختلفی برای لکنت زبان کودکان در نظر می‌گیرند. یا آن را به سه نوع کلی و یا دو نوع کلونیک و تونیک تقسیم می‌کنند. در نوع اول که بیشتر در پسران اتفاق می‌افتد در کمتر پنج سالگی بوده و در بیشتر موارد به زودی درمان می‌شود. و در نوع دوم شاهد ناهنجاری هایی در مغز و اعصاب و یا عضلات هستیم. در نوع سوم نیز لکنت زبان به دلیل بیماری ای ایجاد می‌شود که بر تفکر و استدلال کودک اثرگذار است.

نشانه های ابتلا به لکنت زبان کودکان

برای تشخیص لکنت زبان کودکان، اطرافیان در ابتدا باید متوجه نشانه های کودک شوند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

وقفه در تولید صدا یا هجا

کشیدن برخی از صداها

تکرار غیرعادی صدا یا هجا

جایگزین کردن کلماتی که کودک در بیان آنها مشکلی ندارد

امتناع از صحبت کردن

بروز نشانه های بدنی مانند مشت کردن دست ها و یا بسته شدن چشم ها

ترس از حرف زدن

تشخیص لکنت زبان

تشخیص دقیق و به موقع لکنت زبان کودکان بسیار حائز اهمیت است. همچنین برای اینکار افراد حتما باید از متخصص کمک بگیرند. برای تشخیص گذاری در ابتدا متخصص گذشته کودک را به دقت بررسی کرده و در قدم بعدی از معاینه بالینی کمک می‌گیرد.

روش های درمان لکنت زبان کودکان

برای اختلال لکنت زبان کودکان، روش های درمانی مختلفی وجود دارد. در صورت تشخیص دقیق، افراد می‌توانند روش متناسب خود را انتخاب کرده و با کمک متخصص آن را آغاز کنند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم.

📌دارودرمانی

بسیاری از متخصصین معتقدند که لکنت زبان کودکان ناشی از استرس و اضطراب آنهاست. به همین دلیل در چنین شرایطی برای آنها داروهای آرامبخش تجویز می‌کنند. برای مصرف دارو در این زمینه افراد نباید به صورت خودسرانه عمل کرده و می‌توانند از روانپزشک و یا متخصص کودک کمک بگیرند.

📌رفتاردرمانی

در رفتار درمانی نیز بر افکار کودک که متناسب با ترس او و یا حتی لکنت اوست کار می‌کنند. در این حالت رفتارهای ناسازگار و ناهنجار کودک کاهش یافته و به بهتر عمل می‌کند.

📌گفتاردرمانی

یکی از اصلی ترین روش های برای درمان لکنت زبان کودکان، گفتار درمانی است. در این روش متخصص با کودک به روش های مختلفی بر نحوه بیان کرده صداها و هجا ها کار کرده و همچنین تمرین هایی نیز به او می‌دهد. مدت زمان این دوره درمانی برای کودکان متفاوت بوده و بستگی به میزان همکاری و انگیزه آنها دارد.

پیشگیری از لکنت زبان در کودکان

برای پیشگیری از بروز لکنت زبان در کودکان افراد بهتر است با کودک خود به طور واضح صحبت کرده و به صورت مداوم از او ایراد گیری نکنند. همچنین او را در معرض محتواهای آموزشی متناسب با سنش قرار داده تا متوجه نحوه بیان درست کلمات بشوند. همچنین از لحاظ روانی نیز برای او آرامش و امنیت کافی را فراهم کرده تا از این موضوع پیشگیری کنند.

مواجه با لکنت زبان کودکان در اطرافیان

مواجه با لکنت زبان کودکان

علاوه بر روش های تخصصی درمان لکنت زبان کودکان، بهتر است خانواده و اطرافیان نیز در این مورد نکاتی را بدانند. آنها بهتر است به جای سرزنش و یا فشار آوردن به او، از او در دوران درمان حمایت کرده و همچنین برای شنیدن حرف های او صبور باشند. از طرفی او را برای صحبت کردن تشویق کرده و باعث خجالت کودک در این مورد نشوند. بهتر است اطرافیان علت این موضوع را در قدم اول پیدا کرده و برای درمان اقدام نمایند.

سخن پایانی

لکنت زبان کودکان به قدری مهم است که 30 مهرماه را به نام روز جهانی آگاهی از لکنت زبان نام گذاری کرده اند. به دلیل اینکه کودکان اطلاعات دقیقی در این مورد ندارند؛ بسیار احتمال دارد که از این بابت دچار خجالت شده و یا فشار زیادی را تحمل کنند. به همین دلیل بهتر است والدین به آنها آموزش دهند که این موضوع را مانند یک ویژگی خاص دانسته و خود را سرزنش نکنند. خوشبختانه لکنت تا حد زیادی قابل درمان و پیشگیری است. تنها افراد باید در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه لکنت زبان کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره