ازدواجزوج و خانواده

صحبت با همسر | ۱۰ راهکار صحبت با همسر

صحبت با همسر چه راه‌هایی دارد؟ این سؤال برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان پیش می‌آید. مهم‌ترین نکته در یک ازدواج سالم این است که شما بتوانید با همسرتان صحبت کنید. وقتی ما بتوانیم با هم حرف بزنیم در واقع می‌توانیم نیازهایمان را بیان کنیم، ابراز علاقه کنیم و همچنین مشکلاتمان با یکدیگر را حل کنیم. پس حتماً شما هم متوجه این نکته هستید که صحبت با همسر اهمیت بسیار زیادی دارد. متأسفانه بسیاری از ما در این توانایی مشکلاتی داریم. این موضوع تا حدی به این دلیل است که کسی راه‌های صحبت‌کردن به‌خصوص با جنس مخالف را به ما آموزش نداده است. علاوه بر این تفاوت‌های شخصیتی گاهی باعث می‌شوند ما نتوانیم گفت‌وگوی سالمی داشته باشیم و به نتیجه برسیم. اگر به دنبال روش‌هایی برای صحبت با همسر هستید و یا نمی‌دانید مشکلات ارتباطی‌تان را چطور حل کنید بهتر است در این متن همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صحبت با همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

صحبت با همسر

صحبت با همسر چگونه است؟

ازدواج و زندگی با همسر، پیش از هر چیز یک رابطه انسانی است. در واقع شما یک ارتباط را با فردی دیگر شروع کرده‌اید. همه ما هم این را می‌دانیم که اولین و ساده‌ترین جز برای داشتن رابطه، صحبت با همسر و برقراری ارتباط است. درواقع بر اساس صحبت است که ما می‌توانیم هر چیز دیگر مثل علاقه و صمیمیت یا شناخت عمیق از یکدیگر را به دست بیاوریم. بااین‌حال نکته مهم این است که بسیاری از ما راه‌های صحبت‌کردن صحیح و سازنده را بلد نیستیم. این یعنی ما وارد یک رابطه شده‌ایم اما توانایی ارتباط برقرارکردن با یکدیگر را نداریم. در چنین شرایطی شما چطور می‌توانید به همسرتان ابراز علاقه کنید؟ چطور نیازهایتان را به او نشان می‌دهید؟ یا از همه این‌ها مهم‌تر شما چطور بر سر مسائل زندگی مشترکتان به توافق و تفاهم می‌رسید؟

آمارها نشان می‌دهند بسیاری از کسانی که توانایی صحبت‌کردن سالم با همسرشان را ندارند در مورد سؤالات بالا و بسیاری از مسائل دیگر نیز دچار مشکل می‌شوند. در یک جمله می‌توانیم بگوییم این شخصیت‌ها رضایت و کیفیت پایین‌تری را نسبت به زندگی مشترک گزارش می‌کنند. بااین‌حال خبر خوب این است که صحبت با همسر کار سخت و غیر قابل انجامی نیست. صحبت‌کردن یک مهارت است که شما در هر زمانی می‌توانید آن را یاد بگیرید. پس اگر تا امروز نتوانسته‌اید در این مهارت به توانایی بالا برسید نگران نباشید و تنها به تمرین‌کردن و یادگرفتن بیشتر ادامه بدهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید. 

اهمیت صحبت با همسر

صحبت با همسر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای رابطه بهتر و رضایت از زندگی باید به این مساله بیشتر توجه کنید. در این بخش مقاله راجع به میزان اهمیت صحبت با همسر توضیح داده ایم.

📌 احساس نزدیکی بیشتر | صحبت با همسر

یکی از دلایل مهم صحبت با همسر، احساس نزدیکی بیشتر است. اولین فایده صحبت‌کردن این است که باعث نزدیکی می‌شود. تصور کنید همسر شما شخصیتی است که هرگز راجع به افکار و ایده‌ها یا نیازها و توقعاتی که از شما دارد صحبت نمی‌کند. در این شرایط از کجا می‌فهمید که چطور باید با او رفتار کنید؟ طبیعتاً بسیاری از مسائل راجع به او برای ما ندانسته و ناشناخته می‌شوند. به‌علاوه شما ممکن است بارها دچار سوءتفاهم شوید یا برداشت‌های اشتباهی از رفتار همسرتان داشته باشید که او هرگز برای اصلاح‌کردنش تلاشی نمی‌کند. آیا شما در این شرایط می‌توانید با همسرتان احساس نزدیکی و صمیمیت داشته باشید؟ تا حدودی می‌توانیم بگوییم که شما در حال زندگی‌کردن با یک غریبه هستید.

به همین خاطر است که مشاورین خانواده معمولا از زوج‌ها می‌خواهند که زمان‌هایی را برای در کنار هم بودن و ارتباط داشتن با یکدیگر اختصاص بدهند. وقتی شما و همسرتان راجع به خواسته‌ها و نیازهایتان با یکدیگر صحبت می‌کنید طبیعتاً شناخت بهتری از هم پیدا می‌کنید. این شناخت بهتر باعث می‌شود عمق رابطه شما و همین‌طور صمیمیت بینتان نیز بیشتر بشود. به‌علاوه شما خواهید توانست در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کنید که همسرتان چه واکنشی دارد، چه چیزی او را ناراحت یا خوشحال می‌کند. بنابراین به صحبت با همسر اهمیت بدهید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محبت به همسر کلیک کنید. 

📌 برطرف‌شدن بسیاری از سوءتفاهم‌ها

از اهمیت صحبت با همسر می‌توان به رفع سوء تفاهم ها اشاره کرد. تصور کنید همسر شما جایی از صحبت‌هایتان را درست نفهمیده است یا راجع به یکی از رفتارهایتان دچار سوءتفاهم شده؛ اگر او راجع به احساس و فکری که به سراغش آمده با شما صحبت نکند چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتاً دلگیری و ناراحتی را نسبت به شما خواهد داشت که اصلاً تقصیر شما نیست. یا اگر شما از صحبت‌کردن و توضیح‌دادن واقعیت شانه خالی کنید چطور؟ در این حالت همه چیز را در پرده‌ای از ابهام باقی گذاشته‌اید و در نتیجه همسرتان این اجازه را خواهد داشت که هرطور دلش می‌خواهد برداشت کند. اما زمانی که باهم صحبت می‌کنید شما متوجه نقطه‌نظرات و تصورهای یکدیگر می‌شوید. در این شرایط هرکدام از شما این فرصت عادلانه را دارد که راجع به افکار و رفتارش توضیح بدهد. درنتیجه بسیاری از اختلاف‌ها و نگرانی‌هایی که ما در ذهنمان راجع به یکدیگر می‌سازیم از بین خواهند رفت.

📌 نتیجه‌گیری مناسب برای مسائل | صحبت با همسر

یکی از دلایل اهمیت صحبت با همسر؛ بررسی بهتر مسائل است. زندگی مشترک به این معنی است که شما می‌بایست برای مسائل مختلف زندگی با هم به توافق برسید. یعنی در واقع اهداف زندگی شما، مسیری که در آن حرکت می‌کنید و هر چیز دیگری باید بر اساس یک توافق شکل بگیرد. این توافق چطور به دست می‌آید؟ طبیعتاً شما راهی به‌غیراز صحبت‌کردن و مذاکره با یکدیگر ندارید. اگر ما نتوانیم برای رسیدن به این هدف‌های مشترک باهم صحبت کنیم زندگی به جایی می‌رسد که هرگز از آن لذت نمی‌برید. زیرا احساس می‌کنید شما در تصمیمات یا مسیر این زندگی نقشی ندارید. یا شاید برعکس؛ این احساس در شما ایجاد بشود که همه کارها را باید به‌تنهایی انجام بدهید و هیچ‌کس در این مسیر همراه شما نیست.

راهکارهایی برای صحبت با همسر

راهکارهایی برای صحبت با همسر

همه ما فکر می‌کنیم صحبت‌کردن را بلد هستیم. اما در واقع ما بیشتر این را بلدیم که خواسته‌های خودمان را ابراز کنیم. صحبت با همسر، اصول و قواعد خاصی دارد. اگر می‌خواهید از صحبت‌هایتان به یک نتیجه مطلوب برسید طبیعتاً می‌بایست اصول صحبت‌کردن را هم به‌درستی رعایت کنید. بعضی از مهم‌ترین قواعد صحبت با همسر را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.

➰ شرایط صحبت‌کردن را فراهم کنید

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که صحبت‌کردن همیشه و هر لحظه ممکن نیست. این تصور را از ذهنتان بیرون کنید که هر بار حرفی به ذهنتان می‌رسد می‌بایست همان لحظه برایش نتیجه‌ای پیدا کنید. برای داشتن یک گفت‌وگوی منطقی هر دوی شما می‌بایست در شرایط احساسی و ذهنی مناسبی باشید. پس اولین قانون برای صحبت با همسر این است که زمان و مکان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید. فضا می‌بایست کاملاً ساکت و آرام باشد، هیچ فرد دیگری در محیط حضور نداشته باشد و مطمئن باشید که صدایتان به دیگران نمی‌رسد. به‌علاوه به لحاظ زمانی شما می‌بایست در شرایطی باشید که بتوانید یک گفت‌وگو را جلو برده و نتیجه‌گیری کنید. اگر احساس می‌کنید خسته یا گرسنه هستید و یا شرایطتان به شکلی است که در میانه صحبت‌ها باید بحث را نیمه‌کاره رها کنید بهتر است حرف‌هایتان را به زمان بهتری موکول کنید.

➰ همدلی داشته باشید | صحبت با همسر

یک قانون بسیار مهم در صحبت با همسر این است که همدلی داشته باشید. همدلی‌کردن به معنای آن است که به طرف مقابل نشان بدهید متوجه احساسات او هستید و احساسش برای شما ارزش دارد. این نکته مهم را راجع به همدلی در ذهنتان داشته باشید که در یک گفت‌وگوی سالم شما اول باید همدلی‌تان را نشان بدهید. تنها بعد از اینکه طرف مقابل مطمئن شد شما متوجه احساس او نیز هستید و درکش می‌کنید نوبت به این می‌رسد که از خواسته و نظر خودتان هم صحبت کنید. جملاتی مانند: ” می‌فهمم که برایت سخت بوده است” یا “درک می‌کنم که نگران این موضوع هستی” می‌توانند نشان بدهند که شما احساسات همسرتان را در نظر می‌گیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار با همسر کلیک کنید. 

➰ دیدگاه‌هایتان را به‌عنوان قانون کلی بیان نکنید

برای صحبت با همسر باید برای بیان دیدگاه دقت داشته باشید. در زندگی مشترک، شما و همسرتان هر دو به یک اندازه حق دارید. همیشه این اصل را در گفت و گوهایتان رعایت کنید که طرف مقابل نیز مانند شما صاحب فکر و ایده است. پس قرار نیست خواسته یا طرز فکر شما قانون و درست باشد. در تمام صحبت‌هایتان تلاش کنید از عباراتی مانند “من فکر می‌کنم… ” یا “به نظر من… ” استفاده کنید. وقتی شما به شکلی صحبت می‌کنید که انگار حرف و ایده شما درست است و هرکس مخالف آن باشد اشتباه می‌کند یک حالت دفاعی ناخواسته را در طرف مقابل ایجاد می‌کنید.

➰ صریح و مشخص صحبت کنید

در صحبت با همسر یا هر فرد دیگری این نکته را در نظر بگیرید که حرف‌های شما می‌بایست شفاف و مشخص باشند. حرف‌زدن با گوشه‌وکنایه یا در لفافه صحبت‌کردن نمی‌تواند نتیجه خوبی برایتان داشته باشد. در این شرایط شما به طرف مقابل اجازه می‌دهید که هر برداشتی از حرف‌های شما داشته باشد. پس اگر می‌خواهید خواسته‌ها و انتظارات شما به همان شکلی که می‌خواهید فهمیده بشوند حتماً شفاف صحبت کنید.

➰ قرار نیست یکدیگر را قانع کنید

بسیاری از ما وقتی قرار است بر سر یک موضوع با هم صحبت کنیم سعی می‌کنیم تا طرف مقابل را قانع کنیم که دیدگاه ما درست است. درواقع هرکدام از ما تلاش می‌کنیم مزیت‌های دیدگاه خودمان را نشان بدهیم و به دیگری ثابت کنیم که طرز فکر او ایراداتی دارد یا به نتیجه خوبی نخواهد رسید. یک قانون مهم که در صحبت با همسر باید رعایت کنید این است که قرار نیست شما یا همسرتان یکدیگر را قانع کنید که نظر خودتان درست است. در یک گفت‌وگوی دونفره قرار است شما به نتیجه‌ای برسید که برای هر دو نفرتان خوشایند باشد. این یعنی هم شما و هم طرف مقابل باید تا حدودی از خواسته‌های خودش کوتاه بیاید. پس در واقع می‌توانیم بگوییم هدف از صحبت با همسر این است که به یک نتیجه‌گیری دونفره برسیم تا هر دو نفر از آن راضی باشند.

➰ راجع به یک موضوع مشخص صحبت کنید

در صحبت با همسر راجع به موضوع مشخص صحبت کنید. اگر می‌خواهید بحث شما و طرف مقابل نتیجه خوبی داشته باشد باید راجع به یک موضوع خاص صحبت کنید. شما باید از ابتدای صحبت‌هایتان بدانید که قرار است راجع به چه چیزی صحبت کنید و در نهایت به کجا برسید. در غیر این صورت حرف‌هایتان هرگز به نتیجه مشخصی نمی‌رسد. به همین خاطر مشاورین خانواده توصیه می‌کنند که اگر می‌خواهید با همسرتان یک گفت‌وگوی سازنده داشته باشید هرگز در صحبت‌هایتان به گذشته و اختلافاتی که داشته‌اید یا سایر مسائل برنگردید. اجازه ندهید صحبت‌های شما وارد حاشیه بشود. زیرا در این صورت توانایی جمع‌کردن بحث را از دست می‌دهید.

➰ مطمئن شوید منظور طرف مقابل را درست فهمیده‌اید

خیلی اوقات ما در صحبت با همسر با دیگری دچار سوءتفاهم می‌شویم. ممکن است او حرفی بزند و شما برداشت خاصی از صحبت‌هایش داشته باشید درحالی‌که همسرتان منظور دیگری از آن حرف داشته است. برای جلوگیری از این سوءتفاهم‌ها، مشاوران خانواده توصیه می‌کنند که بهتر است هرازگاهی جملات همسرتان را خلاصه کنید. به او بگویید: “آیا منظور تو این است که… ” با انجام این تکنیک شما مطمئن می‌شوید که با همسرتان بر سر یک موضوع تفاهم دارید و هیچ‌کس دچار اشتباه نشده است.

➰ صحبت‌کردن حق هر دوی شما است

صحبت با همسر حق هر زوجی است. یادتان باشد یک گفت‌وگوی سازنده یعنی هر دوی شما حق مساوی برای صحبت‌کردن داشته باشید. گفت‌وگویی که در آن یک نفر فقط شنونده باشد یا فقط یک طرف صحبت کند هرگز به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید. پس سعی کنید دیگران را هم به صحبت‌کردن و بیان نظراتشان تشویق کنید. به‌علاوه به همان اندازه که صحبت می‌کنید قدرت سکوت‌کردن و شنیدن حرف‌های دیگران را نیز در خودتان پرورش بدهید.

➰ راجع به مسائل صحبت کنید

یک قانون بسیار مهم در صحبت با همسر این است که مسئله‌محور باشید و تا جای ممکن صحبت‌کردن از شخصیت آدم‌ها را وارد حرف‌هایتان نکنید. این یعنی به‌جای اینکه بگویید “تو آدمی هستی که… ” بهتر است بگویید “این رفتار تو باعث می‌شود که… ” وقتی شما شخصیت دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهید باید انتظار برخورد متقابل را نیز از آنها داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلاف با همسر کلیک کنید. 

➰ از بیراهه رفتن خودداری کنید | صحبت با همسر

یک مکالمه سالم و صحبت با همسر زمانی اتفاق می‌افتد که شما در شرایط روحی مناسبی باشید. ما وقتی می‌توانیم به یک نتیجه مطلوب برسیم که فضای صحبت‌کردنمان کاملاً سالم و منطقی باشد. به همین خاطر وقتی می‌بینید صحبت شما به سمت حاشیه‌ها حرکت کرده یا نشانه‌هایی از خشم و دیگر احساسات را در خودتان یا همسرتان احساس می‌کنید بهتر است گفت‌وگو را حداقل برای چند دقیقه قطع کنید. این کار باعث می‌شود شما دوباره کنترل احساساتتان را به دست بگیرید و به‌جای صحبت‌کردن‌های احساسی بر اساس منطق و چیزی که به نفعتان است صحبت کنید.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

اگر فکر می‌کنید در صحبت‌ با همسرتان دچار مشکل هستید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. گاهی اوقات ما اصول و روش‌های مذاکره را بلد نیستیم. اما بعضی مواقع هم مشکلات جدی‌تری مثل اختلالات روحی یا حتی طرح‌واره‌های روانی ناسازگار وجود دارد که مانع حرف‌زدن سالم و به‌نتیجه‌رسیدن یک گفت‌وگو می‌شود. به همین خاطر بهتر است مشکل خود را با یک مشاور در میان بگذارید. مشاورین به‌دقت شرایط شما را بررسی کرده و باتوجه‌به مشکلاتی که دارید بهترین راهکار را به شما ارائه خواهند کرد.

کلام آخر

در این مقاله راجع به اهمیت صحبت با همسر توضیح داده ایم. همانطور که گفته شد با صحبت می‌توانید بسیاری از مسائل را در زندگی حل کنید تا از میزان سوء تفاهم ها کاسته شود. اگر برای صحبت ناتوان بودید؛ حتما از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید تا به شما روش های مناسب ارائه شود. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صحبت با همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چطور همسرم را راضی کنم که به حرف‌های من گوش کند؟

اگر همسرتان تمایلی به صحبت ندارد این نشان می‌دهد که در صحبت‌های قبلی از دست شما رنجیده است. بهترین کار این است که علت بی‌میلی او نسبت به صحبت‌کردن را پیدا کنید و برای آن راه‌حلی در نظر بگیرید. شاید بهترین روش همین باشد که از او سؤال کنید دلیل بی‌میلی‌اش نسبت به صحبت چیست و احساس خودتان را نسبت به این رفتار او بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره