خانوادهزوج و خانواده

رفتار با همسر | بهترین طرز رفتار با همسر

رفتار با همسر از جمله مهارت هایی است که هر زن و مردی باید آن را یاد بگیرند. امروزه به دلیل افزایش آمار طلاق، باید به دنبال این باشید که چگونه زندگی سالم و شاد را در کنار همسر خود داشته باشید تا منجر به طلاق نشود. یکی از موارد مهم در ایجاد یک رابطه خوب، چگونگی رفتار زوجین با یکدیگر است. دانستن اینکه چگونه با همسر خود رفتار کنید، باعث می شود راحت تر با مسائل و مشکلات کنار بیایید و در کنار همسرتان زندگی خوبی داشته باشید.

شاید برخی فکر کنند که همسرشان تغییر نمی‌کند و تغییر رفتار یک موضوع کم اهمیت است. اما باید بدانید برخی از رفتارها با همسرتان مشکلات را رقم می‌زند، و برخی دیگر آن ها را حل می‌کند. بنابراین رفتار مناسب با همسر، کلیدی برای ایجاد یک رابطه خوب است. در ادامه رفتارهای مناسب و مخرب با همسر را به طور کامل بررسی کرده ایم. اگر چنین رفتارهایی موجب مسمومیت رابطه تان شده حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

رفتار با همسر

برای داشتن یک رابطه عالی، باید رفتار مناسبی از هر دو طرف وجود داشته باشد. زوج هایی که در این زمینه کمتر هدفمند و موفق هستند، متوجه می شوند که رفتار نامناسب آن‌ها باعث می شود که چندان رابطه دلپذیری نداشته باشند. چند اقدام ساده وجود دارد که می توان برای متوقف کردن الگوهای رفتاری نامناسب انجام داد. تا آن ها را با رفتارهای مسئولانه‌تر جایگزین نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این مسئله آشنا بشوید.

رفتار مناسب با همسر | چگونه رفتار مناسبی با همسرمان داشته باشیم

با ازدواج عهد می‌بندید که در هر شرایطی در کنار هم بمانید و یکدیگر را دوست بدارید. اما گاهی شرایط متفاوت است. شاید اتفاقاتی پیش بیاید که شما ندانید چطور با آن برخورد کنید. با کمی تلاش، درک وصبر شما و همسرتان می‌توانید یاد بگیرید که چگونه رفتار مناسبی باهم داشته باشید. در ادامه چند مورد از مهمترین آن‌ها را شرح داده‌ام.

با همسرتان باز و صادق باشید

صداقت در یک رابطه بسیار مهم است. شما دوست دارید که به همسرتان اعتماد کنید، بنابراین شریک زندگی تان نیز همین احساس را نسبت به شما خواهد داشت. در کنار بیان حقیقت، سعی کنید چیزی را مخفی نکنید. هرگز سعی بر دروغگویی نداشته باشید. حتی یک دروغ کوچک می تواند در نهایت به مشاجره ختم شود.

خوب به همسرتان گوش دهید

وقتی همسرتان درحال صحبت است، بدون حواس پرتی به صحبتش گوش کنید. مثلا تلفن خود را کنار بگذارید یا صدای تلویزیون را کمتر کنید. قبل از اینکه چیزی بگویید منتظر بمانید تا صحبتش تمام شود. اگر چیزی را متوجه نشده اید سوال بپرسید تا از سردرگمی و سوء تفاهم جلوگیری شود.

نیازهای همسرتان را جدی بگیرید

اگر همسرتان به شما می گوید که از رابطه چه می خواهد، باید برای تحقق آن تلاش کنید یا برای سازش با یکدیگر انرژی صرف کنید. اگر همسرتان می گوید مشکلی وجود دارد، باید این جمله را جدی بگیرید و برای حل مشکل، چه به تنهایی یا دو نفره با هم روی مشکل کار کنید. اما در هر صورت مطمئن شوید که نگرانی های همسرتان را جدی می گیرید.

روی سازش با یکدیگر کار کنید

سازش می تواند کاری دشوار به نظر برسد، به خصوص زمانی که احساسات منفی پس از یک مشاجره بیشتر می شود. با این حال سازش کردن برای چند دقیقه، ارزش این را دارد که فشار مشاجره ای که روی رابطه تان تأثیر می گذارد را خنثی کنید. این طبیعی است که گاهی اوقات بحث کنید اما به بحث و جدل به عنوان چیزی که باید در آن برنده شوید فکر نکنید. این گونه شما و همسرتان در مقابل  یکدیگر قرار می‌گیرید. اما سازش، رابطه شما را قوی تر می‌کند. با این کار می توانید به عنوان یک تیم برای بهبود رابطه تان کار کنید.

از کلمه من بیشتر استفاده کنید

مهم است که هنگام اختلاف نظر با همسرتان، از توهین و اتهام خودداری کنید. استفاده از عبارت “من” در جملات باعث می شود شما بتوانید احساس خود را به درستی انتقال دهید. استفاده از کلمه “تو” می تواند احساس سرزنش کردن به همسرتان انتقال دهد. برای مثال، جمله ” تو همیشه دیر می رسی و با این کار من را بد جلوه می دهی” به طور حتم  نشان دهنده سرزنش و سرکوب می باشد. به جای عبارت بالا، می توانید از جمله ” من در شرایط سختی قرار می گیرم وقتی تو دیر می رسی”.

رفتارهای مخرب با همسر

در ادامه، چند رفتار مخربی که می تواند بر روابط شما با همسرتان تأثیر منفی بگذارد را شرح داده ایم. این رفتارها، می تواند سطح احترام را در رابطه کاهش دهد و مدام باعث مشاجره، قهر و دلخوری شود. با این وجود، بهتر است این موارد را در الگوهای رفتاری خود حذف، و رفتارهای مناسبی که در بالا توضیح داده شده را در پیش بگیرید.

انتقاد منفی

تصور کنید همه تلاش ها و حرف هایی که می زنید با مخالفت و انتقاد مداوم طرف مقابلتان مواجه می شوند. به این مسئله فکر کنید، می بینید که اصلا احساس خوبی ندارد.

شما با این کار شخصیت و ارزش همسرتان را زیر سوال می برید. انتقاد بیش از اندازه از سوی شما، می تواند بر عزت نفس همسرتان تأثیر مخربی داشته باشد و همچنین موجب رنجش و عصبانیت آن ها نسبت به خودتان می شوید.

کناره گیری و ایجاد فاصله

گاهی اوقات به جای اینکه مشکلاتمان را با همسر خود درمیان بگذاریم، آن ها را بازگو نمی‌کنیم و در عوض بی دلیل (بدون اطلاع او از علت اصلی ناراحتی) فاصله می گیریم. این عدم بیان مسائل، احساسات منفی در خودمان و همسرمان ایجاد می کند. تا جایی که به جدایی جسمی یا عاطفی تبدیل می شود. به طور کلی کناره گیری ها و ایجاد فاصله، هرچند کوچیک و کوتاه مدت می تواند به رفاه رابطه آسیب برساند.

تحقیر

تحقیر همسرتان، برای سلامت رابطه تان سم است. رفتارهایی مانند بی احترامی، ناسزا گفتن و هرچیز دیگری که باعث می شود همسرتان نسبت به خودش احساس بدی پیدا کند، تحقیر شمرده می شود. این اتفاق میتواند آینده رابطه شما را زیر سوال ببرد.

نق زدن

هیچ کس دوست ندارد همسرش مدام به او و کارهایش نق بزند. حتی اگر آن کار و رفتار نادرست باشد. نق زدن موجب ایجاد فاصله بین زوجین، و افزایش بی اعتمادی و انرژی منفی می شود. وقتی می دانید که به جای حل مشکل، آن را بد تر می کنید، پس استراتژی متفاوتی را امتحان کنید و نق زدن را کنار بگذارید.

امتناع از حل کردن مشکلات

وقتی زوج ها به جای برقراری ارتباط بالغانه و حل تعارضات، از یکدیگر دور می شوند، مسائل و مشکلات روی هم جمع خواهند شد. این ها معمولا در طول دعوا به عنوان بهانه به طور ناگهانی منفجر، و بیشتر موجب آسیب به رابطه می شوند. بسیاری از زوج ها وانمود می کنند که همه چیز طبق روال است تا از تعارض و درگیری جلوگیری کنند. شاید این کار در کوتاه مدت موجب صلح شود اما تا زمانی که حل نشده باقی بماند، این موضوع بارها و بارها تکرار می شود.

سخن آخر

داشتن اختلاف و مشاجره در ازدواج طبیعی است. اما این رفتار شماست که باعث می شود در موقعیت ها تفاوت ایجاد کنید. به طور کلی بهتر است از رفتارهای مخرب خودداری کنید و به همسر خود عشق بورزید. اگر فکر می کنید به راهنمایی یک روانشناس متخصص نیاز دارید، حتما همین حالا اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره