سلامت کودککودک

اختلال نوشتن | 5 روش درمان اختلال نوشتن

اختلال نوشتن یا دیسگرافیا؛ اختلال یادگیری است. این اختلال به منظور مشکل در نوشتن است که می‌تواند افراد را به خود درگیر کند. این اختلال از دوران کودکی قابل تشخیص است. والدین با آگاهی از این موضوع می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که فرزندشان به اختلال‌ نوشتن درگیر است یا خیر. علت اختلال‌ نوشتن هنوز مشخص نیست ولی اغلب به دلیل یک رویداد آسیب زا رخ می‌دهد.

اگر متوجه اختلال نوشتن فرزند خود شده اید؛ نگران نباشید. زیرا با کمک روانشناس و مشاورین می‌توانید نسبت به راهکارها آشنا شوید و بهترین روش را برای کاهش نشانه های فرزند استفاده کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال‌ نوشتن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

اختلال نوشتن چیست؟

اختلال نوشتن چیست؟

اختلال نوشتن یک مشکل یادگیری است که باعث مشکل در توانایی نوشتن صحیح و قابل فهم متن‌ها می‌شود. افرادی که این اختلال را دارند ممکن است دچار مشکلاتی مانند ناتوانی در ترتیب کلمات، اشتبا هات در املاء، نوشتن بر عکس کلمات یا حروف و یا دشواری در نوشتن جملات کامل و منطقی شوند. این اختلال معمولا در دوره‌ های آموزشی ابتدایی شناخته و تشخیص داده می‌شود.

از مهارت های مهم و کاربردی زندگی امروزه، نوشتن است. اما برخی از کودکان توانایی نوشتن ندارند. در واقع این افراد از اختلال یادگیری رنج می‌برند. چنین افرادی نمی‌توانند مانند افراد عادی مفاهیم، اندیشه ها، افکار و عملکرد های مختلف را درک کنند. این افراد به دلایل مختلفی به دیسگرافیا مبتلا می‌شوند که برای درمان باید تمامی این دلایل بررسی شود. اختلال نوشتن اغلب با اختلال خواندن نیز همراه است؛ به همین جهت توصیه می‌شود که اختلال خواندن نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال یادگیری کلیک کنید.

علائم اختلال نوشتن

کسانی که به اختلال نوشتن مبتلا هستند، نشانه هایی را از خود بروز می‌دهند. برای اینکه با نشانه های اختلال ‌نوشتن آشنا شوید؛ در ادامه همراه ما باشید.

🔸 مشکل در کپی کردن کلمات

🔸 املای غلط

🔸نوشتن آهسته

🔸 نوشتن با حروف بزرگ

🔸 به سختی نوشتن

🔸مشکل در تجسم کلمات قبل از نوشتن آن

🔸 ترکیبی خط شکسته و چاپی

🔸 وضعیت غیر قابل قبول بدن و دست هنگام نوشتن

🔸اندازه و فاصله نامناسب کلمات

🔸 محکم گرفتن خودکار و مداد

🔸 نگاه به دست هنگام نوشتن

🔸حذف حروف و کلمات از جمله ها

🔸 هنگام نوشتن، کلمات را با صدای بلند می‌گوید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودکان دیرآموز کلیک کنید.

مشکلات اختلال نوشتن

کسانی که به اختلال نوشتن مبتلا هستند؛ مشکلات دیگری علاوه بر نوشتن به همراه دارند. در ادامه به مشکلات این افراد اشاره کرده ایم.

🔻 مشکل در تمرکز بر چیزهای دیگر

🔻 اختلال در نوشتن

🔻شلختگی

🔻 تنبلی

🔻دست خط نامرتب

🔻 کاهش عزت نفس

🔻 کاهش اعتماد به نفس

🔻نگرش منفی به مدرسه

دلایل بروز اختلال نوشتن

کودکانی که در سنین کم در آنها تشخیص اختلال نوشتن صورت می‌گیرد؛ معمولا در کد گذاری ارتوگرافی مشکل دارند. نوشتن نیازمند حرکات ظریف دارد که مسئولیت این حرکات بر عهده مغز است. زمانی که این بخش با مشکل روبرو شود؛ فرد به این اختلال مبتلا می‌شود.

از دیگر دلایل اختلال نوشتن، ژنتیک است. این موضوع به آن معنی نیست کسانی که از این اختلال رنج می‌برند؛ حتما فرزندانی با اختلال ‌نوشتن خواهند داشت. اما احتمال این موضوع وجود دارد و یادگیری موضوع ارثی است.

عوامل محیطی یکی از دلایل اختلال نوشتن است. کم توجهی، حساسیت های غذایی، تغذیه نامناسب، آموزش نادرست، عدم دریافت کمک به رشد ذهنی کودک و … منجر به اختلال‌ نوشتن می‌شود.

اختلال نوشتن در بزرگسالی با آسیب هایی مانند سکته و ضربه مغزی به وجود می‌آید. درمان در این افراد بسیار سخت تر از درمان کودکان مبتلا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش کلامی و زبانی کلیک کنید.

درمان اختلال نوشتن چیست؟

درمان اختلال نوشتن چیست؟

برای درمان اختلال نوشتن روش های مختلفی وجود دارد. تکنیک های متفاوتی در زمینه این اختلال وجود دارد که بر اساس ناتوانی های کودک هر کدام از روش ها انتخاب می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های درمان اختلال‌ نوشتن توضیح داده ایم.

⭕ تقویت تمایز حروف و کلمات

از روش های درمان اختلال نوشتن، می‌توان به تقویت تمایز دیداری اشاره کرد. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که بین حروف و کلمات تمایز قائل شود.

⭕ نوروفیدبک

یکی از روش های درمان برای اختلال نوشتن، نوروفیدبک است. نوروفیدبک دستگاهی برای ورود امواج مغز به سر فرد است. در نهایت با آموزش عملکرد ها و نوروفیدبک؛ عملکرد مغز بهتر می‌شود. نوروفیدبک بدون عوارض است و برای تقویت مغز از آن استفاده می‌شود. اختلالات یادگیری، اختلال‌ نوشتن، اضطراب، استرس و عدم تمرکز با کمک این روش؛ درمان می‌شوند.

⭕ درمان نیول سی کپارک

یکی از روش های درمان اختلال نوشتن، روش کپارک است. این روش علمی با تحریک گیرنده های عمیق پوست به درمان این اختلال می‌پردازند. اجرای این روش ساده است و با غلتیدن کودک با کمک تیوپ روی فرش صورت می‌گیرد. همین حرکت ساده بسیار در رفع اختلال‌ نوشتن از مدل فکری- حرکتی کمک می‌کند.

⭕ رشد حافظه بینایی

رشد و تقویت حافظه بینایی از روش های درمان اختلال نوشتن است. به دلیل آنکه حافظه بینایی ارتباط بسیار قوی با اختلال ‌نوشتن دارد؛ در این روش این حافظه را تقویت می‌کنند تا بتوانند اختلال را بهبود دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع هوش کودکان کلیک کنید.

⭕ بازی درمانی

همیشه برای کودکان روش بازی درمانی کارآمد است. حتی اگر به دنبال درمان اختلال نوشتن باشیم؛ می‌توانیم از بازی درمانی برای بهبودی شرایط راهنمایی بگیریم. در این بخش نمونه بازی های خوب برای رفع این اختلال را توضیح داده ایم.

✏ بازی شباهت ها و تفاوت ها یکی از بهترین روش ها برای درمان اختلال ‌نوشتن است. در این روش باید از کودک بخواهید که تصاویر مربوط را به هم وصل کند و دور تصاویر متفاوت خط بکشد.

✏در بازی تشخیص شکل از زمینه می‌توانید شکل هایی که در بخش از کاغذ رسم کرده اید را از کودک بخواهید تا داخل یا پس زمینه آنها را رنگ کند.

✏ بازی همانگی دیداری و حرکتی از دیگر بازی درمانی ها برای درمان اختلال ‌نوشتن است. با نقطه چین شکل رسم کنید و از کودک بخواهید تا این نقطه چین ها را بهم وصل کند و تصویر مفهومی درست کند.

کلام آخر

با توجه به اطلاعاتی که از این مقاله کسب کردید؛ برای درمان اختلال نوشتن حتما از روانشناس کمک بگیرید. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند؛ در دوران مدرسه بسیار اذیت می‌شوند و مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند. بنابراین کمک از روانشناس را در این زمینه جدی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال ‌نوشتن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره