روانشناسی و کودککودک

اختلال سلوک (CD) | علائم و درمان اختلال سلوک در کودکان

‌اختلال سلوک (Conduct disorder) نوعی اختلال‌رفتاری است قبل از 10 سالگی نمایان می‌شود. این اختلال در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد و به شیوه رفتارهای پرخاشگرانه و نافرمانی بروز می‌کند. این اختلال رفتاری با نام CD نیز شناخته می‌شود و از شایع ترین اختلالات کودکان است.

فرد مبتلا به اختلال سلوک از قوانین و شرایط پیروی نمی‌کند. این موضوع اگر در کودکان رخ دهد، اغلب به اشتباه این رفتار را شیطنت کودکی می‌گویند. کودکان که به این اختلال مبتلا هستند به شدت به حیوان آزاری علاقه‌مند هستند. اگر به نشانه های سلوک بی توجه باشید و برای درمان اقدامی نکنید؛ در آینده فرزندی با اختلال شخصیت ضد اجتماعی خواهید داشت. برای درمان حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال سلوک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اختلال سلوک چیست؟

اختلال سلوک چیست؟

این سوال برای اغلب افراد پیش می‌آید که اختلال سلوک چیست؟ نشانه های این اختلال در چه زمینه ای وجود دارد و نحو تشخیص آن چگونه است؟ اختلال ‌سلوک مجموعه ای از رفتارهایی است که در کودک و نوجوان به مرور زمان باعث سرپیچی از قوانین و مقررات می‌شود. این اختلال در دسته اختلالات رفتاری است که اگر در سن کم درمان صورت نگیرد؛ به اختلال شخصیت ضد اجتماعی تبدیل می‌شود.

مشکلاتی که اختلال سلوک به وجود می‌آورد شامل: دروغ گویی، دزدی، جنگیدن، آزار حیوانات، انفجارهای خشم و … است که می‌تواند مشکلات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. این اختلال قبل از 10 سالگی بروز می‌کند و علائم آن به مرور زمان شکل می‌گیرد. بر اساس مطالعاتی که در کشور ایران انجام شده است، در کردستان 6.9%، در دختران شهرستان سیرجان 8.7% و در پسران 13.1% گزارش شده است. در این مقاله به طور کامل به اختلال ‌سلوک پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

انواع اختلال سلوک

اختلال سلوک بر اساس رده سنی که دارد؛ به 3 دسته طبقه بندی می‌شود. در این بخش مقاله به این 3 دسته اشاره کرده ایم.

➰ شروع دوران کودکی: اختلال‌ سلوک اغلب در دوره سنی کودکی رخ می‌دهد. در این دوره قبل از 10 سالگی نشانه های سلوک نمایان می‌شود.

➰شروع نوجوانی: یکی از دوره های شروع اختلال‌ سلوک، دوره نوجوانی است. نوجوان در این دوران علائم سلوک را بروز می‌دهد.

➰ شروع نامشخص: در این دسته به طور مشخص معلوم نیست که برای اولین بار اختلال‌ سلوک در چه سنی رخ داده است.

علائم اختلال سلوک

افرادی که به اختلال سلوک مبتلا هستند؛ به سختی کنترل می‌شوند. زیرا آنها نمی‌خواهند از قوانین پیروی کنند و بدون اینکه عواقب کار خود را در نظر بگیرند؛ رفتارهای تکانشگری بروز می‌دهند. این کودکان هرگز احساسات را در نظر نمی‌گیرند و به حد زیادی خودخواه هستند. در این بخش مقاله دیگر نشانه های افراد دارای اختلال‌ سلوک را توضیح داده ایم.

🔻 از قصد وسایل دیگران و اموال عمومی را تخریب می‌کنند.

🔻 از عمد قصد ایجاد آسیب جدی مانند آتش افروزی دارند.

🔻اغلب قلدر هستند. دیگران را تهدید می‌کنند یا می‌ترسانند.

🔻 دعواهای جسمی و فیزیکی را شروع می‌کند.

🔻 نسبت به مردم ظلم می‌کنند.

🔻شاید از سلاح برای صدمه جسمانی شدید به دیگران استفاده کنند.

🔻 نسبت به حیوانات سنگدلی نشان می‌دهند.

🔻 از دیگران به زور رابطه جنسی می‌خواهد.

🔻دزدی همراه با خشونت، کیف قاپی، اخاذی و سرقت مسلحانه دارد.

🔻به زور وارد ماشین و منزل دیگران می‌شود.

🔻 به راحتی سر دیگران کلاه می‌گذارند.

🔻 بدون شکستن مغازه و ورد غیر قانونی، دزدی می‌کنند.

🔻حداقل 2 بار از خانه فرار کرده است و یا مدت طولانی منزل نبوده.

🔻علاقه به تحصیل ندارد و از مدرسه فرار می‌کند.

🔻 بدون اجازه والدین شب ها بیرون می‌مانند. قبل از 13 سالگی این رفتار آغاز می‌شود.

شدت علائم اختلال سلوک

اختلال سلوک در سه شدت دسته بندی می‌شود. در این بخش مقاله در رابطه با این 3 شدت توضیح داده ایم.

🔸 علائم شدید

اگر فرزند شما اغلب نشانه های اختلال سلوک را به همراه داشته باشد؛ در دسته علائم شدید قرار می‌گیرد. رفتار های این افراد صدمات زیادی به دیگران وارد می‌کند و این رفتار ها شامل تجاوز، استفاده از سلاح، شکستن و ورود غیر قانونی به خانه و منزل دیگران است.

🔸 علائم متوسط

کودکانی که علائم متوسط اختلال سلوک را دارا هستند؛ مشکلات رفتاری آنها تاثیر خفیف تا شدیدی را بر حق دیگران داشته است. این مشکلات در زمینه های دزدی و خرابکاری های متعدد رخ می‌دهد.

🔸 علائم خفیف

اگر فرزند شما علائم خفیفی دارد؛ مشکلات کمی با وجود اختلال سلوک برای او پیش می‌آید. رفتار های او صدمه جزئی به دیگران وارد می‌کند. مسائل این دسته از کودکان در زمینه دروغگویی، ترک تحصیل و بیرون ماندن بدون اجازه والدین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی کلیک کنید.

علت بروز اختلال سلوک چیست؟

عوامل متعددی در بروز اختلال سلوک دخیل هستند که در این بخش مقاله به آنها پرداخته ایم.

🔵 عوامل محیطی

کودکانی که در معرض عوامل محیطی زیر بوده اند؛ به اختلال سلوک مبتلا می‌باشند.

🔺 در معرض خشونت های طولانی مدت بوده اند.

🔺 تربیت صحیح و درست صورت نگرفته است.

🔺والدین معتاد به مواد مخدر و الکل داشته است.

🔺 در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، انزوای اجتماعی و بیکاری محرومیت دارند.

🔺روان آسیب دیده به همراه مشکلات فراوان دارند.

🔵 عوامل ژنتیکی

یکی از عوامل بروز اختلال سلوک، عوامل ژنتیکی است. لوب پیشانی مغز که مرکز مهارت های شناختی مانند حل مساله، بیان عاطفی و حافظه می‌باشد؛ آسیب دیده است. این لوب در افراد با اختلال ‌سلوک به خوبی کار نمی‌کند و باعث ناتوانی در زمینه های مختلفی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوجوان خلافکار کلیک کنید.

نحوه تشخیص اختلال سلوک

برای تشخیص اختلال سلوک حتما باید از متخصص راهنمایی بگیرید. اگر فرزند شما علائم این اختلال را به همراه دارد؛ برای تشخیص باید حداقل 3 رفتار رایج از این اختلال را به همراه داشته باشد. همچنین باید یکی از رفتار ها را به مدت 6 ماه از خود نشان دهد. مشکلات رفتاری این افراد باید دائم از سوی مدرسه و جامعه نیز گزارش شود. در ادامه برخی از علائم تشخیص را اشاره کرده ایم.

🔸 احساس اجتماعی محدود به مدت 12 ماه

🔸 عدم پشیمانی و احساس گناه

🔸بی احساسی و عدم همدلی

🔸 عدم نگرانی در رابطه با عملکرد

🔸 تاثیر ناقص و عمیق

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک بی ادب کلیک کنید.

روش های درمانی اختلال سلوک

روش های درمانی اختلال سلوک

برای درمان اختلال سلوک باید به سن و شرایط افراد توجه کنیم. درمان این افراد دشوار است و به دلیل اینکه با بزرگسالان همکاری نمی‌کنند؛ با مشکل روبرو خواهند شد. در ادامه روش های درمانی اختلال سلوک را توضیح داده ایم.

🔘 درمان فردی

حتما برای درمان اختلال سلوک باید از درمان فردی کمک گرفت. در این روش به فرد کمک می‌کنند تا تعاملات خود با دیگران به بهبود بخشد. گاهی از درمان شناختی رفتاری برای کمک به این افراد الگو می‌گیرند.

🔘 خانواده درمانی

برای درمان اختلال سلوک حتما باید خانواده این افراد نیز در دوره درمان حضور داشته باشند تا مهارت های لازم برای برخورد با این افراد را آموزش ببینند.

🔘 گروه درمانی

از دیگر روش های درمان اختلال سلوک، گروه درمانی است. در این روش از همسالان کودک و نوجوان برای کمک به ایجاد مهارت و رشد توانایی ها کمک می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان شخصیت ضد اجتماعی کلیک کنید.

🔘 دارو درمانی

دارو درمانی از روش های درمانی اختلال سلوک است. در این روش تنها برای سلوک دارو تجویز نمی‌شود. اما اختلالات همراه با سلوک اگر نیاز به دارو درمانی داشته باشند، استفاده می‌شود.

🔘 تغییر محل زندگی

افرادی که به اختلال سلوک مبتلا هستند، در خانه های بد سرپرست زندگی می‌کنند. این افراد باید از محل زندگی دور شوند تا بتوانند شرایط بهتری برای درمان داشته باشند. پس از تغییر محل زندگی؛ از روش های درمانی که در این بخش گفته شد؛ استفاده می‌کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ اختلال سلوک نیاز به درمان جدی دارد. اگر این درمان ها جدی گرفته نشود؛ فرزند شما به فردی با شخصیت ضد اجتماعی تبدیل خواهد شد. بنابراین درمان گازگرفتن در کودک را جدی گرفته و حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال سلوک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره