روابط زناشوییزوج و خانواده

درد هنگام رابطه | 9 دلیل درد دخول

درد هنگام رابطه و یا درد دخول یکی از مشکلات رایج در میان زنان است. گاهی این موضوع از اولین رابطه جنسی وجود داشته و گاهی نیز بعد از مدتی بروز می‌کند. که در هر دو صورت باید به دنبال علت و همچنین درمان بود. معمولا زنان به دلیل احساس شرم و خجالت، در این مورد نه با همسر خود و نه با دیگران صحبت می‌کنند. حتی در مواردی که این درد از اولین رابطه جنسی بوده است؛ تصور می‌کنند که این درد طبیعی بوده و به طور کلی مقاربت با درد همراه است. اما اینطور نیست. فراموش نکنید که تجربه درد در نواحی جنسی در هنگام رابطه نه تنها طبیعی نبوده؛ بلکه نشان دهنده مشکلات دیگری نیز هست. از این رو بهتر است در این مورد با یک مشاوره جنسی صحبت کرده و این مشکل را حل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد هنگام رابطه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

درد دخول

درد خول و یا درد هنگام رابطه، گاهی تنها به دخول و یا رابطه جنسی محدود نشده؛ و افراد حتی با تصور و فکر کردن به رابطه جنسی نیز دچار درد در نواحی جنسی و یا شکمی می‌شوند. توصیف این درد و حتی شدت آن در زنان متفاوت است. اما به طور کلی چیزی که مشخص است؛ این است که درد دخول، بر کیفیت رابطه جنسی تاثیر گذاشته و گاها زوجین را به طور کلی از یکدیگر دور می‌کند. از این رو زنان باید این موضوع را حتما پیگیری نمایند.

نشانه های درد هنگام رابطه

درد هنگام رابطه، معمولا با بروز نشانه های مختلفی همراه است. در واقع توجه به این نشانه ها و همچنین زمان بروز آنها، تعیین کننده وجود یک اختلال در زنان است. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

درد دخول در هنگام برقراری رابطه جنسی در ناحیه دهانه واژن و یا لگن احساس می‌شود.

این درد واضح و موضعی بوده و یا گاهی حتی وسیع تر است

تجربه احساس درد، سوزش، احساس ضربان داشتن و یا حتی ضربه شدید به ناحیه جنسی

بروز خونریزی

با ناسازگاری و نارضایتی جنسی همراه است

دلایل درد دخول

دلایل درد هنگام رابطه

از طرفی بعد از شناسایی نشانه ها، باید به دنبال پیدا کردن علت درد هنگام رابطه و یا درد دخول باشید. فراموش نکنید که گاهی تشخیص این موارد از عهده افراد خارج بوده و باید به متخصص زنان مراجعه کنند. حتی در این زمینه از مشاور جنسی نیز می‌توان کمک گرفت.

🔴خشکی واژن

یکی از دلایل درد دخول ، خشکی واژن است. معمولا افراد بعد از دوران یائسگی به دلیل برهم خوردن تعادل هورمون ها دچار خشکی واژن می‌شود. اما دلایل دیگری نیز برای آن وجود دارد. مصرف برخی از داروها و همچنین پیش نوازی نداشتن قبل از رابطه جنسی از دلایل دیگر برای خشکی واژن هستند. برای اطلاع از دلایل سوزش واژن هنگام نزدیکی کلیک کنید.

🟠 درد هنگام رابطه بدلیل ابتلا به واژینیسموس

از اصلی ترین نشانه های افرادی که مبتلا به واژینیسموس هستند نیز درد هنگام رابطه است. این افراد در حین رابطه جنسی دچار یک انقباض غیرارادی در عضلات خارجی واژن می‌شوند؛ به همین دلیل دخول برای آنان تجربه ای بسیار دردناک و یا حتی غیرممکن است. افراد واژینیسموس به این دلیل هیچ تمایلی برای برقراری رابطه جنسی ندارند. برای آشنایی بیشتر با اختلال واژینیسموس کلیک کنید.

🟡بیماری های مرتبط با دستگاه تناسلی

اگر ناحیه تناسلی به هر دلیل دچار آسیب شده باشد؛ درد هنگام رابطه تجربه می‌شود. موضوعات مانند ختنه زنان، جراحی های مختلف و همچنین ضرباتی که به این ناحیه وارد می‌شوند؛ همگی در تجربه درد در هنگام رابطه موثر هستند. برای جلوگیری از خشکی واژن کلیک کنید.

🟢التهاب و یا عفونت لگن

از طرفی گاهی درد دخول به دلیل کارکرد ناحیه تناسلی نیست. بلکه التهاب و عفونت و لگن به وجودآورنده چنین حالتی است. زنان معمولا در دوره های مختلفی از زندگی خود دچار عفونت می‌شوند؛ که معمولا موقتی است و به زودی برطرف می‌شود. اما در مورد لگن باید بیشتر در این مورد احتیاط کرد.

🔵درد هنگام رابطه به دلیل ابتلا به اختلالات پوستی

بروز حساسیت های پوستی و یا حتی تحریک پذیری پوست نیز، منجر به درد هنگام رابطه می‌گردد. برخی از زنان به پلاستیک کاندوم حساسیت داده و به همین دلیل در حین رابطه دچار درد می‌شوند. در چنین شرایطی زنان باید به بهداشت فردی و حتی بهداشت همسر بسیار اهمیت دهند.

🟣بیماری های مادرزادی

برخی از بیماری ها کاملا مادرزادی بوده از دوران کودکی همراه زنان هستند؛ تنها با اولین تجارب جنسی افراد مشخص می‌گردند. عدم رشد کامل واژن، مسدود بودن پرده بکارت و… از این بیماری ها هستند.

🟤دوران بعد از زایمان

همچنین احتمال بروز درد هنگام رابطه ، در دروان بعد از زایمان نیز وجود دارد. در این دوران به دلیل عمل جراحی و یا حتی برهم خوردن تعادل هورمون ها، تحریک ناکافی و عوامل روانی، زنان دچار درد دخول می‌شوند.

⚫درد هنگام رابطه بدلیل استفاده از پوزیشن نامناسب جنسی

حتی گاهی به دلیل استفاده از پوزیشن های جنسی اشتباه و غیرمناسب، زنان درد هنگام رابطه را تجربه می‌کنند. چرا که همه پوزیشن های جنسی برای همه زوجین مناسب نیست. بلکه افراد باید شرایط جسمانی خود را نیز در نظر داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با انواع پوزیشن جنسی کلیک کنید.

⚪ابتلا به بیماری های مقاربتی

ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز معمولا منجر به بروز عفونت های مکرر شده که همین موضوع درد دخول را موجب می‌شود. در واقع این درد می‌تواند نشانه ای برای ابتلا به بیماری های مقاربتی بوده و فرد را از حضور آنها مطلع نماید.

عوامل موثر بر درد هنگام رابطه

عوامل دیگری نیز در مورد ابتلا به درد هنگام رابطه موثر هستند. برای مثال آندومترویز، داشتن کیست و یا فیبروم تخمدان، سندروم مثانه دردناک و… همگی می‌توانند این درد را به وجود آورند و یا حتی آن را تشدید کنند. از این رو بهتر است به طور مرتب به متخصص زنان مراجعه کرده و وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایید.

تشخیص درد هنگام رابطه

همانطور که گفته شد؛ گاهی افراد نمی‌توانند علت درد هنگام رابطه را متوجه شوند. همچنین برای تشخیص دقیق، متخصص باید از آزمایش ها و تست هایی نیز در این زمینه استفاده کند. در ابتدا پزشک زنان را معاینه فیزیکی کرده و همچنین از تست پاپ اسمیر نیز استفاده می‌کند. شرحالی نیز از زنان گرفته و در نهایت به تشخیص دقیق می‌رسد.

روش های درمانی درد دخول

درمان درد در هنگام رابطه

در بیشتر موارد درد هنگام رابطه ، قابل درمان است. در این زمینه راه های مختلفی وجود دارد که زنان باید بسته به نوع و شدت بیماری خود از آنها استفاده کنند.

دارودرمانی: دارودرمانی حتما باید زیرنظر متخصص انجام شود. همچنین بسته به نوع بیماری، داروهای مختلفی تجویز می‌شود و یا حتی دوز داروهای قبلی تغییر می‌کند. از این رو افراد زنان باید مطابق با دستور پزشک عمل کنند. حتی گاهی انجام عمل جراحی نیز برای درمان این مشکل توصیه می‌شود.

روان درمانی: فراموش نکنید که در کنار دارودرمانی، زنان باید از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. چرا که در برخی بیماری ها مانند واژینیسموس، هیچ مشکل جسمانی در زنان وجود ندارد و تنها به دلیل وضعیت روانی نمی‌توانن رابطه جنسی خوبی را تجربه کنند.

ورزش و ایجاد تغییراتی در زندگی جنسی: برا غلبه بر درد دخول زنان باید به طور مرتب ورزش کگل را انجام داده و فعالیت بدنی داشته باشند. همچنین از پوزیشن های مناسبی در حین رابطه استفاده کرده و با همسر خود همکاری نمایند.

سخن پایانی

به دلیل شیوع درد هنگام رابطه در میان زنان، داشتن اطلاعاتی در این زمینه و همچنین انجام اقدامات به موقع ضروری است. زنان باید بروز هرگونه دردی را رابطه پیگیری کرده و حتما به دنبال درمان باشند. چرا که تجربه درد در حین رابطه جنسی اصلا طبیعی نیست. بهتر است در ابتدا به یک متخصص زنان مراجعه کرده و همچنین در کنار این روش از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد هنگام رابطه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره