خانوادهزوج و خانواده

شغل برای بازنشستگی | شغل مناسب برای بازنشسته ها

شغل برای بازنشستگی دغدغه ذهنی بسیاری از کسانی است که در این مرحله قرار دارند. خیلی از خانم‌ها و آقایان هستند که نمی‌توانند خانه‌نشینی پس از بازنشستگی را تحمل کنند. وقتی شما بیشتر عمر خود را در کار و فعالیت بوده‌اید طبیعتاً اینکه قرار باشد به‌یک‌باره همه چیز را کنار بگذارید بسیار سخت خواهد بود. این موضوع حتی می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را برای‌تان ایجاد کند. به همین خاطر انتخاب یک شغل برای بازنشستگی می‌تواند بسیار مفید باشد. اما اینکه چه شغلی را انتخاب می‌کنید نیز بسیار مهم است. ما در این مطلب سعی می‌کنیم پیشنهادهایی را برای شغل بعد از بازنشستگی ارائه کنیم. پس اگر این موضوع برای شما هم تبدیل به یک دغدغه شده بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شغل مناسب برای بازنشسته‌ها

کارکردن جدای از درآمد و استقلالی که به شما می‌دهد دیریازود خودش تبدیل به یک انگیزه و عامل مهم در زندگی شما خواهد شد. این موضوع به‌قدری اهمیت دارد که خیلی‌ها کار را بدون احتیاج مالی و صرفاً برای اینکه کار کنند انجام می‌دهند. دوران بازنشستگی یکی از موقعیت‌هایی است که این موضوع خودش را نشان می‌دهد. کسانی که به فعالیت عادت کرده‌اند معمولاً به‌راحتی با خانه‌نشینی‌های پس از بازنشستگی کنار نمی‌آیند.

به‌علاوه بیکاری می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را نیز به همراه داشته باشد. بسیاری از بازنشسته‌ها دیریازود احساس می‌کنند که دیگر مفید نیستند. و این می‌تواند مشکلاتی مانند افسردگی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر انتخاب یک شغل مناسب برای فرد بازنشسته از جمله بهترین فکرهایی است که می‌توان برای درمان این شرایط کرد.

برای آشنایی با شرایط دوران بازنشستگی کلیک کنید.

نکات مهم راجع به انتخاب شغل مناسب برای بازنشسته ها

کمی صبر کنید

شاید حتی یک روز در خانه ماندن برایتان غیرممکن باشد. بااین‌حال نکته مهم این است که پس از بازنشستگی کمی صبر کنید. قبل از اینکه دست به هر کاری بزنید شرایط جدید را به‌خوبی بررسی کنید. شما ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خود و همین‌طور ویژگی‌های شرایط جدیدی که در آن قرار گرفته‌اید را پیدا کنید. سپس به دنبال شغل مناسب بگردید.

شغل برای بازنشستگی | محدودیت‌های خود را بشناسید

انتخاب شغل مناسب برای بازنشسته‌ها می‌تواند با محدودیت‌هایی همراه باشد. به‌عنوان‌مثال یکی از محدودیت‌های انتخاب شغل میزان سن افراد است. با افزایش سن، قدرت جسمانی فرد کاهش پیدا می‌کند؛ و این موضوع می‌تواند روی بسیاری از شغل‌هایی که می‌خواهید برعهده بگیرید تأثیر بگذارد. ممکن است احساس کنید دلتان می‌خواهد از این به بعد در شغلی باشید که فشار روانی کمتری داشته باشد. پس یک نکته مهم در انتخاب شغل جدید این است که محدودیت‌هایی که دارید را شناسایی کنید و باتوجه‌به آنها شغل مناسبی برای خودتان انتخاب کنید.

مشغول کردن خود با سرگرمی‌های مختلف

برخی از افراد صرفاً از خانه‌نشینی و بیکاری متنفر هستند اما توانایی و انگیزه ورود به شغل جدید هم ندارند. در چنین شرایطی بهتر است مسائل و موضوعاتی که برایتان سرگرم‌کننده است و به آن علاقه دارید را انتخاب کنید؛ و اوقات فراغت خود را با این علاقه‌مندی‌ها سپری کنید. درعین‌حال می‌توانید به این علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ها به چشم یک شغل نگاه کنید و اگر چیزی برای ارائه داشتید در اختیار دیگران قرار دهید.

پیشنهاداتی برای شغل مناسب بازنشستگی

ادامه دادن همان شغل قبلی

یکی از رایج‌ترین تصمیماتی که افراد بازنشسته می‌گیرند ادامه دادن شغل قبلی‌شان است. اگر به کارتان علاقه دارید به شما توصیه می‌کنیم که انجام همان شغل قبلی را ادامه دهید. این علاقه به شما احساس مفید و توانمند بودن می‌دهد. به‌علاوه شما توانایی و تجربیات بالایی در شغلی که داشتید به دست آورده‌اید که این می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

شغل برای بازنشستگی | فعالیت به‌عنوان نیروی باتجربه

اگر در کسب‌وکار قبلی خود فرد توانمندی بودید می‌توانید افراد تازه‌کار را راهنمایی کنید و به آن‌ها مشاوره دهید. افرادی که تجربه زیادی دارند و راه‌های مختلفی را آزمایش کرده‌اند می‌توانند به‌عنوان کارآفرین مشغول شوند. تجربیات شما سرمایه باارزشی است که خیلی‌ها دلشان می‌خواهد از آن استفاده کنند.

تولید محتوا

یکی از شغل‌هایی که می‌توانید در منزل به آن مشغول شوید تولید محتوا است. نوشتن و تولید محتوا می‌تواند فرصتی باشد تا با مسائل مختلف آشنا شوید و حتی تجربیات و دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهید. از مزایای این شغل می‌توانیم به انعطاف‌پذیربودن زمان‌های کاری اشاره کنیم.

شغل برای بازنشستگی | مدیریت شبکه‌های اجتماعی

اگر به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی علاقه دارید مدیریت‌کردن یکی از این شبکه‌ها نیز می‌تواند شغل مناسبی برای شما باشد. برای این کار کافیست تا اطلاعات خود را راجع به شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها و راه‌های کارکردن با آنها بالاتر ببرید.

حسابداری

یکی از شغل‌هایی که به دانش و تجربه نیاز دارد حسابداری است. افرادی که با اصول حسابداری آشنایی دارند می‌توانند به‌عنوان حسابدار در بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات مشغول به کار شوند. بهتر است با نرم‌افزارهای جدید در حیطه حسابداری آشنا شوید تا فرصت‌های شغلی بیشتری پیدا کنید.

شغل برای بازنشستگی | تدریس خصوصی

تدریس خصوصی یکی از کم چالش‌ترین شغل‌ها برای دوران بازنشستگی است. افراد بازنشسته می‌توانند تخصص خودشان را به دیگران انتقال و آموزش دهند. همچنین می‌توانند از امکانات آموزش آنلاین برای تدریس استفاده کنند تا دسترسی دانش‌آموزان به مواد آموزشی بیشتر شود و همچنین مدرس با چالش‌های کم‌تری مواجه شود‌.

پرستاری از سالمندان یا کودکان

پرستاری شغل رایج‌ دیگری است که متقاضیان زیادی دارد. اگر به حیطه پرستاری و پزشکی علاقه دارید می‌توانید به‌عنوان پرستار در منزل شروع به کار کنید. پرستاری از سالمندان، کودکان و حتی حیوانات خانگی می‌تواند شغل مناسبی برای افرادی باشد که به این حیطه علاقه دارند.

شغل برای بازنشستگی | باغبانی

یکی از شغل‌های آرامش‌بخش و درعین‌حال حرفه‌ای، باغبانی است. نگهداری و پرورش گل‌وگیاه علاوه بر اینکه برای روحیه فرد مفید است دارای درآمد خوبی هم می‌باشد.

کسب‌وکارهای خانگی

کسب‌وکارهای خانگی که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است یکی دیگر از گزینه‌های شغل مناسب برای بازنشسته‌ها می‌باشد. از جمله این کسب‌وکارهای خانگی می‌توان به پرورش بلدرچين، پرورش قارچ، تولید صنایع‌دستی، تولید محصولات ارگانیک، کاشت و فروش میوه و سبزیجات و… اشاره کرد. خوشبختانه امروزه مؤسسات و سازمان‌های فنی و حرفه‌ای آموزش بسیاری از این کسب‌وکارها را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

اگر به دنبال شروع یک شغل جدید هستید بهتر است کمک‌گرفتن از یک مشاور را نیز در برنامه‌هایتان قرار بدهید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا باتوجه‌به توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی که دارید شغلی را انتخاب کنید که در آن بهترین خواهید بود. یادتان باشد انتخاب کردن یک شغل اشتباه و شکست خوردن در آن پیامدهایی دارد که شاید تحمل کردن آنها برای شرایط سنی که در آن قرار دارید مناسب نباشد. پس بهترین کار این است که با برنامه‌ریزی و مشورت شغل مناسبی برای خودتان انتخاب کنید.

برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی در زمینه دوران بازنشستگی از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مناسب‌ترین شغل پس از دوران بازنشستگی چیست؟

شغل‌های مختلفی پس از دوران بازنشستگی وجود دارد که فرد می‌تواند به آن مشغول شود. در انتخاب شغل باید به شرایط و توانمندی‌هایتان توجه کنید. برای بررسی بهتر می‌توانید از یک مشاور شغلی یا روان‌شناس صنعتی و سازمانی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره