سلامت نوزادنوزاد

بازتاب بابینسکی نوزاد | 2 سالگی پایان بابینسکی

بازتاب بابینسکی نوزاد از دیگر بازتاب های ضروری کودک است. همه کودکان برای رشد، سلامت و بقا به این رفلاکس ها احتیاج دارند. علاوه بر رشد؛ برای اینکه زندگی خود را ادامه دهند؛ به این بازتاب ها نیاز دارند. چنین رفلاکسی علاوه بر نوزادان در بزرگسالان نیز وجود دارند. منظور از بازتاب بابینسکی این است که هنگام تحریک کف پا تا یک سالگی، در بزرگسالان هنگام خواب و بعد از راه رفتن طولانی مشاهده می‌شود. 

در عصب شناسی و پزشکی به پاسخ های رفلاکسی کف پا، بابینسکی می‌گویند. در واقع به نوعی پاسخ عصبی به تحریک کف پا است که برای تشخیص اختلالات مغز و نخاع به کار برده می‌شود. زمانی که این واکنش طبیعی باشد؛ رفلاکس نامیده می‌شود. اما زمانی که غیر طبیعی باشد؛ علامت کخ نامیده می‌شود. عصب هدایت کننده این واکنش ها، عصب سیاتیک است. در این مقاله راجع به بازتاب بابینسکی نوزاد به طور کل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب‌بابینسکی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازتاب بابینسکی نوزاد چیست؟

بازتاب بابینسکی نوزاد چیست؟

رفلاکس کف پا یا بازتاب بابینسکی نوزاد، یکی دیگر از بازتاب های ضروری برای انسان است. این رفلاکس در دوران نوزادی برای بقا و رشد نوزاد ضروری است. به طور کل این بازتاب ها به صورت غیر ارادی می‌باشند که در بدو تولد و به دلیل ناتوانی در حرکات ارادی انجام می‌شود. بازتاب بابینسکی نوزاد در سن مشخص ظهور پیدا کرده و پس از مدتی از بین می‌رود. 

به طور قطعی دلیل بازتاب بابینسکی نوزاد مشخص نشده است اما تا به امروز مشخص شده است که برای سلامت نوزاد ضروری است. بنابراین توصیه می‌شود که تمامی پدر و مادر ها نسبت به بازتاب ها آگاهی داشته باشند تا بتوانند نشانه های کودک را شناسایی و در صورت آسیب، به دنبال راهکار باشند. در این زمینه از روانشناس و متخصصین سلامت می‌توانید راهنمایی بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

بازتاب چیست؟

بازتاب چیست؟ رفلاکس یا بازتاب به منظم ترین رفتار های نوزاد گفته می‌شود که به صورت فطری اتفاق می‌افتد. این بازتاب ها برای سیستم رشد عصبی بسیار ضروری است. رفلاکس ها برای ادامه زندگی نوزاد بسیار ارزشمند هستند. آنها سن شروع و پایان مشخصی دارند. زمانی که روند طبیعی خود را سیر نکند، کودک برای انجام فعالیت های روزانه خود با مشکل روبرو خواهد شد. عدم وجود بازتاب نیز بعد از سن مشخص و بروز مجدد در دوران بزرگسالی، نشان دهنده آسیب های جدی مغزی است. 

بازتاب بابینسکی نوزاد چگونه عمل می‌کند؟

برای مشاهده بازتاب بابینسکی نوزاد؛ باید با انگشتان دست، کف پای نوزاد را از سمت انگشت به سوی پاشنه پا فشار دهید. با این روش مشاهده خواهید کرد که انگشت شست نوزاد به بیرون حرکت خواهد کرد. در نهایت ما بقی انگشتان نیز از یکدیگر باز خواهند شد. بهتر است که برای دیدن این بازتاب، از اجسام تیز استفاده نکنید. 

پزشکان جهت مشاهده بازتاب‌بابینسکی نوزاد، از چکش های مخصوص استفاده می‌کنند. اگر نوزادان این واکنش ها را در یکی از پا های خود بروز دهند، به مشکل در سیستم اعصاب شک خواهند کرد. این بازتاب در افراد بزرگسال با تحریک کف پا در خواب یا پس از پیاده روی طولانی قابل مشاهده خواهد بود. 

سن شروع و پایان بازتاب بابینسکی نوزاد

سن شروع و پایان بازتاب بابینسکی نوزاد

بازتاب بابینسکی نوزاد تا دو سالگی از بین خواهد رفت. اما در برخی از شرایط این بازتاب در یک سالگی از بین خواهد رفت. وجود این رفلاکس در کودکان بالا تر از 2 سال، یا افراد بزرگسال؛ نشان دهنده آسیب های جدی در سیستم عصبی مرکزی است. به طور کلی بازتاب ها بعد از اینکه از بین می‌روند، نباید دوباره به وجود بیایند. 

آسیب ها و پیامد های بازتاب بابینسکی نوزاد چیست؟

بازتاب بابینسکی نوزاد اگر وجود نداشته باشد، آسیب هایی را به همراه خواهد داشت. باقی ماندن بازتاب ها بعد از زمان مشخص و بازگشت بازتاب ها در دوره های بعد زندگی، نشان دهنده آسیب های مغزی است. در چنین مواردی مشاورین کودک و متخصصین سلامت به شما کمک می‌کنند تا این آسیب ها را با کمک روش های درمانی مناسب، درمان کنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

آیا بازتاب بابینسکی نوزاد تنها به واسطه کف پا اتفاق می‌افتد؟

یکی از سوالاتی که در این زمینه به وجود می‌آید؛ این است که مشاهده بازتاب‌بابینسکی نوزاد تنها توسط کف پا صورت می‌گیرد؟ در جواب: محرک های متعددی باعث تحریک انگشتان پا در نوزاد شده که با رفلاکس کف پا شباهت دارد. با نگاه دیگر، دلیل عدم تکامل سیستم عصبی نوزادان، گاهی به دلیل بازتاب خود به خودی کف پا است. این موضوع برای اغلب کودکان رخ می‌دهد اما نشان از مشکل خاص نیست. به همین دلیل به آگاهی والدین در رابطه با بازتاب ها تاکید شده است. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد، بازتاب بابینسکی نوزاد از ضروری ترین بازتاب ها است. این بازتاب بسیار طبیعی است و برای مشاهده آن باید با کمک اشیا نرم به انگشتان کودک فشار وارد کرد. این بازتاب در سن مشخص آغاز و در سن مشخصی نیز به پایان می‌رسد. عدم وجود آن نیز موجب آسیب های فراوان خواهد شد. به همین جهت در رابطه با این موضوع پدر و مادر ها باید اطلاعات کسب کنند. برای آگاهی حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب‌بابینسکی نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

بازتاب بابینسکی نوزاد چیست؟

رفلاکس کف پا یا بازتاب بابینسکی نوزاد، یکی دیگر از بازتاب های ضروری برای انسان است. این رفلاکس در دوران نوزادی برای بقا و رشد نوزاد ضروری است. به طور کل این بازتاب ها به صورت غیر ارادی می‌باشند که در بدو تولد و به دلیل ناتوانی در حرکات ارادی انجام می‌شود. بازتاب بابینسکی نوزاد در سن مشخص ظهور پیدا کرده و پس از مدتی از بین می‌رود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره