کودککودک و سبک زندگی

تک فرزندی | 7 مشکل تک فرزندی

تک فرزندی در جامعه امروزی مورد علاقه زوجین است. به دلایل مختلفی این شیوه فرزند پروری گسترش یافته است که اصلی ترین دلیل آن مسائل اقتصادی، مالی، معیشت و اجتماعی است. بسیاری از زن و شوهر ها از همان ابتدای ازدواج قرار می‌گذارند که یک فرزند به دنیا بیاورند و همان را به بهترین شیوه تربیت کنند.

اما این زن و شوهر ها از عواقب تک فرزندی اطلاع دارند؟ تک فرزندی مشکلات بسیار زیادی را برای فرد و والدین به بار خواهد آورد که ابعاد زندگی او را تحت سلطه قرار خواهد داد. این موضوع به قدری مهم است که تصمیم گرفته ایم در این مقاله راجع به آن صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تک فرزندی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تک فرزندی آیا مرسوم است؟

تک فرزندی چیست؟

تک فرزندی یکی از سبک های فرزندپروری که امروزه بسیار مرسوم شده است. این شرایط در گذشته زیاد مرسوم نبود اما با تغییر شرایط زندگی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و زندگی های مدرن به سرعت این موضوع افزایش گرفته است. این سبک فرزند آوری معایب بسیار زیادی برای خود کودک به همراه دارد اما مزایای آن تنها برای پدر و مادر است. توصیه می‌کنیم که در این زمینه از روانشناسان متخصص راهنمایی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین تعداد فرزند کلیک کنید.

دلایل تمایل به تک فرزندی

تک فرزندی دلایل زیادی به همراه دارد که از مهم ترین آن، مسائل اقتصادی و معیشتی است. در این بخش مقاله به دلایل دیگر تمایل به تک ‌فرزندی اشاره کرده ایم.

🔸 رفتارهایی که فرزند اول از خود بروز داده؛ باعث صرف نظر والدین برای تولد فرزند دوم شده است.

🔸 ساعت کاری طولانی زن و شوهر که نگهداری از فرزند را دشوار می‌کند.

🔸گرانی، ناتوان در تامین نیازهای زندگی، درآمد پایین و گرانی زن و شوهر را منصرف می‌کند.

🔸 نداشتن زمان مناسب برای نگهداری از فرزندان

🔸 ناتوانی در فرزند آوری و بچه دار شدن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

مشکلات تک فرزندی چیست؟

مشکلات تک فرزندی چیست؟

نداشتن خواهر و برادر همیشه مشکلاتی را به همراه دارد که والدین در آینده متوجه این موضوع خواهند شد. بر اساس مطالعات تک فرزندان استرس و اضطراب بیشتری را نسبت به بچه هایی که خواهر و برادر دارند؛ تجربه می‌کنند. برای آگاهی بیشتر شما در این بخش مقاله به معایب بیشتر تک فرزندی اشاره کرده ایم.

📌 عدم کنترل احساسات

عدم کنترل احساسات از دیگر مشکلات تک فرزندی است. این افراد نحوه برقراری ارتباط با دیگران را در زندگی آموزش ندیده اند و توانایی کنترل احساسات را ندارند. افرادی که تک‌ فرزند هستند؛ نسبت به اتفاقات متفاوت، واکنش مناسبی از خود نشان نمی‌دهند.

📌 فشار روانی زیاد

انتظارات و خواسته ها در تک فرزندی بسیار زیاد است و والدین اغلب خواسته های فرزند خود را فراهم می‌کنند. افرادی که با خواهر و برادر بزرگ شده اند؛ انتظارات خود را کاهش می‌دهند و والدین تنها یک نفر را تامین نمی‌کنند. به همین جهت فشار روانی زیادی روی افراد تک ‌فرزند به وجود می‌آید؛ اگر نیاز های آنها برطرف نشود. بناراین از مشکلات تک‌ فرزندی می‌توان به فشار روانی زیاد اشاره کرد.

📌 تنهایی بیشتری را تجربه می‌کنند

از معایب تک فرزندی می‌توان به تجربه تنهایی بیشتر اشاره کرد. تک فرزندان افراد زیادی را در اطراف خود ندارند و اگر اتفاقی در خانواده رخ دهد؛ باید به تنهایی این موضوع را به دوش بکشند. اما کسانی که خواهر و برادر دارند؛ در صورت بروز مشکل با کمک یکدیگر به حل مساله می‌پردازند.

📌 کمالگرایی

از بزرگ ترین معایب تک فرزندی، کمالگرایی است. زمانی که تک فرزندان نیاز به چیزی دارند؛ والدین تلاش می‌کنند که نیازهای فرزندشان را به بهترین نحو برآورده کنند. به همین جهت کودک به این موضوع عادت می‌کند و به مرور زمان تبدیل به فرد کمالگرا می‌شود.

📌 توجه بیش از اندازه والدین

یکی از معایب تک فرزندی، توجه بیش از اندازه والدین است. فرزندانی که از نعمت خواهر و برادر محروم هستند؛ در مرکز توجه پدر و مادر قرار می‌گیرند. دائما کنترل می‌شوند و رقابت برای جلب توجه والدین ندارند. این موضوع نیز فرزندان را در آینده با مشکلات زیادی روبرو می‌کند و همیشه از دیگران انتظار توجه بیش از اندازه را دارد.

📌 وابستگی بیش از اندازه به والدین

یکی از مشکلات تک فرزندی، وابستگی بیش از اندازه به والدین است. افرادی که از نعمت خواهر و برادر محروم هستند؛ به سختی مستقل می‌شوند و اغلب در کنار والدین خود حضور دارند. روند استقلال و جدایی در این خانواده ها سخت است که موجب مشکلات فراوان در آینده خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والدین وابسته کلیک کنید.

📌 مهارت های ارتباطی ضعیف

از مشکلات تک فرزندی، مهارت های ارتباطی ضعیف است. این افراد توانایی برقراری مهارت های ارتباطی ندارند ارتباط با دیگران را بلد نیستند. زمانی که خواهر و برادر وجود داشته باشند، افراد ناخواسته با آنها صحبت می‌کنند؛ ارتباط برقرار می‌کنند و نحوه برقراری کمک به یکدیگر را نیز آموزش می‌بینند. اما تک فرزندان از چنین موقعیتی محروم هستند؛ به همین جهت مهارت ارتباطی ضعیف تری دارند.

راهکار برای جلوگیری از آسیب های تک فرزندی

بسیاری از خانواده ها بعد از اینکه تک فرزندی را انتخاب می‌کنند، به دنبال کاهش آسیب ها هستند. بهترین راه برای کاهش آسیب ها و مشکلات تک ‌فرزندی، کمک از روانشناس در تمامی زمینه های تربیت و رشد است. روانشناس و مشاورین متخصص به شما کمک می‌کنند تا مهارت های مورد نیاز را به فرزندان خود آموزش دهید و از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. مرکز مشاوره روانشناسی آواژه انتخابی خوب برای کاهش آسیب های تک فرزندی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راضی کردن همسر برای بچه دار شدن کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به معایب و مشکلات تک فرزندی مطالعه کرده اید. نبود خواهر و برادر به مرور زمان آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که اگر مورد بررسی قرار نگیرد؛ این مشکلات ادامه دار خواهد شد. بنابراین اگر تک‌ فرزند هستید یا یک فرزند دارید؛ برای کاهش آسیب های ناشی از این اتفاق از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تک فرزندی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره