خانوادهزوج و خانواده

والدین وابسته | وابستگی والدین به فرزندان در بزرگسالی

والدین وابسته چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا تابه‌حال به جواب این سؤال فکر کرده‌اید؟ این گروه از پدر و مادرها مشکلات بسیاری را در زندگی خود و فرزندانشان ایجاد می‌کنند. ازدست‌دادن سلامت روان و همین‌طور ناتوانی در توجه به جنبه‌های دیگر زندگی از رایج‌ترین این مشکلات هستند. اما نکته اینجاست که والدین وابسته معمولاً این کار را عمداً انجام نمی‌دهند. بلکه ضمیر ناخودآگاه‌شان آنها را به سمت وابسته بودن به دیگران می‌کشاند. با همه این‌ها خبر خوب این است که شما می‌توانید این مشکل را در خانواده‌تان حل کنید. ما در این مطلب مشکل وابستگی والدین و ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم درگیر این مشکل شده‌اید تا پایان همراه ما باشید. وحتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

والدین وابسته

تعلق خاطر و دوست داشتن فرزندان احساسی است که همه پدر و مادرها دارند. اما این احساس در بعضی از آن‌ها یک حالت بیمارگونه پیدا می‌کند. در حقیقت این پدر و مادرها فراموش می‌کنند که فرزندشان اگرچه یک جنبه بسیار مهم، اما فقط یک جنبه از زندگی آنهاست. همین مسئله باعث می‌شود که فرزند تبدیل به کل دنیای آنها شود؛ و این شروع وابستگی به فرزندان است.

نکته اینجاست که این رفتار اشتباه در فرهنگ کشور ما گاهی اوقات به‌خوبی تعبیر می‌شود. یعنی بسیاری از ما والدین وابسته را پدر و مادری نمونه می‌دانیم که خیلی خوب از فرزندشان مراقبت می‌کنند. اما باید بگوییم که وابستگی، از هر نوع آن آسیب‌زاست. حتی اگر شما به فرزند خودتان وابسته باشید! به همین خاطر اگر نشانه‌های این مشکل را در خود یا پدر و مادرتان احساس می‌کنید بهتر است برای تغییر اوضاع کاری انجام بدهید. در غیر این صورت مرور زمان همه چیز را بدتر خواهد کرد.

نشانه های والدین وابسته

  • تمامی هویت و عزت‌نفس این افراد در پدر یا مادر بودن خلاصه می‌شود. آنها بدون وجود این نقش، چیز دیگری برای تعریف کردن خودشان ندارند.
  • محبت‌های افراطی
  • تحمل دور شدن از فرزندشان را ندارند.
  • کنترل گری و دخالت بیش از اندازه در زندگی فرزندان
  • همه کارهای فرزندشان را به جای او انجام می‌دهند.
  • اگر فرزندان مطابق میل آن‌ها عمل نکنند به‌خوبی می‌توانند احساس گناه را به آنها القا کنند.

علل وابستگی والدین‌

تربیت اشتباه دوران کودکی

یکی از دلایلی که وابستگی والدین به فرزندان را بالا می‌برد گذشته آنهاست. اینکه پدر و مادرها در زمان کودکی چقدر توجه و محبت دریافت کرده‌اند بسیار مهم است. بعضی اوقات آنها دارند همه تلاششان را می‌کنند تا بی‌محبتی که از والدین خود دریافت کرده‌اند را جبران کنند. گاهی اوقات نیز شرایط برعکس است. بعضی از پدر و مادرها خودشان هم درگیر والدین وابسته بوده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا وابستگی به فرزندان تنها سبک رفتاری باشد که بلد هستند.

والدین وابسته | ترس از تنهایی

ترس از تنهایی دلیل بسیاری از وابستگی‌هاست. همه ما وقتی احساس کنیم زندگی‌مان بدون وجود فردی خاص خالی و ترسناک می‌شود طبیعتاً بیش از حد به او توجه خواهیم کرد.

زندگی‌های خالی از برنامه

بعضی از والدین و به‌خصوص مادران خانه‌دار هیچ اشتغالی به غیر از فرزندان در زندگی ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که توجه و تمرکز آن‌ها به جای تقسیم شدن روی مسائل مختلف فقط درگیر یک موضوع باشد. و در نتیجه بیش از حد به همان یک موضوع اهمیت می‌دهند.

والدین وابسته | مشکلات شخصیتی

وابستگی ویژگی شخصیتی بسیاری از خانم‌ها و آقایان است. مشکلاتی مانند اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین یا احساس دوست‌داشتنی نبودن از جمله مسائلی هستند که باعث می‌شود یک نفر به‌طورکلی در روابط خود با دیگران بیش از حد به آن‌ها وابسته شود.

بارداری‌های سخت

روزهای سخت ما را حساس می‌کنند! به همین خاطر فرزندانی که بعد از تلاش‌های بسیار برای بارداری و زایمان به دنیا می‌آیند یا در کودکی بیماری‌های سختی را پشت سرگذاشته‌اند معمولاً جور دیگری برای پدر و مادر عزیز هستند. در چنین شرایطی والدین معمولاً توجه خاصی به این فرزند خود دارند. و همین مسئله دلیلی برای وابستگی می‌شود.

والدین وابسته | تک‌فرزندی

داشتن تنها یک فرزند می‌تواند یکی از دلایل وابستگی‌های بیش از حد باشد. وقتی ما چند فرزند داشته باشیم طبیعتاً توجهمان بین همه آنها تقسیم می‌شود. اما وقتی خانواده فقط یک فرزند داشته باشد همه توجه و محبت به سمت همان یک فرزند می‌رود.

 

پیامدهای وابستگی والدین‌

چرا می‌گوییم وابستگی والدین به فرزندان موضوع خیلی خوبی نیست؟ پاسخ این سوال ساده است. زیرا این مسئله مشکلاتی را هم برای والدین و هم برای فرزندشان به دنبال خواهد داشت. در ادامه مهم‌ترین آسیب‌های وابستگی والدین را شرح داده‌ایم.

مشکلات سلامت روان

اولین آسیبی که وابستگی هم برای والدین و هم فرزندان به دنبال دارد مشکلات روحی است. وقتی وابستگی در یک رابطه بالاباشد طبیعتاً آزادی و استقلال عمل به همان اندازه کم خواهد شد. این موضوع‌می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای هر دو طرف ایجاد کند. با بزرگ‌شدن فرزندان شرایط بدتر می‌شود. چرا آن‌هامی‌خواهند یک زندگی مستقل داشته باشند. در این شرایط خطر مشکلاتی مثل افسردگی در والدین بالا می‌رود. درعین‌حال فرزندان نیز ممکن‌است از رفتار خودشان احساس گناه داشته باشند. و این موضوع فشار روانی بسیاری را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

ازدست‌دادن فرصت‌های زندگی

وقتی بیش از حد به یک مسئله توجه می‌کنیم از سایر جنبه‌ها غافل خواهیم شد. این موضوع در ابعاد بسیاری بزرگی برای والدین وابسته اتفاق می‌افتد. وقتی شما همه زندگی و انرژی‌تان را برای فرزندتان بگذارید طبیعتاً به بخش‌های دیگر زندگی مثل روابط اجتماعی و تفریحات شخصی بی‌توجه بوده‌اید. این موضوع می‌تواند در آینده احساس پشیمانی و ضرر کردن را در شما ایجاد کند.

اعتمادبه‌نفس پایین در فرزندان

والدین وابسته معمولاً بیش از حد از فرزندشان مراقبت می‌کنند. همین موضوع باعث‌می‌شود که فرزند آنها به اندازه همسالانش با محیط بیرون و چالش‌های آن مواجه نشده باشد. در چنین شرایطی این افراد طبیعتاً اعتمادبه‌نفس پایینی خواهند داشت. ونمی‌توانند مشکلات را به‌تنهایی حل کنند.

راهکارهای غلبه بر والدین وابسته

به زندگی‌تان معنا بدهید

اولین و بهترین راهکار این‌است که برای زندگی دنبال معنا و مفهوم باشید. یادتان‌باشد فرزندان ما بسیار عزیز هستند و توجه به آن‌ها وظیفه هر پدر و مادری است؛ اما شما در پدر یا مادربودن خلاصه نمی‌شوید. برای بخش‌های مختلف زندگی‌تان برنامه بریزید. این کار به شما کمک خواهدکرد تا از وابستگی به فرزندان خود دور شوید.

افکار و احساساتتان را کنترل کنید

خیلی وقت‌ها پدر و مادرها احساس می‌کنند اگر بیش از حد از فرزندشان مراقبت نکنند یا همیشه با او در تماس نباشند به این معناست که پدر و مادر خوبی نیستند. در حقیقت آن‌ها وابستگی را به معنای علاقه زیاد به فرزند می‌دانند. و این برای‌شان این معنی رادارد که والدین بسیار خوبی هستند. به همین خاطر وقتی‌می‌خواهند کمی هم به زندگی خود برسند احساسات منفی را تجربه می‌کنند. اگر شما هم درگیر این مسئله شده‌اید بهتراست راهکاری برای مدیریت و تغییر افکار و احساساتتان پیدا کنید.

مستقل شدن فرزندان

اگر بیش از حد به فرزند خود وابسته هستید یا برعکس والدینی دارید که به شما وابسته هستند تلاش برای استقلال بهترین راه‌حل است. از عادت‌ها و رفتارهای کوچک شروع‌کنید و به‌تدریج فاصله را بیشتر کنید. یادتان‌باشد که عادت‌های جدید به‌سادگی شکل نمی‌گیرند و در این راه بارها ممکن است به نقطه آغازبرسید یا احساس کنید هیچ پیشرفتی ندارید. بهتراست در این موقعیت‌ها صبور باشید و برای رسیدن به هدف‌تان به تلاش ادامه دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین وابسته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم وابستگی پدر و مادرم به خودم را کم کنم؟

برای این کار بهتر است برنامه‌هایی برای زندگی شخصی‌تان بریزید و به آن‌ها عمل کنید. از این طریق شما به‌تدریج از خانواده فاصله متعادل تری می‌گیرید و آن‌ها نیز به وضعیت جدید عادت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره