روانشناسی و کودککودک

حسادت کودک | شدیدترین دوره سنی حسادت کودکان

حسادت کودک واکنشی منفی و مخرب است که اگر برای مدت زمان طولانی ادامه یابد ممکن است آینده او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. البته بروز حسادت در کودکان، تا حدی طبیعی است اما به هر حال نباید به این احساس در فرزندان خود دامن بزنند. این رفتار به دلایل مختلفی ایجاد شده و ادامه دار می‌گردد. طبیعی است که کودکان در شرایط مختلف، درک صحیحی از مسائل نداشته و به همین دلیل درگیر حسادت می‌شوند. حتی گاهی این حسادت اصلا منطقی بوده و هیچ نسبتی بین آن موضوع و کودک وجود ندارد. اما به هر حال باید تا حد امکان این احساس را از بچه‎ها دور کرده و به آنها آموزش داد. گاهی این خود والدین هستند که باعث برانگیخته شدن حسادت در فرزندان خود می‌گردند. که این موضوع می‌تواند آسیب زیادی به آنها بزند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسادت کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

حسادت کودک

وقتی کودک احساس ناکافی بودن و یا بی ارزشی می‌کند؛ حسادت را نشان می‌دهد. در واقع او نیاز به محبت و توجه زیادی داشته و اگر آن را دریافت نکند؛ درگیر حسادت می‌گردد. این حسادت در ابتدا از اطرافیان کودک و همسالان او آغاز شده و به تدریج گسترده تر می‌شود. این موضوع تا حد زیادی بر ارتباطات کودک با دیگران نیز اثر گذار است. در واقع با وجود حسادت او نمی‌تواند به درستی با دیگران ارتباط برقرار کند. حتی از والدین خود نیز احساس انزجار کرده و احساسات مختلفی را تجربه می‌کند. واکنش والدین در چنین شرایطی بسیار حائز اهمیت است. در واقع آنها باید در این مورد اقدام کرده و مدیریت احساسات را به کودک خود آموزش دهند. برای اطلاع از دلایل تف کردن کودکان کلیک کنید.

علت حسادت کودک

علت حسادت کودک

حسادت کودک به دلایل مختلفی بروز می‌کند. معمولا این دلایل بین همه کودکان مشترک بوده و در بیشتر موارد نسبت به خواهر و برادرهای خودشان است. اما این موضوع می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل می‌پردازیم.

💠دلبستگی ناایمن

اگر در دوران رشد کودک، مخصوصا قبل از دو سالگی دلبستگی به شکل درستی در کودک شکل نگیرد؛ او دچار اضطراب و ترس از دست دادن می‌گیرد. در واقع او همواره می‌ترسد که شما را از دست داده و یا حتی با فرد دیگری تقسیم کند. این موضوع یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین دلایل حسادت کودک است و همچنین در رابطه با دیگر اعضا بروز می‌کند.

💠مقایسه کردن او با دیگران

یکی از رفتارهای اشتباهی که والدین مرتکب آنها می‌شوند؛ مقایسه کودک خود با دیگران است. این رفتار باعث احساس ناامنی و بی ارزشی در کودک شده و منجر به حسادت کودک می‌گردد. مقایسه کردن منجر به ایجاد رقابت ناسالم بین کودک و دیگران می‌گردد و او را تبدیل به فردی کمالگرا می‌کند. همچنین در چنین شرایطی او نمی‌تواند احساس خوبی به همسالان خود نیز داشته باشد.

💠استرس و اضطراب کودک

گاهی این احساسات درونی خود کودک است که باعث شکل گیری حسادت کودک می‌گردد. برخی از کودکان به طور ذاتی برانگیخته تر و پراسترس تر از دیگران هستند. که همین موضوع باعث می‌شود همواره رفتارهای دیگران را زیر نظر گرفته و دچار حسادت گردند. در چنین شرایطی وظیفه والدین است که محیطی آرام و امن برای فرزندان خود مهیا کنند.

💠رقابت ناسالم

گاهی والدین از سنین پایین، کودکان خود را درگیر رقابت های مختلفی می‌کنند که تناسبی با سن آنها ندارد و یا اصلا مورد علاقه کودک نیست. اما کودک به دلیل فشارهای والدین به آن ادامه داده و به دیگران حسادت می‌کند. این شرایط تاثیر منفی بر شخصیت کودک گذاشته و او را وادار به بروز رفتارهای مختلفی می‌کند.

انواع حسادت کودک

به طور کلی حسادت انواع مختلفی دارد. این مورد در مورد بزرگسالان نیز صدق می‌کند. اما به طور کلی حسادت کودک نیز به شکل های مختلفی خود را بروز می‌دهد. برای مثال برخی از کودکان تنها به اموال و داشته های دیگران حسادت می‌کنند و برخی دیگر علاقه دارند تا از لحاظ شخصیتی و توانایی مانند دیگران باشند. برخی دیگر تنها به خواهر و برادرهای خود حسودی می‌کنند و این حس را نسبت به همسالان خود ندارند. حسادت در روابط اجتماعی نیز میان کودکان بسیار شایع است. زیرا برخی از آنها توانایی برقراری ارتباط با دیگران را نداشته و احساس تنهایی می‌کنند.

سن حسادت کودک

به طور کلی حسادت کودک، در برخی موارد اقتضای سن آنهاست. اما در سنین مختلف دلایل متفاوتی داشته و همچنین به شکل های مختلفی نیز بروز می‌کند. برای مثال احساس حسادت در نوزادان اصلا وجود ندارد. این موضوع تقریبا از 2 سالگی آغاز شده و تقریبا در سنین پیش دبستانی و مدرسه به اوج خود می‌رسد. همچنین اگر در این سنین کنترل نشود و یا به شکل موثر با آن برخورد نگردد؛ تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت.

نشانه های حسادت کودک

با بروز نشانه هایی در کودک، می‌توان متوجه حسادت او شد. در واقع با توجه به این نشانه ها و اطلاع از آنها می‌توان برای مقابله با ان اقدام کرد. برخی از این نشانه های شامل موارد زیر می‌شوند.

طمع کودک برای به دست آوردن همه چیز

مقایسه کردن

بدرفتاری با دیگران

پرخاشگری

دوری از دیگران و تنهایی

پیامدهای حسادت کودک

فراموش نکنید که اگر حسادت در کودک کنترل نگردد؛ عوارض بدی برای خود و خانواده خواهد داشت. این عوارض، نشان دهنده اهمیت برخورد با حسادت کودک است. کودکانی که بسیار حسودی می‌کنند؛ قلدر و زورگو شده و احتمالا برای رسیدن به اهداف خود به دیگران نیز، آسیب می‌زنند. در خواب و اشتهای آنان نیز اختلال ایجاد می‌شود و از طرفی درگیر مشکلات عصبی مختلف مثل لکنت زبان تیک و … می‌گردند. برای اطلاع از پیامدهای بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید.

راه های کنترل حسادت کودک

کنترل حسادت کودک

برای کنترل حسادت کودک، راه های مختلفی وجود دارد. خانواده ها باید با توجه به شرایط کودک خود در این مورد عمل کنند. همچنین نباید در این مسیر احساسات کودک را سرکوب کرد و یا به او فشار زیادی به او وارد کرد.

◀تبدیل حسادت منفی به مثبت

یکی از راه های مقابله با حسادت کودک، تبدیل حسادت منفی او به حسادت در زمینه های مثبت است. این مورد با ایجاد رقابت سالم برای کودکان به وجود می‌آید. برای مثال درس خواندن و پیشرفت تحصیلی می‌تواند؛ یکی از حوزه های مثبت در این مورد باشد.

◀سرزنش نکردن کودک

کودک خود را به دلیل حسادت سرزنش نکرده و به او زمان دهید. در واقع در ابتدا نسبت به حسادت کودک، واکنش بدی نشان نداده و حتی او را نادیده بگیرید. اما در صورت ادامه دارد شدن، بهتر است در این مورد با او صحبت کرده و روش های بهتری را به او نشان دهید. برای اطلاع از تاثیرات ایراد گرفتن از کودک کلیک کنید.

◀تشویق و تحسین نکردن بیش از حد

طبیعی است که والدین به دلیل علاقه ای که به فرزند خود دارند؛ بخواهند او را تحسین و تشویق کنند. اما نباید در این کار زیاده روی کرده و به او اعتماد به نفس کاذب بدهند. در واقع در بیشتر موارد این رفتار است که آنها را در معرض حسادت قرار می‌دهد. با اینکه این رفتار برای کودکان در حال رشد لازم است؛ اما بهتر است افراد را آن را در حد متعادل نگه دارند.

◀آموزش اشتراک گذاری

یکی دیگر از اقداماتی که والدین می‌توانند در این زمینه انجام دهند؛ آموزش اشتراک گذاری به فرزندان خود است. وقتی فرزندان بتوانند وسایل و حتی دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ از میزان حسادت آنها کاسته شده و همچنین روحیه دلسوزی و همکاری در آنها تقویت می‌گردد.

سخن پایانی

به طور کلی حسادت کودک جنبه های مختلفی داشته و حتی جزوی از فرایند رشد طبیعی او است. در برخی موارد این احساس باعث می‌شود تا کودک بیشتر تلاش کرده و پیشرفت کند. بهتر است خانواده ها در این زمینه بسیار دقت و توجه داشته باشند تا رقابت سالم تبدیل به حسادت نگردد. از طرفی در این زمینه با یک مشاور کودک مشورت کرده و به فرزند خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسادت کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره