سلامت کودککودک

گازگرفتن در کودک | 7 روش جلوگیری از گازگرفتن در کودک

گازگرفتن در کودک اغلب در سن 2 سالگی مشاهده می‌شود. بیشتر کودکان زمانی که بزرگ تر می‌شوند و مهارت های حل مساله را درک می‌کنند؛ از این رفتار خود دست می‌کشند. علت گاز گرفتن کودکان در دسته های مختلفی قرار دارد. اما اغلب به دلیل گرسنه بودن، ترس و خشم این اتفاق صورت می‌افتد. این رفتار تا حد معمولی در کودکان طبیعی است. اما اگر روند طولانی و غیر معقول بود؛ حتما از روانشناس و مشاورین کودک راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گازگرفتن در کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

گازگرفتن در کودک چگونه است؟

گازگرفتن در کودک چگونه است؟

گازگرفتن در کودک یک اتفاق معمولی است که نشان از بی ادبی و غیر عادی بودن کودک نیست. این اتفاق جزو دسته رفتارهایی است که شاید بسیاری از خانواده ها را نگران کند. اکثر کودکان در سن 2 سالگی این رفتار را از خود نشان می‌دهند. اما زمانی که مهارت های مختلف زندگی را آموزش می‌بینند؛ رفتار خود را ترک می‌کنند. به همین دلیل این موضوع جای نگرانی ندارد و به دلیل اینکه کودک مهارت های شناختی را آموزش ندیده، این رفتار را از خود بروز می‌دهد. در این مقاله دلایل و راهکارهای ترک گازگرفتن در کودک را توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلایل گازگرفتن در کودک

علت و دلایل گازگرفتن در کودک از منظر روانشناسی کاملا متفاوت است. برخی از کودکان به دلیل ناتوانی در کنترل خود، بروز خشم و ترس این رفتار را نشان می‌دهند. اما دلایل مختلف دیگری نیز در بروز این رفتار دخیل هستند که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده‌ایم.

🔹 جلب توجه دیگران

🔹 سلاح برای رفتار خود

🔹ارضای نیازهای تحریک حرکتی (دندان درآوردن)

🔹 تسکین درد لثه

🔹 تقلید و الگو برداری از کودکان دیگر

🔹برقراری ارتباط با نیازهای خود مانند گرسنگی

🔹 برقراری ارتباط با احساساتی مانند نا امیدی، ترس، گیجی و عصبانیت

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

برای کنترل گازگرفتن در کودک چه کارهایی باید انجام داد؟

برای کنترل گازگرفتن در کودک چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر گازگرفتن در کودک افزایش پیدا کرده بود که باعث آزار و اذیت دیگران می‌شد؛ از راهکارهایی می‌توانید استفاده کنید که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

📌 آرامش داشته باشید

اولین کاری که برای ترک گازگرفتن در کودک باید انجام داد؛ حفظ آرامش است. هرگز کودک را به خاطر این اتفاق تنبیه و سرزنش نکنید. به جای تنبیه به فرزند خود بگویید که گاز گرفتن درد دارد و کار خوبی نیست. مجازاتی که باعث عصبانیت و رنجش کودک شود؛ هیچ سودی برای ادب کردن ندارد.

📌 به کودک و فرد آسیب دیده کمک کنید

یکی از روش های کاهش گازگرفتن در کودک، کمک به کودک و فرد آسیب دیده‌است. اطمینان داشته باشید که هر دو در آرامش و در امان هستند. بچه ها را از هم جدا کنید و آنها را به دور از هم قرار دهید. آسیبی که به کودک وارد شده را بررسی کنید و در صورت لزوم از آن مراقبت کنید.

📌 کودک خود را نادیده نگیرید

بعد از اینکه رفتار گازگرفتن در کودک صورت گرفت؛ فرزند خود را نادیده نگیرید. اگر تنها به کودک آسیب دیده توجه کنید؛ فرزند شما سرزنش می‌شود و برای جلب توجه ممکن است این رفتار را دوباره تکرار کند. به همین جهت باید از به کودک خود توجه کنید و اجازه دهید که او نیز احساسات خود را بروز دهد.

📌 امنیت ایجاد کنید

یکی از روش های کاهش گازگرفتن در کودک؛ ایجاد حس امنیت است. فرزند خود را به کارهای خوب تشویق کنید. با این کار حتی زمانی که ناراحت شد؛ نزد شما می‌آید و احساس خود را بروز می‌دهد. در واقع به جای گازگرفتن، از بیان احساسات کمک می‌گیرد.

📌 در رابطه با رفتارش صحبت کنید

برای کاهش گازگرفتن در کودک، در رابطه با رفتار کودک صحبت کنید. زمانی که هر دو به آرامش رسیدید؛ و به کودک فرصت فکر کردن دادید، زمان صحبت فرا رسیده است. ابتدا از فرزندتان دلیل رفتارش را بپرسید؛ بعد از اینکه با دقت به حرف های او گوش دادید؛ احساساتش را معرفی کنید تا بتواند واکنشش را جایگزین کند. در واقع با مکالمه و آموزش جایگزینی؛ این رفتار را کاهش خواهید داد.

📌 در برنامه خود بازی و قصه گویی داشته باشید

بازی از تاثیر گذار ترین راه ها برای کاهش گازگرفتن در کودک است. به همین جهت توصیه می‌کنیم که از بازی کردن برای آموزش مهارت ها و بیان احساسات راهنمایی بگیرید. حتی با قصه گویی نیز می‌توانید به فرزند خود کمک کنید که روش درست بروز احساسات را آموزش ببیند.

📌 از روانشناس راهنمایی بگیرید

برای اینکه از گازگرفتن در کودک جلوگیری کنید؛ باید از روش های ذکر شده کمک بگیرید. اما در برخی از کودکان این موضوع نشان دهنده اختلال اوتیسم کودکان است. در این باره حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا ریشه گاز گرفتن کودک بررسی شود و بهترین راهکار به شما ارائه شود.

گازگرفتن در کودک مبتلا به اوتیسم

بر اساس نظر روانشناسان، گازگرفتن در کودک گاهی اختلال اوتیسم است. کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند، رفتارهای پرخاشگرایانه از خود بروز می‌دهند و این موضوع والدین را وحشت زده می‌کند. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم؛ علاوه بر گاز گرفتن، رفتار خود آزاری نیز بروز می‌دهند. برای درمان این کودکان حتما باید از روانشناس راهنمایی بگیرید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ گازگرفتن در کودک یک رفتار طبیعی است. اما اگر این رفتار غیر واقع بینانه بود و همه اطرافیان را آزار می‌داد؛ باید از روانشناس برای بررسی علت راهنمایی بگیرید. حتی باید موقعیت و دلیل رفتار کودک را بررسی کنید و از تکنیک هایی که در این مقاله ذکر شد؛ استفاده کنید. اگر در این حیطه مهارت ندارید, حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گازگرفتن در کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره