رشد و مراقبتکودک

کودک خجالتی | 10 راه کار کمک به کودک خجالتی

کودک خجالتی معمولا از نظر والدین دشوار ساز است. والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا کودکشان از خجالتی بودن فاصله بگیرد. اما همه کودکان در دوره ای از زندگی کمرو هستند. و از قرار گیری در موقعیت های جدید احساس ناراحتی می‌کنند. خجالتی‌ بودن کودک در بسیاری از مواقع و موقعیت ها عادی است. اگر نگران این موضوع هستید که فرزندتان توانایی دوستی با کسی ندارد و نمی‌تواند با دیگران ارتباط بگیرد. و زمانی که این روند خجالتی بودن کودک ادامه دار باشد، باید حتما از روانشناس و مشاورین کودک‌ راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک خجالتی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کودک خجالتی کیست؟

کودک خجالتی کیست؟

به چه کودکانی خجالتی می‌گویند؟ خجالتی بودن کودک باعث آزار و اذیت شما می‌شود؟ به طور کلی کودک‌خجالتی به کسی گفته می‌شود که سرش را در میان جمع پنهان می‌کند و برای برقراری ارتباط با دیگران مقاومت می‌کند. حتی شاید به این نتیجه رسیده باشید که این رفتار کودک طبیعی است. این کودکان معمولا هنگام تعامل با افراد یا موقعیت های نا آشنا؛ اندکی مضطرب و بی قرار می‌شوند.

حتی در برخی از مواقع نیز گریه می‌کنند. اما به مرور زمان در این موقعیت ها راحت تر خواهد شد و عادت می‌کند. با تمامی این سختی ها باید به خاطر داشته باشید که کودک‌خجالتی رفتاری شرمنده کننده ندارد. حتی بسیاری از افراد خجالتی زندگی شاد و موفقی را تجربه می‌کنند. اما اگر خجالتی بودن کودک باعث آسیب به برقراری ارتباط و حتی یافتن دوست برای او شده است؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید.

علت خجالتی بودن کودک

کودک خجالتی به دلایل مختلفی این ویژگی را دارد. قبل از اینکه علت خجالتی بودن کودک را بگوییم؛ باید بدانید که این رفتار صفت منفی نیست. در این بخش مقاله علل بروز رفتار خجالتی بودن کودک را توضیح داده ایم.

📌 وراثت | کودک خجالتی

یکی از دلایل رفتار کودک خجالتی، وراثت است. کارشناسان معتقد هستند که کم رویی و خجالتی بودن افراد، ریشه در وراثت افراد دارد. ترکیب ژن ها باعث شده که کودک به تحریک شدن حساسیت بیشتری نشان دهد. هرچه کودک نیز بزرگتر شود؛ حساسیت او بیشتر می‌شود و از طرف جامعه شخصیت خجالتی به خود می‌گیرد.

📌 اضطراب جدایی

بیشتر کودکان دوره اضطراب جدایی را تجربه می‌کنند. که سن این اضطراب 6 ماهگی تا 3 سالگی است. این حالت معمولا به دلیل رفتن به مهد کودک جدید، سفر رفتن یکی از والدین و ترس از تنهایی در تاریکی است. در این شرایط باید اندکی صبر کنید و از کودک مراقبت کنید. تا کودک خجالتی رفتارش بهبود یابد.

📌 روند رشد | کودک خجالتی

گاهی کودک در مرحله گذر از مرحله رشد است. اگر به طور ناگهانی نسبت به غریبه ها محتاط تر باشید؛ یا زمانی که از جلوی چشم کودک دور شوید؛ نگران می‌شود؛ احتمالا او دچار اضطراب جدایی  شده است. حتی این اضطراب درست زمانی بروز می‌کند که بیشتر کودکان مستقل و فعال هستند. اگر احساس می‌کنید که کودک خجالتی در حال عبور از مرحله رشد است؛ نگران نباشید. به مرور زمان تغییر رفتار صورت می‌گیرد.

حتما درباره اصول تربیت کودک بخوانید.

راه کارهای کمک به کودک خجالتی

راه کارهای کمک به کودک خجالتی

بیشتر والدین در تلاش برای رفع رفتارهای کودک خجالتی هستند. به همین دلیل برای کمک به والدین راه های بسیاری وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔴 در حضور دیگران از خجالتی‌بودن کودک صحبت نکنید

یکی از راهکارهای کمک به کودک خجالتی، عدم صحبت راجع به آن در حضور دیگران است. اگر کودک بشنود که شما او را به عنوان فردی خجالتی‌می‌شناسید؛ ممکن است که ویژگی خود را منفی بشمارد و از دیگران بیشتر جدا شود.

🟡 به کودک نوپای خود برچسب خجالتی نزنید

هرگز به فرزند خود برچسب کودک خجالتی نزنید. شاید واقعا فرزند شما خجالتی نباشد! همیشه به فرزندان خود عنوان خجالتی ندهید. اگر انتظار داشته باشید که کودک رفتار‌خجالتی داشته باشد؛ بر رفتار او تاثیر گذاشته و از او رفتارهای کمرویی و اجتناب از جمع را مشاهده خواهید کرد. خجالتی بودن صفت منفی نیست و بسیاری از افراد خجالتی زندگی های موفقی دارند. اما هرگز بر فرزندان خود برچسب نزنید.

🟠 حق بدهید و کودک را درک کنید

به کودک خجالتی بگویید که به او حق می‌دهید و او را درک می‌کنید که چه احساسی دارد. مثلا زمانی که وارد اتاق پر سر و صدا می‌شوید؛ به او بگویید “خیلی سخته وقتی این همه صدا هست، مگه نه؟ ” و از این قبیل جمله ها استفاده کنید، زیرا با این رفتار به کودک می‌گویید که واکنش طبیعی دارد و باید احساس راحتی کند.

🟢 کودک خجالتی را تشویق کنید

هروقت متوجه شدید که کودک خجالتی در حال تلاش برای دوستی با کسی است؛ او را تشویق کنید. برای افزایش اعتماد به نفس کودک تلاش کنید و او را مورد تحسین قرار دهید. اگر بعد از چند دقیقه ای خجالتی بودن متوجه شدید که در حال لبخند است؛ حتما او را تشویق کنید.

🔵 اطرافیان را از وضعیت آگاه کنید

تمامی اطرافیان را از وضعیت کودک خجالتی آگاه کنید. همه آنها را آگاه کنید و ازشون صبر و شکیبایی بخواهید. و بخواهید که از فشار برای گفتگو بپرهیزند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

🟤 از انتقاد و سرزنش پرهیز کنید

همیشه این انتقاد و سرزنش است که اعتماد به نفس کودک خجالتی را کم می‌کند. حتی زمانی که اظهار کنید در حال شوخی هستید، به خاطر داشته باشید که شرمنده کردن کودک در میان جمع و حتی در تنهایی او را منزوی تر می‌کند. این ویژگی کودک را بپذیرید و از سرزنش دیگران نیز جلوگیری کنید.

⚪ از موقعیت های اجتماعی دور نشوید

برای کودک خجالتی باید موقعیت های اجتماعی را فراهم کنید. او را از محیط های شلوغ دور نکنید تا راحت تر بتواند با دیگران ارتباط بگیرد. البته باید حضور در موقعیت های اجتماعی حساب شده باشد که کودک در معرض استرس نباشد.

🔴 حساب شده رفتار کنید

برای رفتار با کودک خجالتی باید حساب شده عمل کنید. بدون اعمال فشار از او بخواهید که در موقعیت های بازی قرار بگیرد. تا به مهارت های اجتماعی او افزوده شود. قبل از رسیدن کودکان دیگر در مهمانی ها حضور پیدا کنید تا کودک در محیط جدید به آرامش برسد.

🟡 راه های بدون تنش را امتحان کنید

برای کاهش رفتارهای کودک خجالتی باید راه های بدون تنش را امتحان کنید. حتما در نظر داشته باشید که برای معاشرت با فزندتان باید راه با استرس کمتری را امتحان کنید. فعالیت هایی را امتحان کنید که گروه های کوچک، محیط های آرام و آشنایی داشته باشد.

🔵 از روانشناس کمک بگیرید

برای رفع و کاهش رفتار کودک خجالتی، از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با رفتارهای آموزشی و راهکارهای مناسب به شما کمک می‌کند که با کودک خود رفتار مناسب تری داشته باشید. روانشناس کودک به شما کمک می‌کند تا بهترین راهکار را در برخورد با کودک‌خجالتی داشته باشید.

کلام آخر

والدین باید به خاطر داشته باشند که کودک خجالتی رفتار اشتباهی ندارد. و تنها به عنوان یک صفت باید این ویژگی کودک را قبول کنند. البته که کودک‌خجالتی صفت منفی ندارد. اما والدین باید تلاش کنند تا کودک احساس بهتری داشته باشد و همچنین استرس کمتری را تجربه کند. در این زمینه حتما از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. تا در تربیت کودک دچار اشتباه نشوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک خجالتی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره