انتخاب مهد و مدرسهکودک

بدخطی کودکان | 9 علت بدخطی کودکان

بدخطی کودکان یکی از مشکلاتی است که دوران مدرسه تشخیص داده می‌شود. این موضوع اغلب والدین را ناراحت و عصبانی می‌کند و انتظار دارند که فرزندشان از همان دوران ابتدایی دست خط خوبی داشته باشد. عوامل مختلفی در بروز این مشکل دخیل هستند و ناشی از مشکلات نوشتن و نارسا نویسی می‌باشد. برای بررسی دلیل بدخطی کودکان عوامل جسمی روانی او را در کنار عوامل آموزشی بررسی می‌کنند. زیرا در برخی موارد علت خط بد کودک حالت های روانی یا ضایعات استخوانی است. در این شرایط هیچ کلاس خوشنویسی کمک کننده نیست و تنها باید از متخصص راهنمایی بگیرید. راهکارهای زیادی در زمینه کمک به بدخطی کودکان وجود دارد. که اگر توانایی انجام آنها را ندارید؛ از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بدخطی کودکان چیست؟

بدخطی کودکان چیست؟

دانش آموزان کلاس اولی زیادی وجود دارند که به دلیل عدم علاقه به درس دست خط بدی دارند. اما زمانی که کودکان نوشتار را تمرین کنند؛ از همان دوران ابتدایی می‌توانند دست خط خود را خوب کنند. بدخطی کودکان مشکلات و پیامدهایی را در دروان مدرسه و جامعه به همراه دارد. به همین جهت حتما برای درمان کودکان بد خط خود اقدام کنید. در این مقاله راجع به علل و روش درمان بد خطی کودکان توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

علت بدخطی کودکان

بدخطی کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک علل را به همه کودکان نسبت داد. برای اینکه کسی بتواند به صورت خوانا بنویسد باید بین دست، چشم، قدرت قلم گرفتن و وضعیت بدنی تعادل برقرار کند. و جهت تولید مجدد داده ها باید دارای کنترل حرکتی باشد. بروز مشکل در زمینه بد خطی کودکان را در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

هماهنگی چشم و دست

کودکان به هماهنگی چشم و دست برای خوب نوشتن نیاز دارند. اگر این هماهنگی به شیوه مناسبی نباشد؛ بدخطی کودکان شکل می‌گیرد. و زمانی که هماهنگی چشم و دست در کودک ضعیف باشد؛ بد خطی صورت می‌گیرد.

ضعف در مهارت های حرکتی ظریف

ضعف در مهارت های حرکتی ظریف باعث بد خطی کودکان می‌شود. قدرت به دست گرفتن مداد از اهمیت بسیار بالایی در زمینه خوش خطی برخوردار است. حتی نشستن در وضعیت نامناسب بدنی نیز تاثیر زیادی بر خط بد کودک دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودکان دیر آموز کلیک کنید.

مشکل در جهت و مسیر نوشتن حروف

یکی از دلایل بدخطی کودکان، مشکل در جهت و مسیر نوشتن است. در این مشکل کودک بر روی کاغذ محل اشتباهی را جهت یادداشت انتخاب می‌کند. یا به جای اینکه از سمت راست شروع به نوشتن کند؛ از سمت چپ می‌نویسد.

مشکل و ضعف ادراک فضایی

مشکل در ادراک فضایی بسیار بر بدخطی کودکان اثر می‌گذارد. زمانی که ضعف در این ادراک وجود داشته باشد؛ باعث می‌شود تا اندازه حروف نامناسب باشد یا دچار مشکل در استفاده از خطوط باشد. این مشکل در کودکانی که تازه شروع به نوشتن کرده اند؛ بیشتر است.

عدم یکپارچگی بینایی – حرکتی

یکی از دلایل بدخطی کودکان، عدم یکپارچگی بینایی – حرکتی کودک است. یکپارچگی بینایی – حرکتی کودک باعث می‌شود که کودک تصاویر مشاهده شده را به شکل مناسب باز تولید کند. و کمک می‌کند که کودک اعداد، حروف و شکل ها را به شیوه مناسب و ظریف الگوبرداری کند.

ضعف در مهارت برنامه ریزی حرکتی

کودکانی که به ضغف در مهارت برنامه ریزی حرکتی دچار هستند، دست خط بدی دارند. این کودکان حتی در نگارش صحیح کلمات دچار مشکل هستند و در استفاده از قیچی و کاغذ نیز دچار مشکل می‌شوند. که این موضوع باعث بدخطی کودکان می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

ضعف در مهارت ادارک بصری

یکی از دلایل بدخطی کودکان، ضعف در مهارت ادارکی بصری است. کودکانی که در این زمینه دچار ضعف هستند؛ متوجه تفاوت حروف شباهت نزدیک به هم نمی‌شوند. که همین موضوع به شدت دست خط کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشکل در مهارت شناختی و زبانی

یکی از دلایل بدخطی کودکان؛ مشکل در مهارت شناختی و زبانی است. توانایی های ذاتی بر قابلیت کودک جهت یادگیری مهارت های نوشتاری اثر می‌گذارد. و کودکی که در این زمینه مشکل داشته باشد؛ دست خط خوبی نخواهد داشت.

مشکل در مهارت حل مساله

مشکل در مهارت حل مساله باعث بدخطی کودکان می‌شود. کودکانی که در این زمینه دچار مشکل هستند، در درک و رعایت نکات آموزشی از سوی معلم مشکل خواهند داشت.

بدخطی کودکان باعث بروز چه مشکلی می‌شود؟

بد خطی کودکان همیشه باعث بروز مشکل در زمینه های مختلف شده است. امکان دارد که کودک به دلیل این مشکل در انجام تکالیف دچار اضطراب شود و با چالش های گوناگونی روبرو شود. در این بخش مقاله به این مشکلات اشاره کرده ایم.

? دشواری در بیان افکار و عقاید به صورت کتبی

? عدم تمایل به انجام تکالیف کتبی

?پایین آمدن نمرات در کلاس و امتحان

? سرخوردگی در مدرسه به دلیل ناتوانی در رقابت با همکلاسی ها

? عدم یادگیری دروس مورد نظر به دلیل سرعت پایین نوشتن

تشخیص بدخطی کودکان

تشخیص بدخطی کودکان

برای اینکه بدخطی کودکان را مشخص کنید؛ باید برخی از نکات را مد نظر قرار دهید. در ادامه راجع به نشانه های تشخیصی بدخطی کودکان اشاره کرده ایم.

? نوشتار نامنظم و غیر پیوسته کودک

? خودداری کودک از انجام تکالیف کتبی

?ناخوانا بودن دست خط کودک

? نا مرتب بودن تکالیف کتبی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

کاردرمانی به بدخطی کودکان کمک می‌کند

برای رفع بدخطی کودکان، کاردرمانی گزینه بسیار مناسبی است. این روش درمانی به کودک کمک می‌کند تا مهارت های مورد نیاز را شناسایی کند و در رفع مشکلات تلاش کند. متخصصین کار درمانی در حل مشکلاتی که در زمینه وضعیت بدنی، مشکلات جسمانی و روحی وجود دارد، آموزش می‌دهد و بر حسب نیازهای خاص هر کسی در جلسات مختلف مشکلات را رفع می‌کند. اگر فرزند شما به دلایل روحی و روانی دچار مشکل شده بود؛ حتما از روانشناس و مشاورین کودک راهنمایی بگیرید.

کلام آخر

بدخطی کودکان از جمله معضلاتی است که هر خانواده ای را به خود درگیر می‌کند. اما این مشکل راه های درمانی دارد که با کمک روانشناس می‌توان این مشکل را رفع کرد. کار با قیچی، کار با ماسه، ورز دادن خمیر و مچاله کردن با یک دست به کودک کمک می‌کند تا خط خود را کنترل کند. برای کمک به بدخطی کودکان، راهنمایی های روانشناس را جدی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره