کودککودک و سبک زندگی

بچه لوس | 7 راهکار برخورد با بچه لوس

بچه لوس به کودکانی گفته می‌شود که در اکثر مواقع به شیوه ای رفتار می‌کند که گویی سن بسیار کمی دارد. معمولا این بچه‌ها رفتارهایی پایین تر از سن خود دارند و با رفتارهای بچگانه دیگران را آزار می‌دهند. حتی این کودکان پدر و مادران خود را نیز کلافه می‌کنند. به این دلیل که هر چیزی که بخواهند را باید به دست آورند. آنها رفتارهای خودخواهانه دارند و از توانایی برقراری ارتباط با همسالان خود محروم هستند. این کودکان بهانه گیر، خودخواه، بیزار کننده و بی ملاحظه هستند. برخورد با بچه لوس نیازمند صبر، آرامش و گفتگوی مناسب است. برای برخورد با این کودکان بهتر است که از روانشناس کودک کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه لوس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بچه لوس کیست؟

بچه لوس کیست؟

احتمالا کودکانی را مشاهده کرده اید که در برابر هر چیزی خودخواهانه رفتار می‌کنند. این کودکان رفتارهای آزار دهنده دارند و اگر توجه نگیرند؛ بهانه گیری های خود را افزایش می‌دهند. لوس شدن کودک یکی از دغدغه های والدین است. که اگر باواکنش مناسبی همراه باشد؛ لوس بازی های کودک بیشتر می‌شود.

گاهی لوس بودن بچه را به عنوان اختلال رفتاری می‌شمارند که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد. در واقع بچه لوس نمی‌تواند با همسالان خود ارتباط برقرار کند و دوستان مناسبی را انتخاب کند. این کودکان اکثر مواقع به شیوه ای رفتار می‌کنند که گویی 2 ساله هستند. به دلیل اینکه این ویژگی کودک بستگی به نوع تربیت والد دارد. والدین برای کاهش نشانه های لوس بودن بچه باید شیوه های رفتاری و تربیت خود را تغییر دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

نشانه های بچه لوس

بچه لوس از خود نشانه هایی را بروز می‌دهد. این کودکان مانند بچه های 2 تا 3 ساله رفتار می‌کنند و دائم در حال بهانه گیری هستند. نشانه های دیگری از رفتارهای بچه لوس وجود دارد. که در این بخش مقاله راجع به این نشانه ها صحبت کرده ایم.

🔻 بی ادب است و از انجام خیلی از کارها هیچ لذتی نمی‌برد.

🔻 دائم در حال قهر و نالیدن های مکرر است.

🔻درک مناسبی از کار سخت و “نه” ندارد.

🔻 در برابر محرومیت ها مقاومت می‌کند.

🔻 همیشه بی حوصله است.

🔻دائم در حال شکایت از چیز های مختلف است.

🔻 اصرار دارد تا هرچیزی را که برای خود می‌خواهد را کسب کند.

🔻 تفاوتی بین خواسته ها و نیاز خود نمی‌داند.

🔻خواسته های خیلی غیر منطقی دارد.

🔻 تلاش دارد تا اطرافیان بر اساس خواسته های او رفتار کنند.

🔻 هیچ احترامی برای قوانین قائل نیستند.

🔻مدام در حال استدلال است و هرگز حاضر به سازش نیست.

🔻 راضی و خشنود نگه داشتن او بسیار دشوار است.

🔻 خود محور است.

🔻تصور می‌کند که تمامی خواسته های او باید بدون هیچ قید و بندی برآورده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک بی ادب کلیک کنید.

دلیل لوس بودن بچه ها

بچه لوس به دلایل مختلفی چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهد. یکی از دلایل مهم لوس شدن بچه، روش های غیر قابل قبول پدر و مادرها برای تربیت کودک است. والدینی که محبت افراطی را الگوی تربیت قرار داده اند و هیچ دقتی برای آموزش کودک خرج نمی‌کنند. این والدین معمولا روش های یادگیری را الویت تربیت کودک قرار نمی‌دهند و تنها چیزی که برای نمایش گذاشتن کودک بلد هستند، محبت های بیش از اندازه می‌باشد. این کودکان معنای حوصله و صبر را متوجه نمی‌شوند و انسان هایی عجول خواهند شد.

روش برخورد با بچه لوس

روش برخورد با بچه لوس

برای برخورد با بچه لوس باید والدین برخی از راهکارها را بدانند تا بتونند این سبک رفتاری کودک را تغییر دهند. در این بخش مقاله راجع به روش های برخورد با بچه لوس صحبت کرده ایم.

✨ به کودک حق انتخاب دهید

یکی از روش های برخورد با بچه لوس؛ این است که به او حق انتخاب دهید. زمانی که والدین به کودک حق انتخاب ندهند، فرزند با بهانه گیری های مختلف به عنوان بچه لوس شناخته می‌شود. برای اینکه هم شما نظارت داشته باشید و هم کودک در انتخاب وسایل برای خود دخیل باشد؛ بهتر است که 3 تا از لباس هایی که از نظر شما مناسب است یا هر چیزی جز لباس را به کودک نشان دهید و از او بخواهید که یکی از آنها را انتخاب کند.

✨ محبت کنید اما قاطعیت را به فراموشی نسپارید

برای برخورد با بچه لوس نباید محبت را کنار بگذارید. حتما به خاطر داشته باشید که محبت شما به کودک باعث می‌شود که کودک به کمبود محبت دچار نشود. اما در کنار این محبت باید قاطعیت وجود داشته باشد. به شیوه ای نباشد که کودک هر چیزی را با کلمات از شما بگیرد. جدی باشید و سر بسیاری از چیز ها کوتاه نیایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایراد گرفتن از کودک کلیک کنید.

✨ به کودک صبر را آموزش دهید

یکی از روش هایی که در برخورد با بچه لوس کار آمد است، آموزش صبر است. به کودک آموزش دهید که برای به دست آوردن خیلی از چیزها باید صبر داشته باشد. هر چیزی را به موقع و در زمان خودش انجام دهید. کودک باید بپذیر که هرچیزی زمان مناسب خودش را دارد و برای بدست آوردن آن باید صبوری کند.

✨ همیشه از او حمایت نکنید

برای برخورد با بچه لوس لازم است که همیشه از او حمایت نکنید. گاهی لازم است که کودک تنها بماند و در تنهایی خود به کارهایش رسیدگی کند. تا زمانی که همه کارهای کودک را والدین انجام دهند، هرگز نمی‌توانند مهارت های لازم برای زندگی را آموزش ببینند.

✨ احترام به دیگران را آموزش دهید

یکی از روش های برخورد با بچه لوس، آموزش احترام به دیگران است. والدین باید به کودک آموزش دهند که هر رفتاری جا و مکانی دارد. بهتر است که قبل از بروز هر واکنشی؛ ابتدا فکر کنید و سپس انجام دهید.

✨ راهکارهای دیگر

🔹 به رفتارهای خوب و مثبت کودک هدیه به مناسب تشویق دهید.

🔹 به آنها آموزش دهید که پس از بد رفتاری باید معذرت خواهی کنند.

🔹اگر راضی به شراکت در اسباب بازی نشدند؛ اسباب بازی را از او بگیرید.

🔹 ساعت خواب، غذا و کارهای خانه را به او آموزش دهید.

✨ از روانشناس کودک کمک بگیرید

برای برخورد با بچه لوس گاهی کاری از دست والدین بر نمی‌آید.  در این شرایط حتما باید از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. روانشناس کودک به والدین آموزش می‌دهد که چگونه رفتار کنند و در برابر مشکلات به چه شیوه ای برخورد مناسب داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

کلام آخر

همه افراد از بچه لوس فراری هستند. کودکان لوس معمولا باعث آزار و اذیت والدین می‌شوند و همچنین دیگران را خسته می‌کنند. آنها دائم در حال بهانه گیری هستند و با خودخواهی تمام قصد رسیدن به خواسته های خود را دارند. به همین دلیل توانایی مناسب در برقراری ارتباط نیز ندارند. توصیه می‌کنیم که از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه لوس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره