خودشناسیروانشناسی فردی

پوچی در زندگی | احساس می کنم به پوچی رسیدم…

پوچی در زندگی به علل مختلفی به سراغ افراد می‌آید. در واقع می‌توان گفت یکی از بدترین و حتی سخت ترین احساسی که افراد می‌توانند تجربه کنند؛ همین است. چالش هایی که در زندگی ما ایجاد می‌شوند؛ احساس تهی بودن را به ما منتقل می‌کنند. مخصوصا اگر قادر نباشیم تا بر آن‌ها غلبه کنیم و کاری از دست مان برنیاید. اما این احساس در عین اینکه افراد را منفعل می‌کند؛ خطرناک نیز هست. چرا که بعد از مدتی سبب بروز مشکلات بیشتر و حتی بروز افکاری ناخوشایند می‌گردد. معمولا اطرافیان با مشاهده نشانه های پوچی در این افراد می‌توانند به آن‍ها کمک کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پوچی در زندگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

پوچی در زندگی

در بیشتر موارد احساس پوچی در زندگی موقتی بوده و بعد از مدتی به صورت خودجوش از بین می‌رود. به طور کلی نباید از یاد ببریم که زندگی پر از پستی بلندی است و دوران سختی هم می‌گذرد. اما در برخی موارد به قدری مشکل پیش رویمان بزرگ و سخت است که نمی‌توانیم به مسائل دیگر فکر کنیم. به همین دلیل در مقابل آن احساس ضعف کرده و پوچی را تجربه می‌کنیم. همچنین این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی عوامل محیطی تعیین کننده آن نبوده و کاملا از درون خود فرد نشات می‌گیرد. به طور کلی بالا بردن کیفیت سلامت روان می‌تواند در این مورد بسیار موثر واقع شود. برای شناسایی نشانه های قصد خودکشی کلیک کنید.

علت بروز احساس پوچی در زندگی

علت پوچی در زندگی

زندگی گاهی ما را با مسائلی روبرو می‌کند؛ که واکنش ما نسبت به آنها بسیار اهمیت دارد. چنان که بسیاری از افراد این مشکلات را دارند اما بازهم احساس پوچی در زندگی را تجربه نمی‌کنند. اما به هر حال این حالت از شدت مشکل به وجود آمده، کم نمی‌کند. برخی از این موضوعات که باعث برز این حالت در ما می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از دلایل و راه های از بین بردن ناامیدی از زندگی کلیک کنید.

⭕فشار روانی

قرارگیری طولانی مدت در معرض فشارهای روانی و استرس، می‌تواند منجر به احساس پوچی در زندگی گردد. چنین افرادی تحمل خود را از دست داده و بعد از مدت به طور کلی خسته و فرسوده می‌شوند. به همین دلیل به پوچی رسیده و دیگر تلاشی برای حل مشکل نمی‌کنند. به همین دلیل بهتر است همواره عوامل استرس زا را کنترل کرده و آستانه تحمل خود را بالاتر ببریم.

⭕اعتیاد به مواد مخدر و الکل

یکی دیگر از موضوعاتی که افراد به حالت پوچی در زندگی می‌رساند؛ اعتیاد به مواد مخدر و الکل است. چنین افرادی بعد از مدتی نه می‌توانند اعتیاد خود را ترک کنند و نه قادر به مصرف بیشتر هستند. همچنین در این راه سرمایه های بزرگ و مهمی را نیز مانند خانواده را از دست داده اند.

⭕ابتلا به اختلالات روان

همچنین یکی از اصلی ترین نشانه های برخی از اختلالات روان مانند افسردگی، احساس پوچی در زندگی است. چنین افرادی به طور کلی انرژی و انگیزه خود را از دست داده و انگیزه کافی برای هیچ کاری را ندارند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افسردگی نهفته کلیک کنید.

⭕شنیدن اخبار بد به صورت مکرر

از طرفی در معرض اخبار منفی بودن نیز برای طولانی مدت می‌تواند احساس پوچی در زندگی را ایجاد کند. چرا که افراد تصور می‌کنند هیچ کنترلی بر محیط اطراف خود نداشته و نمی‌توانند چیزی را تغییر دهند. از همین رو احساس ضعف و ناکامی می‌کنند.

⭕ابتلا به بیماری های جسمانی

برخی از بیمارانی که برای مدت زمان طولانی در بستر بوده اند و دیگر امیدی برای بهبودی آنان نیز وجود ندارد هم پوچی در زندگی را تجربه می‌کنند. البته افراد در مقابل چنین شرایطی معمولا دو نوع واکنش از خود نشان می‌دهند. یا از هر لحظه خود تا زمان مرگ به خوبی استفاده کرده و از آن لذت می‌برند و یا به طور کلی همه چیز را رها کرده و از مرگ استقبال می‌کنند.

⭕نداشتن هدفی مشخص

داشتن هدف به زندگی معنا می‌بخشد. افرادی که هیچ هدفی در زندگی خود ندارند؛ بیشتر در معرض بیماری های روانی و یا حتی تجربه احساس پوچی در زندگی خود هستند.

چه افرادی بیشتر در معرض پوچی در زندگی هستند؟

به طور کلی نمی‌توان گروهی را برای این موضوع مشخص کرد. چرا که احتمالا همه افراد حداقل یکبار پوچی در زندگی را تجربه کرده اند. اما به طور کلی داشتن تجربه های متفاوت و حتی شرایط دشوار در زندگی بیشتر افراد را مستعد بروز چنین احساسی می‌کند. به همین دلیل افرادی که در این موقعیت قرار دارند؛ باید بیشتر مورد توجه و اهمیت دیگران قرار گیرند.

کنترل احساس پوچی در زندگی

کنترل پوچی در زندگی

از طرفی برای کنترل احساس پوچی در زندگی نیز راه هایی وجود دارد. افراد باید حتما در صورت احساس هر گونه نشانه ای در این مورد و همچنین داشتن خلق و خوی پایین برای مدت زمان طولانی، از این راهکارها استفاده کنند. همچنین کنترل این احساس از بروز برخی از پیامدهای ناگوار نیز در این مورد جلوگیری می‌کند.

💠شناخت و پذیرش و احساسات

در ابتدا باید احساسات خود را شناخته و آنها را بپذیرید. برای مثال بپذیرید که عصبانی هستید و باید این خشم را به روش درست تخلیه کنید. برخی از به دلیل سرکوب احساسات خود به صورت مکرر، دچار احساس پوچی در زندگی می‌شوند.

💠نوشتن احساسات روی کاغذ

یکی دیگر از راه های غلبه بر ناراحتی و پوچی در زندگی، نوشتن احساسات فخود بر کاغذ است. بعد از اینکار احتمالا آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد. حتی برخی از متخصصین معتقدند که اینکار از صحبت کردن با دیگران نیز موثر تر است.

💠تعیین اهداف کوچک و کوتاه مدت

وقتی در حال تجربه احساس پوچی در زندگی هستید؛ نمی‌توانید به درستی فکر کرده به همین دلیل دچار بدبینی نسبت به آینده می‌شوید. اما در این شرایط تنها باید به چند روز بعد فکر کرده و یا فقط برای همان روز برنامه ریزی کنید. بعد از این که این حالت را پشت سر گذاشتید؛ تصمیمات بلند مدت تر بگیرید.

💠انجام فعالیت مورد علاقه

همچنین در صورت تجربه احساس پوچی در زندگی سعی کنید برای چند روزی فقط استراحت کرده و به انجام فعالیت های مورد علاقه خود بپدازید. اینکار برای شما انگیزه ای ایجاد می‌کند تا دست به کار شوید. همین که کمی فعالیت کنید؛ احساس مفید و کافی بودن نیز به دنبال آن خواهد آمد.

💠کمک گرفتن از روانشناس

از طرفی یکی از موثر ترین کارها در مورد احساس پوچی در زندگی، کمک گرفتن از روانشناس است. همانطور که گفته شد؛ افراد در چنین موقعیتی نمی‌توانند به درستی فکر کنند به همین دلیل تصمیمات اشتباهی می‌گیرند. اما اگر در این مورد با مشاور صحبت کنند؛ او علت این احساس را شناسایی کرده و با توجه به آن فرد کمک می‌کند.

سخن پایانی

از آنجایی احساس پوچی در زندگی می‌تواند در زندگی شخصی و اجتماعی افراد اختلال ایجاد کند؛ از این رو مقابله و کنترل آن از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعی است که افراد به تنهایی از پس آن برنیایند. از همین رو باید از یک متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند. همچنین در این مورد خود نیز اقداماتی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پوچی در زندگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره