روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

اصول درس خواندن چیست | بهترین روش برای درس خواندن

اصول درس خواندن یکی از مفاهیم مهم در دوران تحصیل بوده و همچنین از چالش های دانش آموزان و حتی والدین آنها محسوب می‌شود. چرا که معمولا در این مورد به صورت جزئی در مکان های آموزشی، صحبت نمی‌شود. برخی از معلمان و حتی مشاوران تحصیلی به صورت کلی به دانش آموزان می‌گویند که باید خوب درس بخوانید. اما معنی خوب از نظر آنها چیست؟ درس خواندن اصول مشخصی داشته که بیشتر افراد با پیروی از آن می‌توانند نتیجه دلخواه خود را بگیرند. البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی داشته و نمی‌توان برای همه روشی یکسان در نظر گرفت. بهتر است قبل از هر چیز افراد با توجه به شرایط خود برای این موضوع برنامه ریزی کنند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول درس خواندن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اصول درس خواندن

اصول درس خواندن برای همه افراد یکسان نیست. هر فردی روش مخصوص به خود را داشته و با کمک آن می‌تواند نتیجه دلخواه خود را بگیرد. از طرفی برخی در این مورد دچار مشکل شده و نمی‌توانند به درستی درس بخوانند. درس خواندن در مقاطع مختلف تحصیلی و حتی در شرایط مختلف متفاوت است.

افراد نباید خود را تنها به روش خاصی عادت دهند. چرا که در این صورت در صورت عدم وجود شرایط مخصوص فرد به هیچ عنوان نمی‌تواند تمرکز کند. انعطاف پذیری در این مورد و همچنین کمک گرفتن از متخصصین می‌تواند کمک شایانی به افراد کند. برای اطلاع از دلایل درس نخواندن بچه ها کلیک کنید.

برخی از اصول درس خواندن

انواع اصول درس خواندن

خودشناسی می‌تواند کمک بزرگی به افراد در زمینه پیداکردن اصول درس خواندن، بکند. اما به طور کلی برخی از روش ها برای همه افراد جواب داده و مشترک هستند. افراد باید مکان و زمان مناسب خود را شناسایی کرده و همچنین از عوامل حواسپرتی دوری کنند. برخی از روش هایی که برای همه موضوعات درسی کاربرد دارند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

🔽از پیش خواندن

بهتر است هر درسی را که مدنظر دارید و یا به زودی قرار است آن را بیاموزید؛ به صورت خودخوان مطالعه کنید. اینکار پیش زمینه ای به شما داده  و تا حدی ذهن تان را مشغول خود می‌کند. برای اینکار نیازی نیست دقیق شوید یا با جزئیات همه چیز را ببینید. بلکه تنها روی تیترها یا کلمات کلیدی تمرکز کنید. آن را به صورت طوطی وار خوانده و به طورکلی اینکار را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

🔽سوال پرسیدن

سوال پرسیدن، نیمی از راه اصول درس خواندن است. ذهن پرسشگر راحت تر و سریع تر مسائل مختلف را می‌آموزد. از سوال پرسیدن و کنجکاوی نترسید و در مورد مسائل مختلف سوال کنید. البته به سراغ فردی درستی رفته، و از پرسیدن سوالات خود از افراد غیر متخصص اجتناب کنید. وقتی در مورد موضوعی سوال می‌پرسید؛ آن در ذهن شما تثبیت می‌شود.

🔽خواندن درس

بعد از اینکه مطلب را به کمک معلم خود آموختید و سوالهای شما در این زمینه برطرف شد؛ سعی کنید آن را به طور کامل، دوباره بخوانید. اینکار به معنی حفظ کردن مطالب نیست بلکه آن را یادبگیرید. حتی اگر در این مرحله نیز سوالی برای شما ایجاد شد؛ مشکلی ندارد. در این مرحله یادداشت برداری کرده و مطالبی را برای خود بنویسید.

🔽تفکر در مورد آن

به طور کلی فکر کردن در مورد موضوعی که در حال یادگیری آن هستیم؛ نکته مهم و موثری است. اگر جنبه های مختلف آن را برای خود، بررسی و تحلیل نکنیم؛ به راحتی از یادمان می‌رود. برای اینکار می‌توانید برای خود مثالهایی زده یا تصویرسازی کنید.

🔽به خاطر سپردن

وقتی مراحل قبلی را با کیفیت و همچنین به طور کامل انجام دادید؛ بهتر است سعی کنید. مطالب را به زبان خودتان بازگو کرده و آنها را از حفظ بگویید. با اینکار می‌توان متوجه شد که مطالب تا چه اندازه در ذهن تثبیت شده اند. در این شرایط مطالبی را که به یاد نمی‌آورید دوباره خوانده و یادبگیرید.

🔽مرور

برای تثبیت آموخته های خود نیاز به مرور کردن دارید. بعد از آموختن مطلبی باید در ابتدا، در فواصل زمانی کوتاه ان را مرور کرده و در مراحل بعدی آن را در مدت زمان طولانی تر، مجددا بخوانید. برای مرور کردن نباید تمام مطلب را دوباره بخوانید. بلکه اگر خلاضه نویسی یا نکته برداری کرده باشید؛ در این زمان برای شما موثر واقع خواهد شد.

روش هایی برای بهره وری بیشتر از اصول درس خواندن

برای پایبندی به اصول درس خواندن و همچنین بهره وری بیشتر از مطالب درسی، می‌توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. با اینکارها نه تنها درس خواندن برای تان آسان تر می‌شود؛ بلکه استفاده و به یادآوردن آنها نیز سریع تر است. برخی از این نکات را در ایین قسمت ذکر کرده ایم.

خواندن همراه با نوشتن

نکته برداری و نوشتن نکات مهم

خلاصه نویسی

نوشتن کلمات کلیدی

مرتبط کردن موضوعات به یکدیگر

اصول درس خواندن در مقاطع مختلف تحصیلی

فراموش نکنید اصول درس خواندن در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. افراد نمی‌توانند از روش هایی که در دبستان و راهنمایی از آنها استفاده می‌کردند؛ در دبیرستان نیز استفاده کنند. چرا که با گذراندن مقاطع تحصیلی مختلف، اهمیت درس خواندن افزایش پیدا می‌کند و افراد باید با دقت بیشتری درس بخوانند.

📌دبستان

از آنجایی که در دوران ابتدایی افراد مفاهیم پایه را می‌آموزند باید بسیار دقت کنند. در این دوران والدین و معلمین در یادگیری دانش آموزان نقش زیادی دارند و درواقع آنها تعیین کننده اصول درس خواندن هستند. در این دوران نباید به آنها فشار زیادی وارد کرد. همچنین استفاده از بازی و تفریح در میزان یادگیری آنها بسیار نقش دارد.

📌دبیرستان و کنکور

مفاهیم تدریس شده در دبیرستان، پیش نیازی برای کنکور هستند به همین دلیل از این دوران دانش آموزان باید درس خواندن به صورت جدی را آغاز کنند. یکی از اصول درس خواندن در دبیرستان، تندخوانی است. دانش آموزان باید مطالب این دوره را به صورت مفهومی آموخته و به طور مکرر دوره کنند. برای پاسخ به سوال برای موفقیت در کنکور چند ساعت درس بخوانم کلیک کنید.

📌دانشگاه

در دانشگاه احتمالا حجم درسی دانشجویان کمی کاهش پیدا می‌کند. آنها می‌توانند با آرامش بیشتری مطالعه کرده و زمان بیشتری در اختیار دارند. اما این نباید باعث شود تا همه مطالب را برای لحظه آخر بگذارند. آنان باید برای تحویل پروژه های خود و همچنین امتحانات پایان ترم از اول ترم برنامه ریزی کنند.

نکاتی در زمینه اصول درس خواندن

برخی از اصول درس خواندن

درس خواندن به صورت اصولی نیاز به آرامش و تمرکز داشته و افراد باید شرایط محیطی خود را نیز در نظر داشته باشند. خانواده ها بهتر است با فرزند خود همکاری کرده و به او کمک کنند. در این قسمت به توضیح برخی از نکاتی می‌پردازیم که برای اصول درس خواندن مفید هستند.

بهتر است همه مطالب را برای شب امتحان نگذارید. در این صورت احتمالا اضطراب زیادی را تحمل کرده و همچنین کیفیت مطالعه نیز پایین می‌آید.

برای درس خواندن مطالب را اولویت بندی کرده و یا آنها را دسته بندی کنید.

در زمان درس خواندن، استراحت کردن را فراموش نکنید. بهتر است برای دقایقی مکان مطالعه را ترک کرده و حتی حرکات بدنی انجام دهید.

برای زمان خود برنامه ریزی واقع بینانه کرده و همه زمان خود را به یک درس اختصاص ندهید.

احتمالات مختلف را در زمان درس خواندن در نظر گرفته و خود را برای آنها آماده کنید.

سخن پایانی

استفاده از اصول درس خواندن، علاوه بر بالا بردن کیفیت درس خواندن باعث تسریع یادگیری نیز می‌شود. افرا بهتر است با امتحان کردن روش های مختلف، راهکار مناسب خود را پیدا کرده و با آن پیش روند. در درس خواندن افراط نکرده و وقت خود را برای مسائل دیگر نیز اختصاص دهید. همچنین در این زمینه می‌توانید از یک مشاور تحصیلی نیز کمک گرفته و دقیق تر برنامه ریزی کنید. مطالعه و یادگیری نیاز به زمان و انرژی دارد پس در این مورد صبور باشید. از راهکارهای گفته شده استفاده کرده و با یک متخصص نیز مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول درس خواندن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره