روانشناسی فردیمشاوره شغلی

استعدادیابی شغلی نوجوانان و بزرگسالان

استعدادیابی شغلی به شما کمک می کند تا برای حضور در بازار کار بتوانید زمینه ای مناسب برای رسیدن به موفقیت پیدا کنید،  از طرفی هم به آن علاقه دارید و هم  از طریق آن به موفقیت و ثروت برسید را پیدا کنید. خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی هم ممکن است نداند که چه شغلی مناسبشان است. پس استعدادیابی شغلی می‌تواند برای هر مرد و زنی با هر مدرک دانشگاهی یا غیر دانشگاهی مفید باشد. در ادامه به چگونگی انجام، مزایا و نتایج استعدادیابی شغلی پرداخته ایم. شما می‌توانید از هر کجایی به صورت آنلاین و تلفنی نیز از این خدمات بهره مند بشوید. در صورت نیاز به شما به صورت مجزا مشاوره شغلی داده می شود.

تعریف استعدادیابی شغلی

استعداد به توانایی‌های ذاتی انسان برای انجام یک کار گفته می‌شود. استعداد داشتن در یک زمینه سبب می‌شود، فرد با صرف زمان و انرژی کم‌تری کار مربوطه را انجام دهد. در واقع داشتن استعدادی همسو با شغل انتخابی، شرایط را برای بهره برداری از علم فراهم می‌کند.

میزان موفقیت کسی که به یک شغل علاقه‌مند است، وابسته به استعداد، اشتیاق و توانایی او در کسب مهارت‌های لازم می‌باشد. به همین دلیل باید افراد قبل از ورود به یک شغل، استعدادیابی شغلی انجام دهند و متوجه شوند که آیا از توانایی لازم برای یادگیری مهارت‌های مورد نیاز برای شغل مورد نظر برخوردار هستند یا خیر.

اگر به یک رشته تحصیلی علاقه‌مند هستید، در استعدادیابی شغلی میزان استعداد، توانایی‌های جسمی و روحی شما نیز برای ورود به آن رشته و شغل مربوطه، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چطور شغلی متناسب با استعدادهای خود برگزینیم؟

سه فاکتور اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد آیا فرد برای شغلی که انتخاب کرده، مناسب است یا خیر. این سه فاکتور و مولفه اصلی به شرح زیر هستند :

  • مشخصات ذاتی فرد : این مولفه به استعدادهای فرد اشاره دارد. اگر فرد دارای مهارت لازم برای انجام شغل است، یعنی در آن حرفه دارای استعداد می‌باشد.
  • دانش فرد : اگر در مسیر استعدادهای خود، اقدام به انتخاب شغل و رشته تحصیلی کرده باشید، می‌توانید دانش و علم مروبط به آن را راحت‌تر بیاموزید.
  • تجربیات شخصی : تجربیات شخصی و میزان یادگیری مهارت‌های لازم نیز می‌تواند نشان دهنده استعداد فرد در یک شغل باشد.

برای استعدادیابی شغلی در چه سنی باید اقدام کرد؟

کشف استعداد در زمینه‌های مختلف از جمله پیدا کردن شغل مناسب، بهتر است از سنین کودکی انجام شود. کسی که از سنین کودکی در مسیر استعدادهای خود قرار می‌گیرد، راحت‌تر از دیگران به موفقیت می‌رسد.

اما باید توجه داشته باشید اگر در سنین دبیرستانی هستید و قصد انتخاب رشته برای ورود به دوره دوم متوسطه را دارید. اگر در کنکور شرکت کرده‌اید و قصد انتخاب رشته برای آینده کاری خود را دارید. اگر فارغ التحصیل شده‌اید و یا به دنبال شغل ایده‌آل خود هستید و حتی اگر فکر می‌کنید در هیچ شغلی استعداد ندارید، باید سریعا اقدام به استعدادیابی شغلی کنید.

بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که استعدادیابی شغلی، معطوف به سن خاصی نیست و شما هر زمان که بخواهید، می‌توانید برای قرار گرفتن در مسیر استعدادتان، اقدام به استعدادیابی کنید. برای انجام استعدادیابی بزرگسالان کلیک کنید.

راه های کشف استعداد شغلی چیست؟

اگر در هر دورانی از زندگی خود، احساس کردید که به کاری علاقه‌مند هستید، باید میزان استعداد خود را در آن شغل مورد نظر بسنجید.

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چگونه باید استعداد شغلی خود را کشف کنند. در ادامه به دو روش استعدادیابی شغلی اشاره کرده‌ایم:

روش استعدادیابی شغلی با کمک متخصص

پس از انتخاب شغل مورد علاقه‌تان، باید از کسانی که در آن شغل فعالیت دارند، تحقیقات لازم را انجام دهید. بهترین راهنما برای قدم گذاشتن در مسیر یک شغل، دریافت مشاوره از افراد موفق در آن زمینه می‌باشد.

اگر کسانی را در اطرافتان می‌شناسید که در زمینه شغل مورد نظر شما فعالیت دارند، حتما پیرامون مهارت‌های لازم، مشکلات و سختی‌های شغل مورد نظر با او مشورت کنید. اگر به چنین شخصی نیز دسترسی ندارید، به کمک رسانه‌های اجتماعی این اطلاعات را کسب نمایید.

سعی کنید نتیجه تحقیق و مشاوره‌ای که انجام داده‌اید را دسته بندی کنید و تک به تک آن‌ها را با استعداد و شخصیت خود مطابقت دهید. در این صورت است که متوجه خواهید شد برای شغلی که انتخاب کرده‌اید، فرد مناسبی می‌باشید یا خیر.

آزمون های مخصوص استعدادیابی شغلی

راه دیگر استعدادیابی شغلی، استفاده از آزمون‌های استعدادیابی است. آزمون های استعدادیابی بر اساس علم روانشناسی دارای چندین سوال است که تمامی جنبه‌های شخصیت فرد را شامل می‌شود. توانایی‌های فردی و استعدادهای او بر اساس این آزمون مورد بررسی قرار می‌گیرد و مطابق با آن‌ها شغل‌های مناسب با شخصیتش، به او پیشنهاد می‌شود.

آزمون‌های استعدادیابی شغلی نمی‌تواند به یک عنوان یک منبع برای انتخاب شغل آینده، مورد استفاده قرار گیرد. ولی می‌توانید با توجه به نتایج این آزمون و زمینه علاقه‌مندی‌تان، استعداد و نتیجه تحقیق و مشاوره‌ای که انجام داده‌اید، به یک نتیجه واحد برسید. برای انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

کدام پارامترها در استعدادیابی شغلی بررسی می شود؟

همانطور که اشاره کردیم، آزمون‌های استعدادیابی شغلی، اغلب آزمون‌های استانداردی هستند که بر اساس علم روانشناسی طراحی شده‌اند. در این آزمون‌ها سه مولفه اصلی به شرح زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد :

  • ذات و درون‌مایه فرد : بررسی تناسب تیپ شخصیتی و ذاتی فرد با سبک و ارزش‌های شغل انتخابی
  • دانش فرد در حوزه شغل مورد نظر : بررسی میزان اطلاعات عمومی، مهارت‌های کاربردی شامل مهارت‌های مرتبط با سیستم‌ها، مهارت‌های محتوا محور، مهارت‌های فرآیندی، مهارت‌های مدیریت منابع، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های فنی و …
  • تناسب تجربیات حرفه‌ای فرد با شغل انتخابی : بررسی توانایی‌های جسمی و ذهنی افراد، ارزیابی مهارت آن‌ها برای انجام شغل انتخابی

در واقع افراد با شرکت کردن در آزمون‌های استعدادیابی شغلی، می‌توانند به سوالاتی که در زمینه‌های نامبرده در مطلب فوق، توسط روانشناسان برجسته، طراحی شده است؛ پاسخ دهند. نتیجه آزمون‌های استعدادیابی شغلی در واقع نشان دهنده این موضوع است که فرد متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود برای چه شغلی مناسب است.

اقدامات لازم بعد از دریافت نتایج استعدادیابی شغلی

پس از اینکه با توجه به نتایج تحقیق و مشاوره از افراد موفق در زمینه شغل مورد نظر و همینطور انجام آزمون‌های استعدادیابی شغلی، به نتیجه واحدی رسیدید؛ در واقع شما زمینه استعداد خود را کشف کرده‌اید.

کار اصلی شما پس از کشف استعداد شغلی‌تان آغاز می‌شود و حالا باید در جهت یادگیری مهارت‌های لازم و همینطور به دست آوردن دانش فنی پیرامون شغلی که انتخاب کرده‌اید، قدم بردارید.

سخن آخر

استعدادیابی از مهم‌ترین مسئله‌هایی است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف، باعث قرار گیری فرد در مسیر رشد، پیشرفت و موفقیت شود. افراد در سنین مختلف باید از ویژگی‌های ذاتی و درونی خود که ما آن را استعداد می‌نامیم، مطلع باشند و سعی کنند در جهت استعدادهای خود قدم بردارند.

انتخاب درست شغل متناسب با استعداد، ضمن اینکه باعث جذب سرمایه می‌شود، به افراد کمک می‌کند در جهت پیشرفت و توسعه جامعه‌شان نیز قدم بردارند. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون استعدادیابی شغلی با روانشناسان مرکز مشاوره آواژه در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و انجام استعدادیابی جامع می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره