روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

تکنیک های تست زنی | روش های سریع تست زنی

تکنیک های تست زنی برای آزمون هایی که از نوع چند گزینه ای هستند؛ بسیار کاربرد دارند. به طور کلی برای موفقیت در آزمون ها و همچنین استفاده بهینه از زمان در هنگام امتحان دادن، روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها در بیشتر موارد اختصاصی بوده و شاید بر فرد دیگری جواب ندهند. به همین دلیل افراد باید در این مورد، روش های مختلفی را امتحان کرده و حتی از یک مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرند. گاهی برخی از دانش آموزان به قدری قبل از امتحان دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند که نمی‌توانند به درستی از دانسته‌های خود استفاده کنند. اما بهره گیری از چنین روش هایی باعث عملکرد بهتر افراد می‌شود. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تکنیک های تست زنی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تکنیک های تست زنی

تکنیک های تست زنی بسیار متنوع هستند و اصول و قواعد خاص خود را دارند. از طرفی مسائل مختلفی در مورد استفاده از آنها موثر هستند. روحیات دانش آموزن، علاقه آنها به موضوع درسی و حتی شرایط آزمون تعیین کننده استفاده از راهکارهای مختلف هستند. دانش آموز باید شرایط را در نظر گرفته و از بهترین روش ممکن استفاده کند. همچنین یادگیری و استفاده از این روش ها نیاز به تمرین و تکرار دارد. بهره گیری از این تکنیک ها بخشی از درس مطالعه و یادگیری بوده که افراد باید در مورد آنها تلاش کنند. برای آشنایی با اصول درس خواندن کلیک کنید.

انوع تکنیک های تست زنی

انواع تکنیک های تست زنی

بهتر است قبل از یادگیری و حتی استفاده از تکنیک های تست زنی، از آزمونی که قرار است در آن شرکت کنید؛ اطلاعات کافی را کسب کرده و حتی تسلط کافی بر موضوع درسی نیز داشته باشید. برخی از تکنیک هایی که بیشترین کاربرد را دارند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

📌مدیریت زمان

در قدم اول بهتر است برای استفاده از تکنیک های تست زنی، مدیریت زمان داشته باشید. فراموش نکنید که مدت زمان امتحان محدود بوده و باید طبق آن برنامه ریزی کنید. برخی از دانش آموزان تنها در این مورد دچار مشکل می‌شوند با اینکه بر موضوع درسی به طور کامل مسلط هستند.

افراد می‌توانند برای اینکار، شرایط آزمون را برای خود شبیه سازی کرده و زمان را اندازه گیری کنند. از طرفی اینکار را دوباره تکرار کرده؛ و هر بار سعی کنید مدت زمان کمتری صرف کنید. این موضوع نباید باعث کاهش کیفیت و افزایش اشتباهات شود.

📌تکنیک دایره و مربع

این تکنیک، روشی برای طبقه بندی سوالات براساس ملاک های مختلف است. تکنیک دایره و مربع، یک دیدگاه کلی درمورد سوالات به دانش آموزان می‌دهد. در این شرایط در کنار سوال های مختلف برحسب اینکه نیاز به زمان بیشتری دارند و یا حتی در مورد آنها مردد هستید؛ علامت مربع و دایره بگذارید. با این تکنیک می‌توانید سوالهای وقت گیر را کنار گذاشته و به سراغ سوال های آسان تر بروید. احتمالا به برخی از سوالات به طور کلی نمی‌توانید جواب دهید؛ این سوالات را نیز به طور کلی کنار گذاشته و وقت خود را ذخیره کنید.

📌توجه به سوال های جامانده در وقت اضافی

سعی کنید حتما در مورد استفاده از تکنیک های تست زنی، وقتی را برای سوالات جامانده، اختصاص دهید. برخی در این شرایط دچار تردید شده و حتی پاسخ های خود را تغییر می‌دهند. اما به سراغ سوالات پاسخ داده شده نرفته؛ و تنها به سوالات بدون پاسخ، توجه کنید. در این شرایط تکنیک قبلی برای یافتن چنین سوالاتی بسیار موثر هستند.

📌استفاده از رنگ های مختلف

در زمان استفاده از تکنیک های تست زنی بهتر است از رنگ های مختلف استفاده کنید. البته اینکار در مورد آزمون های آزمایشی و همچنین تمرینات، موثر تر واقع می‌شوند. چرا که می‌توانید در ابتدا با یک رنگ خودکار به سوالاتی که در مورد آنها اطمینان دارید؛ پاسخ داده و در مرحله بعدی از رنگ دیگر برای پاسخ پاسخ به سوالاتی که در مورد آنها مطمئن هستید؛ استفاده کنید. با اینکار می‌توانید مشکلات خود را آسان تر پیدا کرده و برای برطرف کردن آنها تلاش کنید.

📌خواندن صورت سوال

فراموش نکنید که در مورد تست زدن، نیمی از پاسخ در صورت سوال است. و وقتی صورت سوال را به درستی متوجه نشوید؛ نمی‌توانید پاسخ درستی هم به ان بدهید. بهتر است سوال را با دقت بررسی کرده و مدت زمان کافی را به آن اختصاص دهید. گاهی برخی از دانش اموزان با اینکه جواب سوال را به طور کامل می‌دانند؛ اما به دلیل اینکه در مرحله اول دچار اشتباه می‌شوند، به طور کلی نمره سوال را از دست می‌دهند. درک مطلب، مخصوصا در آزمون هایی که دارای نمره منفی هستند؛ بسیار اهمیت دارد. برای پاسخ به سوال برای موفقیت در کنکور چند ساعت درس بخوانم کلیک کنید.

📌پیدا کردن دام های سوالات

در سوالات تستی، به دلیل اینکه پاسخ بین گزینه های موجود؛ وجود دارد؛ صورت سوال پر از دام های آموزشی است. هیچ وقت طراحین سوال به طور مستقیم سوال را مطرح نمی‌کنند. این موضوع دانش آموزان زیادی را دچار مشکل می‌کند. به همین دلیل افراد باید با انواع مختلف سوالات در دروس مختلف آشنا شده تا در شرایط ازمون دچار غافلگیری نشوند.

📌جایگذاری

یکی دیگر از روش ها برای استفاده از تکنیک های تست زنی، جایگذاری پاسخ ها است. این روش بیشتر برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک کاربرد دارد. چرا که افراد می‌توانند از خود گزینه ها برای رسیدن به جواب استفاده کنند. البته کمی وقت گیر است. که احتمالا با کمی تمرین و مدیریت زمان، برطرف خواهد شد. از طرفی نمی‌توان تمام گزینه ها را امتحان کرد. به همین دلیل باید در ابتدا یک یا دو گزینه به طور کامل حذف شوند.

📌حذف گزینه

حذف گزینه در تکنیک های تست زنی کاربرد زیادی دارد. در واقع تا حد زیادی شک افراد را برطرف می‌کند. اینکارسرعت پاسخدهی را افزایش داده و باعث تسهیل حل مسئله می‌گردد. از طرفی در مورد تمام دروس نیز می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از تمام این روش ها مستلزم اشنایی با انواع مختلف سوالات و همچنین داشتن تسلط بر مباحث درسی است.

چگونگی استفاده از تکنیک های تست زنی

فراموش نکنید که عوامل روانی تاثیر زیادی در مورد استفاده از تکنیک های تست زنی دارند. به همین دلیل باید در شرایط امتحانی به موارد دیگری نیز توجه کرد. همچنین این عوامل بر کیفیت امتحان نیز تاثیر گذاشته و باعث آرامش یا اضطراب بیشتر می‌شوند. بهتر است افراد با ترس خود در مورد تست زنی مواجهه شده از طرفی هیجانات و احساسات مختلف درونی خود را مدیریت کنند. لزومی ندارد که داوطلبین جواب همه سوالات را بدانند و به آنها پاسخ دهند. به همین دلیل نباید فشار زیادی به خود وارد کرد و یا خود را سرزنش نمود. برای اطلاع از دلایل قبول نشدن در کنکور کلیک کنید.

مزایای استفاده از تکنیک های تست زنی

مزایای تکنیک های تست زنی

بهره گیری از تکنیک های تست زنی در موارد زیادی به کمک ما خواهند آمد. زمانی که افراد مدیریت زمان را بیاموزند و یا توانایی به کارگیری آنها را در شرایط مناسب کسب کنند؛ به طور کلی در درس خواندن موفق خواهند شد. این روش به افکار نظم بیشتری داده و باعث می‌شود تا انرژی خود را به صورت مدیریت شده خرج کنند. به همین دلیل یادگیری این موضوع در طول دوره تحصیل بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

امروزه به روش های مختلفی می‌توان تکنیک های تست زنی را یادگرفت یا از آنها استفاده کرد. برخی تنها در زمان کنکور به سراغ آن می‌روند. اما بهتر است قبل از این دوران نیز آن را آموخته و حتی آن را تمرین کنند. از طرفی هرکدام از روش هایی که در قسمت قبلی ذکر شد؛ برای همه مناسب نیستند. به همین دلیل دانش آموزان باید آنها را تمرین کرده و بهترین روش را برای خود انتخاب کنند. در این زمینه می‌توان از مشاورین تحصیلی نیز کمک گرفت و این مهارت را تقویت کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تکنیک های تست زنی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره