اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

قصد خودکشی | چطور با کسی که قصد خودکشی داره حرف بزنیم؟

قصد خودکشی در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. با توجه به سختی های زندگی امروزی و مشکلات شخصی که افراد با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند؛ گاهی نمی‌توانند به خوبی در مورد مسائل فکر کنند. به همین دلیل خودکشی را ترجیح داده و تصور می‌کنند این راه نجات دائمی آنها از مشکلات است. با اینکه شاید با مرگ همه چیز تمام شده و افراد دیگر دردی را حس نکنند؛ اما این موضوع عواقب دیگری نیز دارد که باید آنها را در نظر داشت. بازماندگان، احساس عذاب وجدان، تاثیر این تصمیم بر زندگی اطرافیان و… همگی در این مورد موثر هستند. بهتر است افراد به جای فکر کردن به این راه حل، علت مشکل خود را پیدا کرده و برطرف کنند. در این صورت احساسات منفی کمتری نیز تجربه می‌کنند. فراموش نکنید که خودکشی یکی از مسائلی است که در مورد آن حتما باید از متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قصد خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

قصد خودکشی

در ابتدا باید گفت که اگر در اطرافیان خود فردی در این مورد با شما صحبت کرد و یا اگر خودتان قد خودکشی دارید؛ باید در هرچه سریع تر این موضوع را با یک فرد مطمئن در میان گذاشته و یا به مشاور مراجعه کنید. در بسیاری در موارد فردی که چنین افکاری دارد؛ بستری شده و کاملا تحت نظر قرار می‌گیرد. افراد به دلایل مختلفی به خودکشی فکر می‌کنند.

برای برخی تنها در حد ایده بوده و اما احتمال دارد که برخی دیگر اینکار را انجام دهند. فکر کردن به خودکشی و اقدام کردن به آن دو چیز متفاوت هستند و بر اساس تحقیقی که در این زمینه انجام شده؛ بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود به چنین چیزی فکر می‌کنند. اما بهتر است از پیشروی آن جلوگیری کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. برای جلوگیری از خودکشی فرزند کلیک کنید.

قصد خودکشی برای چه افرادی ایجاد می‌شود؟

همانطور که گفته شد؛ بسیاری تصور می‌کنند که این یک موضوع طبیعی بوده که بسیاری از افراد جامعه با هر سطح اجتماعی، جنسیت و سن، ممکن است به آن فکر کنند. اما برخی از عوامل در محیط و در خود افراد این موضوع را تشدید می‌کنند. برای مثال اگر افراد مبتلا به اختلالات روانی باشند و یا در شرایط محیطی بدی قرار گیرند و… همگی عوامل زمینه سار قصد خودکشی محسوب نمی‌شوند. اما این احتمال هم وجود دارد که با وجود تمام این عوامل بازهم فرد به خودکشی فکر نکند. برای اطلاع از دلایل خودکشی در نوجوانان کلیک کنید.

باورهای غلط در مورد قصد خودکشی

باورها در مورد قصد خودکشی

متاسفانه در مورد قصد خودکشی باورهای اشتباه زیادی وجود دارد که افراد را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. در واقع گاهی به دلیل اینکه فرد خلاف این موضوعات را به دیگران ثابت کند واقعا دست به خودکشی می‌زند. برخی از این موضوعات، شامل موارد زیر می‌شوند.

کسی که در مورد خودکشی صحبت می‌کند، هرگز اینکار را انجام نمی‌دهد.
همه افرادی که خودکشی می‌کنند؛ دیوانه هستند.

اگر فردی بخواهد خود را بکشد؛ مانعی برای او وجود دارد.

فردی که به خودکشی فکر می‌کند و یا آن را انجام می‌دهد به دنبال کمک نیست.

صحبت کردن در این مورد با فرد او را مصمم تر می‌کند.

نشانه های داشتن قصد خودکشی

افرادی که قصد خودکشی دارند؛ نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که مانند زنگ خطر بوده و باید به آنها توجه کرد. این افراد معمولا به طور غیر مستقیم در مورد مرگ خود صحبت کرده و یا حرف های آنان مانند وصیت کردن است. همچنین وسایل خود را به دیگران بخشیده و از دیگران خداحافظی می‌کنند.

در خانه به دنبال وسایل و روش هایی برای اینکار هستند. از جمع ها فاصله گرفته و منزوی می‌شوند. همچنین چنین افرادی از خود نیز متنفر هستند. نوسان خلقی بالا، سومصرف مواد مخدر و الکل، بروز رفتارهای پرخطر و… همگی از این علائم هستند که باید در مقابل آنها بی تفاوت نبود. برای آشنایی بیشتر با علائم خودکشی کلیک نمایید.

پیشگیری از قصد خودکشی

پیشگیری از قصد خودکشی

از طرفی راه هایی برای پیشگیری از قصد خودکشی نیز وجود دارد. وقتی اطرافیان این روش ها را به کار گیرند؛ احتمال آسیب زدن به خود کاهش یافته و فرد بیشتر برای کمک گرفتن همکاری می‌کند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم.

◀فعالانه گوش دهید

فراموش نکنید که روش برخورد با افرادی که قصد خودکشی دارند؛ بسیار مهم است. در واقع اگر به طور صحیحی با آنها برخورد شود کمتر احتمال دارد که واقعا آسیبی به خود بزنند. یکی از این راه ها گوش کردن به صورت فعالانه است. در مقابل این افراد نباید وانمود کنید که در حال گوش کردن هستید. و یا برخی از افراد تا از این موضوع مطلع می‌شوند تنها شروع به نصیحت کردن می‌کنند؛ اما اصلا دلایل ظرف مقابل را نمی‌شوند. این افراد نیاز به شنیده شدن داشته و باید حرف های آنان جدی گرفته شود.

◀از مراکز درمانی کمک بگیرید

به محض اینکه از قصد خودکشی مطلع شدید؛ به مراکز درمانی مراجعه کرده و از متخصصین کمک بگیرید. البته گاهی چنین افرادی در محل نیز حاضر می‌شوند؛ مانند اورژانس اجتماعی. در برخی موارد ما قادر به مواجه شدن با چنین چیزی نیستیم و شاید اقدامات ما اوضاع را بدتر کند. به همین دلیل در این شرایط باید حتما از روانشناس و یا روانپزشک کمک گرفت.

◀در دسترس باشید

اگر فردی با شما در مورد قصد خودکشی صحبت کرد؛ حتما در دسترس او باشید. به او یادآوری کنید که در هر شرایطی کنارش هستید و حتی در صورت لزوم کنار او بمانید. این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر زیادی بر تصمیم فرد می‌گذارد.

◀صحبت کردن به طور مستقیم

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد قصد خودکشی بدانید؛ روش صحبت کردن با چنین فردی است. بهتر است در این مورد به صورت مستقیم با او صحبت کنید. در ابتدا به صورت روشن و واضح از او بپرسید که آیا در مورد خودکشی فکر می‌کند و یا برای آن برنامه ای دارد.

این سوال شاید کمی طرف مقابل را شوکه کند. اما در عوض او می‌تواند صادقانه جواب داده و شما را درمیان بگذارد. این موضوع مانند بارسنگینی است که حمل آن به تنهایی فرد را بسیار آسیب پذیر می‌کند. به همین دلیل درمیان گذاشتن آن با دیگران می‌تواند قدم رو به جلویی برای این افراد باشد. برای جلوگیری از بروز افکار خودکشی کلیک کنید.

◀توجه کردن به رفتارها

رفتارهای فردی را که قصد خودکشی دارد؛ زیرنظر بگیرید. نشانه های رفتاری بیانگر همه چیز هستند و می‌توانند بسیار به افراد در این مورد کمک کنند. نباید نسبت به این موضوع بی توجه بود و یا آن را دست کم گرفت.

◀همدلی با او

به جای سرزنش فردی که قصد خودکشی دارد با او همدلی کرده و عامل درد او را کم اهمیت ندانید. در واقع به او بگویید که ” می‌دانم در شرایط سختی قرار داری” طبیعی است که چنین افرادی نمی‌توانند به طور موثر فکر کرده و تصمیم گیری کنند از همین رو بهتر است با آنان همدلی و همدردی کرد.

به فردی که قصد خودکشی دارد؛ چه چیزهایی نگوییم؟

فراموش نکیند که نباید به فردی که قصد خودکشی دارد؛ احساس گناه دهید. سرزنش کردن او و یا اینکه او را تشویق به قوی بودن کنید؛ چیزی را درست نمی‌کند. همچنین در مورد اطرافیان و یا احساس پشیمانی نیز نباید به او چیزی گفت. چیزی که اهمیت دارد حال روحی و تصمیم اوست و نباید او را سرزنش کرد. اگر در چنین شرایطی نمی‌دانید که چه چیزی بگویید؛ بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

سخن پایانی

به دلیل اینکه همه افرادی که قصد خودکشی دارند؛ این موضوع را بیان نمی‌کنند؛ آمار درستی از آن در دست نیست. اما باید بدانید که این موضوع بسیار شایع است . شاید بسیاری از افرادی که فکرش هم نمی‌کنید؛ قصد اینکار را داشته باشند. از همین رو بهتر است نشانه ها را جدی گرفته و به آنها توجه کنید. حتما از یک مشاور نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قصد خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره