اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

افسردگی نهفته | افسردگی پنهان چه عوارضی دارد؟

افسردگی نهفته یا پنهان یکی از اختلالاتی است که افراد در ظاهر شاد هستند. کارهای روزانه خود را انجام می‌دهند. حتی راضی به نظر می‌رسند. اما در تنهایی هایشان؛ روحشان با افسردگی درگیر است. این اختلال منجر به ناراحتی و غم طولانی مدت در رابطه با اشتیاق فعالیت های مهم است. این نوع افسردگی با نوع افسردگی آشکار متفاوت است. تفاوت این دو نوع این است که در افسردگی پنهان فرد نشانه های خود را بروز نمی‌دهد. و اطرافیان متوجه افسردگی او نمی‌شوند. حتی این افراد به دلیل اینکه عادی به نظر بیایند، بسیار سخت تلاش می‌کنند. اگر شما نیز به کارهای روزانه خود می‌رسید، منتهی در خلوت روحتان تسخیر افسردگی می‌شود؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید.

افسردگی نهفته یا پنهان چیست؟

افسردگی نهفته یا پنهان چیست؟

افسردگی نهفته یا افسردگی پنهان یک اختلال خلقی است که در طولانی مدت به غم و اندوه منجر می‌شود. در افسردگی پنهان فرد تمامی کارهای روزانه خود را انجام می‌دهد. از زندگی رضایت دارد و شاد به نظر می‌رسد؛ اما هنگام تنهایی در دام افسردگی می‌افتد. تفاوت افسردگی پنهان با افسردگی آشکار نیز در این است. که افراد مبتلا به افسردگی پنهان نشانه های خود را بروز نمی‌دهند. و برای جلوگیری از بروز علائم، به سختی تلاش می‌کنند.

اما با برخی از نشانه ها می‌توانید به افسردگی نهفته پی ببرید. مثلا اگر فرد قبلا خیلی پر حرف بوده است، الان بسیار کم حرف است. اما تنها با این نشانه نمی‌توانید بگویید که فرد مبتلا به افسردگی پنهان است. حتما باید مدت طولانی و همراه با نشانه های دیگر این علائم نمایان شود. در این مقاله سعی کرده ایم راجع به افسردگی پنهان به طور کامل توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از افسردگی پنهان تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات شخصیت دسته C کلیک کنید.

نشانه های افسردگی نهفته

افراد مبتلا به افسردگی نهفته از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که به صورت آشکارا وجود ندارد. به همین دلیل تشخیص این بیماری دشوار است. البته که علائم باید بیش از دو هفته وجود داشته باشد. برخی از نشانه های افسردگی پنهان را در این بخش مقاله توضیح داده‌ایم.

🔹 کاهش شدید عزت نفس

🔹 گریه های مداوم

🔹ناراحتی های طولانی مدت بیش از دو هفته

🔹 عدم علاقه به کارها و افراد

🔹 تغییرات ناگهانی رفتاری و شخصیتی

🔹درد در نقاط مختلف

🔹 مشکلات گوارشی

🔹 کاهش میزان خنده

🔹افزایش جدیت

🔹 پشت گوش انداختن کارها

🔹 عدم مسئولیت پذیری

🔹اعتیاد به کار

🔹 فعالیت های اجتماعی

🔹 کاهش بهره وری در کارها

🔹گفتگوی منفی در افکار و با خود

🔹 خستگی مداوم

🔹 میزان انرژی کم

🔹تغییر در الگوی خواب

🔹 تغییر اشتها

🔹 کاهش شدید وزن

🔹گرایش به مواد مخدر

🔹 بد خلقی

🔹 واکنش سریع به هرچیزی

🔹احساس ناامیدی

🔹 اختلال حافظه

🔹 کاهش تمرکز

🔹کاهش یا عدم علاقه به رابطه جنسی

🔹 احساس بی ارزشی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

افسردگی نهفته در مردان

افسردگی نهفته در مردان معمولا با برخی از نشانه های مخصوص نمایان می‌شود. در این بخش مقاله راجع به بارز ترین نشانه های افسردگی پنهان در مردان صحبت کرده ایم.

🔻 اضطراب

🔻 پرخاشگری

🔻بی علاقگی به شغلی

🔻 کاهش میل جنسی

🔻 عصبانیت

🔻عدم علاقه به اعضای خانواده

🔻 افکار خودکشی

🔻 تمایل به رفتارهای پر خطر

🔻عدم علاقه به دوستان

🔻 انزوا

🔻 سوء مصرف مواد

🔻گرایش به مواد مخدر

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی در مردان کلیک کنید.

افسردگی پنهان در زنان

بر اساس آمارها، خانم ها دو برابر آقایان به افسردگی دچار می‌شوند. اما در برخی از زمان ها مانند قاعدگی، تغییرات هورمونی، بارداری، عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی خانم ها به افسردگی نهفته دچار می‌شوند. اما این به بدان معنا نیست که در شرایط و موقعیت های دیگر خانم ها به افسردگی دچار نمی‌شوند.

عوامل افسردگی نهفته

افسردگی نهفته به دلایل مختلفی بروز می‌یابد. که در این بخش مقاله سعی کرده‌ایم راجع به مداول ترین عوامل ابتلا به افسردگی پنهان توضیح دهیم.

🔺 اتمام رابطه عاطفی

🔺 توجه بیش از اندازه به قضاوت اطرافیان

🔺تلاش برای جلب رضایت دیگران

🔺 انتظارات غیر واقعی از خود

🔺 درگیری بسیار زیاد با فضای مجازی

🔺مقایسه زندگی خود با دیگران

🔺 عدم رضایت درونی از زندگی

🔺 آسیب های دوران کودکی

🔺استرس مزمن

🔺 مرگ عزیزان

🔺 تغییرات شدید و ناگهانی در زندگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید.

دلیل مخفی کاری افراد با افسردگی پنهان چیست؟

به نظر شما دلیل اینکه افراد با افسردگی پنهان مخفی کاری می‌کنند چیست؟ در این بخش مقاله راجع به دلیل مخفی کاری این افراد توضیح داده ایم.

❌ عدم اعتماد به پزشک

❌ عدم توجه به بیماری

❌ترس از پیامدهای مشکل

❌ خجالت از بیان مشکل

❌ عدم تمایل به مصرف دارو

خطرات افسردگی پنهان چیست؟

خطرات افسردگی پنهان چیست؟

اگر افسردگی نهفته درمان نشود خطرات بسیاری را به دنبال دارد. که در این بخش مقاله راجع به خطرات افسردگی پنهان توضیح داده ایم.

🔘 سکته

🔘 آلزایمر

🔘دیابت

🔘 بیماری های قلبی و عروقی

🔘 پوکی استخوان

درمان افسردگی پنهان

افسردگی نهفته یا پنهان نیز مانند افسردگی آشکار درمان یکسانی دارد. در این نوع افسردگی فرد باید نشانه های خود را شناسایی کند و به روانشناس مراجعه کند. در این بخش مقاله راجع به درمان افسردگی پنهان صحبت کرده ایم.

🔴 روان درمانی

یکی از روش های مهم درمان افسردگی نهفته، روان درمانی است. در جلسات روان درمانی بیمار تحت نظر روان درمانگر قرار می‌گیرد و با کمک درمان هایی مانند درمان شناختی رفتاری و … درمان می‌شود. البته که بر اساس تشخیص روانشناس، نوع درمان این افراد مشخص می‌شود. با کمک روان درمانی افراد به توانمندی های خود پی می‌برند و توانایی سازش با محیط را آموزش می‌بینند.

🟡 دارو درمانی

دارو درمانی اگر برای درمان افسردگی نهفته انجام شود، بهتر است که همراه با روان درمانی باشد. در دارو درمانی، پزشک با بررسی نشانه ها و عوامل مختلف بیمار داروهای مناسب برای او تجویز می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص سیتالوپرام کلیک کنید.

کلام آخر

افسردگی نهفته نوعی از افسردگی است که با نام افسردگی پنهان نیز شناخته می‌شود. همانطور که گفته شد، این افراد نشانه های مختلفی از خود بروز می‌دهند و ممکن است تجربیات یکسانی داشته باشند. که این تجربیات به دلیل عوامل ابتلای متفاوت است. اما به دلیل اینکه این افسردگی از تشخیص بسیار سختی برخوردار است. حتما در صورت مشاهده علائم از روانشناس کمک بگیرید. تا نشانه ها شدت نگیرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی نهفته می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره