روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

شخصیت های بد قول چگونه هستند؟

شخصیت های بد قول افرادی بسیار بی خیال و یا بی توجه به وقت و انرژی دیگران هستند. به طور کلی قول دادن رفتاری است که در مورد دیگران انجام می‌شود؛ پس اگر فردی به قول خود اهمیت ندهد انگار به طرف مقابل بی توجه بوده است. برای همه زمان هایی وجود دارد  که بسیار پرمشغله هستیم و قول های خود را از یاد می‌بریم. در این حالت نمی‌توان گفت که فرد بدقول است. چرا که این وضعیت موقتی بوده و او تنها وعده خود را فراموش کرده است. اما اگر کسی به صورت مداوم و بدون هیچ دلیل منطقی به قول های خود پایبند نباشد؛ بد قول است و باید با او برخورد شود. در این زمینه حتما باید از یک روانشناس نیز کمک گرفت. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بد قولی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

شخصیت های بد قول

شخصیت های بد قول به دلایل مختلفی اهمیتی به عهد خود با دیگران نمی‌دهند. نمی‌توان به طور قطعی گفت که این ویژگی ذاتی است. با اینکه برخی از افراد به طور طبیعی بی خیال تر از دیگران، مخصوصا در این مورد هستند. اما این دو ویژگی اخلاقی یعنی بی خیالی و پایبندی به قول ها، منافاتی با یکدیگر ندارند. افراد می‌توانند در عین آرامش به قول خود با دیگران وفادار بمانند. پس این دلیل خوبی برای بی اهمیتی به وقت و انرژی دیگران نیست. بد قولی همه افراد را عصبانی و ناراحت کرده و حتی گاها آسیب هایی نیز به آنها وارد می‌کند. از این رو مقابله با این ویژگی و برطرف کردن آن اهمیت دارد. برای اطلاع از اهمیت ارزش قائل شدن برای دیگران کلیک کنید.

نشانه های رفتاری شخصیت های بد قول

نشانه های شخصیت های بد قول

معمولا شخصیت های بد قول نشانه های رفتاری خاصی دارند که با کمک آنها به راحتی می‌توان به این موضوع پی برد. به برخی از آنها در این قسمت اشاره می‌کنیم.

دلیل آوردن و بهانه تراشی برای اشتباهات خود

بد قولی خود را به عوامل محیطی نسبت می‌دهند

این ویژگی را در خود انکار کرده و یا اصلا به آن اهمیتی نمی‌دهند

بی مسئولیت هستند

همدلی کردن را بلد نیستند

در مورد بدقولی خود متاسف نبوده و عذرخواهی نمی‌کنند

افرادی هستند که هیچ گاه به موقع نرسیده و یا وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند

همه چیز را از یاد می‌برند و یا اینطور وانمود می‌کنند

علت بروز رفتارهای شخصیت های بد قول

همانطور که گفته شد؛ شخصیت های بد قول دلایل مختلفی برای چنین رفتارهایی دارند. بررسی این موضوع در نحوه برخورد با آنان و حتی درمان این مشکل بسیار کمک کننده است. در این قسمت به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

🔹دلایل خانوادگی

در بیشتر موارد شخصیت های بد قول این رفتار را از خانواده خود می‌آموزند. در واقع زمانی که والدین به طور مداوم این رفتار را در مقابل فرزندان خود انجام دهند؛ آنها نیز آن را می‌آموزند.

🔹ارزش های انسانی درونی نشده

قطعا یکی از مهم ترین ارزش های انسانی، خوش قولی است. اما این موضوع برای شخصیت های بد قول کاملا بدون معنا و مفهوم خاصی است. آنها تصور می‌کنند که در قبال دیگران مسئولیتی ندارند و یا نیازی به جواب پس دادن به آنها در این مورد نیست. از این رو چنین رفتارهایی را از خود بروز می‌دهند.

🔹عوامل محیطی

عوامل محیطی نیز در شکل گیری رفتارهای شخصیت های بد قول موثر است. از آنجایی که امروزه ریتم زندگی بسیار سریع شده و هر فردی با مسائل مختلفی درگیر است؛ افراد به راحتی می‌توانند در مورد بد قولی های خود بهانه تراشی کرده و آنها را به عوامل محیطی برط دهند. برای مثال همیشه می‌گویند که ترافیک است.

🔹اهمیت ندادن به برخی از موقعیت ها

از طرفی شخصیت های بد قول ، بدقولی می‌کنند چون عهد آنها با شما و یا کاری که باید انجام دهند؛ برایشان اهمیتی ندارد. این نکته بسیار مهمی است. چرا که افراد زمانی که به موضوعی اهمیت دهند؛ همه تلاش خود را برای انجام آن می‌کنند.

🔹نداشتن برآوردی درست از زمان

شخصیت های بد قول برآورد درستی از زمانی که در اختیارشان است؛ ندارند. در واقع آنان همیشه به دلیل عدم برنامه ریزی و یا برنامه ریزی اشتباه نمی‌توانند به وعده های خود عمل کنند.

مقابله با شخصیت های بد قول

برای مقابله و یا نحوه برخورد با شخصیت های بد قول راه های مختلفی وجود دارد. فراموش نکنید که اینکار آسان نیست. اما این راه ها می‌توانند موثر واقع شوند. برای اطلاع از راه های تغییر دادن خود کلیک کنید.

واژه خوش قولی را مقدس بدانید: زمانی که خانواده از دوران کودکی حتی به برای واژه خوش قولی نیز ارزش زیادی قائل باشد؛ این موضوع برای کودک نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

ناراحتی خود را از بدقولی بروز دهید: در صورت قرار گرفتن در معرض بد قولی دیگران، این موضوع را به وضوح نشان دهید. در واقع بیان کنید که اینکار شما را ناراحت کرده است.

یادآوری بیزاری از بدقولی: مدام این موضوع را یادآوری کنید که از شخصیت های بد قول و با بد قولی بیزار هستید.

در خوش قولی الگو باشید: بهتر است در ابتدا این ویژگی را در خود نهادینه کرده و بروز داده و در قدم بعدی از دیگران انتظار داشته باشید.

شخصیت های بد قول در ازدواج

شخصیت های بد قول حتی در ازدواج و زندگی مشترک نیز آسیب زننده هستند. به طور کلی ماهیت ازدواج قول و تعهدی است که به دیگری می‌دهیم تا در لحظات شادی و غم او را همراهی کنیم. اما برخی این موضوع را فراموش کرده بعد از ازدواج به طور مداوم با بدقولی کردن به شکل های مختلف همسر را می‌آزارند. به همین دلیل بهتر است این موضوع را یکی از ملاک های اصلی خود برای ازدواج قرار دهید.

چگونگی تقویت همدلی برای برخورد با شخصیت های بد قول

برخورد با شخصیت های بد قول

برای از بین بردن بد قولی در ابتدا باید ویژگی همدلی را در افراد تقویت کرد. با اینکه یادگیری این رفتار ساده نیست؛ اما راه هایی برای انجام آن وجود دارد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با چکونگی همدردی با دیگران کلیک کنید.

یادگیری همدلی

درونی کردن ارزش ها

پایبندی به وعده ها

آیا خوش قولی ذاتی است؟

خوش قولی و یا بد قولی ویژگی هایی هستند که در ذات ما وجود داشته اما بر اساس عوامل محیطی یکی از آنها بیشتر تقویت می‌شود. از آنجایی که این رفتاری است که در مواجهه با دیگران شکل می‌گیرد؛ تا زمانی که به دیگری قولی ندهیم نمی‌توانیم متوجه شویم که خوش قول هستیم و یا بد قول. پس این موضوع فطری بوده اما در شکل دادن آن عوامل محیطی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

سخن پایانی

شخصیت های بد قول شاید خود از این موضوع ناراحت نباشند؛ اما دیگران را بسیار می‌آزارند. از این رو شناخت ویژگی های اخلاقی آنها و تلاش در جهت تغییر اهمیت دارد. البته قطعا خود این فرد نیز روزی به این خاطر دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل باید برای درمان بد قولی تلاش کرده و با دیگران همدلی کند. برای اینکار افراد بهتر است حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بد قولی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره