اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

ناامیدی از زندگی | راه های غلبه بر ناامیدی چیست؟

ناامیدی از زندگی در بسیاری از افراد دیده می‌شود. به طور کلی ناامیدی حالتی است که فرد در آن انگیزه خود را به طور کامل از دست داده و نگرش مثبتی نسبت به زندگی ندارد. حتما شما هم ضرب المثل انسان به امید زنده است را شنیده اید. این مفهوم تا حد زیادی درست است. چرا که اگر افراد امیدی برای ادامه دادن نداشته باشند؛ دست از زندگی کشیده و گاها به روش های خطرناکی رو می‌آورند. با اینکه امیدواری حالتی درونی بوده؛ اما عوامل خارجی نیز بر آن موثر هستند. ناامیدی به دلایل مختلفی در زندگی ایجاد شده و پیامدهای زیادی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. اینکه همواره به زندگی و شرایط، امیدوار باشیم؛ دشوار است. اما می‌توان با روش هایی این روحیه را در خود تقویت نمود. ‎ برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناامیدی از زندگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ناامیدی از زندگی

فراموش نکنید که احساسات، بخش مهمی از وجود ما هستند و گاهی بر بروز آنها هیچ اراده ای نداریم. ناامیدی از زندگی نیز گاهی ایجاد شده و ما حتی از دلیل آن هم مطلع نیستیم. در برخی موارد همه چیز خوشایند و درست به نظر می‌رسد؛ اما با این حال، احساس خوبی نداریم. ناامیدی نیز احتمالا به صورت دوره ای بروز کرده و بعد از مدتی از بین می‌رود. به طور کلی زندگی روزهای خوب و بد زیادی دارد که نباید به آنها دل سپرد. همچنین اگر حالت ناامیدی و بی انگیزگی برای مدت زمان طولانی بروز کند؛ افراد باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند. برای آشنایی با نشانه های افسردگی نهفته کلیک کنید.

علل ناامیدی از زندگی

علل ناامیدی از زندگی

همانطور که گفته شد؛ ناامیدی از زندگی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. این موضوع تا حد زیادی به تجربیات شخصی افراد و همچنین روحیه تاب آوری آنها بستگی دارد. اما برخی از رایج ترین دلایل این موضوع، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از علائم خودکشی کلیک کنید.

📌عدم برخورداری از مهارت حل مساله

وقتی افراد در مورد حل مسائل و مشکلات مختلف، مهارت کافی نداشته باشند؛ با هر شکست و یا حتی مشکلی، ناامیدی در زندگی را تجربه کرده و سرخورده می‌شوند. فردی که به جای مشکل، بر حل آن تمرکز کند؛ راحت تر می‌تواند با موقعیت های جدید، روبرو شود. در واقع در شرایط بحرانی و سخت، یکی از واکنش های طبیعی مغز، ناامیدی است. چرا که اینکار برای مغز راحت تر از حل مسئله است.

📌شکست در گذشته

همه ما در زندگی شکست را در زمینه های مختلفی تجربه کرده ایم. تعریف هر فردی از شکست متفاوت بوده؛ به همین دلیل نمی‌توان افراد را به دلیل احساساتی که تجربه می‌کنند؛ مورد سرزنش قرار داد. همچنین نباید شکست های گذشته را به حالات کنوکی تعمیم داد و همواره منفی نگر بود. این رفتار منجر به احساس ناامیدی از زندگی شده و پیامدهای بدی برای افراد دارد. می‌توان از تجربیات و حتی شکست ها در گذشته، درس گرفت اما نباید به صورت مداوم به آنها فکر کرد.

📌ابتلا به اختلالات روان

یکی دیگر از دلایل احساس ناامیدی از زندگی، ابتلا به برخی از اختلالات روانشناختی است. برای مثال فرد مبتلا به افسردگی، بدون هیچ دلیل خارجی، احساس ناامیدی و شکست کرده و نمی‌تواند به زندگی خود به صورت معمولی ادامه دهد. در واقع یکی از نشانه های اصلی افسردگی، فقدان لذت و بی انگیزگی است. همچنین اگر افراد برای مدت زمان طولانی در زندگی خود احساس شکست و ناامیدی می‌کنند؛ بهتر است در این زمینه به یک روانشناس مراجعه کنند.

📌عوامل محیطی

گاهی شرایط محیطی و عوامل خارجی، منجر به بروز احساس ناامیدی از زندگی می‌شوند. برای مثال شرایط اقتصادی، اعتیاد اطرافیان، فشارهای فرهنگی، بروز مشکلاتی در روابط بین فردی و… همگی باعث احساس ناامیدی و سرخوردگی در افراد می‌شوند. فراموش نکنید که شرایط دشوار برای همه افراد وجود دارد. اما اگر افراد از سلامت روان و همچنین ظرفیت های روانی بالا برخوردار باشند؛ می‌توانند شرایط را مدیریت کرده و به خود فشار وارد نکنند.

نشانه های ناامیدی از زندگی

به دلیل اینکه ناامیدی از زندگی، می‌تواند منجر به آسیب های زیادی برای فرد شود؛ به همین دلیل باید نشانه های آن را شناسایی کرده و برای درمان آنها اقدام کنیم. قطعا این حالت در افراد با نشانه هایی زیادی همراه است. گاهی فرد خود به صورت مستقیم و واضح، این موضوع را بیان می‌کند. در این قسمت به ذکر برخی از این نشانه ها می‌پردازیم. برای آشنایی با علت افسردگی کلیک کنید.

نداشتن هدف

خلق پایین و کمبود و انرژی

تجربه احساس اضطراب و استرس

گوشه گیری و انزوا

تجربه احساس گناه و شرمندگی

بروز رفتارهای پرخطر مثل خودکشی

اختلال در عملکرد کاری تحصیلی و حتی شخصی

تاثیرات ناامیدی از زندگی بر سلامت روان

می‌توان گفت بیشترین تاثیر ناامیدی از زندگی بر سلامت روان افراد است. در واقع این دو موضوع با یکدیگر رابطه مستقیم داشته و هریک بر دیگری تاثیر می‌گذارد. بی تفاوتی و انفعالی که در اثر ناامیدی ایجاد می‌شود زمینه سازی بیماری های مختلفی از جمله اختلالات خوردن، دوقطبی، سومصرف مواد مخدر و الکل، کاهش اعتماد به نفس و اضطراب پس از سانحه می‌شود. فراموش نکنید که همه این موارد بعد از مدتی جسم افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل، بهتر است افراد دلیل ناامیدی خود را شناسایی کرده و از بروز عوارض جانبی برای جسم و روان جلوگیری کنند.

مقیاس اندازه گیری ناامیدی از زندگی

به طور کلی مفاهیم این چنینی قابل لمس و اندازه گیری نیستند. اما مقیاسی که برای اندازه گیری میزان ناامیدی از زندگی در نظر می‌گیرند؛ آزمون افسردگی آرون بک است که تا حد زیادی میزان احساسات منفی و افکار و عقاید مخرب را می‌سنجد. این آزمون برای افراد بالای 17 سال مناسب است و حاوی 20 سوال است. تفسیر این آزمون بهتر است توسط متخصصین روانشناس اندازه گیری شود.

راهکارهایی برای غلبه بر ناامیدی از زندگی

غلبه بر ناامیدی از زندگی

از آنجایی که این حس در بیشتر موارد کوتاه مدت و گذراست؛ بیشتر افراد برای درمان جدی آن اقدامی نمی‌کنند. اما گاهی احساس ناامیدی از زندگی جنبه های زیادی از زندگی را تحت تاثیر قرار داده و دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت. از همین روی بهتر است برای جلوگیری از عوارض جانبی این موضوع، از روانشناس کمک گرفته و علت آن را ریشه یابی کرد. اگر موضوعات مختلف را نادیده بگیریم و به دنبال راه حلی برای آنها نباشیم دچار مشکلات جدی تری در زندگی خواهیم شد. دریافت خدمات روانشناختی، اصلاح سبک زندگی و حتی در مواردی مصرف دارو، باعث از بین رفتن و کمرنگ تر شدن این احساس می‌شود.

سخن پایانی

ناامیدی در زندگی باعث از بین رفتن علاقه و انگیزه شده و به طور کلی نگاه ما را نسبت به مسائل تغییر می‌دهد. طبیعی است که در چنین شرایطی نتوانیم به درستی فکر کرده و یا حتی تصمیم گیری کنیم. این احساس گاهی به قدری فلج کننده است که ما را از زندگی شخصی و اجتماعی خود وا می‌دارد. به همین دلیل بهتر است به دنبال راه حلی برای آن باشیم. مواجه شدن با این موضوع به تنهایی امکانپذیر نیست. به همین دلیل بهتر است در این زمینه با یک روانشناس صحبت کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناامیدی از زندگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره