ازدواجزوج و خانواده

شناخت قبل از ازدواج

رسیدن به شناخت قبل از ازدواج چندان کار آسانی نیست. حتما شما هم شنیده‌اید که “ازدواج هندوانه ای در بسته است”، اما آیا واقعا هیچ راهی برای پی بردن به آینده یک ازدواج وجود ندارد؟ در جواب باید گفت علم روانشناسی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید برای ساختن زندگی مشترک خود قبل از ورود به آن دیدی باز پیدا کنید. متخصصان با توجه ویژگی های فردی شما و همسر آینده تان، نتایج تست‌های ازدواج، تربیت خانوادگی، نیازها و خواست های شما و او از ازدواج و… به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه ترین زمان بتوانید طرف مقابل خود را شناخته و تصمیمات لازم را بگیرید. همین الان برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

شناخت قبل از ازدواج

هر کسی در ارتباط با اطرافیان روشی برای محک زدن و شناخت آن‌ها دارد. خیلی اوقات ما با روش‌های درست و غلط خودمان دوستانی را انتخاب می‌کنیم و ممکن است بعد از مدتی با آن‌ها به مشکل خورده و متوجه بشویم که قضاوت درستی نداشته‌ایم. در این حین خودمان هم دچار تحولاتی شده‌ایم که انتخاب هایمان را دست خوش تغییراتی کرده است. اما در مورد ازدواج نمی‌توانیم به مهارت‌های دوستیابی مان اتکا کنیم. چرا که ماهیت ازدواج منحصر به فرد بوده و شما وارد یک رابطه‌ای با مدت زمان نامشخص می‌شوید. بنابراین ابعاد و جنبه‌های متعددی باید در این رابطه ارزیابی شود. برای این کار بهتر است از خودتان شروع کنید.

اگر فکر می کنید که نیازی به شناخت نیست و او را می‌توانید عوض کنید حتما مقاله تغییر همسر بعد ازدواج را بخوانید.

اهمیت شناخت خود قبل از ازدواج

اولین و مهم ترین مرحله در شناخت جنس مخالف، این است که از خودتان آگاهی پیدا کرده و خود را به اندازه کافی شناخته باشید. اگر تعریف درستی از استعدادها، علاقه‌ها ، نیازها و خط قرمزهای خودتان نداشته باشید، یا اگر ندانید از زندگی مشترک چه می‌خواهید و برای چه هدفی می‌خواهید ازدواج کنید، قطعا نمی‌توانید طرف مقابلتان را آن طور که باید بشناسید.
برای شناخت مناسب از خودتان باید تست‌های شخصیت را انجام دهید. با مشاور مشورت نمایید و به درک درستی از احساسات و باورهای خود برسید. علاوه بر این تا زمانی که از دوره نوجوانی نگذرید و به بلوغ فکری مناسب دست پیدا نکنید، چنین شناختی حاصل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج

برای شناخت قبل از ازدواج به چه موضوعاتی باید توجه کنیم؟

قبل ازدواج موضوعات و مسائل بسیار مهمی هستند که باید حتما به آن‌ها توجه داشته باشید. این مسائل به شرح زیر هستند:

1. شناخت خانواده ها قبل از ازدواج

خانواده اطلاعات بسیار زیادی را از فرد مورد نظرتان به شما می‌دهند چراکه افراد خانواده خود را الگو قرار می‌دهند. شما هیچ وقت نمی‌توانید فردی را از فرهنگ و محیط خانواده‌اش جدا بدانید و ادعا کنید خانواده بر روی شخصیت فرد تاثیری ندارد. معمولا فرزندان الگوی شخصیتی پدر یا مادرشان را دارند و گاهی هم ترکیبی از این دو هستند پس در جلسات آشنایی به رفتار پدر و مادر فرد نیز دقت کنید تا دریابید در آینده با چه شخصیتی زندگی خواهید کرد.
از طرف دیگر الگوی رابطه‌ای که کودکان می‌بینند و با آن بزرگ می‌شوند، همان الگوی ارتباطی والدینشان است پس شما اطمینان داشته باشید طرف مقابلتان به حد زیادی همانگونه با شما رفتار خواهد کرد که پدر و مادرش با هم رفتار می‌کنند .

2. میزان تناسب زن و مرد از جنبه های مختلف

هم کف بودن و داشتن تناسب از نظر تحصیلات، فرهنگ، دین داری، ثروت و… مسئله‌ای بسیار مهم است چراکه عدم اینگونه تناسب‌ها در آینده مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

3. شناخت پیش از ازدواج با مطرح کردن موضوعات مهم زندگی

نظر او را درباره نقش زن و مرد در زندگی مشترک بپرسید، درباره فرزند حرف بزنید، خجالت نکشید و درباره رابطه جنسی هم به طور محترمانه در جلسات پایانی صحبت نمایید. استنباط کنید که مسائل مالی برای او چگونه خواهد بود و درباره هر مسئله دیگری که در رابطه اهمیت دارد صحبت کنید. به صرف علاقه مند شدن یا رودروایسی چیزی را ناگفته باقی نگذارید.

4. شناخت قبل از ازدواج با پی بردن به خط قرمزهای همسر آینده تان

هر انسانی با هر فرهنگی برای خودش خط قرمزهایی دارد. بدون شناختن این خط قرمزها و حد و حدودها حتی نمی‌توان یک دوستی ساده برقرار کرد چه برسد به رابطه و ازدواج.
حد و حدود طرف مقابلتان با جنس مخالف را تشخیص دهید، خط مرزهای او با خانواده و دوستاش را پیدا کنید. حتی تفریحات او نیز می‌تواند مرزهایش را برای شما آشکار کند.
علاوه بر این‌ها ببینید تحت چه شرایطی او حاضر است از این خط قرمزهایش عبور کند. آیا او در حدودش قاطع و جدی است یا منعطف و آسان گیر عمل می‌کند؟

راه های رسیدن به شناخت دقیق تر قبل از ازدواج

شناخت قبل ازدواج محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان در مدت زمان کوتاه به شناخت کاملا جامع رسید. اما می‌توان با فراهم کردن برخی شرایط و استفاده از راهکارها، به شناخت نسبی رسید. این راه‌ها عبارتند از:

1. با خانواده او رفت و آمد کنید

در مهمانی‌های خانگی و در محیط بیرون و فضاهایی مثل یک رستوران می‌توانید بیشتر با فرهنگ و نحوه خرج کردن و مسائل دیگر طرف مقابلتان آشنا شوید. از طرف دیگر از قدیم گفته‌اند انسان ها در سفر است که شناخته می‌شوند. پس بهتر است در چارچوب‌های خانواده خود سفری که طرف مقابلتان در آن حضور داشته باشد را تجربه کنید.

2. خواندن محرمیت برای شناخت قبل از ازدواج

خیلی از خانواده‌ها اشتباه می‌کنند و دوره نامزدی را با عقد دائم می‌گذارنند در حالی که در این دوره هنوز دختر و پسر به شناخت کامل از هم نرسیده‌اند و ادر صورت عدم تفاهم، جدایی و مشکلات برایشان ایجاد می‌شود. پس بهتر است صیغه محرمیت خوانده شود. البته توجه داشته باشید که محرمیت فقط برای شناخت و آشنایی بیشتر باشد پس از رابطه جنسی در این دوره بپرهیزید. برای کسب اطلاعات در زمینه دوستی‌های قبل ازدواج کلیک کنید.

3. دریافت مشاوره برای شناخت پیش از ازدواج

روانشناس به شما کمک می‌کند تا با ابعاد پنهان شخصیت یکدیگر بهتر آشنا شوید و از تفاهم یا عدم تفاهم خود در ازدواج اطلاع یابید. به همین منظور توصیه می‌شود که تمام زوجین قبل از ازدواج از مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمایند.

چرا باید برای شناخت قبل از ازدواج به روانشناس مراجعه کنیم؟

با مراجعه به روانشناس در زمینه شناخت پیش از ازدواج، می‌توانید از موارد زیر آگاه شوید. برای دریافت مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید.

1. آشنایی با ویژگی های رفتاری طرف مقابل

اکثر افرادی که خیانت می‌کنند افرادی خودخواه هستند و برای برآورده شدن نیازهای خودشان هر راهی را می‌روند. شناخت افراد خودخواه پیش از ازدواج به راحتی میسر نیست اما اگر به روانشناس و مشاور مراجعه کنید با انجام برخی تست‌ها برخی تا حدودی این خصوصیات را کشف می‌کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

پرخاشگری افراد در مواجهه با مسائل سخت زندگی و واکنش آن‌ها به موقعیت‌های دشوار چیزی نیست که در قبل از ازدواج یا اوایل رابطه خود را نشان بدهد تنها زمانی پدیدار می‌شود که شرایط از آن چه همیشه بوده متفاوت باشد. پیس تشخیص این مورد هم اصلا کار ساده‌ای نیست و باید به عهده مشاوران متخصص در این زمینه گذاشته شود.

2. استفاده از روش های غیر مستقیم برای پی بردن به شخصیت طرفین

این شیوه‌ها می‌توانند براساس تست‌های شخصیت، زبان بدن فرد، حرف و حرکات ساده‌اش باشند برای مثال در ادامه گفته می‌شود که چطور بدون پرسش مستقیم و فقط از راه مشاهده رفتارها بفهمید طرف مقابلتان خسیس است یا نه:

_افراد خسیس همه چیز را به پول ربط می دهند.

_مدام از جاهای مختلف ایراد می‌گیرند و با من نمی‌خواهم، شما را در رودروایسی قرار می‌دهند که چیزی نخورید یا نخواهید.

_اگر قرار باشد شما را به جایی ببرند ارزان‌ترین مکان را انتخاب می‌کنند.

_ با وجود توان مالی، لباس‌های کهنه و تکراری می‌پوشند و چیزهای کهنه را مدام تعمیر می‌کنند.

_اهل خرید، مهمان کردن و کادو گرفتن نیستند.

_موقع خرید دچار استرس می‌شوند و تمایل دارند هرچه زودتر خرید تمام شود.

_در تلفن زدن خسیس‌اند و با تک زنگ و پیام منتظر می‌شوند شما زنگ بزنید.

_از درآمدشان حرفی نمی‌زنند یا درباره آن دروغ می‌گویند.

_دام چیزهای ارزان یا رایگان جمع می‌کنند.

3- مشخص کردن نیازهای دختر و پسر و راه های رفع آن ها

با انجام مصاحبه و تست های مختلف متخصص نیازهای هر یک را شناسایی کرده و آن ها را به زوجین اظهار می‌نماید. آگاهی از نیازهای طرف مقابل و بررسی توانایی هر یک در برآورده کردن آن نیازها، کمک بزرگی به زوج ها برای انتخاب همسر می کند.

4- سنجش توانایی دختر و پسر برای حل مساله

یکی از مهم ترین مهارت های ضروری برای ازدواج، توانایی حل مساله است. متخصص با ارزیابی این مهارت مشخص می کند که همسر آینده شما چقدر توانایی همراهی و کمک به شما را دارد. در مقابل شما چقدر می توانید در برهه های مختلف مشکلات زندگی را رفع نمایید.

5- بررسی فرهنگ و خانواده هر دو طرف

خانواده، سازمانی است که در آن فرد باورهای ریشه ای خود را در آن رشد داده و به سادگی نمی‌توان آن ها را تغییر داد. هر چقدر این باورها با همسرتان همسو باشد، تنش کمتری در زندگی با او خواهید داشت. برای مثال در یک خانواده ای صحبت کردن خانم ها با آقایان باید تحت چهارچوب خاصی باشد و خارج از آن چهارچوب برای اعضای آن خانواده غیرقابل قبول است، مسلما اگر همسر آینده شما به چنین چهارچوبی باور نداشته باشد، آرامش در خانه شما به راحتی حکمفرما نخواهد بود.

6- مشخص کردن توانایی مدیریت هیجانات

شما در همه زمینه‌ها با همسرتان مراوده خواهید داشت، اگر همسرتان نتواند در موقعیت‌های مختلف هیجان و احساساتش را مدیریت کند، دیر یا زود به دردسر خواهید افتاد. برای مثال او در رستوران به خاطر اشتباهی که در سفارش اش رخ داده، بر سر گارسون فریاد می زند و یا به خاطر نظر مادرتان درباره لباس اش کل شب در مهمانی با کسی حرف نمی زند.

7- بررسی مکمل بودن دختر و پسر

مکمل بودن زن و شوهر یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که می‌تواند موفقیت آن ازدواج را پیش بینی کند. این خصوصیات با توجه به تست هایی که اجرا می‌شود بررسی می‌شود. برای مثال خانم و آقایی که هر دو نمره بالایی در قدرت طلبی می‌گیرند، به احتمال زیادی بر سر مسائل مختلف در زندگی شان دچار تقابل می‌شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره