ازدواجزوج و خانواده

طولانی شدن دوران نامزدی | 6 مشکل در طولانی شدن دوران نامزدی

طولانی شدن دوران نامزدی علاوه بر اینکه خستگی و سردی بین زوجین ایجاد می‌کند؛ باعث افزایش اختلاف نظرها و سو برداشت‌های مختلف از رفتار یکدیگر می‌شود. نامزدی به عنوان دوران شناخت است. اما طولانی شدن آن جنبه‌های مثبت و منفی خاصی دارد. دلیل اینکه دختر و پسر در دوران نامزدی محدودیت‌هایی دارند، بسیار زود خسته و کلافه می‌شوند. محدودیت و محرومیت‌های دوران نامزدی، شور، اشتیاق و آرامش خاطر را از زوجین می‌گیرد.

در بسیاری از موارد دوران نامزدی طولانی باعث برهم خوردن ازدواج می‌شود. اما همانطور زمانی که دوران‌نامزدی کوتاه باشد، زوجین به شناخت کافی از یکدیگر نمی‌رسند و مشکلات زیادی را باید در زندگی مشترک تحمل کنند. برای دوران نامزدی خوب باید زمان متوسطی را انتخاب کنید و در آن دوران به شناخت یکدیگر برسید. اگر طولانی شدن نامزدی باعث بروز آسیب‌های فراوانی در رابطه شما شده، حتما از یک روانشناس و متخصص برای رفع این مشکلات راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نامزدی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

طولانی شدن دوران نامزدی

احتمالاً افراد زیادی را دیده‌اید که طولانی شدن دوران نامزدی مشکلات زیادی را برای آنها فراهم کرده است. اگر دوران نامزدی طولانی شود، دخالت‌های دیگران نیز در آن افزایش پیدا می‌کند. خانواده عروس و داماد بیش از اندازه سخت‌گیری می‌کنند و همچنین موجب شکست حریم‌ها می‌شود. در بسیاری از موارد خانواده دختر به دلیل حساسیت‌های زیادی که دارند، ارتباط این زوجین را محدود می‌کند. شناخت خوبی صورت نمی‌گیرد؛ و همچنین اختلافات بسیاری پدید می‌آید.

دوران نامزدی نه طولانی مدت خوب است و نه کوتاه مدت، باید به مدت ۶ ماه تا یک سال باشد. تا زوجین در این مدت به شناخت، خصوصیات شخصیتی، خانواده، موقعیت اجتماعی و…  همدیگر برسند. بهتر است که دوران نامزدی را با یک روانشناس در میان بگذارید تا بر اساس ویژگی‌های شما زمان مشخصی را تعیین کند، که به شناخت یکدیگر برسید. در این مقاله تمامی جوانب طولانی شدن نامزدی را بررسی کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه قبل از ازدواج کلیک کنید

دوران طولانی نامزدی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

مشکلات طولانی شدن نامزدی

همانطور که گفته شد و احتمالاً همه شما مشاهده کرده‌اید، طولانی شدن دوران نامزدی عواقب بسیاری به همراه دارد. اما در این بخش مقاله راجع به مشکلات دوران نامزدی توضیح داده‌ایم.

📌 نداشتن استقلال

یکی از مشکلاتی که طولانی شدن دوران نامزدی به همراه دارد، نداشتن استقلال است. در این دوران دختر و پسر پس از عقد به عنوان زن و شوهر شناخته می‌شوند و مسئولیتشان به عنوان زوج تغییر کرده است. همچنین دیگران از آنها انتظارات متفاوتی نسبت به مجردی دارند.

در این شرایط آنها به استقلال بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به عنوان یک خانواده جدا برای زندگی خود تصمیم بگیرند. اما به دلیل اینکه زوجین زیر یک سقف در دوران نامزدی زندگی نمی‌کنند، خانواده‌ها دخالت خود را اعمال می‌کنند. بنابراین نیازهای زوجین سرکوب شده و به راحتی نمی‌توانند برای خود تصمیم بگیرند. و دخالت‌های بی‌جای خانواده‌ها باعث عدم استقلال و تصمیم گیری برای زندگی می‌شود؛ که در نتیجه منجر به جدایی و طلاق می‌شود.

📌 احساس بلاتکلیف بودن | طولانی شدن دوران نامزدی

از دیگر مشکلات و معایب طولانی شدن دارون نامزدی، بلاتکلیفی است. زندگی در خانه پدری، عدم استقلال و تصمیم گیری در رابطه با زندگی خود اما با ویژگی متاهلی؛ حس سردرگمی و بلاتکلیفی را در زوجین ایجاد می‌کند. اگر این حس در طولانی مدت ادامه پیدا کند، به نوعی نگرانی و اضطراب منجر می‌شود. در نهایت سلامت روانی زوجین را به خطر می‌اندازد.

📌 مشکلات مربوط به نیازهای جنسی

مشکلات مربوط به نیازهای جنسی از دیگر معایب طولانی شدن دوران نامزدی می‌باشد. برقراری رابطه جنسی در طول دوران عقد برای اکثر زوجین با محدودیت همراه است. زیر آنها خانه خود را ندارند و در حفظ حریم خصوصی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. همچنین بسیاری از بانوان به دلیل ترس و نگرانی از جدایی یا ترس از بارداری، از برقراری رابطه جنسی کامل خودداری می‌کنند. که این رفتار در کنار میل جنسی می‌تواند برای هر دو طرف ناکام کننده باشد. و در نهایت دوران نامزدی را با مشکل روبرو کند.

📌 درگیر شدن با خانواده یکدیگر

زوجین چه بخواهند و چه نخواهند و خانواده‌ها حتی اگر تلاش کنند، باز هم به صورت ناخودآگاه در زندگی دختر و پسر خود در دوران نامزدی دخالت خواهند کرد. به دلیل عدم استقلال کافی در طول دوران عقد و نامزدی میان زوجین و خانواده‌های آنها حد و مرز دقیقی وجود ندارد. و آنها در مسائل گوناگونی با یکدیگر درگیر می‌شوند؛ که رضایت زوجین را از یکدیگر کم می‌کند.

📌 ایجاد شک و دودلی | طولانی شدن دوران نامزدی

یکی دیگر از معایب طولانی شدن دوران نامزدی، ایجاد شک و دودلی است. در دوران نامزدی به دلیل تمام مشکلاتی که در بندهای قبلی گفته شد؛ زوجین در موضوعات مختلف با وسواس فکری روبرو می‌شود. با دقت بیشتری به رفتارهای یکدیگر تمرکز می‌کنند و بیش از حد حساس می‌شوند.

حتی نقاط منفی همسر خود را به مراتب یادآوری می‌کنند. کمالگرایی معمولاً احتمال شک و دودلی در زوجین را بالا می‌برد و درگیری‌های فکری شما را افزایش می‌دهد. اما با دوران نامزدی مناسب زمانی برای فکر به موضوعات ساده و اضطراب‌های بی‌مورد نخواهید داشت.

📌 مشکل در تامین توقعات همسر یا خانواده

طولانی شدن دوران نامزدی مشکلاتی در تامین توقعات همسر و خانواده ایجاد می‌کند. در این دوران زوجین سردرگم هستند که مجبورند توقعات خانواده و همسر را برآورده کنند. بسیاری از موارد  توقعات همسر و خانواده در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد. در این شرایط فرد اضطراب و استرس زیادی را تحمل خواهد کرد.

توصیه‌هایی برای مدیریت مسائل دوران عقد

با توجه به تحقیقات، روانشناسان دوران نامزدی و عقد را بین ۶ ماه تا یک سال مشخص کردند. هر چقدر که این دوران طولانی‌تر شود، فاصله بین زوجین نیز افزایش می‌یابد. اما راهکارهایی نیز وجود دارد که برای مدیریت مسائل دوران عقد می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ تا دوران نامزدی خوبی را سپری کنید. در این بخش مقاله توصیه‌هایی را برای مدیریت دوران عقد توضیح داده‌ایم.

🔻 سعی کنید برای برگزاری مراسم‌های مختلف و خرید جهیزیه از ابتدا برنامه‌ریزی کامل و دقیقی داشته باشید.

🔻 انتظارات خود را با شرایط و امکانات خانواده زوجین هماهنگ کنید.

🔻قبل از تصمیم گیری برای عقد اقدامات لازم برای شناخت کافی از یکدیگر را انجام دهید.

🔻 قبل از عقد حتماً از یک مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

🔻 اگر در دوران نامزدی و عقد در مورد شروع زندگی مشترک با شک و تردید روبرو شده‌اید، حتماً از یک درمانگر و روانشناس برای بهبود اوضاع کمک بگیرید.

🔻قبل از عقد و نامزدی برای خانواده خود حد و مرزهایی را مشخص کنید، تا دخالت‌های بیجای آنها باعث آسیب به زندگی شما نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی ازدواج کلیک کنید

کلام آخر

زمانی که تصمیم به ازدواج می‌گیرید، حتما باید به مسائل گوناگون و مختلفی توجه کنید. دوران عقد و نامزدی مشکلات و چالش‌های زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. ازدواج یک امری سخت است که تصمیم گیری و مقابله با مشکلات آن حتما باید با دقت بالا صورت بگیرد. هر زمان که احساس کردید رابطه شما با لغزش روبرو است؛ حتماً از یک زوج درمانگر و روانشناس برای رفع مشکلات خود کمک بگیرید.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نامزدی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره