ازدواجزوج و خانواده

پرسشنامه قبل از ازدواج

پرسشنامه قبل از ازدواج بیشتر در جلسات مشاوره توسط درمانگر تکمیل می‌شود، اما شما خودتان هم می‌توانید این تست را در منزل انجام دهید. استفاده از این پرسش‌نامه‌ها باعث می‌شود شما ارزیابی دقیق‌تری از خودتان و طرف مقابل داشته باشید. بااین‌حال اگر می‌خواهید واقعاً به نتیجه برسید بهتر است این کار را زیر نظر یک مشاور انجام بدهید. شما به‌راحتی و با کمی جست‌وجو می‌توانید به نمونه سؤالات پرسشنامه قبل از ازدواج دست پیدا کنید. اما یادتان باشد که موضوع اصلی تفسیر این تست‌ها است. در حقیقت نتیجه آزمون است که نشان می‌دهد آیا شما و طرف مقابل می‌توانید ازدواج موفقی داشته باشید یا خیر. به همین خاطر بهتر است که این تست‌ها را زیر نظر یک متخصص انجام بدهید و یا حداقل نتیجه را به مشاورین ازدواج و خانواده درمیان بگذارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

پرسشنامه قبل از ازدواج

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که پرسشنامه پیش از ازدواج چیست؟ و چه نکاتی را بررسی می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که این پرسش‌نامه یکی از ابزارهایی است که مشاورین خانواده در جلسات مشاوره پیش از ازدواج از آن استفاده می‌کنند. این پرسش‌نامه‌ها انواع مختلفی از تست‌های شخصیت هستند؛ و سؤالات آنها  به شکلی طراحی شده است که بخش‌های مختلف شخصیت شما و طرف مقابل را مشخص می‌کند. همین موضوع به مشاور این امکان را می‌دهد که شباهت‌ها و تفاوت‌های شما را با یکدیگر  مقایسه کرده و برای گرفتن یک تصمیم درست به شما کمک کند.

اهمیت استفاده از پرسشنامه قبل از ازدواج

برای بسیاری از دختران و پسران این سؤال پیش می‌آید که استفاده از پرسش‌نامه قبل از ازدواج چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از ما فکر می‌کنیم که خودمان با چند جلسه رفت‌وآمد می‌توانیم به شناخت مناسبی از یکدیگر برسیم. به همین خاطر توجه چندانی به مشاوره‌های پیش از ازدواج و این تست‌ها نداریم. اما باید گفت که تحقیقات نشان می‌دهد میزان موفقیت در ازدواج برای زوج‌هایی که از این پرسشنامه ها و خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده می‌کنند به‌مراتب بالاتر است. بعضی از مزایایی که این پرسش‌نامه‌ها دارند عبارتند از:

شناخت بهتر خود

اولین قدم برای داشتن یک ازدواج موفق خودشناسی است. تا وقتی که شما خودتان و خواسته‌هایی که دارید را نشناسید، نمی‌توانید رابطه سالمی را با یک نفر دیگر شروع کنید. خبر خوب این است که اولین فایده استفاده از پرسشنامه ها رسیدن به شناخت بهتر از خودمان است. این پرسشنامه ها باعث می‌شود شما به بخش‌های مختلف شخصیت خود فکر کنید. و متوجه دیدگاه‌هایتان بشوید. در نتیجه احتمال اینکه رابطه موفقی داشته باشید را افزایش خواهد داد.

شناخت صحیح از طرف مقابل

متأسفانه و برخلاف تصور بسیاری از ما ارتباط با یک نفر روش خوبی برای شناختن او نیست. بسیاری از مواقع ما بخش‌هایی از شخصیتمان را که دوست نداریم، از دیگران پنهان می‌کنیم. به‌علاوه شناخت دقیق یک نفر آن هم از طریق ارتباط، زمان بسیار طولانی می‌خواهد. به همین خاطر شاید بهتر  باشد در کنار ارتباط با طرف مقابل از پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج نیز استفاده کنید. این پرسش‌نامه‌ها به‌خوبی ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل را به شما نشان خواهد داد.

تصمیم‌گیری بهتر برای ازدواج

وقتی شما دید روشن‌تری نسبت به ویژگی‌های خودتان و طرف مقابل پیدا کرده باشید بهتر هم می‌توانید تصمیم بگیرید. در حقیقت با این شرایط برای شما مشخص می‌شود که آیا طرف مقابل همان کسی است که انتظارش را داشتید یا خیر؟ به‌علاوه شما متوجه خواهید شد که در چه زمینه‌هایی با کسی که انتخاب کرده‌اید تفاوت دارید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای شروع زندگی مشترکتان بگیرید.

یادگیری راهکارهایی برای زندگی مشترک

شناختن تفاوت‌هایی که با طرف مقابل دارید همیشه به این معنا نیست که رابطه شما باید تمام بشود. مشاورین کمک می‌کنند متوجه بشوید که تفاوت‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی هستند و چطور می‌توانید با آن‌ها کنار بیایید. برای مثال وقتی قرار است شما با فردی زندگی کنید که تمایل بالایی به قدرت‌طلبی دارد باید بدانید از چه راهکارهایی در مقابل او استفاده کنید. در غیر این صورت زندگی مشترک شما با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. شناخت این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند که زندگی مشترک موفق‌تری داشته باشید.

معایب پرسشنامه های آنلاین ازدواج

این روزها شما با کمی جست‌وجو در فضای مجازی با انواع تست‌های پیش از ازدواج آشنا می‌شوید. بسیاری از این تست‌ها را می‌توانید بدون پرداخت هزینه انجام بدهید و حتی جواب‌ها را نیز بلافاصله دریافت خواهید کرد. بااین‌حال این تست‌ها معمولاً دو ایراد کلی دارند؛ اولاً اعتبار آن‌ها چندان مشخص نیست و ثانیاً شما تفسیر مشخصی از نتایج نخواهید داشت. برای مثال فرض کنید که با استفاده از این تست‌ها به این نتیجه رسیدید که شما فردی درون‌گرا و طرف مقابل شخصیتی برون‌گرا است. نتیجه این تست‌ها در همین جا تمام می‌شود و هیچ‌کس اطلاعات بیشتری راجع به چگونگی مدیریت رابطه‌تان به شما نخواهد داد.

به خاطر همین ایرادات است که مشاورین توصیه می‌کنند این پرسش‌نامه‌ها را در مراکز معتبر و زیر نظر متخصصین خانواده انجام بدهید. در چنین شرایطی شما از اعتبار پرسش‌نامه و همین‌طور تفسیرهایی که دریافت می‌کنید مطمئن خواهید بود.

پرسشنامه قبل از ازدواج | به این نکات توجه داشته باشید

هنگامی که می‌خواهید پرسشنامه پیش از ازدواج یا هر پرسشنامه دیگری را تکمیل کنید به چند نکته دقت داشته باشید. اولین و مهم‌ترین موضوع صداقت است. یادتان باشد که شما با استفاده از نتایج این تست می‌خواهید راجع به یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌تان تصمیم بگیرید. پس بهتر است جواب‌ها را در نهایت صداقت و دقت پر کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سؤالات پاسخ صحیح یا غلطی ندارند. به همین خاطر دغدغه اینکه ممکن است جواب‌هایتان اشتباه باشد را نداشته باشید. شما صرفاً می‌بایست بر اساس نظر خود و یا احساساتی که تا به حال تجربه کرده‌اید به این سؤالات پاسخ بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

استفاده از پرسشنامه های پیش از ازدواج چه اهمیتی دارد؟

این پرسشنامه ها به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتری از خودتان و طرف مقابل به دست بیاورید؛ و در نتیجه تصمیم بهتری برای شروع زندگی مشترک خواهید گرفت.

آیا می‌توان به پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج آنلاین اعتماد کرد؟

بهتر است پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج را در مراکز معتبر و زیر نظر متخصصین انجام بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا تفسیر دقیق‌تری از نتایج داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره