خصوصیات روانی نوجواننوجوان

بیزاری نوجوان از مدرسه | روش برخورد با نوجوانی که مدرسه نمیره

بیزاری نوجوان از مدرسه نگرانی زیادی برای والدین ایجاد می‌کند. در بیشتر موارد افراد در سنین دبستان از مدرسه بیزار هستند. اما در نوجوانی، بیشتر نوجوانان از حضور در این مکان لذت هم می‌برند. حتی چون برای مدت زمان طولانی با همسالان خود در تعامل‌‌اند شرایط سخت مدرسه را می‌پذیرند. اما همیشه اینگونه نبوده و نوجوانانی به دلایل مختلف از حضور در مدرسه سر باز می‌زنند. این بیزاری گاه از دوران ابتدایی حل نشده باقی مانده ویا شرایطی باعث بوجود آمدن بیزاری نوجوان از مدرسه شده است. در هر صورت والدین به کمک متخصص روانشانسی باید علت این موضوع را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیزاری نوجوان از مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بیزاری نوجوان از مدرسه

باید این مورد را پذیرفت که همه نوجوانان نباید عاشق مدرسه رفتن باشند. آنها در مقابل این موضوع واکنش های مختلفی از خود نشان داده و بیزاری خود را به شکل های مختلفی بروز می‌دهند. البته عوامل مختلفی در این مورد موثر هستند و نمی‌توان همیشه نوجوان را به این دلیل مقصر دانست.

از طرفی تحصیل و موفقیت در دوران مدرسه تاثیر بسزایی در آینده آنان دارد؛ از همین رو نمی‌توان این شرایط را نادیده گرفت یا به آن اهمیتی نداد. بیشتر والدین در این شرایط تنها راه موثر را فشار آوردن به نوجوان می‌دانند. اما اینکار تنها اوضاع را بدتر کرده و نتایجی در بر خواهد داشت. برای آشنایی با ویژگی های اخلاقی نوجوانان موفق کلیک کنید.

علت بیزاری نوجوان از مدرسه

علت بیزاری نوجوان از مدرسه

علت بیزاری نوجوان از مدرسه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در واقع موضوعاتی مختلفی وجود دارد که افراد را در معرض چنین احساسی قرار می‌دهد. همچنین شناسایی این عوامل می‌تواند تا حد زیادی از پیشگیری و همچنین اقدامات لازم در این جهت موثر باشد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از راه های تربیت نوجوان کلیک کنید.

عوامل درونی و بیرونی هر دو می توانند موجب بیزاری نوجوان از مدرسه و تحصیل بشوند. شما برای کمک به آن ها باید علت مساله را در نظر بگیرید. آن وقت میبینید که بدون تنش و زور فرزندتان چطور برای حل این مساله با شما همکاری خواهد کرد.

📌ویژگی های شخصیتی خود نوجوان

در برخی از موارد علت بیزاری نوجوان از مدرسه به ویژگی های شخصیتی خود او بر می‌گردد. نوجوانان در این سنین بسیار هیجان طلب و پرشور هستند و گاهی تصور می‌کنند مدرسه تمام انگیزه و همچنین آزادی عمل را از آنان می‌گیرد. و یا از طرف دیگر آنان را از اهداف شان دور می‌کند. همچنین عدم علاقه به مباحث درسی و ناتوانی در یادگیری نیز از دلایل دیگر این موضوع هستند. برخی از نوجوانان بیشتر تمایل به تنهایی و دوری از جمع را دارند؛ به همین دلیل ترجیح آنها مدرسه نرفتن است.

📌عوامل محیطی

از طرفی عوامل محیطی نیز در مورد بیزاری نوجوان از مدرسه نیز بی تاثیر نیستند. در واقع برخی از نوجوانان در مدرسه مورد قلدری و زورگویی قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل تمایلی برای حضور در مدرسه ندارند. از طرفی خانواده شرایط و فضای لازم را برای تحصیل برای آنان فراهم نمی‌کنند. سخت گیری معلمان و همچنین دشواری برخی از دروس را نیز می‌توان از عوامل محیطی دانست که مدرسه رفتن را برای نوجوانان دشوار می‌کند.

نشانه های بیزاری نوجوان از مدرسه

طبیعی است که با وجود بیزاری نوجوان از مدرسه، او از خود نشانه هایی بروز می‌دهد که اطرافیان به راحتی می‌توانند متوجه این موضوع شوند. البته گاهی نوجوان در این مورد با هیچکس صحبت نکرده و یا نشانه های رفتاری ندارد. که این مورد سخت تر است چرا که فشار بیشتری به نوجوان وارد می‌شود.

به زبان آوردن بیزاری از مدرسه به صورت آشکار

مشکل در تعامل با همسالان یا گروه های سنی مختلف

خستگی بیش از حد و بدخلقی

نارضایتی از بی عدالتی در مدرسه

انجام ندادن تکالیف، غیبت از مدرسه و تاخیر داشتن

نحوه برخورد با بیزاری نوجوان از مدرسه

برخورد با بیزاری نوجوان از مدرسه

در چنین شرایطی والدین و به طور کلی اطرافیان باید بدانند که با نوجوان برخورد کرده و یا انگیزه ای برای ادامه تحصیل در او ایجاد کنند. از طرفی حضور در مدرسه تنها به ادامه تحصیل محدود نمی‌شود. بلکه افراد با حضور در مدرسه می‌توانند مهارت های مختلفی را بیاموزند. در این قسمت به بررسی برخی از این روش ها در این مورد می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های مختلف کنترل نوجوان کلیک کنید.

💠فشار نیاوردن به نوجوان

در اولین قدم در مواجهه با بیزاری نوجوان از مدرسه، بهتر است به او فشار وارد نکنید. در واقع او احتمالا خود با مسائل زیادی درگیر است. به همین دلیل خانواده نباید مزید بر علت شده و به این خاطر او را سرزنش کنند. در ابتدا در این مورد با او صحبت کرده و به طور مستقیم علت را جویا شوید. همچنین بهتر است به آرامی صحبت کرده و برخوردی دوستانه با فرزند خود داشته باشید.

💠کمک گرفتن از مشاور

راهکار دیگر در مورد بیزاری نوجوان از مدرسه، کمک گرفتن از مشاور است. نوجوان و خانواده او می‌توانند در این مورد با مشاور مدرسه و یا یک روانشناس صحبت کرده و علت این موضوع را پیدا کنند. فراموش نکنید که نباید نوجوان را قانع کرد که حضور در مدرسه خوب است و یا حتی او را اجبار کرد. تنها باید در مورد پیامدهای اینکار آگاه شود و حتی اگر مایل به درس خواندن نیست؛ اما باید مهارتی را بیاموزد.

💠پیدا کردن علت بیزاری از مدرسه

یکی از موثرترین ها راه ها در مورد بیزاری نوجوان از مدرسه، پیدا کردن علت این موضوع است. در واقع اگر خانواده ها و حتی مدرسه، بتوانند از این موضوع مطلع شوند؛ می‌توانند این عامل را از بین برده و این مشکل را حل کنند. در بعضی موارد نوجوان به طور مستقیم این مورد را بیان می‌کند؛ اما در موارد دیگر اطرافیان خود باید این موضوع را کشف کنند.

💠قدردانی از او به دلیل تلاش و پیشرفت

والدین نباید تمام تمرکز خود را بر بیزاری نوجوان از مدرسه قرار دهند. بلکه باید در موارد دیگر نیز او را مورد تشویق و تحسین قرار داد تا بیشتر ترغیب گردد. بعضی خانواده ها پیشرفت را تنها در مدرسه رفتن و تحصیل می‌دانند. اما می‌توان در موضوعات دیگر نیز موفق شد.

همچنین گاهی نوجوانان به دلیل اینکه نمی‌تواند در موضوعات درسی به خوبی عمل کند؛ از مدرسه رفتن بیزار است. اما وقتی والدین در زمینه های دیگری نیز نوجوان را تشویق کنند؛ نوجوان برای مدرسه رفتن نیز تشویق می‌شوند. برای آشنایی با روش ها و تاثیرات انتخاب هدف در نوجوانی کلیک کنید.

پیامدهای بیزاری نوجوان از مدرسه

از طرفی اگر بیزاری نوجوان از مدرسه برای مدت زمان طولانی ادامه یابد و همچنین هیچ دلیل قانع کننده ای نیز نتوان برای آن پیدا کرد؛ هم نوجوان و هم خانواده او مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. از همین رو بهتر است افرد در این مورد اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از مشکلاتی که نوجوان در این دوران تجربه می‌کند؛ شامل بزهکاری، بروز رفتارهای پرخاشگرانه، بروز مشکلات خانوادگی، انزوا و گوشه گیری، افسردگی و… می‌شود. این موارد بسیار جدی بوده و تاثیر مستقیم بر آینده افراد دارد.

سخن پایانی

به طور کلی یادگیری و تحصیل فرایند آسان و خوشایندی نیست. از همین رو کمی بی میلی نسبت به آن، مخصوصا در سنین نوجوانی که افراد تحت تاثیر هیجانات هستند؛ طبیعی است. اما بهتر است اطرافیان در این مورد اطلاعات درست و واقع بینانه ای به نوجوان داده و به او انگیزه دهند. همچنین از یک روانشناس نیز کمک گرفته و نوجوان را در مسیر درستی قرار دهند. این موضوع تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد؛ پس نباید نسبت به آن بی توجه بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیزاری نوجوان از مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره