ارتباط نوجوان با والدین و همسالانبلوغنوجوان

خودکشی در نوجوانان | 8 علل خودکشی در نوجوانان

خودکشی در نوجوانان یکی از معضلات امروزه در جامعه هست. بسیاری از نوجوانان امروز به جای حل مسائل و گفتگو با والدین خودکشی را تنها راه حل می‌داند و به دلایل مختلفی به این رفتار علاقمند می‌شوند. متاسفانه بر اساس بررسی‌ها خودکشی در نوجوانان با افزایش ۲۳ درصدی روبرو بوده است. به همین جهت موضوع خودکشی باید در جامعه و خانواده‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. روانشناسان بسیاری از پژوهش‌های خود را در زمینه خودکشی انجام می‌دهند تا به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری از این رفتار تخریبی داشته باشند.

به دلیل اینکه نوجوانان رفتارهای هیجانی بسیاری دارند، خودکشی در آنها نیز بیشتر مشاهده می‌شود. خودکشی پدیده‌ای مسری است و بسیاری از نوجوانان بی‌اطلاع از آنکه چه عواقبی به همراه خواهد داشت؛ این رفتار را برای تخلیه هیجانی و یا خودنمایی انجام می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در حضور نوجوانان راجع به خودکشی زیاد صحبت نشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهای جلوگیری از خودکشی‌در نوجوانان حتما از یک روانشناس و متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوانان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خودکشی در نوجوانان چیست؟

خودکشی در نوجوانان چیست؟

این امر اتفاقی مسری در بین نوجوانان است. حتی نوجوانان از عواقب و پیامدهای خودکشی اطلاعی ندارند اما جهت بزرگنمایی خودنمایی و یا تخلیه هیجانی دست به این روش می‌زند. متاسفانه خودکشی دومین عامل مرگ و میر در میان نوجوانان شناخته می‌شود. اگر صحبت‌های راجع به خودکشی را از زبان نوجوانان خود می‌شنوید این موضوع را به عنوان تهدید در نظر بگیرید و فورا این موضوع را بررسی کنید. و از یک روانشناس و روانپزشک راهنمایی بگیرید.

صحبت راجع به خودکشی در نوجوانان بسیار زیاد مشاهده می‌شود. به همین دلیل والدین باید اطلاعات خود را راجع به خودکشی در نوجوانان افزایش دهند و نحوه برخورد با چنین افکاری را بدانند. خودکشی‌در نوجوانان به عوامل و دلایل گوناگونی بستگی دارد که خانواده و همسالان در رتبه‌های بالاتری قرار دارند. در این مقاله تمامی جوانب خودکشی در نوجوانان را سنجیده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

علل خودکشی در نوجوانان

علل خودکشی در نوجوانان

خودکشی در نوجوانان به عوامل مختلفی بستگی دارد. که در این مقاله راجع به آن صحبت کرده‌ایم.

📌 بحران هویت | خودکشی در نوجوانان

یکی از علل خودکشی در نوجوانان، بحران هویت است. نوجوانی سنی است که فرد از دوره کودکی فاصله گرفته و به دوره بزرگسالی نزدیک می‌شود. همین امر باعث افزایش چنین افکاری می‌شود. در این دوره نوجوانان باید هویت خود را کسب کنند. و در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد؛ افکار خودکشی نیز افزایش می‌یابد.

منظور از کسب هویت این است که نوجوان نقاط ضعف، قوت، ارزش، استعداد و توانمندی‌های خود را شناسایی کند. همچنین جایگاه خود را در اجتماع، خانواده و ارتباط با دیگران مشخص کند. به طور کلی محیط زندگی خانواده دوستان و اجتماع در شکل‌گیری نوجوانان بسیار موثر هستند.

📌 تغییرات اجتماعی

یکی از دلایل خودکشی در نوجوانان، تغییرات اجتماعی می‌باشد. همانطور که گفته شد نوجوانی دوره سنی بسیار حساسی می‌باشد؛ افراد در این دوره از کودکی وارد به بزرگسالی می‌شوند. زمانی که نوجوان جایگاه خودش را در جامعه نشناسد یا حتی محیط زندگی و یا محل تحصیل او تغییر کند، با کاهش اعتماد به نفس و سردرگمی به آشفتگی دچار می‌شود. و به مرور زمان این احساسات منفی به بحران‌های روحی و روانی تبدیل می‌شود. و نتیجه آن مساوی با افکار خودکشی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افکار خودکشی کلیک کنید.

📌 انتظارات والدین

انتظارات والدین از دیگر عوامل خودکشی در نوجوانان می‌باشد. خانواده‌ها یکی از اعضای جامعه محسوب می‌شوند و نقش بسیار پررنگی در بروز افکار خودکشی در فرزندان دارند. بسیاری از خانواده‌ها تمامی مسائل مربوط به فرزندان نوجوان خود را سخت می‌گیرند و از آنها انتظارات بسیار زیادی دارند. و بدون در نظر گرفتن خواسته‌های فرزندان و استعدادهای آنها مانند رشته تحصیلی، انتخاب شغل و … پافشاری می‌کنند. و به توانایی‌های فرزند خود توجهی نمی‌کنند.

در نهایت با عدم تعادل میان انتظارات خانواده، خواسته‌ها و توانایی‌های فرزندان آنها به مرور احساس سرافکندگی و ناامیدی می‌کنند؛ و عزت نفس آنها کاهش می‌یابد. در نهایت با تجربه افسردگی و استرس به سوی افکار خودکشی سوق پیدا می‌کند.

📌 همسالان | خودکشی در نوجوانان

یکی از موثرترین دلایل بروز افکار خودکشی در نوجوانان به علاوه خانواده، گروه همسالان می‌باشد. افراد در دوره نوجوانی ارتباط بیشتری با همسالان و دوستان خود دارند؛ به همین دلیل برای پذیرفته شدن از سوی همسالان دست به رفتار و پوشش مناسب با گروه مورد علاقه می‌زنند. که آسیب‌های بسیار زیادی نیز به دنبال دارد یا اینکه نوجوانان در انتخاب دوست به درستی عمل نمی‌کنند. و افرادی را بر می‌گزینند که به خشونت و مصرف مواد مخدر گرایش دارند؛ که تمامی این‌ها در افکار خودکشی موثر می‌باشند.

📌 شکست عاطفی

برقراری رابطه دوستانه، عاشقانه با جنس مخالف از بحران‌های دوره نوجوانی می‌باشد. که افکار خودکشی در نوجوانان را نیز افزایش می‌دهد. به دلیل اینکه نوجوانان در این سن نیاز به محبت و توجه دارند؛ این نیاز را از پارتنر یا شریک احساسی خود دریافت می‌کنند. و زمانی که این رابطه با شکست مواجه شود تمامی رویاهای آنها با خاک یکسان می‌شود. و یکی از دلخراش‌ترین اتفاقات زندگی نوجوانان شکست عاطفی محسوب می‌شود.

📌 افسردگی و اضطراب

از دیگر عوامل بروز خودکشی در نوجوانان، افسردگی و اضطراب می‌باشد. طبق آمار به دست آمده نوجوانانی که افکار خودکشی دارند؛ معمولا با افسردگی، اضطراب، شخصیت مرزی یا دو قطبی دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع این اختلالات باعث گوشه‌گیری، ناامیدی، تنهایی، شکست و افکار منفی بسیار زیادی می‌شود. در نهایت در بروز افکار خودکشی نیز بسیار موثر هستند. که در این شرایط نوجوانان حتما باید تحت نظر روانشناس و یا روانپزشک قرار بگیرند.

📌 تروما | خودکشی در نوجوانان

تروما یا رویدادهای آسیب‌زا یکی دیگر از عوامل موثر در افکار خودکشی نوجوانان می‌باشد. این رویدادهای آسیب‌زا شامل طلاق والدین، مرگ یکی از عزیزان، شکست عشقی، دعواهای مکرر، عدم توجه دیگران، وضعیت تحصیلی نامساعد، اختلال در خواب، انزوا، استرس، گریه و … می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علام افسردگی شدید کلیک کنید.

📌 شبکه اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از دلایل مهم و اصلی افکار خودکشی در نوجوانان می‌باشد. امروزه به دلیل گسترش شبکات اجتماعی، نوجوانان با رفتارها های آسیب‌زایی آشنا می‌شوند که ذهنشان را به خطر می‌اندازد. همین امر باعث افزایش چنین افکاری می‌شود که امروزه نیز بسیار زیاد شده است. و والدین در چنین شرایطی باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند.

راهکارهای خودکشی در نوجوانان

برای راهکارهای خودکشی در نوجوانان، خانواده نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. والدین باید به صورت جدی چنین تهدیدی را مهم بشمارند. و فورا اقدام به درمان و کمک از روانپزشک کنند. در چنین شرایطی بهتر است که از نوجوان خود در رابطه با میزان افکار خودکشی سوال کنید و از او بخواهید که مشکل خود را بیان کند. نشان دهید که فرزندتان را درک می‌کنید و برای حل مشکلات او تلاش خواهید کرد. بهتر است که میزان علاقه و محبت خود را به فرزندتان نشان دهید و بگویید که او را چقدر دوست دارید.

تمامی ارتباطات خود را با فرزند نوجوانتان در آرامش و صبوری انجام دهید. هرگز فرزند خود را تنها نگذارید و خواب هوشیاری را داشته باشید. وسایل خطرناک مانند اجسام تیز و داروها را از دسترس او خارج کنید. و حتما حواستان را به او جمع کنید. تهدید خودکشی در نوجوانان را بسیار جدی بگیرید. در کنار خانواده، دوستان نیز نقش بسیار مهمی در تغییر افکار و جلوگیری از اقدام به خودکشی‌در نوجوانان دارند. در چنین شرایطی از دوستان آن یاری بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رواندرمانی کلیک کنید.

کلام آخر

خودکشی در نوجوانان یکی از شایع‌ترین رفتارها در مرگ و میر است. همانطور که گفته شد خانواده، اجتماع و همسالان نقش بسیار پررنگی را در بروز چنین افکاری ایفا می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که حتما در انتخاب دوست فرزندان خود دقت داشته باشید؛ و رفتارهای خود با نوجوان را ارتقا دهید. سعی کنید به فرزندتان کمک کنید تا هویت خود را بشناسد و توانایی‌های او را درک کنید. زمانی که از سوی فرزندتان صحبت‌هایی راجع به خودکشی شنیدید؛ فورا از یک روانشناس و روانپزشک کمک بگیرید. و تا زمانی که به آنها مراجعه نکردید فرزند خود را تنها نگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره