بلوغنوجوان

بلوغ دیررس در دختران و پسران | درمان خانگی بلوغ دیررس

بلوغ دیررس امروزه زندگی بسیاری از نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده است. سبک زندگی و حتی عوامل فرهنگی از گذشته تا به امروز در این مورد بسیار موثر بوده اند. معمولا دوران بلوغ با نشانه های بدنی شروع شده و بعد از مدتی نوجوان دچار نوسانات خلقی نیز می‌شود. اما به طور کلی زمان شروع این دوران برای همه افراد یکسان نیست. در واقع با اینکه بلوغ سن مشخصی داشته و تقریبا از سن ۱۲ سالگی آغاز می‌شود؛ اما عوامل مختلفی بر آن موثر بوده و حتی در دختران و پسران نیز متفاوت است. گاهی خود نوجوان و والدین او از این بابت دچار نگرانی می‌شوند. اما بهتر است در این مورد اطلاعاتی کسب کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. برای دریافت مشاوره نوجوان تلفنی و انلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بلوغ دیررس

در فرایند بلوغ دختران و پسران تحت تاثیر رشد جنسی قرار گرفته و تغییرات اساسی را تجربه می‌کنند. به دلیل اینکه افراد در بین دوران کودکی و جوانی قرار گرفته اند؛ از لحاظ روانی بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و فشار زیادی را تحمل می‌کنند. این موضوع وقتی افراد دچار بلوغ دیررس می‌شوند؛ نیز تشدید می‌شوند.

از طرفی برخی از دانشمندان معتقدند که با وجود بلوغ دیرس، نوجوان زمان بیشتری دارد تا خود را با تغییرات این دوره وقف دهد. در واقع می‌توان گفت این موضوع هم مزایایی دارد و هم منجر به مشکلاتی می‌گردد. زمانی که دختران دیرتر از 13 سالگی و پسران نیز بعد از 15 سالگی دچار تغییرات جسمانی و جنسی شوند؛ بلوغ دیررس اتفاق می‌افتد. برای اطلاع از سن بلوغ پسران و دختران کلیک کنید.

دلایل بلوغ دیررس

دلایل بلوغ دیررس

بلوغ دیررس در دختران و پسران به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در واقع عوامل مختلفی در این مورد موثر هستند. در این قسمت به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

📌وزن

بر اساس تحققیاتی که در این زمینه انجام شده است؛ یکی از اصلی ترین دلایل بلوغ دیررس، وزن و میزان چربی بدن افراد است. برای مثال دختران به دلیل اینکه به طور طبیعی میزان بیشتری چربی در بدن خود دارند؛ همواره زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند.

📌رژیم

رژيم غذایی نیز در مورد بلوغ دیررس بسیار موثر است. امروزه به دلیل اینکه نوجوانان به میزان بیشتری از غذاهای چرب و همچنین شکر استفاده می‌کنند؛ زودتر نشانه های بلوغ را تجربه می‌کنند.

📌ژنتیک

از طرفی گاهی از لحاظ جسمانی نوجوان در شرایط خوبی قرار دارد. اما به دلیل مسائل ژنتیکی، دچار بلوغ زدرس یا دیررس می‌شوند. در واقع از سن بلوغ والدین تا حدود زیادی می‌توان زمان آن را برای فرزندان نیز پیش بینی کرد.

📌ابتلا به اختلالات جسمانی

یکی دیگر از دلایل بلوغ دیررس، ابتلا به اختلالات جسمانی است. نوجوانانی که به سندروم های مختلف کروموزومی مبتلا هستند و یا حتی در حال مصرف داروی خاصی هستند؛ بیشتر احتمال دارد که در این دوران مشکلاتی را تجربه کنند.

📌مسائل محیطی

از طرفی در مورد بلوغ دیررس، نباید مسائل محیطی نادیده گرفت. برای مثال معمولا افرادی که در نواحی گرم و همسطح دریا زندگی می‌کنند؛ زودتر از افرادی که در نواحی سرد و یا روستایی هستند، به بلوغ می‌رسند. این موضوع را می‌توان تحت تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز دانست.

نشانه های بلوغ دیررس

به طور کلی بلوغ با بروز نشانه هایی همراه است. اما وقتی این نشانه ها با تاخیر همراه بوده و یا به شکل های دیگری در دختران و پسران ظاهر می‌شود؛ به معنای بلوغ دیررس است. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلیل زشت شدن نوجوان در دوران بلوغ کلیک کنید.

عدم رشد سینه ها و یا کوچک ماندن اندازه بیضه ها

تغییر نکردن صدا

عدم رشد قد

رشد نکردن موها در نواحی مختلف

افزایش وزن و چاق شدن

تشخیص بلوغ دیررس

تشخیص بلوغ دیررس بسیار اهمیت دارد. چرا که در چنین شرایطی افراد می‌توانند اقدامات لازم را انجام داده و حتی از این بابت دچار نگرانی نیز نشوند. اینکار چندان دشوار نیست. اما بهتر است برای تشخیص دقیق و یا اطلاع از بیماری های احتمالی حتما به متخصص مراجعه نمایید. پزشک در این مورد از مقیاسی به نام تانر استفاده کرده و همچنین در مواردی آزماشی را برای نوجوان تجویز می‌کند.

درمان بلوغ دیررس

خوشبختانه در این زمینه روش های درمانی نیز وجود دارد که نوجوانان می‌توانند بر بلوغ دیررس غلبه کنند. بسیاری راهکارهای متفاوتی را در این زمینه ارائه می‌دهند. اما بهتر است در این مورد حتما از متخصص کمک بگیرید. معمولا نوجوانان به دلیل فشارهای اطرافیان به دنبال راه درمانی در این زمینه هستند. به همین دلیل پزشک نیز برای مدت کوتاهی داروهای هورمونی برای افراد تجویز می‌کند. موثرترین راه در این زمینه هورمون درمانی است. که باید حتما زیر نظر متخصص صورت گیرد.

بلوغ دیررس در دختران از نظر روانی

بلوغ دیررس دختران

اما بلوغ دیررس معمولا منجر به بروز شرایط روانی برای افراد می‌شود که کنار آمدن با آن آسان نیست. برای مثال دختران معمولا تمایل دارند که دیرتر به بلوغ برسند. چرا که با بلوغ زودرس، اطرافیان تصور می‌کنند دختران از نظر جنسی فعال بوده و به همین دلیل فشارهای سخت گیرانه ای را بر آنها اعمال می‌کنند. همین موضوع منجر به گوشه گیر شدن و عدم اعتماد به نفس در دختران شده و واکنش های عجیبی را از خود بروز می‌دهند. اما این دوران موقت بوده و بعد از مدتی در دوران راهنمایی آنها از محبوبیت بیشتری در میان همسالان خود برخوردار می‌شوند.

بلوغ دیررس در پسران از نظر روانی

پسران در این مورد کاملا برعکس دختران هستند. چرا که آنها تمایل دارند زودتر به بلوغ برسند. از طرفی بلوغ زودرس در آنها منجر به موفقیت در فعالیت های ورزشی و یا حتی درسی می‌گردد. بر اساس تحقیقات پسرانی که زودتر به بلوغ می‌رسند؛ بیشتر توانایی مدیریت داشته و همچنین مسئولیت پذیرترند. اما با بلوغ دیررس ، پسران بچه گانه تر رفتار کرده و معمولا پرخاشگرتر هستند. برای آشنایی با راه های درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

پیامدهای بلوغ دیررس

بلوغ دیررس هم برای دختران و هم پسران با بروز مشکلاتی همراه است. در واقع اگر بلوغ در زمان طبیعی خود انجام نشود؛ می‌تواند پیامدهای زیادی داشته باشد. حتی در این شرایط قدرت باروری افراد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از طرفی این حالت بر اعتماد نوجوانان نیز تاثیر داشته؛ به همین دلیل در آینده آنان موثر است. بهتر است خانواده ها به بهداشت و شرایط محیطی فرزندان خود اهمیت داده و در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرند.

پیشگیری از بلوغ دیررس

متاسفانه راه های زیادی برای پیشگیری از بلوغ دیررس وجود ندارد. چرا که این موضوع اکتسابی نیست و نمی‌توان زمان بلوغ را تا حد زیادی جابه جا کرد. اما با کنترل برخی از عوامل می‌توان سلامت و یا حتی زمان آن را کمی تحت تاثیر قرار داد. داشتن تغذیه مناسب، ورزش، اهمیت به سلامت روان و… همگی می‌توانند به پیشگیری از مشکلات و سلامت دوران بلوغ منجر شوند.

سخن پایانی

بلوغ دیررس شرایط سختی را برای نوجوان و خانواده او ایجاد می‌کند. به همین دلیل در این زمینه باید اعضای خانواده با یکدیگر همکاری کرده و همچین از متخصصین نیز کمک بگیرند. فراموش نکنید که تغییرات دوران بلوغ و حتی واکنش های نوجوان به آنها کاملا طبیعی بوده و به همین دلیل نباید آنها را مورد سرزنش قرار داد و یا فشاری به آنها وارد کرد. تنها باید نوجوان خود را تشویق به صحبت کردن با مشاور کرده و همچنین از یک پزشک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره