خصوصیات روانی نوجواننوجوان

نیازهای نوجوان | 10 نیاز روحی نوجوان

نیازهای نوجوان در دسته های مختلفی قرار دارد. و باید توسط والدین و جامعه مورد توجه قرار بگیرد. به دلیل اینکه نوجوانی دوره ای برای گذر از کودکی به بزرگسالی است؛ از اهمیت بالایی برخوردار است. در این دوره سنی نوجوان بین نیازهای دوران کودکی و بزرگسالی درگیر است. این نیازها در دسته روانی و جسمانی قرار دارند. والدین علاوه بر اینکه برای تغذیه فرزند تلاش می‌کنند، باید نیازهای روانی نوجوان را نیز درک کنند. اما تغییرات جسمانی و هورمونی نیز وجود دارد که توجه به آنها الزامی است.

به دلیل همین تغییرات جسمانی و روانی؛ نوجوانی دوره سختی از زندگی است. و والدین دقیقا در این رده سنی مسئولیت سنگین تری بر عهده دارند. توصیه می‌کنیم که برای رفع نیازهای نوجوان از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نیازهای نوجوان چیست؟

نیازهای نوجوان چیست؟

آیا به عنوان پدر و مادر از نیازهای نوجوان خود اطلاع دارید؟ یا تنها تصور می‌کنید که با رفع نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک نوجوان در امان است؟ اما به عنوان والدین باید نیازها و خواسته های نوجوان خود را از لحاظ روانی و جسمانی بر طرف کنید. نیازهای نوجوان در دسته های مختلفی قرار دارد که شامل: نیاز به محبت، نیاز به امنیت، نیاز به احساس تعلق داشتن، نیاز به احترام، نیاز به هدف مشخص، نیاز به رشد، قدردانی و نیاز به حریم خصوصی است.

جامعه و والدین برای رفع نیازهای نوجوان نیاز به آموزش دارد. این آموزش ها باید در مدرسه و قبل از فرزند آوری به افراد آموزش داده شود. تا برای تربیت بهتر فرزند از این روش ها کمک بگیرید. در این مقاله نیازهای نوجوان را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نیازهای نوجوان در چه دسته هایی قرار دارد؟

نیازهای نوجوان در چه دسته هایی قرار دارد؟

نیازهای مکانیزم در طول زندگی بر اساس سن و موقعیت دائم در حال تغییر است. سن نوجوانی نیز به دلیل تغییرات هورمونی و روانی، باید مورد توجه قرار بگیرد. پدر و مادر باید این نیازها را به خوبی بشناسند تا بتوانند برای رفع آن تلاش کنند. اغلب والدین توانایی کنار آمدن با این تغییرات را ندارد و نوجوان را درک نمی‌کنند. و باید در انتظار آسیب های جدی روانی باشند. در این بخش مقاله نیازهای نوجوانان را به خوبی توضیح داده ایم.

💠 نیاز به امنیت

یکی از نیازهای نوجوان، نیاز به امنیت است. هر انسانی برای اینکه آرامش داشته باشد، به امنیت نیاز دارد. و نیاز دارد که دیگران در زمان های ناراحتی تکیه گاهی امن برای او باشند. دلیل اصلی نیاز به امنیت، استرس و اضطراب شدید است که در زمان مواجهه با سختی تجربه می‌کنید.

💠 نیاز به محبت | نیازهای‌ نوجوان

یکی از نیازهای نوجوان، نیاز به محبت است. شما به عنوان پدر و مادر وظیفه دارید که با رفتار و اعمال خود این محبت را به نوجوان نشان دهید. خانواده اولین جایگاه اجتماعی می‌باشد که فرد در آن قرار می‌گیرد. و رفتارهای آنها باعث شکل گیری شخصیت نوجوان می‌شود. بنابراین برای رشد خوب فرزند؛ به او محبت کنید.

💠 نیاز به احساس تعلق

از دیگر نیازهای نوجوان می‌توان به نیاز احساس تعلق اشاره کرد. این نیاز در سنین نوجوانی از اهمیت بالایی برخوردار است و به شدت تربیت او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نوجوانان علاقه دارند تا بیشتر زمان خود را با دوستان و خارج از خانه سپری کنند. این موضوع طبیعی است و والدین نباید نگرانی از این بابت داشته باشند. به عنوان والدین باید به فرزند خود کمک کنید تا از دوستی های پر خطر دوری کند.

💠 نیاز به احترام

یکی دیگر از نیازهای نوجوان، نیاز به احترام است. نوجوانان علاقه دارند تا به علایق و سلیقه های آنها احترام گذاشته شود. تا با این روش عزت نفس کسب کنند. ارضای نیاز به شایستگی، حمایت، قدرت، موفقیت و … از اهمیت بالایی برخوردار است.

💠 نیاز به هدف | نیازهای ‌نوجوان

هدف یکی از نیازهای نوجوان است. تا بتواند انگیزه ای برای ادامه زندگی داشته باشد. نوجوانان با برنامه ریزی برای اهداف می‌توانند انگیزه بیشتری داشته باشند و احساس ارزشمندی را تجربه کنند.

💠 نیاز به قدردانی

از مهم ترین نیازهای نوجوان، نیاز به قدردانی است. نوجوان علاقه دارد تا زمانی که از پس کاری بر آمد، از او حمایت و قدردانی صورت بگیرد. در واقع علاقه دارد تا اطرافیان متوجه ارزش زحمات او شوند.

💠 نیاز به رشد | نیازهای نوجوان

از دیگر نیازهای نوجوان می‌توان به نیاز به رشد اشاره کرد. پیامدهای این حس شامل بلوغ، رشد و سلامت روان است. اگر نوجوان در این زمینه موفق نشود؛ حس خوبی در زندگی تجربه نخواهد کرد.

💠 نیاز به حریم خصوصی

نیازهای نوجوان در دسته حریم خصوصی هم قرار دارد. بهتر است که به فرزند خود اجازه دهید تا فضای شخصی خود را داشته باشد. در واقع انسان ها از 3 سالگی به فضای خصوصی نیاز دارند تا بتوانند هویت خود را پیدا کنند. بهترین کار برای تربیت درست نوجوان، حفظ حریم خصوصی اوست.

💠 نیاز جنسی | نیازهای نوجوان

از پر چالش ترین نیازهای نوجوان، نیاز جنسی است. به دلیل تغییرات ناگهانی هورمون ها، نوجوان درون خود احساس عجیبی را تجربه می‌کند. معمولا نوجوانانی که نمی‌دانند چطور باید با این شرایط برخورد کنند؛ چالش های زیادی را تجربه خواهند کرد. بهتر است که نیاز جنسی نوجوان را مدیریت کنید.

💠 کسب مهارت های مختلف

از نیازهای نوجوان می‌توان به کسب مهارت های مختلف اشاره کرد. دوره نوجوانی راهی برای تجربه کردن است. اگر این مهارت به خوبی انتخاب شود؛ آینده خوبی در انتظار فرد خواهد بود. و حس بهتری از زندگی را تجربه خواهد کرد. اجازه دهید تا نوجوان به سمت علایق خود قدم بردارد و مانع پیشرفت او نشوید.

کلام آخر

نوجوانی دوره سخت و دشواری است که نیازهای بسیاری در آن قرار دارد. از نیازهای نوجوان می‌توان به محبت، جنسی، استقلال و … اشاره کرد. اگر نیازهای نوجوان در این دوران به خوبی رفع نشود؛ آسیب ها و پیامدهای زیادی در انتظار شماست. بنابراین برای اینکه از روش های تربیتی مناسب استفاده کنید؛ باید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره