اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علل گرایش به اعتیاد

علل گرایش به اعتیاد بسیار متفاوت و گسترده هستند. البته هر فردی دلیل خاص خودش را برای اعتیاد دارد اما در بیشتر موارد این موضوعات بین همه افراد مشترک بوده و دلایل یکسانی برای اینکار می‌آورند. اما به طور کلی پیدا کردن علت اعتیاد می‌تواند در پیشگیری از آن و حتی درمان موثر باشد. چرا که در بیشتر موارد زمانی که عوال زمینه ساز حذف می‌شوند؛ نشانه های اعتیاد نیز کمرنگ تر شده و فرایند درمان راحت تر می‌گردد.

علت های زیادی افراد را در معرض چنین کاری قرار می‌دهد. پیدا کردن دلیل اصلی این موضوع کار سختی نبوده و در بیشتر موارد تا زمانی که آن علت وجود دارد؛ فرد همچنان به اعتیاد خود ادامه می‌دهد. از این رو افراد مختلف باید دلایل اعتیاد را شناخته و از خود مراقبت کنند. در این زمینه می‌توانند از مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

علل گرایش به اعتیاد کدام اند؟

علل گرایش به اعتیاد کدام اند

بسیاری از خانواده ها زمانی که از اعتیاد اعضا مطلع می‌شوند؛ به طور کلی فرد را طرد کرده و دیگر به دلیل آن اهمیتی نمی‌دهند. در صورتی که تا زمانی که علت اعتیاد وجود داشته باشد؛ باید احتمال معتاد شدن دیگر اعضا را نیز در نظر داشته و این خطر هنوز وجود دارد. این چرخه تا جایی ادامه می‌یابد که همه افراد درگیر این موضوع شده و به طور کلی کانون خانواده از بین می‌رود. به همین دلیل افراد وظیفه دارند که بعد از مطلع شدن از اعتیاد یک فرد با پیدا کردن دلیل آن این فرایند را متوقف کرده و هم به فرد معتاد و هم به خود کمک کنند. در این قسمت به بررسی دلایل مختلفی که در این زمینه وجود دارند؛ می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد کلیک نمایید.

وراثت

یکی از دلایل گرایش به اعتیاد در افراد وراثت و ژنتیک است. حتی دانشمندان در سالهای اخیر توانسته اند که ژن های مربوط به این بیماری را نیز شناسایی نمایند. پس اگر یکی از اعضای خانواده مخصوصا والدین مبتلا به اعتیاد باشد؛ بسیار احتمال دارد که فرزندان نیز به اعتیاد گرایش پیدا کرده و به سراغ این رفتار بروند. برای آشنایی بیشتر با تاثیر ژنتیک بر اعتیاد کلیک کنید.

عوامل محیطی | علل گرایش به اعتیاد

یکی دیگر از مسائلی که باید در مورد علل گرایش به اعتیاد در نظر گرفت؛ شرایط محیطی اطراف فرد معتاد است. زمانی که فردی از دوران کودکی در محیطی متشنج و نابسامان رشد کند و یا حتی شاهد مصرف مواد مخدر در اطرافیان باشد؛ بیشتر احتمال دارد که او نیز به اعتیاد روی آورد. البته این بدان معنا نیست که اگر فردی در محیط نامناسبی رشد کرده باشد؛ قطعا مبتلا به اعتیاد شده و یا مجرم می‌شود. اما به هرحال محیط نیز نقش مهمی در این زمینه بازی می‌کند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

فشار دوستان و اطرافیان

یکی از دلایلی که بیشتر در میان نوجوانان و کودکان مبتلا به اعتیاد شاهد هستیم؛ فشار اطرافیان شان در این مورد است. چرا که افراد در این سنین بسیار تحت تاثیر دیگران بوده و حرف و نظر آنها برایشان اهمیت دارد. از این رو زمانی که می‌بینند که اطرافیان شان در این مورد صحبت می‌کنند و یا مصرف مواد مخدر را نشانه استقلال و بزرگ شدن می‌دانند؛ آنان نیز به انجام اینکار تمایل پیدا می‌کنند.

دسترسی آسان به مواد مخدر | علل گرایش به اعتیاد

دسترسی آسان و راحت به مواد مخدر مختلف نیز یکی دیگر از علل گرایش به اعتیاد است. امروزه یکی از اصلی ترین چیزهایی که در پارتی ها و میهمانی ها وجود دارد؛ مواد مخدر و الکل هستند. همچنین به دلیل تقاضای زیاد؛ عرضه هم زیاد شده و قیمت هم پایین می‌آید. از این رو طیف وسیعی از افراد جامعه حتی نوجوانان نیز توانایی خرید این مواد را پیدا می‌کنند.

ابتلا به مشکلات روانی و جسمانی

گاهی مبتلا شدن به انواع بیماری های روانی و جسمانی است که افراد را در معرض اعتیاد قرار می‌دهد. معمولا افرادی که برای مدت زمان طولانی مبتلا به یک بیماری سخت بوده اند؛ تحت تاثیر داروهای قوی که مصرف می‌کردند؛ به مصرف مواد مخدر نیز روی آورده و از آنها هم استفاده می‌کنند.

ضعف در مهارت های اجتماعی | علل گرایش به اعتیاد

یکی از اصلی ترین علل گرایش به اعتیاد؛ ضعف در مهارت های اجتماعی مثل نه گفتن است. معمولا افرادی که اعتماد به نفس پایین داشته و یا پر از خلاهای وجودی هستند؛ بیشتر معتاد می‌شوند. چرا که در نه گفتن و برخورد قاطعانه مشکل دارند. در واقع آنان نمی‌توانند از خود در مقابل وسوسه و حتی پیشنهاد های این چنینی، محافظت کنند.

چه افرادی بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند؟

معمولا علاوه بر دلایلی که منجر به گرایش افراد به اعتیاد می‌شوند؛ مسائلی وجود دارند که در درون افراد بوده و آنها را در معرض اعتیاد قرار می‌دهند. برخی از افراد این موضوع را به تیپ های شخصیتی ربط داده و معتقدند که داشتن برخی از ویژگی های شخصیتی زمینه ساز ابتلا به اعتیاد است. برای مثال شخصیت های زودرنج و حساس و یا افسرده ممکن است به اعتیاد روی آورند.

دلایل دیگری که افراد را بیشتر مستعد این موضوع می‌کند؛ همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ ژنتیک و ابتلا به بیماری های مختلف روانی و جسمی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد کلیک کنید. 

علل گرایش به اعتیاد در روانشناسی

علل گرایش به اعتیاد در روانشناسی

از آنجایی که از اعتیاد به عنوان یک مساله اجتماعی یاد شده و آن را در ابعاد گسترده تری بررسی می‌کنند؛ لازم است تا با علل روانشناسی آن نیز آشنا شویم. به طور کلی وضعیت روانی افراد، چه در مورد ابتلا به اعتیاد و چه در فرایند ترک بسیار موثر است. همچنین فرد دیگر نمی‌تواند این عوامل را به محیط ربط داده و یا فرد دیگری را به خاطر آنها مقصر بداند. برخی از عوامل روانشناسی، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • تقلید از دیگران
  • تجربه ناکامی در زندگی
  • داشتن روحیه استقلال طلبی
  • مهاجرت کردن و اختلاف فرهنگی
  • نقش رسانه ها
  • خانواده

سخن پایانی

فراموش نکنید که اعتیاد موضوع فردی نیست که تنها آن را در غالب زندگی شخصی یک نفر بررسی کرد. این موضوع علاوه بر اینکه تبعات گسترده ای برای خود فرد و خانواده اش دارد؛ جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو در مورد موضوع علل گرایش به اعتیاد با حجم وسیعی از دلایل مستقیم و غیرمستقیم روبرو هستیم؛ که همه آنها باید مورد بررسی قرار گیرند. از این رو بهتر است در این مورد با یک متخصص صحبت کرده و از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا طلاق والدین ریسک ابتلا به اعتیاد را در افراد افزایش می‌دهد؟

طلاق به خودی خود به آسیب‌هایی نظیر اعتیاد نمی‌انجامد. زمانی این مشکل رخ می‌دهد که فرد دائماً شاهد روابط آشفته والدین خود باشد، نظارت تربیتی کافی دریافت نکند، دائماً تحت فشار و استرس قرار بگیرد و اضطراب و ناکامی‌های زیادی را در زندگی خود تجربه کند.

بیکاری چه نقشی در اعتیاد دارد؟

در برخی موارد افرادی که با معضل بیکاری روبه‌رو می‌شوند همزمان اعتماد به نفسشان کاهش می‌یابد و در بحران‌هایی نظیر خود سرزنشی درگیر می‌شوند. این فشارهای روانی با افزایش هیجانات منفی و کاهش قدرت تفکر می‌تواند منجر به آسیب‌ پذیری فرد در برابر اعتیاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره