روانشناسی فردیمشاوره شغلی

مشاوره شغلی

مشاوره شغلی چیست و به افراد چه کمکی می‌کند؟ انتخاب شغل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی هر فرد است. با این حال چگونه می‌توانید بفهمید برای چه کاری ساخته شده‌اید و چه شغلی بیشترین بازدهی را برای شما به همراه خواهد داشت؟ عوامل مختلفی نظیر تشویق‌های خانواده، نوع مدرک تحصیلی، علائق شخصی و فشارهای اجتماعی هرکدام ما را به سمتی سوق می‌دهند که ممکن است درنهایت نوعی سردرگمی و تشویش را به همراه داشته باشند. در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره تخصصی شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید دست به انتخاب مناسب‌تری بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی نوعی از خدمات روانشناسی است که به افراد در زمینه انتخاب شغل و مسیرهای آموزشی کمک می‌کند. مشاوران و روانشناسان در این جلسات به شما آموزش می‌دهند که چگونه با دید وسیع‌تری گزینه‌های پیش روی خود را ببینید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و بهترین مسیر را برای زندگی خود انتخاب نمایید.

 

 

انواع خدمات مرتبط با مشاوره شغلی

در مشاوره شغلی متخصصین از روش‌های مختلفی کمک می‌گیرند تا بتوانند در اتخاذ بهترین تصمیم به مراجعین خودیاری برسانند. از جمله خدماتی که آن‌ها در این جلسات ارائه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– گرفتن تست‌های شخصیت شناسی و سایر آزمون‌های روانشناسی برای کشف بهتر ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های فرد

– گرفتن تست‌های استعدادیابی برای فهم بهتر اینکه فرد در چه کاری می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد.

– برگزاری جلسات روان درمانی فردی برای کسانی که می‌خواهند شغل خود را عوض کنند و کمک به حل بحران‌ها و تعارض‌های مرتبط با آن

– بررسی سوابق آموزشی و تحصیلی مراجع برای کمک به هدف گزینی‌های بهتر در آینده

– آموزش برخی مهارت‌های شغلی نظیر برقراری ارتباط مؤثر، تمرین مصاحبه موفقیت آمیز و تقویت سخنرانی یا زبان بدن

برای دریافت مشاوره شغلی به چه کسی مراجعه کنم؟

برای اینکه بتوانید در زمینه شغل و حرفه خود از یک فرد مورد اطمینان کمک بگیرید لازم است به افرادی مراجعه نمایید که در این زمینه دارای تحصیلات حرفه‌ای بوده و در این حوزه سابقه فعالیت دارند. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در گرایش مشاوره یا روانشناسی برای ارائه خدمات مشاوره الزامی است. جهت دسترسی به بهترین متخصصین لازم است که به مراکز مشاوره‌ای مراجعه نمایید که از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی دارای مجوز هستند.

بهترین زمان برای دریافت مشاوره

مشاوره شغلی تنها به بزرگ‌سالان یا کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و به دنبال کار می‌گردند اختصاص ندارد بلکه افراد می‌توانند از سنین پایین‌تر با کشف استعدادهای خود در مسیری حرکت کنند که در نهایت آن‌ها را به سمت یک شغل مناسب هدایت نماید. در نتیجه شما در هر سنی می‌توانید از مشاوره تخصصی استفاده کنید و حتی برای جهت دهی به فعالیت‌های کودک نیز از آن بهره بگیرید. در واقع مشاوره تخصصی شغلی می‌تواند به افراد از سنین پایین تا افراد میان‌سال یا سالمند که درگیر مشکلات پس از بازنشستگی هستند کمک نماید. 

مشاوره شغلی حضوری و غیرحضوری

امروزه با گسترش خدمات غیرحضوری افراد راحت‌تر می‌توانند از جلسات مشاوره کمک بگیرند چراکه از این طریق مراجعان بر بعد زمان و مکان غلبه کرده و می‌توانند در هر زمان و از هرجای کشور با بهترین متخصصین در تماس باشند. از همین رو امروزه بسیاری از مراکز روانشناسی علاوه بر جلسات حضوری امکان مراجعه تلفنی و آنلاین را نیز در انواع زمینه‌ها از جمله مشاوره شغلی برای مراجعین فراهم کرده‌اند. شما متناسب با شرایط و نیازهای خود می‌توانید جلسات حضوری یا مشاوره تلفنی را انتخاب کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

چه زمانی باید به مشاوره شغلی مراجعه نماییم؟

مشاوره شغلی در موقعیت‌های مختلفی می‌تواند به کمک شما بیاید، برای مثال زمانی که به تازگی به دنبال کار می‌گردید یا وقتی می‌خواهید یک شغل را کنار بگذارید و مسیر جدیدی را آغاز کنید و هم‌چنین زمانی که می‌خواهید استعدادهای خود را در زمینه‌های مختلف کشف کنید استفاده از خدمات مشاوره تا حد زیادی می‌تواند در افزایش کیفیت تصمیم گیری‌های شما مؤثر باشد.

همه می‌گویند گرفتن مدرک دکترا خیلی بهتر از نداشتن آن است. آیا می‌صرفد این‌همه زمان برای گرفتن مدرک صرف کنم؟

هرگز یک راه حل یا یک سبک زندگی مناسب حال همه افراد نیست. ممکن است گرفتن مدرک دکتری در زندگی یک فرد تأثیر بسزایی بگذارد اما برای دیگری ضرورتی نداشته باشد. مشاور شغلی می‌تواند به شما کمک کند که نیازهای منحصر به فرد زندگی خود را بسنجید و متناسب با توانمندی‌های خاصی که دارید در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره