خودشناسیروانشناسی فردی

عقده های کودکی | درمان عقده های دوران کودکی

عقده های کودکی مانند زخم های کهنه ای هستند که دیر یا زود سرباز کرده و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در واقع همه ما مسائلی را از گذشته با خود برای همیشه حل می‌کنیم. اما اتفاقات دوران کودکی بسیار تعیین کننده و مهم هستند و می‌توانند تاثیرات بیشتری بر آینده ما داشته باشند. کمبودها و خلاهایی که در دوران کودکی تجربه می‌کنیم؛ گاهی تبدیل به مشکلات بزرگی می‌شوند که نه تنها خودمان بلکه اطرافیان را نیز آزار می‌دهد. در این مورد والدین اولین کسانی هستند که باعث بروز تغییرات دائمی و همیشگی در زندگی ما می‌شوند. چرا که در دوران کودکی کاملا به آنها وابسته هستیم؛ همین موضوع ما را در مقابل آنان آسیب پذیرتر می‌کند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده های کودکی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

عقده های کودکی

برخی از افراد تا کلمه عقده های کودکی را می‌شوند؛ به یاد ناهنجاری های رفتاری شدید و یا اذیت کردن دیگران به شکل های مختلف می‌افتند. اما عقده ها همیشه به این صورت ظاهر نمی‌شوند. یا گاهی فرد آنها را به موقع شناسایی کرده و سرکوب می‌کند. به طور کلی دوران کودکی دوران مهمی در زندگی همه ماست که بخشی بزرگی از شخصیت ما در آن شکل می‌گیرد. این موضوع تحت تاثیر عوامل زیادی مانند محیط و ژنتیک است. همیشه هم نمی‌توان والدین را در این مورد مقصر دانست. چرا که گاهی این همسالان و یا حتی اطرافیان هستند که رفتارهای نامناسبی با ما می‌کنند و همین مورد منجر به مسائل عمیق تری در بزرگسالی می‌گردد.

اثرات عقده های کودکی بر شخصیت

تاثیر عقده های کودکی بر شخصیت

از آنجایی که کودک اولین تجربه های زیستن خود را در کنار خانواده می‌گذراند؛ رفتارهای آنها می‌تواند سبب شکل گیری عقده های کودکی گردد. در سالهای اولیه زندگی کودک نیازهای اساسی دارد که اگر به درستی برطرف نشوند و یا به طور کلی نادیده گرفته شوند؛ سبب بروز عقده های روانی می‌گردند.

دانشمندان زیادی در این مورد نظریه پردازی کرده اند اما نمی‌توان هیچ یک از آنها را به قطعیت پذیرفت. اما به هر حال این عقده ها هستند که به زودی در شخصیت ما نفوذ کرده و سبب بروز رفتارهای مختلفی می‌شوند. اختلالات شخصیت بسیار ریشه ای تر از آن چیزی هستند که افراد تصور می‌کنند. برای مثال بروز شخصیت اجتماعی یا خود شیفته، قطعا زمینه ای در دوران کودکی دارد. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت ضداجتماعی کلیک کنید.

افراد دارای عقده های کودکی چه کسانی هستند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه عقده های کودکی، مشخص شد که افراد دارای این عقده ها در چند دسته قرار می‌گیرند:

افرادی که وابسته هستند و هیچ اختیاری از خود ندارند. برای اطلاع از نحوه برخورد با شخصیت وابسته کلیک کنید.

افرادی که احساس تنهایی دارند

افرادی که انگیزه کافی ندارند

کسانی که بیش از حد مطیع و تحت فرمان دیگران هستند

کسانی که خودنمایی می‌کنند و یا بدگمان هستند

افرادی که هنجار شکنی می‌کنند

نشانه های وجود عقده های کودکی در بزرگسالی

در دسته بندی که در قسمت پیشین در مورد عقده های کودکی ذکر شد؛ برخی از فتارها میان افراد مشترک هستند. در این قسمت به بررسی این رفتارها می‌پردازیم.

◀قانون شکنی

یکی از اصلی ترین نشانه های وجود عقده های کودکی در افراد، قانون شکنی آنهاست. چنین افرادی معمولا به قدری در دوران کودکی سرکوب شده اند که در بزرگسالی به هیچ صراطی مستقیم نبوده و به هیچ قانونی و چهارچوبی پایبند نیستند. آنها معمولا تکروری کرده و از قوانین تنفر دارند.

◀وابستگی و انفعال

برخی از آنها تحت تاثیر عقده های کودکی به قدری وابسته و منفعل می‌شوند که هیچ واکنش درستی نداشته و نمی‌توانند هیچ کاری را به تنهایی انجام دهند. این افراد مسئولیت پذیر نبوده و همه کارهای خود را به عهده دیگران می‌گذارند.

◀گرفتن توجه از دیگران

طبیعی است که با وجود عقده های کودکی، افراد تشنه و نیازمند گرفتن توجه از دیگران هستند. آنها نیاز دارند که شخصی مدام به آنها محبت کرده و یا از آنها تعریف کند. همچنین همه تلاش خود را می‌کنند تا دیگران را از خود راضی نگه دارند.

◀ترس از تنهایی

افرادی که عقده های کودکی خود را ر بزرگسالی با خود حمل می‌کنند؛ از تنهایی به شدت می‌ترسند. معمولا در روابط خود به شکل درستی رفتار نکرده به همین دلیل همواره ترس از دست دادن و تنهایی دارند. در واقع آنها خودشان مسبب تنهایی و فاصله گرفتن دیگران هستند.

برای آشنایی با ویژگی های یک خانواده سالم کلیک کنید.

علت بروز عقده های کودکی

شناسایی علت بروز عقده های کودکی، می‌تواند تا حد زیادی به ما در درمان و از بین بردن آنها کمک کند. یکی از اصلی ترین دلایل بروز این شرایط در زندگی محرومیت های عاطفی، تنبیه شدن توسط والدین، تحقیر و سرزنش و به طور کلی رفتارهای خشونت آمیز است. در واقع این موارد در دوران کودکی، به فرزند احساس گناه و ناکافی بودن داده و حتی بدون اینکه خودش متوجه این موضوع باشد در شخصیت او نهادینه می‌گردد.

بهترین روش های درمان عقده های کودکی

مواجهه با عقده های کودکی

برخی معتقدند که عقده های دوران کودکی را نمی‌توان به طور کامل از بین برد. اما با استفاده از راهکارهایی، تا حدی می‌توان آنها را کنترل کرد. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند.

🔴سکوت کردن

برخی از افراد تلاش می‌کنند تا با حرف زدن در مورد مسائل مختلف و بی ربط، عقده های کودکی خود را از دیگران پنهان کنند. اما برای کنترل این موضوع و نه پنهان کردن آن باید کمی سکوت کرد و یا حتی به مکانی آرام رفت. در واقع افراد باید بتوانند با تمرکز به این موضوع فکر کرده و افکار خود را در این مورد کنترل کنند. اینکار با سکوت راحت تر خواهد شد.

🟠یادآوری

همانطور که گفتیم؛ برخی از افراد همواره در حال فرار کردن از این موضوع هستند. در واقع به قدری این خاطرات و عقده های کودکی را واپسروی کرده اند که حتی آنها را به یاد هم نمی‌آورند. اما فکر کردن به این موضوعات و به یادآوردن آنها، شاید کمی دشوار و اذیت کننده باشد؛ اما به طور کلی فرایندی است منجر به بهبودی می‌گردد.

🟡برون ریزی

از طرفی افراد باید خاطرات و احساسات بد خود را برونریزی کنند. آنها باید در این مورد با فردی قابل اعتماد یا متخصص صحبت کرده و حتی خشم خود را تخلیه کنند.  عقده های کودکی می‌تواند باعث بروز احساسات بسیار بدی در افاد گردد که بهتر است تخلیه شوند و فرد از شر آنها راحت گردد.

🟢پیدا کردن علت

یکی دیگر از راهکارهای موثر در مورد مقابله با عقده های کودکی، پیدا کردن علت و همچنین پذیرش آنهاست. در واقع این موضوع باعث می‌شود تا جلوی این موضوع گرفته شده و افراد بیشتری صدمه نبینند. همچنین خود فرد نیز ساده تر با این موضوع کنار می‌آید.

سخن پایانی

کنترل یا از بین بردن عقده های کودکی نیاز به انرژی و انگیزه بالایی دارد. این فرایند ساده ای نسیت و برای فرد یادآور احساسات بسیار آزاردهنده است. به همین دلیل نمی‌توان فردی را مجبور به اینکار کرد و یا به این دلیل او را مقصر دانست. تنها باید افراد را از این موضوع آگاه کرده و به آنها کمک کرد تا بر آن غلبه کنند. در این مورد روانشناس می‌تواند بسیار موثر واقع شود. افراد بهتر است در این مورد با یک متخصص صحبت کرده و از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده های کودکی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره