اختلالات روانیاختلالات شخصیت

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یکی از چالش انگیزترین شخصیت‌هایی است که زندگی اطرافیان و خود فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. نشانه های شخصیت ضداجتماعی معمولا از دوران کودکی مشهود است و با رسیدن به بلوغ و سنین 16 سالگی به طور کامل بروز می‌یابد. آنتی سوشال ها توانایی درک محدودیت ها و احساسات اطرافیان را ندارند و رفتارهای خود محورانه شان موجب آسیب و آزار دیگران می‌شود. احتمال درگیری با خشونت و جرایم کیفری در این شخصیت بسیار بالاست. بنابراین اقدامات پیشگیرانه و آموزش ها خط اول درمان می‌باشد. اگر یکی از نزدیکان و یا خودتان نشانه های این شخصیت را دارید، حتما برای دریافت مشاوره تلفنی اقدام نمایید.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

شخصیت آنتی سوشال (Antisocial) یا همان ضد اجتماعی از انواع اختلالات شخصیتی است که بر رفتار و نوع تفکر فرد تاثیر فراوانی خواهد گذاشت. شخصیت ضد اجتماعی هیچ توجهی به حقوق دیگران ندارد.

این افراد به درستی یا نادرستی رفتارشان اهمیت نمی‌دهند. با بی تفاوتی رفتار می‌کنند ‌و هیچ احساسی ندارند.

شخصیت ضد اجتماعی احتمالا با بی رحمانه ترین شکل رفتار می‌کنند. به راحتی دروغ می‌گوید. به اطرافیان خود آسیب جسمی و روحی وارد می‌کنند.

آن‌ها هیچ فکری درمورد عواقب و آینده رفتار خود نمی‌کنند به همین دلیل ممکن است هر رفتاری از آن‌ها سر بزند.

این افراد نیز به قوانین هیچ توجهی ندارند. از چهارچوب‌های اجتماعی نیز پیروی نمی‌کنند. ازین‌رو به احتمال زیاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی در آخر مرتکب جرم می‌شوند. بسیاری از آن‌ها به خاطر جرایم مختلف در زندان هستند.

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

  • سرزنش اطرافیان و دیگران به خاطر مشکلاتی که دارند.
  • فریب دادن دیگران برای نفع خودشان
  • تخریب اموال عمومی
  • آزار و اذیت دیگران و حیوانات
  • بدون تفکر عمل می‌کنند و عواقب کارهای خود را در نظر نمی‌گیرند.
  • نادیده گرفتن فرزندان خود
  • سواستفاده از اعضای خانواده
  • پرخاشگر هستند و رفتار و خشم آنان منجر به حملات فیزیکی می‌شود.
  • روابط اجتماعی ضعیف و توهین آمیز

علت ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی

  • شخصیت انسان‌ها از دوران کودکی شکل می‌گیرد. عواملی همچون ژنتیک و همینطور عوامل محیطی بر شکل گیری شخصیت تاثیر بسزایی دارد. علت ابتلا به اختلال شخصیت اجتماعی می‌تواند عوامل ژنتیکی و محیطی باشد.

ژنتیک

وجود برخی از عوامل ژنتیکی فرد را مستعد ابتلا به شخصیت ضد اجتماعی می‌کند. اما نمی‌توانیم بگوییم که دقیقا عوامل ژنتیکی مسئول این بیماری هستند. با توجه به تحقیقات، ژن ها فرد را در برابر عوامل محیطی آسیب پذیرتر می‌کنند. و این اختلال در کسانی که خانواده درجه یک آن‌ها مبتلا بوده‌اند بیشتر است.

شرایط خانوادگی

شرایط خانوادگی و عوامل محیطی نیز می‌تواند دلایلی باشد که فرد به این اختلال مبتلا شود. کتک زدن کودک، سواستفاده، بی توجهی، توهین و… همگی می‌تواند احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش دهد. اگر والدین کودکان این رفتارها را ادامه دهند کودک نیز از آنها الگوبرداری خواهد کرد. ممکن است این چرخه بارها و بارها از نسلی به نسل بعد تکرار شود.

تغیرات ساختاری در مغز

رعایت کردن برخی از عوامل در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. برای سیگار کشیدن در دوران بارداری بر ساختار مغز تاثیر می‌گذارد و احتمال ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی را افزایش می‌دهد.

طبق تحقیقات کسانی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند ساختار مغز آن‌ها با افراد سالم متفاوت است. این افراد بیشتر به سمت فعالیت های غیرقانونی می‌روند و خیلی زود تحریک می‌شوند.

عوامل بیولوژیکی

یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین وجود دارد که احساس شادی و خلق و خو فرد را تنظیم می‌کند.

کسانی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند ممکن است دارای سطوح غیرعادی سروتونین باشند‌.

روش تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصيت ضد اجتماعی اغلب از دوران کودکی شروع می‌شود. زیرا علائم آن در دوران کودکی قابل مشاهده است. کودکان دارای زمینه‌های شخصیت ضد اجتماعی بیشتر از همسالانشان قلدر توصیف می‌شوند.

این کودکان به حیوانات ظلم می‌کنند. با اینکه اختلال از کودکی شروع می‌شود اما تا سنین ۱۸ سالگی نمی‌توان به طور جدی آن را تشخیص داد.

برای اینکه تشخیص شخصیت آنتی سوشال، باید تا قبل ۱۵ سالگی فرد علائمی همانند: بی اعتنایی، بی توجهی، عدم رعایت قوانین، تحریک‌پذیری، پرخاشگری، عدم پشیمانی از اعمال رفتار خود و تجاوز به حقوق دیگران را از خود نشان دهد. به عبارتی در این کودکان تشخیص اختلال سلوک داده می‌شود.

پیشگیری و بهبود وضعیت اختلال شخصیت ضد اجتماعی

تغییر و بهبود شخصیت ضد اجتماعی دشوار است. چرا که این شخصیت رفتار نادرست خود با دیگران را نمی‌پذیرد. برخی هم دست به خوددرمانی می‌زنند که موفق نخواهند شد. آنتی سوشال ها معمولا بعد از درگیری با سیستم حقوقی به اجبار با حبس و مجازات تحت درمان قرار می‌گیرند که متاسفانه این نوع درمان با چنین شرایطی به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید. روش درمان به موقعیت فرد تمایل آن به شرکت در درمان و همکاری او بستگی دارد.

روان درمانی

روان درمانی یکی از روش‌های موثر بشمار می‌رود. با گفتگو درمانی می‌توان خشم و میزان خشونت فرد را کنترل کرد. گفتگو می‌تواند سایر اختلالات روانی همراه بیمار مثل اعتیاد را درمان کند.

دارو درمانی

هیچ دارویی مختص به بهبود کامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است. اما پزشکان ممکن است در برخی شرایط برای فرد داروهایی از خانواده ضد اضطرابی، آرامبخش‌ها، ضد افسردگی و… تجویز کنند.

سخن آخر

تا به اینجا خواندیم که اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست و چه علائم و نشانه هایی دارد. این اختلال می‌تواند باعث دشواری زندگی خود فرد و اطرافیان او شود. و یا گاهی سال‌ها بیماری پنهان مانده و کسی متوجه رفتارهای مخرب او نمی‌شود اما تنش‌ها و رفتارهای آزاردهنده او به اشکال مختلف به اطرافیان آسیب می‌رساند. مداخله های درمانی مثل خانواده درمانی بهترین روش برای بهبود وضعیت این بیماران است. به دلیل قوی بودن ریشه های شخصیت ضد اجتماعی بهبودی طولانی است و باید در این مسیر صبور باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ضد اجتماعی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره