اختلالات روانیاختلالات شخصیت

برخورد با شخصیت وابسته | بهترین شیوه رفتار با شخصیت وابسته

برخورد با شخصیت وابسته به گونه‎های مختلفی امکان پذیر است. افراد مبتلا به این اختلال، وابستگی افراطی به اشخاص مورد علاقه‌شان دارند. شخصیت‌های وابسته اعتماد به نفس کمی دارند و از متکی نبودن به خود رنج می‌برند. رفتارهای اطرافیان کمک بزرگی در کاهش استرس و وابستگی این افراد می‎کند. راجع به برخوردهای گوناگون با این اشخاص در مقاله توضیح دادیم که کمک کننده روابط شما با شخصیت وابسته است. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

مروری بر شخصیت وابسته

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته بصورت افراطی به دیگران وابسته هستند و در تنهایی احساس ناراحتی و درماندگی می‎کنند. با جرات نیستند و قدرت ابراز وجود ندارند. حاضر به انجام کارهای که خود دوست ندارد اما دیگران می‎پسندند. این حالت از اوایل بزرگسالی (18 سالگی) رخ می‌دهد و تشخیص آن بر عهده متخصص روانشناس می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علائم و نشانه‌های این اختلال روی اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

برخورد با شخصیت وابسته

کسانی که شخصیت وابسته دارنداز اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند. قدرت تصمیم‎گیری ندارند و هراس از دست‌دادن فرد مورد علاقه‌شان را دارند. تمامی راه های برخوردی که توضیح دادیم کمک به کاهش وابستگی و افزایش اعتماد به نفس این افراد می‎شود. در ادامه مقاله انواع برخورد با این اشخاص را نام برده‎ایم.

آموزش قدرت نه گفتن

افرادی که شخصیت وابسته دارند برای ناراحت و دور نکردن افراد از خود قدرت نه گفتن ندارند. هنگام برخورد با این افراد به آنها اطمینان دهید که از او دور نمی‌شوید و خواهش کنید صادقانه از انجام کار یا صحبت راجع به مسائلی که اذیتشان می‌کند سخن نگویند و از کلمه نه استفاده کنند.

برخورد با شخصیت وابسته | جلوگیری از وابستگی و مستقل بودن

اگر در خانواده و اعضای خانه خود فردی با شخصیت وابسته می‌شناسید آنها را تشویق کنید به کار کردن، استقلال مالی و تنها بیرون رفتن. این افراد با حس استقلال و انجام کارهایشان به توانایی‌های خود پی‌می‌برند و حس وابستگی به افراد در درونشان کاهش می‌یابد.

آموزش مسئولیت پذیری

مسئولیت کارهای مختلفی به این افراد بدهید. آشپزی ، خریدخانه، انتخاب رشته تحصیلی، نگهداری از کودک و … حس مسئولیت پذیری در این افراد را افزایش می‎دهد. و کمک به کاهش وابستگی می‌کند.

برخورد با شخصیت وابسته | آگاهی دادن

در رابطه با مسائل و پیچیدگی های شخصیت وابسته با این افراد صحبت کنید. و به آنها بینش و آگاهی دهید. با آگاهی‌یافتن به ویژگی‎های خود پی‎می‌برند و برای معالجه و درمان خود تلاش می‌کنند.

تشویق به بیان احساسات

شخصیت های وابسته قدرت بیان احساساتشان را ندارند و از عکس العمل‎های افراد هراس دارند. آنها را تشویق‌کنید حس خود را راجع به مسائل گوناگون بیان کنند. تشویق به بیان احساسات، اعتماد به نفس این افراد را افزایش می‎دهد.

برخورد با شخصیت وابسته | توضیح نقاط کور شخص

افراد مبتلا به شخصیت وابسته از ویژگی‌ها و استعداد‎های خود اطلاع کافی ندارند. استعدادها و ویژگی های خودشان را بگویید. و تشویق به شناخت خود کنید. با شناخت از خود به توانایی هایشان پی‌برده و در جستجوی استعدادهایشان می‎کوشند.

حل مساله

شخصیت‌های وابسته قادر به انجام مشکلات نیستند و به دنبال کمک از دیگران هستند. به خود باور ندارند و خود را بدون توانایی و عزت نفس می‌دانند. زمانی که این افراد دچار مشکلات شدند، آنها را تشویق کنید خودشان به تنهایی مشکلاتشان را حل کند.

حتما برای شروع درمان شخصیت وابسته کلیک کنید.

کلام آخر

با توجه به مطالعه مقاله از روش‎های متعدد برخورد با این افراد آشنا شدید. اگر در اطرافیان خود فردی با خصوصیات شخصیت وابسته مشاهده‌کردید از برچسب زدن بر او خودداری کنید. تشخیص اختلال شخصیت وابسته بر عهده روانشناس است. مرکز مشاوره آواژه خدمات تخصصی در خصوص اختلال شخصیت وابسته دارد. برای کسب مشاوره از شماره تلفن های زیر استفاده کنید.

مرکز مشاوره آواژه از خدمات سراسری توسط متخصصین در حوزه روانشناسی برخوردار است. با مراجعه حضوری و تلفنی از خدمات مرکز مشاوره ما برخوردار شوید و طی جلسات متعدد مشکلات خود را رفع کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد شخصیت وابسته در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره