روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

سرزنش کردن دیگران | 4 دلیل سرزنش کردن دیگران

سرزنش کردن دیگران رفتاری است که اغلب ما انجام می‌دهیم. معمولا خیلی راحت انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه می‌گیریم. سرزنش‌ کردن دیگران نه تنها موجب حل مساله نمی‌شود بلکه مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. سرزنش کردن دیگران گاه انقدر تکرار می شود که بخشی از شخصیت فرد را در بر می‌گیرد. کسانی که مسئولیت پذیر نیستند و به دنبال راهی برای فرار اند بیشتر از این متد استفاده می‌کنند. اینکه برای فرار از مسئولیت به دیگران آسیب بزنیم، اصلا جالب نیست. در ادامه دلایل و راه های از بین بردن این رفتار را بررسی کرده‌ایم. برخی افراد به دلیل آسیب هایی که دیده اند حتما باید برای تغییر این رفتار از روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرزنش کردن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سرزنش کردن دیگران

منظور از سرزنش کردن دیگران چیست؟

همه ما افرادی را در اطراف خود مشاهده کرده ایم که دائم در حال سرزنش دیگران است و با این رفتار باعث ناراحتی می‌شود. این الگوی رفتاری عادت بسیار بدی است و همیشه باعث آزار دیگران می‌شود. حتی چنین رفتارهایی باعث بروز مشکل در روابط می‌شود؛ به علاوه مشکلاتی را برای فرد سرزنش کننده ایجاد می‌کند.

سرزنش کردن دیگران به دلیل برخی از عوامل ایجاد می‌شود؛ اما اگر با چنین رفتارهایی روبرو هستید باید با روش برخورد آنها نیز آشنا شوید. در این مقاله تمامی جوانب سرزنش‌ کردن دیگران را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلیل سرزنش کردن دیگران چیست؟

همیشه برای همه رفتار ها دلیلی وجود دارد. به همین جهت برای سرزنش کردن دیگران نیز دلایل مختلفی وجود دارد. در واقع افراد به دلیل مواردی که در ادامه صحبت کرده ایم؛ چنین اعمالی را از خود بروز می‌دهند.

💠 برای تلافی رفتار بد دیگران سرزنش می‌کنیم

سرزنش کردن دیگران دلیلی به نام تلافی دارد. گاهی به صورت ناخودآگاه این رفتار را بروز می‌دهیم و اگر از کسی کینه به دل داشته باشیم، و فرصتی برای سرزنش پیش بیاید؛ شروع به سرزنش ‌کردن دیگران می‌کنیم.

💠 مکانیسم دفاعی بی دردسر و راحت است

یکی از دلایل سرزنش کردن دیگران، استفاده از مکانیسم دفاعی راحت و بی دردسر است. این رفتار راهی برای جلوگیری از انعکاس رفتار خود یا بررسی دقیق روانمان است. در واقع با این رفتار می‌توانیم کاستی های خود را نادیده بگیریم.

💠 توضیح برای اتفاقی که رخ داده است

یکی از دلایل سرزنش کردن دیگران، توضیح برای اتفاقی که رخ داده است، می‌باشد. زمانی که اشتباه رخ می‌دهد، افراد به ما صدمه وارد می‌کنند یا روابط به تعارض می‌رسند؛ ذهن به صورت خودکار شروع به انکار مسائل می‌کند. و بیشترین و ساده ترین رفتاری که در این مواقع از خود بروز می‌دهیم؛ سرزنش کردن دیگران بابت مسائل رخ داده است.

💠 سرزنش کردن دیگران کار راحتی است

زمانی که می‌توانیم افراد دیگری را مقصر کار ها کنیم، چرا باید خود را اذیت کنیم؟ این طرز فکر افراد سرزنش کننده است. برای اینکه خود را متقاعد کنند، به سرزنش کردن دیگران می‌پردازند.

رفتار و مقابله با سرزنش کردن دیگران چگونه است؟

رفتار و مقابله با سرزنش کردن دیگران چگونه است؟

سرزنش کردن دیگران آسیب های روانی در فرد مقابل ایجاد می‌کند. اما افرادی که در مقابل این رفتار قرار می‌گیرند؛ باید از خود مقابله و برخورد مناسب نشان دهند تا از این آسیب ها جلوگیری کند. در این بخش مقاله روش های مقابله با سرزنش ‌کردن دیگران را توضیح داده ایم.

📌 نفس عمیق بکشید

اولین کاری که باید در برابر سرزنش کردن دیگران انجام دهید، نفس عمیق است. زمانی که این رفتار را مشاهده می‌کنید حتما علاقه دارید تا واکنش نشان دهید. اما بهتر است که به جای واکنش منفی و تدافعی، چند نفس عمیق بکشید و احساسات خود را شناسایی کنید. به بررسی رفتار و صحبت های فرد بپردازید و در نهایت با تحلیل رفتار از خود واکنش بهتری نشان دهید.

📌 اشتباهات خود را به شکل فرصت ببینید

برای مقابله با سرزنش کردن دیگران، باید اشتباهات خود را به شکل فرصت ببینید. هر اشتباهی در زندگی مساوی با تجربه و درس زندگی است. در واقع این اشتباهات ما را رشد می‌دهد و باعث می‌شود که از اشتباهات خود درس بگیریم. به همین جهت چنین رفتاری را فرصت ببینید و در آینده و موقعیت های مختلف از تجربه خود استفاده کنید.

📌 به تمرین خودآگاهی بپردازید

برای مقابله با سرزنش کردن دیگران باید به تمرین خودآگاهی بپردازید. در خودآگاهی باید به افکار و احساسات خود آگاه شوید. برای اینکه به این مرحله برسید لازم است که از روانشناس کمک بگیرید.

📌 همدلی کنید

بهترین کاری که برای مقابله با سرزنش کردن دیگران باید انجام دهید، همدلی است. در واقع همدلی پادزهر سرزنش است. بهتر است که دلایل اصلی را درک کنید و موقعیت را به شیوه های دیگری نگاه کنید. ویژگی همدلی این است که به شما کمک می‌کند تا مسائل را صادقانه تر بررسی کنید. برای مقابله با سرزنش، همدلی را تمرین کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونه با دیگران همدردی کنیم کلیک کنید.

📌 سرزنش را با درک جایگزین کنید

زمانی که دیگران را مقصر می‌دانید، بهتر است که اندکی فکر و تحلیل کنید؛ شاید حق با او باشد. در واقع باید دیگران را درک کنید و انتظار مسئولیتی فراتر از حد توان او نداشته باشید. با این کار از سرزنش کردن دیگران دست می‌کشید.

کلام آخر

سرزنش کردن دیگران راهی برای فرار از پذیرش مسئولیت و اشتباه است. اینکه کارها و اشتباهات خود را گردن فرد دیگری بی‌اندازید انصاف نیست. کسانی که مورد سرزنش قرار می‌گیرند به شدت آسیب می‌بینند و عذاب وجدان بدی را باید تجربه کنند. به همین جهت برای رهایی از این اخلاق و رفتار باید اقدام کنید و حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرزنش کردن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره