کودککودک و سبک زندگی

بچه حرف گوش نکن | راه های داشتن کودک حرف گوش کن

بچه حرف گوش نکن همواره یکی از چالش های والدین بوده است. طبیعی است که همه والدین علاقه به داشتن کودکی سر به زیر و حرف گوش کن دارند. اما فراموش نکنید که گاهی شیطنت ها و رفتارهای کودک از سن او نشات گرفته و کاملا طبیعی است. برخی از والدین از فرزندان خود انتظارات زیادی دارند و با آنان به صورت سختگیرانه برخورد می‌کنند. اما اینکار درست نبوده و در واقع بر روش آنها اثربخش نیست. پافشاری بیشتر شما، باعث دورتر شدن آنها از شما می‌شود. همچنین برای این مورد ملاک مشخصی وجود ندارد و تنها والدین می‌خواهند که حرف، حرف آنها باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه حرف گوش نکن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بچه حرف گوش نکن

برخی از والدین با کوچک ترین سرپیچی که از سمت کودک خود می‌بینند؛ آن را بچه حرف گوش نکن خطاب کرده و برای تغییر رفتارهای تلاش های زیادی می‌کنند. اما گاهی این تلاش ها تنها موثر نبوده؛ بلکه باعث آسیب هایی نیز به کودک می‌شود. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که والدین در ملاک های خود در این زمینه تجدید نظر کرده و همچنین روش های مناسب تر را جایگزین رفتارهای خود کنند.

امروزه عوامل فرهنگی و اجتماعی منجر به بروز شکافی میان والدین و فرزندان شده که به هرکدام برچسبی می‌زند. والدین از طرف بچه ها، سخت گیر و دیکتاتور شناخته شده و فرزندان نیز حرف گوش نکن، تلقی می‌شوند. برای اطلاع از روش های سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

علل بروز رفتارهای بچه حرف گوش نکن

علل بروز رفتارهای بچه حرف گوش نکن

بچه حرف گوش نکن، معمولا رفتارهایی از خود بروز می‌دهد؛ که دلایل مختلفی دارد. شناسایی این عوامل تاثیر زیادی در کتوقف کردن این رفتارها دارد. به همین دلیل بهتر است والدین با آنها آشنا شده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

⭕اقتضای سن

یکی از اصلی ترین دلایل رفتارهای بچه حرف گوش نکن، سن اوست. معمولا والدینی که سخت گیر هستند و یا انتظارات زیادی از فرزند خود دارند؛ سن کودک را در نظر نگرفته و علت رفتارهای او را بازیگوشی و بی توجهی، می‌دانند. تقریبا بچه ها تا سن 5 سالگی علاقه این به پیروی از قوانین ندارند و همچنین نسبت به آنها بی توجه هستند. به همین دلیل بهتر است والدین نیز در این زمینه سخت گیری نکنند.

⭕نشان دادن مخالفت در بچه حرف گوش نکن

گاهی رفتارهای بچه حرف گوش نکن، نشان داده مخالفت خود با والدین است. در واقع او نیز از انجام چنین رفتاری لذت نمی‌برد؛ اما تنها می‌خواهد به والدین اعتراض خود را نشان دهد. این رفتار میان بچه ها شایع بوده و جای نگرانی ندارد. این می‌تواند نشانه ای برای والدین باشد تا سخت گیری خود را بر روی فرزندان کمتر کنند.

⭕روش های تربیتی اشتباه والدین

گاهی استفاده از روش های تربیتی اشتباه والدین است که منجر به رفتارهای بچه حرف گوش نکن می‌شود. در واقع خود والدین از روش های مناسبی در زمینه فرزندپروری استفاده نکرده و تنها از فرزندان خود متوقع هستند که درست رفتار کنند. اما استفاده از شیوه های فرزندپروری غلط نیز نتایج بدی در پی خواهد داشت و منجر به سرپیچی فرزندان از قوانین می‌شود.

راه های داشتن کودک حرف گوش کن

غلبه بر کودک حرف گوش نکن

بعد از مطلع شدن از دلیل رفتارهای بچه حرف گوش نکن، بهتر است از بروز آنها جلوگیری کرده و به کودک خود کمک کنیم تا به نحوی صحیح، رفتار کند. این به معنی تربیت کودکی مطیع و سربه زیر نیست که تنها تابع دستورات والدین باشد. بلکه با استفاده از این روش ها، کودک قادر به تصمیم گیری به روش درست می‌گردد. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از اصول تربیت کودک کلیک کنید.

🔴صحبت کردن با کودک

در قدم اول بهتر است در مواجهه با بچه حرف گوش نکن، با او صحبت کنید. معمولا کودکی که چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد؛ قادر به گوش کردن صحبت های والدین نیز هست. اما بهتر است با او متناسب با سنش صحبت کنید. رفتارهای اشتباه را به گوشزد کرده و همچنین حرف های او را نیز بشونید. با لحنی آرام با او حرف زده و از سرزنش کردن او بپرهیزید.

🟠بازی کردن با او

یکی از بهترین راه ها برای آموزش مفاهیم مختلف به کودک، بازی کردن با اوست. می‌توانید در هنگام بازی، با ساختن شخصیت هایی مشابه با خانواده خودتان، در مورد مسائل مختلف با کودک صحبت کرده و عواقب کارهایش را به و یادآور شوید. این روش برای کودکان، کارایی و گیرایی بیشتری دارد. همچنین بازی، برای کودکان جذاب بوده؛ به همین دلیل به حرف های شما دقت بیشتری کرده و در مورد این موضوع فکر می‌کنند.

🟡انتخاب های مختلف در اختیار او قرار دهید

فرزندان تمایل دارند تا حق انتخاب و استقلال داشته و در مورد مسائل مختلف، خود تصمیم گیری کنند. انتخاب های مختلفی را در اختیار او قرار داده تا خود انتخاب کرده و مسئولیت انتخابش را بر عهده بگیرد. اینکار بعد از مدتی، مقاومت او را در زمینه های مختلف کاهش داده و باعث می‌شود تا راحت تر از دستورات شما پیروی کند.

🟢رفتار قاطعانه

در برخورد با بچه حرف گوش نکن، بهتر است قاطعانه عمل کنید. این به معنی پرخاشگری و همچنین سخت گیری نیست. اما باید احترام به قوانین و همچنین پایبندی به آنها را به آموزش داده و به او یاد بدهید که هر رفتاری، پیامدهایی در پی دارد. برای مثال متوقف کردن یک رفتار آسیب زننده و مخرب، نوعی رفتار قاطعانه محسوب می‌شود.

🔵تقویت و توجه به رفتارهای مثبت

بهتر است به جای سرزنگری و بروز رفتارهای افراطی در برخورد با بچه حرف گوش نکن، بر نقاط قوت او تمرکز کنید. کارهای خوب او را به شخصیت او و همچنین واکنش های ناشایست او را به آن فعالیت نسبت دهید و نه عوامل شخصیتی. اینکار باعث می‌شود که کودک نسبت به خود احساس بهتری داشته باشد و حتی با والدین خود در زمینه های مختلف، همکاری کند.

🟣هشدار نه تنبیه

در مواجهه با رفتارهای اشتباه بچه حرف گوش نکن، به او هشدار دهید. اگر برای اولین بار او را تنبیه کنید؛ او فرق بین کار خوب و غلط را متوجه نشده و حتی در مورد علت تنبیه خود نیز گیج می‌شود. چرا که او نمی‌دانسته که این رفتار اشتباه بوده است. به همین دلیل همیشه برای اولین بار تنها به کودک خود تذکری داده و اگر برای دفعات بعدی تکرار شد؛ او را تنبیه کنید. البته تنبیه نیز باید به روش اصولی انجام گیرد؛ وگرنه اثر عکس خواهد داشت. برای اطلاع از تاثیرات تنبیه کودک کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که حتی بچه حرف گوش نکن نیز دارای دورنی ساده و مهربان است. به همین دلیل نمی‌توان با او به صورت شدید برخورد کرد و یا به این دلیل او را دوست نداشت. رفتارهای شیطنت آمیز در همه بچه ها بروز کرده و در بازه ای از زمان باعث نگرانی والدین می‌شود. اما در بیشتر موارد این موضوع طبیعی بوده و به زودی برطرف می‌شود. والدین نیز می‌توانند با استفاده از روش هایی که در بالا گفته شد و همچنین کمک گرفتن از یک روانشناس، فرزند به فرزند خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه حرف گوش نکن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره