روانشناسی و کودکسلامت کودککودک

پرخوری کودکان | 6 دلیلی که والدین باید جدی بگیرند

پرخوری کودکان اختلالی است که می تواند سلامت کودک را تا بزرگسالی تحت تاثیر قرار بدهد. این اختلال در نحوه و میزان غذا خوردن کودک دخیل است. کودکان دچار پرخوری بیش از اندازه غذا میل می‌کنند و در موارد خیلی شدید حتی در اثر غذا خودن زیاد کودک استفراغ نیز می‌کند.

پرخوری کودکان نیاز به درمان دارد و اگر این موضوع را جدی نگیرید؛ باید در انتظار بیماری های جسمانی و روانی باشید. اختلال پرخوری دلایل مختلفی برای بروز دارد و حداقل 2 بار در هفته به مدت 3 ماه باید ادامه داشته باشد تا نام اختلال به خود بگیرد. اگر کودک شما نیز به این اختلال مبتلا است؛ حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا هرچه سریع‌تر روند درمان آغاز شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ‌کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

پرخوری کودکان چگونه است؟

پرخوری کودکان چگونه است؟

یکی از اختلالاتی که بسیاری از کودکان در جامعه امروزی به آن مبتلا هستند؛ زیادخوری است. پرخوری کودکان با اضافه وزن و چاقی همراه است که اگر درمان نشود؛ آسیب های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. دلایلی مانند الگوبرداری، فعالیت بدنی بالا، اختلال تغذیه ای و … در بروز این عارضه دخیل هستند.

در موارد بسیار شدید، پرخوری کودکان نام اختلال به خود می‌گیرد و حتی کودک به استفراغ نیز دچار می‌شود. این اختلال 2 دسته به همراه دارد که اگر تحت درمان قرار نگیرد؛ عوارض و پیامدهای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. روش های متفاوتی برای درمان وجود دارد که پیشنهاد ما کمک از روانشناس کودک است. در این مقاله جوانب مختلف پرخوری ‌کودکان را توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پرخوری کودکان چند نوع است؟

پرخوری عصبی کودکان در دو دسته قرار دارد. این دو دسته شامل پرخوری کودکان همراه با پاکسازی و بدون پاکسازی است. کودکانی که به زیاده خوری با پاکسازی دچار هستند، در خوردن بسیار زیاده روی می‌کنند و بعد برای استفراغ تلاش می‌کنند تا روده خود را پاکسازی کنند.

اما در پرخوری کودکان بدون پاکسازی، کودک به جای استفراغ از روش های دیگری برای کنترل وزن خود استفاده می‌کند. در این نوع پرخوری به خود گرسنگی می‌دهد یا سخت ورزش می‌کند.

دلایل پرخوری کودکان

پرخوری کودکان به دلایل مختلفی بروز می‌کند و برای درمان ابتدا باید دلیل را ریشه یابی کرد. کودکانی که به زیاده خوری مبتلا هستند به دلایلی که در این بخش توضیح داده ایم دچار این عارضه شده اند.

📌 الگوی اشتباه

الگوی اشتباه از دیگر دلایل پرخوری کودکان است. زمانی که اطراف کودکان افرادی پرخور و چاق وجود داشته باشند؛ کودک به شکل ناخواسته الگوی غذایی خود را تغییر می‌دهد و به سمت زیاد خوری گرایش پیدا می‌کند. در نهایت از غذاهای سالم دور و به غذاهای ناسالم روی می‌آورد.

📌 استرس بسیار زیاد

یکی از دلایل پرخوری کودکان، استرس بیش از اندازه است. کودکان زمانی که استرس را تجربه می‌کنند از روش های زیادی برای کاهش این استرس استفاده می‌کنند که یکی از این روش ها، پرخوری است. به مرور زمان با این پرخوری ها هنگام مواجهه با استرس، کودک اضافه وزن می‌گیرد و سلامت او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

📌 دریافت آرامش

گاهی پرخوری کودکان به دلیل احساسات و دریافت آرامش است. در واقع کودک برای اینکه آرامش نسبی کسب کند به دریافت کالری و پرخوری روی می‌آورد. به مرور زمان این پرخوری باعث چاقی می‌شود که نارضاتی از اندام به همراه دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

📌 سن رشد

سن رشد از دلایل بروز پرخوری کودکان است. برخی از کودکان هنگامی که در سن رشد قرار دارند؛ بیش از اندازه نسبت به گذشته گرسنگی را تجربه می‌کنند. و دلیل گرسنگی بیش از اندازه در زمان رشد؛ نیاز بدن به مواد ویتامینی و مغذی است. به همین جهت ممکن است کودک تا پایان رشد، با پرخوری درگیری داشته باشد.

📌 فعالیت بدنی بالا

پرخوری کودکان گاهی به دلیل فعالیت بدنی بالای کودک است. کودکان به دلیل انرژی بالایی که دارند؛ نیاز به دریافت انرژی از روش غذا خوردن هستند. به مرور این فعالیت بدنی کاسته می‌شود و پرخوری باعث چاقی او خواهد شد.

📌 اختلال تغذیه

یکی از دلایل پرخوری کودکان، اختلال تغذیه است. زمانی که کودکان از اختلال تغذیه ای رنج ببرند، به زیاد خوری نیز مبتلا می‌شوند. در این صورت کودک به صورت پنهانی و به دور از دید بقیه با وجود احساس گناه، به غذا خوردن روی می‌آورد.

علائم پرخوری کودکان

علائم پرخوری کودکان

پرخوری کودکان بسته به جنسیت و سن کودک، علائم متفاوتی دارد. در این بخش مقاله شایع ترین دلیل این رفتار را توضیح داده‌ایم.

🔸 ورزش بیش از حد برای دفع غذاهای خورده شده

🔸 خوردن افراطی به صورت پنهانی

🔸رژیم بیش از حد

🔸 عادت غذایی اشتباه

🔸 افسردگی

🔸استفاده از دارو برای پاکسازی روده

🔸 اضطراب شدید

🔸 نارضایتی از ظاهر

درمان پرخوری کودکان

همانطور که گفته شد؛ پرخوری کودکان یکی از بیماری های خوردن است که با توجه به سن و جنسیت کودک پیشرفت می‌کند. اما این سوال پیش می‌آید که برای درمان پرخوری ‌کودکان چه روش هایی وجود دارد و چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ در این بخش مقاله به این روش ها اشاره کرده ایم.

🔻 کمک از رواندرمانی فردی

🔻 تجویز داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب در موارد شدید

🔻مشاوره خانوادگی برای آگاهی از راه حل ها و همراهی اعضا

🔻 استفاده از قرص برای جلوگیری از پرخوری

🔻استفاده از داروهای گیاهی

🔻 آموزش کنترل و مدیریت استرس با بازی و مدیتیشن

🔻برنامه ریزی منظم غذایی برای کنترل رفتار پرخوری

🔻 توجه به میزان مصرف مواد غذایی کودک در طول روز

🔻 عدم حذف تمامی وعده های غذایی

🔻ورزش و فعالیت بدنی

🔻 متعادل خوردن را جایگزین محرومیت غذایی کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخوری عصبی کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ پرخوری کودکان دو نوع دارد که در موارد شدید کودک به پاکسازی بدن برای جلوگیری از چاقی می‌پردازد. موارد شدید و حاد این اختلال مشکلات زیادی به همراه دارد که عدم اعتماد به نفس و افسردگی از مهم ترین عوارض آن است. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم که حتما از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید تا از بروز آسیب های جدی جلوگیری کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخوری ‌کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره