رشد و مراقبتکودک

راه های از پستانک گرفتن کودک

راه های از پستانک گرفتن کودک بسیار متنوع هستند. در واقع از آنجایی که کودکان گاهی در این مورد بسیار مقاومت کرده و نمی‌توانند این عادت خود را ترک نمایند؛ مادران باید از کارهای مختلفی در این زمینه کمک بگیرند. از طرفی انجام آن به صورت اصولی بسیار اهمیت دارد. چرا که در صورتی که این موضوع به درستی صورت نگرد؛ کودکان دچار مشکلات مختلفی خواهند شد. این موضوع همواره یکی از دغدغه های اصلی والدین در سنین گرفتن پستانک است. چرا که معمولا نمی‌توانند آن را به طور کامل انجام دهند. از این رو بهتر است در این مورد حتما از یک روانشناس کودک کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های از پستانک گرفتن کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

راه های از پستانک گرفتن کودک

پستانک در بیشتر موارد جایگزینی برای تغذیه از شیر مادر است. و یا گاهی همراه با آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما زمانی که کودکان می‌خواهند استفاده از این وسیله را نیز ترک کنند؛ برای آنها کمی دشوار می‌شود. در واقع این دومین از دست دادن آنها بعد از شیر مادر است و احتمالا به این دلیل واکنش های مختلفی از خود نشان دهند. از این رو والدین می‌توانند از راه های پستانک گرفتن کودک به شکل درستی استفاده کرده و این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارند. در این مقاله قصد داریم تا راه های مختلف را ذکر کرده و همچنین از تجربه والدین نیز در این مورد صحبت کنیم. برای اطلاع از دلایل انگشت مکیدن نوزاد کلیک کنید.

سن مناسب برای از پستانک گرفتن کودک

راه های از پستانک گرفتن کودک بر اساس سن

قبل از استفاده کردن از راه های از پستانک گرفتن کودک باید از سن مناسب برای اینکار آگاه باشید. نمی‌توان سن دقیقی برای اینکار مشخص نمود. اما هرچه والدین اینکار را زودتر انجام دهند؛ نوزاد با سختی های کمتری روبرو خواهد شد. بر اساس تجربیات والدین در شرایط مختلف گرفتن پستانک از سه ماهگی بهترین زمان است. هرچه از این سن دورتر می‌شویم، شرایط هم برای والدین و هم کودکان دشوارتر می‌شود. مسائل زیادی در خانواده اینکار را به تعویق می‌اندازد. اما فراموش نکنید که این موضوع هرچه دیرتر صورت گیرد؛ سخت تر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اصول تربیت کودک کلیک کنید.

علت از پستانک گرفتن کودک

گاهی والدین این سوال را می‌پرسند که اصلا چرا باید کودک را از پستانک گرفت؟ او در این حالت خواب بهتری دارد و همچنین کمتر هم بهانه گیری می‌کند. در واقع یکی از دلایلی که والدین اینکار را به تعویق می‌اندازند؛ راحتی و آسایش خودشان است. اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از این وسیله نه تنها مشکلاتی در فک و دندان درآوردن بچه ها ایجاد می‌کند؛ بلکه بر سلامت روان آنها نیز تاثیرات منفی دارد. در برخی موارد شاهد این موضوع هستیم که کودکان حتی تا سنین بالا نیز از پستانک استفاده کرده و یا وسیله های دیگری را جایگزین آن می‌کنند.

مزایای پستانک برای بچه ها

با اینکه در این مقاله تاکید ما بر آموزش راه های از پستانک گرفتن کودک است؛ اما باید بدانید که استفاده از پستانک مزایایی نیز دارد. برای مثال در ماه های اولیه تولد این وسیله از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری کرده و همچنین روش خوبی برای حواسپرتی نوزاد در حین معاینه پزشک است. حتی در بیشتر موارد به خواب رفتن نوزادان را نیز تسهیل می‌کند. در واقع اگر در زمان و به روش درستی از این وسیله استفاده شود؛ می‌تواند مزایایی برای نوزادان و والدین آنها داشته باشد.

پیامدهای استفاده از پستانک

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ استفاده از پستانک برای مدت زمان طولانی عوارض بیشتری از مزایای آن دارد. در واقع از سنی به بعد دیگر لزومی به استفاده از این وسیله نیست. اما این موضوع به خواست والدین و یا فرزندان ادامه می‌یابد. استفاده بیش از حد از پستانک می‌تواند بر نحوه صحبت کردن بچه ها و یا حتی زمان زبان باز کردن آنها نیز تاثیر بگذارد. همچنین آلوده شدن این وسیله گاهی منجر به بروز عفونت در دستگاه گوارشی می‌گردد. برای اطلاع از انواع اشتباهات تربیتی والدین کلیک نمایید.

مراحل و راه های از پستانک گرفتن کودک

مراحل و راه های از پستانک گرفتن کودک

روش های مختلفی برای ترک این عادت وجود دارد. در این قسمت به توضیح برخی از راه های از پستانک گرفتن کودک می‌پردازیم.

🔸انتخاب زمان مناسب

در ابتدا باید زمان مناسب را برای اینکار انتخاب کنید. در واقع اینکار نباید با برخی از تغییرات ناگهانی در زندگی همراه شده و منجر به بروز استرس و اضطراب در کودکان گردد. پس در این مورد باید به وضعیت جسمانی و روانی کودکان توجه داشته باشید.

🔸انجام آن به صورت ناگهانی | مراحل از پستانک گرفتن کودک

برخی از والدین بر این باورند که انجام اینکار به صورت ناگهانی بسیار موثر تر است. اما از لحاظ روانشناسی این موضوع می‌تواند کودک را دچار سردرگمی و شوک کند. طبق تجربیات والدین مختلف، آنهایی که این روش را استفاده کرده اند؛ یا دچار مشکلات زیادی شده و یا مجبور به بازگشت به این عادت به صورت مجدد شده اند.

🔸بدمزه کردن پستانک

یکی از شایع ترین راه های گرفتن پستانک از کودک ، بدمزه کردن این وسیله است. بسیاری از والدین ماده ای تلخ و یا مزه ای که کودک به آن علاقه ای ندارد را به پستانک زده و آن را در اختیار کودک قرار می‌دهند. این روش تقریبا نوعی شرطی سازی است ک منجر به انزجار کودک از پستانکش می‌شود.

🔸بخشیدن پستانک به کودک دیگر | راه های از پستانک گرفتن کودک

حتی می‌توان از کودک درخواست کرد که پستانک خود را به کودک دیگری ببخشد. در این روش هم می‌توان روحیه بخشش و به اشتراک گذاری را در کودکان تقویت نمود و هم این عادت را تغییر داد. برای مثال یکی از والدین می‌گوید که ما از کودک خواستیم که پستانکش را به بچه ها دیگری بدهد و برای اینکار پیش پزشک رفتیم تا خود فرزند آنها را به پزشک اطفال داده و از او بخواهد کو پستانک ها را به بچه های دیگری بدهد. کودک بعد از دو روز بدون هیچ گونه بهانه گیری این عادت را به طور کلی فراموش کرد.

🔸انجام اینکار به صورت تدریجی

یکی دیگر از راه های از پستانک گرفتن کودک ، انجام آن به صورت تدریجی است. در واقع والدین باید به مرور دفعات استفاده از این وسیله را کاهش دهند. اینکار نیز می‌تواند پیامدهای کمی ایجاد کند.

🔸یک شی دیگر را جایگزین کنید | راه های از پستانک گرفتن کودک

جایگزین کردن یک شی دیگر نیز از راه های از پستانک گرفتن کودک محسوب شده که زیاد پیشنهاد نمی‌شود. چرا که در واقع این عادت با رفتار دیگری جایگزین می‌شود؛ اما این وابستگی از بین نمی‌رود. از این رو باید در این مورد بیشتر تامل کرد.

🔸از فرشته پستانک کمک بگیرید

برخی از والدین به فرزند خود می‌گویند که فرشته یا پری پستانک این وسیله را برده و وقت ان است که فرزند دیگر بزرگ شود. داستان سازی نیز در این مورد می‌تواند تا حدی به بچه ها در این مورد کمک کند.

🔸گم کردن پستانک

گاهی والدین به فرزند خود می‌گویند که پستاک تو گم شده و دیگر آن را برایت نمی‌خریم. این روش نیز عواقب زیادی داشته و نمی‌تواند به درستی انجام ندادن اینکار را برای کودک توجیح کند.

🔸پایبندی به اینکار

یکی از مهم ترین نکات در مورد راه های از پستانک گرفتن کودک پایبندی به اینکار و سست نشدن در مقابل فرزندان است. برخی از والدین از سر دلسوزی دوباره پستانک را به فرزند خود می‌دهند. اما اینکار درست نبوده و باعث می‌شود تا کودک هیچگاه نتواند این عادت را ترک کند.

🔸کمک گرفتن از مشاور

حتما در مورد راه های گرفتن پستانک از کودک با روانشناس مشورت کرده و به صورت اصولی اینکار را انجام دهید. استفاده از راهکارهای اشتباه در این مورد می‌تواند بسیار مخرب تر از استفاده از پستانک برای طولانی مدت باشد.

🔸کتاب خواندن در این مورد

والدین می‌توانند قبل از امتحان کردن راه های از پستانک گرفتن کودک ، اطلاعات خود را در این زمینه بالا برده و حتما کتاب های مرتبط را مطالعه نمایند.

سخن پایانی

از آنجایی که راه های از پستانک گرفتن کودک یکی از مراحل سخت در رشد کودک است؛ طبیعی است که والدین از آن سر باز زده و یا به روش درستی آن را انجام ندهند. از این رو بهتر است قبل از هر اقدامی در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و همچنین از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های از پستانک گرفتن کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره