خانوادهزوج و خانواده

معذرت خواهی از همسر | متن عذرخواهی از همسر

معذرت خواهی از همسر یکی از رفتارهای سالم در رابطه زناشویی است. به طور کلی همه افراد در زندگی دچار اشتباهاتی در زندگی می‌شوند. از طرفی برخی افراد به دلیل غرور و احساس خودخواهی به هیچ عنوان برای عذرخواهی پیش قدم نمی‌شوند؛ حتی اگر مقصر باشند. به طور کلی معذرت خواهی اصولی دارد که با رعایت آن‌ها افراد می‌توانند رابطه خود را دوباره بازسازی کرده و موثرتر عمل کنند.

عوامل زیادی در مورد معذرت خواهی از همسر موثر هستند. در برخی موارد، فرد مقصر نیست اما برای حفظ و ادامه رابطه از طرف مقابل عذرخواهی می‌کند. یا شاید تنها به ظاهر اظهار پشیمانی کرده و در واقع از عمل خود راضی نباشد. به همین دلیل بهتر است زوجین این مهارت را آموخته و آن را در روابط خود به کار گیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه معذرت خواهی از همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

معذرت خواهی از همسر

به طور کلی معذرت خواهی از همسر برای برخی از افراد آسان نیست. در این مورد باورهای اشتباه زیادی وجود دارد. مانند اینکه اگر از همسر خود عذرخواهی کنم او حق را به خود داده و یا این نشانه ضعف است. اما در واقع انجام اینکار بعد از یک کار اشتباه، به معنای بلوغ رفتاری افراد است. اما بسیار مهم است که اینکار به روش درستی انجام گیرد.

بهتر است موضوع مورد بحث را برای خود و دیگری تبدیل به فاجعه نکنید. همچنین برخی از افراد از این مورد سواستفاده کرده و برای رسیدن به اهداف دیگر از آن عذرخواهی می‌کنند. و یا دیگری را مجبور به عذرخواهی می‌کنند. اما با این روش ها تنها اوضاع پیچیده تر می‌شود. برای آشنایی با روش های رفتار با همسر کلیک کنید.

روش های معذرت خواهی از همسر

روش های معذرت خواهی از همسر

همانطور که گفته شد؛ عذرخواهی دارای اصولی است که با استفاده از آنها تاثیر آن دو چندان می‌شود. نباید به عذرخواهی کردن به طور مداوم عادت کرد و یا در هر شرایطی خود را مقصر دانست. بهتر است زوجین مهارت های ارتباطی خود را تقویت کرده و بعد از هر اختلاف، به طرف مقابل کمی زمان بدهند. برخی از روش های معذرت خواهی از همسر، شامل موارد زیر می‌شوند. برای جلوگیری از تحقیر همسر کلیک کنید.

💠 پذیرش اشتباه و اظهار و پشیمانی

در قدم اول در مورد معذرت خواهی از همسر، زوجین باید در مورد رفتار خود فکر کرده و آن را بررسی کنند. همچنین به اشتباه خود پی برده و آن را بپذیرند. در برخی موارد افراد عذرخواهی می‌کنند اما به کار اشتباه خود، باور ندارند. در چنین شرایطی نه تنها احتمال بروز مجدد این رفتار وجود دارد؛ بلکه اختلاف به وجود امده نیز به طور کامل حل نمی‌شود.

💠 مشخص کردن موضوع عذرخواهی

بهتر است قبل از معذرت خواهی از همسر به طور مشخص در مورد موضوعی که از آن ناراحت هستید؛ صحبت کنید. برای مثال بگویید در مورد موضوعی که دیروز اتفاق افتاد از تو معذرت می‌خواهم. گاهی افراد در مورد موضوع عذرخواهی گیج می‌شوند و یا دچار سوتفاهم می‌شوند. به همین دلیل بهتر است با جزئیات آن را بیان کنید. این به معنای پیش کشیدن مجدد بحث و درگیری نیست. از طرفی اگر شما نیز در این مورد سردرگم هستید؛ در این مورد با همسر خود صحبت کنید.

💠 با لحن دوستانه عذرخواهی کنید

لحص صحبت کردن در حین معذرت خواهی از همسر، بسیار اهمیت دارد. با اینکه افراد بعد از هر اختلاف، احتمالا کمی سرد شده و نمی‌توانند مانند گذشته رفتار کنند. اما این طبیعی است و در حین عذرخواهی باید دوستانه و با لحنی آرام، اینکار را انجام دهید. در این شرایط تنها گوینده نباشید و به طرف مقابل نیز اجازه حرف زدن دهید. همچنین شنونده انتقاد های همسر خود باشید. اما اجازه بروز مجدد یک اختلاف دیگر را ندهید. برای اطلاع از دلایل بدرفتاری زن با شوهر کلیک کنید.

💠 انتخاب زمان و مکان مناسب برای معذرت خواهی از همسر

برای معذرت خواهی از همسر، پیدا کردن مکان و زمان مناسب بسیار حائز اهمیت است. بهتر است شرایطی را انتخاب کنید که هر دو زمان کافی داشته و مشغول کار دیگری نباشید. بهتر است اینکار را به صورت حضوری انجام دهید. اما برخی از افراد از پیامک و نوشته نیز استفاده می‌کنند. این روش ها می‌توانند موثر باشند؛ اما برای مسائل مهم باید رو در رو صحبت کنید. ازطرفی بلافاصله بعد از بعد از دعوا از از عذرخواهی کردن بپرهیزید. کمی فاصله داده تا هم خود و هم همسرتان آرامش را بازیافته و سپس در این مورد صحبت کنید.

💠 کمک گرفتن از مشاور

طبیعی است که برخی از زوجین روش های معذرت خواهی از همسر را ندانند. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما بعد از مدتی در زندگی مشترک باعث بروز مشکلاتی می‌شود. به همین دلیل بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و مسائل را با او درمیان بگذارید. او می‌تواند موضوع اختلاف به وجود آمده را بررسی کرده و همچنین به افراد راهکارهای عذرخواهی کردن را بیاموزد. از طرفی زوجین را متوجه اشتباهاتشان می‌کند.

💠 تماس فیزیکی و هدیه خریدن

یکی دیگر از روش های موثر برای معذرت خواهی از همسر، استفاده از تماس فیزیکی و حتی هدیه خریدن است. برقراری تماس فیزیکی به شرایط همسر بستگی دارد. اما به طور کلی باعث صمیمیت و نزدیکی دوباره شده و بخشش را آسان تر می‌کند. برخی از زوجین از تماس فیزیکی به عنوان اهرم فشاری برای همسر استفاده می‌کنند. اما اینکار دست نیست و باعث بروز مشکلات بیشتری میان زوجین می‌شود. از طرفی همه افراد از هدیه گرفتن حس خوبی پیدا می‌کنند. به همین دلیل می‌توانید با خریدن هدیه ای  کوچک، احترام و علاقه خود را به طرف مقابل نشان دهید.

💠 بعد از معذرت خواهی از همسر از تکرار اشتباه بپرهیزید

حال که عذرخواهی از همسر را یاد گرفتید و او هم شما را بخشید؛ باید در تلاش باشید که اشتباه تان را تکرار نکنید. ترک عادت چالش برانگیز است و یکباره رخ نمی‌دهد. پس روی رفتار، اندیشه و تصمیمات تان تمرکز کنید. و مسیرهایی که به تکرار اشتباه تان ختم می‌شود را شناسایی کنید. حال می‌توانید رفتار مناسب تری را تمرین و جایگزین کنید.

اگر همسر یا خودتان دائم یک سیکل اشتباه را طی می‌کنید بهتر است هر چه زودتر از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

مزایای معذرت خواهی از همسر

مزایای معذرت خواهی از همسر

معذرت خواهی یکی از آداب معاشرت محسوب می‌شود. به همین دلیل با انجام آن مخصوصا در رابطه با همسر، شخصیت و بهداشت روانی خود را نشان می‌دهند. معذرت خواهی از همسر باعث علاقه بیشتر زوجین می‌شود و همچنین رابطه آنها را بهبود می‌بخشد. به دلیل تاثیراتی که این رفتار در رابطه زناشویی دارد؛ بهتر است افراد این مهارت را آموخته و آن را به کار ببرند.

از طرفی این رفتار باعث شناخت بیشتر زوجین از یکدیگر شده و باعث می‌شود تا اشتباهات خود را به صورت مجدد تکرار نکنند. معذرت خواهی در اکثر روابط باعث شکل گیری دوباره رابطه با شرایط جدید می‌شود. به همین دلیل در این مورد تلاش خود را کرده و با همسر خود همکاری کنید.

سخن پایانی

به طور کلی زندگی مشترک نیاز به بخشش و از خودگذشتگی دارد. معذرت خواهی از همسر نیز یکی از جنبه های بخشش محسوب می‌شود. فراموش نکنید که همه افراد در زندگی خطا می‌کنند. بهتر است همسر خود را ببخشید تا در صورت کاری اشتباه، او نیز همین رفتار را با شما داشته باشد. از طرفی اگر روش های عذرخواهی اطلاعی ندارید و یا روحیات همسر خود را به طور کامل نمی‌شناسید؛ از یک روانشناس کمک بگیرید. در برخی از شرایط بخشیدن آسان نیست؛ اما همسر خود را درک کرده و با او همدلی کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معذرت خواهی از همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره