ازدواجزوج و خانواده

افسردگی بعد از ازدواج | علل و نشانه ها

افسردگی بعد از ازدواج می‌تواند منجر به دلزدگی زناشویی دوری زوجین از یکدیگر شود. البته این حالت در بیشتر موارد موقت بوده و بعد از مدتی افراد به شرایط زندگی مشترک عادت کرده و خود را با آن وقف می‌دهند. به طور کلی ازدواج دوره ای جدید از زندگی است که اگر با آمادگی دو طرف شروع نشود؛ مسائل زیادی مانند افسردگی برای آنان ایجاد می‌کند. این احساس بیشتر در زنان ایجاد شده و حتی در مواردی به موضوعات جدی تری نیز منجر می‌شود. اما به هر حال نباید زیاد از آن ترسید و یا حتی به آن دامن زد. تنها افراد باید احساسات خود را در این شرایط مدیریت کرده و از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسرگی بعد از ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

افسردگی بعد از ازدواج

فراموش نکنید که اگر افراد با وجود افسردگی بعد از طلاق به زندگی مشترک خود ادامه دهند؛ این حالت بر رضایت زناشویی آنان و دیگر جنبه های زندگی مشترک تاثیر داشته و مسائل زیادی را برای آنان ایجاد می‌کند. از این رو غلبه بر آن ضرورت دارد. در ابتدا باید به نشانه های این موضوع توجه داشت و آنان را جدی گرفت. برخی تلاش می‌کنند این افکار و احساسات را در خود سرکوب کرده و به آنها اهمیتی ندهند. اما اینکار همه چیز را بدتر می‌کند. این نوع از افسردگی، علاوه بر ویژگی های شخصیتی افراد، به شرایط محیطی آنان نیز بستگی دارد. به همین دلیل برای غلبه بر آن باید این موضوعات را نیز در نظر داشت. برای آشنایی بیشتر با فواید ازدواج کلیک کنید.

نشانه های افسردگی بعد از ازدواج

نشانه های افسردگی بعد از ازدواج

همانطور که گفته شد؛ جدی گرفتن نشانه های افسردگی بعد از ازدواج بسیار مهم است. بهتر است در صورت مشاهده آنان در خود و یا دیگری بعد از گذشت مدت زمانی از ازدواج، حتما در این مورد اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با دلایل ترس از ازدواج کلیک کنید.

دوری از دیگران حتی غیبت از محل کار

اختلال در خواب و اشتها

بی میلی جنسی

بهانه گیری

کاهش انرژی

اختلال در تمرکز

بدبینی نسبت به همسر

احساس ناکافی بودن و یا گناه

اهمیت ندادن به فرزندان

شدت و یا نوع این نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت است. از همین رو بهتر است برای تشخیص دقیق افراد به یک روانشناس مراجعه کنند.

دلایل افسردگی بعد از ازدواج

توجه و پیگیری دلیل بروز افسردگی بعد از ازدواج، بسیار اهمیت دارد. چرا که در صورت از بین بردن علت و یا کارکردن بر روی آن، افسردگی نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در این قسمت به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

💠مرحله جدید از زندگی

ورود به مرحله ای جدید از زندگی برای برخی از افراد ترسناک است. از طرفی وقتی با ورود به آن نمی‌توانند خواسته ها و اتظارات خود را برآورده کنند؛ دچار سرخوردگی می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد بعد از پشت سر گذراندن برخی از مراحل زندگی خود که ذوق زیادی برای آنان داشته اند؛ دچار افسردگی و ناراحتی های روحی می‌شوند.

💠زیاد شدن مسئولیت ها و غافل شدن از خود | افسردگی بعد از ازدواج

یکی دیگر از دلایل ابتلا به افسردگی بعد از ازدواج، زیاد شدن بار مسئولیت ها و وظایف است. در واقع چنین افرادی آمادگی لازم برای شروع زندگی مشترک را نداشته اند؛ از این رو نمی‌توانند این مسائل را مدیریت کنند. این فشار آنان را افسرده و فرسوده می‌کند.

💠مسائل مالی

مسائل مالی نیز دلیل دیگری برای ابتلا به افسردگی بعد از ازدواج هستند. این موضوع مخصوصا در مورد آقایون بیشتر اتفاق می‌افتد. چرا که آنان حال باید از عهده هزینه های یک زندگی برآیند و این برایشان کمی دشوار است.

💠مسائل خانوادگی

مسائل خانوادگی نیز افسردگی بعد از ازدواج را تشدید می‌کند. در واقع گاهی بعد از ازدواج، تنش ها و مشکلات میان خود زوجین و یا حتی اطرافیان آنها بیشتر می‌شود؛ و به همین دلیل آنان چنین حالتی را تجربه می‌کنند.

روش مقابله با افسردگی بعد از ازدواج

مقابله با افسردگی بعد از ازدواج

خوشبختانه راه های مختلفی برای مقابله با افسردگی بعد از ازدواج وجود دارد. در واقع زوجین می‌توانند با استفاده از آنان بر مشکل خود غلبه کرده و زندگی آرامی با یکدیگر داشته باشند. البته شرایط افراد با یکدیگر متفاوت بوده و باید با توجه به وضعیت آنان راهکار داد. اما این موارد می‌توانند بر بیشتر مشکلات ناشی از افسردگی غلبه کنند.

✨اطلاع از شرایط بعد از ازدواج

یکی از اصلی ترین راه های غلبه بر افسردگی بعد از ازدواج و یا پیشگیری ازآن، کسب اطلاعاتی در مورد شرایط زندگی مشترک قبل از تصمیم گیری نهایی در این مورد است. در واقع قبل از ازدواج باید در این مورد با والدین خود و یا حتی یک مشاور صحبت کرده و خود را برای مشکلات مختلف در این زمینه آماده کنید.

✨کمک گرفتن از یک مشاور

همچنین برای درمان افسردگی بعد از ازدواج، حتما از یک مشاور کمک بگیرید. در واقع افسردگی یک اختلال روانی است که می‌تواند مشکلات بیشتری را برای افراد ایجاد نماید. از این رو درمان اصولی و به موقع آن بسیار مهم است.

✨مشخص کردن اهداف زندگی مشترک

همچنین یکی دیگر از راه های غلبه بر افسردگی بعد از ازدواج ، مشخص کردن هدف تان از زندگی مشترک است. به طور کلی ازدواج، ماهیت آسانی نداشته و همواره باید برای حفظ رابطه و بهبودی آن تلاش کرد. از این رو باید خدف مشخصی از شروع و ادامه دادن به آن داشته باشید.

✨تخلیه احساسات

در مورد افسردگی بعد از ازدواج، سعی نکنید تا احساسات خود را سرکوب کنید و یا آنها را انکار کنید. به روش درست آنها را تخلیه کرده و به خود فشار نیاورید. برای نشان دادن احساسات خود به شکل درست، می‌توانید از صحبت کردن با همسر، نوشتن، گریه کردن و… استفاده نمایید.

✨تمرکز بر نکات مثبت

ازدواج دارای نکات مثبتی هم هست که با فکر کردن بر روی آنها می‌توانید احساس افسردگی بعد از ازدواج را از بین ببرید. ازدواج علاوه بر سختی ها و مشکلات، خوشی هایی نیز دارد که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید به آینده امیدوارتر باشید.

سخن پایانی

افسردگی بعد از ازدواج معمولا در زوجین جوانی بروز می‌کند تا مدت زمان کمی از ازدواج آنان می‌گذرد. با اینکه بروز آن در زوجین قدیمی نیز دور از انتظار نیست. اما به هر حال باید آن را جدی گرفته و برای از بین بردن آن تلاش کرد. چرا که در هردو صورت منجر به بروز مشکلات زیادی برای آنان می‌گردد. زوجین باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کرده و علاوه بر روش هایی که در بالا ذکر شد؛ حتما از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسرگی بعد از ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره