انگیزه و موفقیتروانشناسی فردی

بی هدفی در زندگی | علت هدف نداشتن در زندگی را از بین ببرید

بی هدفی در زندگی شرایطی است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. به طور کلی همه ما در زندگی اهدافی در زمینه های مختلف داریم. هدف، محرکی برای تلاش کردن و ادامه دادن است. به همین دلیل نداشتن هدف می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی شود. افراد باید در قدم اول علت این موضوع را پیدا کرده و با توجه به آن و با استفاده از راهکارهایی از این موضوع پیشگیری نمایند. این موضوع از مسائل مختلفی نشات گرفته و همچنین عواملی بر روی آن موثر هستند. مشکلات و سختی ها در زندگی همه افراد ایجاد شده؛ به همین دلیل نباید از اهداف به راحتی دست کشید. همچنین معمولا این احساس موقت بوده و بعد از مدتی برطرف می‌شود. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی هدفی در زندگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بی هدفی در زندگی

بی هدفی در زندگی و ناامیدی منشا بسیاری از مشکلات در زندگی شخصی افراد است. البته این موضوع بر دیگران نیز تاثیر گذاشته و شاید انگیزه آنان را نیز هم کاهش دهد. انسان ها به دلیل آرزوها و هدف های خود به زندگی ادامه می‌دهند و اشتیاق دارند. در واقع یکی از تفاوت های اساسی ما با دیگر موجودات همین روحیه هدفمندی است. اهداف به زندگی معنا بخشیده و باعث تلاش می‌شوند. با اینکه گاهی مجبور می‌شویم که از آنها دست بکشیم و یا آنها را تغییر دهیم؛ اما در هر برهه ای از زمان، موضوعی وجود دارد تا زمان و انرژی خود را صرف آن کنیم. برای اطلاع از انواع سبک زندگی کلیک کنید.

علت بی هدفی در زندگی

علت بی هدفی در زندگی

علت بی هدفی در زندگی به مسائل گوناگونی بستگی دارد. گاهی این موضوع درونی بوده و گاهی از شرایط محیطی نشات می‌گیرد. در واقع وقتی افراد اهداف خود را متناسب با شرایط خود انتخاب نمی‌کنند؛ دچار سرخوردگی و شکست شده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. در این قسمت به بررسی انواع علت بی هدفی در زندگی، می‌پردازیم.

🔽ابتلا به اختلالات روان

یکی از اصلی ترین دلایل بی هدفی در زندگی، ابتلا به اختلالات روان و شرایطی روحی نامساعد است. برای مثال در افسردگی، افراد تمام امید به زندگی و اشتیاق خود را نسبت به مسائل از دست می‌دهند. در واقع آنها هیچ انرژی برای تلاش کردن نداشته و نمی‌توانند در مورد مسائل مختلف به درستی فکر کنند. البته ارتباط این موضوع با افسردگی کاملا دو طرف است. چرا که گاهی بی هدفی در زندگی منجر به ابتلا به افسردگی می‌گردد.

🔽تجربیات گذشته

وقتی افراد در گذشته تجربیات خوبی در زمینه های مختلفی نداشته اند؛ طبیعی است که بی هدفی در زندگی را انتخاب کنند. چرا که آنها تصور می‌کنند به سراغ هر موضوعی که بروند؛ شکست می‎خورند. در واقع آنها به دلیل ترس و همچنین تعمیم شکست به همه موقعی ها به سراغ اهداف جدید نمی‌روند. این موضوع، یکی از خطاهای شناختی مغز است که ما را به اشتباه می‌اندازد. افراد می‌توانند از گذشته درس گرفته و دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنند.

🔽روحیه کمالگرایی

یکی دیگر از دلایل بی هدفی در زندگی، داشتن روحیه کمالگرایی است. افراد کمالگرا، تمایل دارند که همه چیز کامل و بی نقص باشد تا کاری را شروع کنند و یا به سراغ هدفی بروند. آنها کوچک ترین ایرادی را بهانه کرده تا تلاش نکنند. اما این کمالگرایی منفی بوده که مانع از پیشرفت افراد می‌گردد. فراموش نکنید که شرایط هیچ گاه ایده آل نبوده و نمی‌توان  برخی از مسائل را به تعویق انداخت.

🔽ترس از ناکامی و شکست

گاهی افراد به دلیل اینکه از شکست خوردن می‌ترسند؛ بی هدفی در زندگی را تجربه می‌کنند. موفقیت در همه چیز امکانپذیر نیست و هر شکستی، موفقیتی را به همراه دارد. در واقع این فرایند موفقیت و شکست است که به افراد تجربه زندگی کردن را می‌آموزد. به همین دلیل باید خود را برای شکست آماده کرده و همچنین آنها را پذیرفت.

پیامدهای بی هدفی در زندگی

بی هدفی در زندگی قطعا با بروز پیامدهایی در بخش های مختلفی از زندگی همراه است که اگر از آنها جلوگیری نشود؛ مشکلات بیشتری بروز می‌کند. اطلاع از این پیامدها، تا حد زیادی مشوق بوده و به افراد انگیزه می‌دهد تا به دنبال هدفی برای خود باشند. برخی از مشکلات، شامل موارد زیر می‌شوند.

کاهش اعتماد به نفس و ابتلا به بیماری های مختلف روان

حسادت

احساس ناامیدی و پوچی

بروز رفتارهای مخرب مانند خودجرحی و خودکشی

راه های مقابله با بی هدفی در زندگی

مقابله با بی هدفی در زندگی

راه های مختلفی برای پیشگیری از بی هدفی در زندگی وجود دارد. با اینکه این حس تا حد زیادی درونی است؛ اما با روش هایی می‌توان آن را از بین برده و یا کاهش داد. برای آشنایی با راه های درمان ناامیدی از زندگی کلیک کنید.

💠تعیین هدف های منطقی

افراد بهتر است اهداف خود را متناسب با شرایط و موقعیت خود در زندگی انتخاب کنند. اهداف انواع مختلفی دارند. افرادی که دچار بی هدفی در زندگی خود هستند باید در ابتدا اهداف کوچک و کوتاه مدت را انتخاب کرده که دستیابی به آنها راحت تر است. در این شرایط انگیزه آنها بیشتر شده و در ادامه می‌توانند سراغ هدف های بزرگ تری در زندگی، بروند.

💠بالا بردن اعتماد به نفس

همانطور که گفته شد؛ یکی از دلایل بی هدفی در زندگی کمبود اعتماد به نفس افراد است. به همین دلیل افراد باید در این مورد اعتماد به نفس خود را بالا برده و بر توانمندی های خود اعتماد داشته باشند. اینکار با روش های مختلفی امکانپذیر است. اما به طور کلی کمک گرفتن از روانشناس و همچنین کنترل عوامل محیطی، می‌تواند اقدام موثری در این زمینه باشد.

💠کمک گرفتن از روانشناس

یکی از بهترین راه ها برای مقابله و پیشگیری از بی هدفی در زندگی کمک گرفتن از روانشناس است. مشاور با توجه به وضعیت روانی افراد به آنها کمک کرده تا بتوانند معنا و هدفی را در زندگی خود پیدا کرده و برای آن تلاش کنند. افراد نباید به سرعت ناامیده شده و تمرین های مختلفی را در این راه انجام دهند. همچنین با درمانگرخود همکاری کرده و کیفیت سلامت روان خود را بالا ببرند.

💠مثبت نگری

داشتن نگاهی مثبت به زندگی و شرایط می‌تواند تا حد زیادی از بی هدفی در زندگی پیشگیری نماید. برخی در این مورد دچار اشتباه شده و تصور می‌کنند تنها مثبت اندیشی برای موفقیت کافی است. اما افراد علاوه بر تغییر نگاه خود باید به اندازه تلاش کرده و در این مورد اقدامات مختلفی انجام دهند.

سخن پایانی

احساس بی هدفی در زندگی در بسیاری از موارد برای همه ما پیش آمده است. اما گاهی ما در مقابل آن تسلیم شده و برای مدت زمان طولانی این شرایط را تجربه می‌کنیم. از طرفی این موضوع برای ما تبدیل به موضوعی دائمی در زندگی شده و دیگر برای هیچ چیزی تلاش نمی‌کنیم. همین مورد منجر به بروز افسردگی بسیاری از مشکلات می‌گردد. به همین دلیل بهتر است افراد در ابتدا علت این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی با توجه به پیامدهای ناشی از آن، از احساس ناامیدی و بی هدفی جلوگیری نمایند. کمک گرفتن از مشاور می‌تواند تا حد زیادی در این مورد موثر باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی هدفی در زندگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره