روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

قبول نشدن در کنکور | استرس و افسردگی ناشی از قبول نشدن در کنکور

قبول نشدن در کنکور برای بسیاری از بچه ها استرس و فشار روانی زیادی را ایجاد می‌کند. به طور کلی کنکور یکی از آزمون های مهم و تعیین کننده در آینده دانش آموزان است؛ اما همه چیز نیست. از طرفی فشارهای اطرافیان نیز در این مورد بیشتر افراد را در معرض آسیب های روانی قرار می‌دهد. بچه ها و حتی والدین بهتر است دید منطقی نسبت به توانایی ها و حتی علایق فرزندان شان داشته باشند و بر این اساس تصمیم بگیرند. خوشبختانه امروزه به دلیل تغیراتی که در این آزمون و حتی قبولی دانشگاه ها ایجاد شده است؛ عده کمتری در آن شکست خورده و یا پذیرفته نمی‌شوند. اما به هر حال باید برای این شرایط آماده بود و از بروز پیامدهای احتمالی پیشگیری کرد. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قبول نشدن در کنکور می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

استرس و افسردگی ناشی از قبول نشدن در کنکور

برخی از دانش آموزان و والدین کنکور را تبدیل به غولی بزرگ و شکست ناپذیر برای خود کرده اند؛ به همین دلیل وقتی به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند؛ دچار استرس و حتی افسردگی می‌شوند. اول از همه فراموش نکنید که در این مسیر تنها نبوده و بسیاری از افراد در این آزمون به نتیجه دلخواه خود نرسیده اند.

از طرفی قبول نشدن در کنکور، دلایل مختلفی داشته که باید بررسی شوند و از تکرار مجدد آنها جلوگیری شود. برخی از دانش آموزان برای چند سال پشت کنکور مانده و انرژی و زمان زیادی را می‌گذارند. برای پاسخ دادن به سوال برای موفقیت در کنکور چند ساعت درس بخوانم کلیک کنید.

علل قبول نشدن در کنکور

علل قبول نشدن در کنکور

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ قبول نشدن در کنکور دلایل مختلفی داشته و عوامل زیادی بر آن موثر هستند. به طور کلی برخی از افراد به دلیل ویژگی های شخصیتی، سخت تر می‌توانند با این موضوع کنار بیایند. همچنین شناسایی عامل شکست، بسیار اهمیت دارد و حتما باید آن را شناسایی کرد. برخی از شایع ترین علل عدم قبولی در کنکور، شامل موارد زیر می‌شود.

📌برنامه ریزی نکردن

عدم برنامه ریزی، یکی از اصلی ترین دلایل قبول نشدن در کنکور است. درس خواندن و مطالعه مستمر نیاز به برنامه دارد؛ چرا که در غیر این صورت، افراد به زودی خسته شده و حتی از ادامه دادن منصرف می‌شوند. برنامه ریزی درست تا حد زیادی می‌تواند فشار روانی این دوران را کاهش داده و عوارض جانبی را به حداقل برساند. دانش اموزان باید متناسب با توانایی های خود برنامه ریزی داشته باشند و در این زمینه بهتر است از یک مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرند. برای اطلاع از برنامه ریزی کنکور 1402کلیک کنید.

📌بی تفاوتی

برخی از افراد به طور کلی نسبت به کنکور و قبولی در آن بی تفاوت هستند. این روحیه از عوامل زیادی نشات می‌گیرد. گاهی این خانواده ها یا حتی معلمین هستند که دید درستی از کنکور به بچه ها انتقال نداده و آنها نیز به این مورد اهمیت نمی‌دهند. به طور کلی واکنش درست در مقابل زمان و حجم کاری که داریم در این دوران بسیار اهمیت دارد. برخی از افراد نیز بیش از حد دچار استرس شده و به این دلیل در کنکور قبول نمی‌شوند.

📌عدم وجود انگیزه و تلاش کافی

گاهی فرد از هوش و استعداد خوبی برخوردار است اما به دلیل عدم وجود انگیزه و تلاش کافی در این آزمون شکست می‌خورد. قبولی در کنکور و حتی شرکت در این آزمون نیاز به انگیزه داشته اما برخی افراد در مورد آینده خود هیچ گونه برنامه ریزی نداشته به همین دلیل کنکور نیز برای آنها اهمیتی ندارد. بی انگیزگی سهم زیادی در قبول نشدن در کنکور دارد.

📌شرایط محیطی

یکی دیگر از عوامل موثر بر قبول نشدن در کنکور، شرایط محیطی است. در این دوران افراد نیاز به تمرکز و آرامش دارند در غیر این صورت کیفیت مطالعه آنها کاهش می‌یابد. البته نمی‌توان عدم قبولی در کنکور را به طور کامل به شرایط محیطی ربط داد. چرا که افراد باید در هر شرایطی تلاش خود را بکنند. حتی در بیشتر موارد شاهد این موضوع هستیم که اکثر پذیرفته شدگان در دانشگاه ها و رشته های برتر از مناطق محروم و کم امکانات هستند.

بعد از قبول نشدن در کنکور چه کنیم؟

بعد از قبول نشدن در کنکور

بعد از بررسی عوامل شکست در مورد قبول نشدن در کنکور، بهتر است دوباره دست به کار شده و تلاش بیشتری کنیم. اما فراموش نکنید که تلاش به تنهایی کافی نیست و باید با عوامل دیگری همراه باشد. در این قسمت به توضیحات این موضوعات پرداخته ایم. برای دریافت مشاوره برای انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

◀استراحت و شروعی دوباره

در ابتدا بهتر است بعد از گذراندن سالی سخت و پر استرس، کمی استراحت کرده و مجددا شروع کنید. در این دوران هم از لحاظ روانی و هم جسمانی، از شرایط تنش زا دوری کرده و آرامش داشته باشید. تجدید قوا کرده و به صورت مدام به شکست فکر نکنید. هیچ نتیجه مطلوبی به آسانی به دست نیامده و نیاز به تلاش بیشتر دارد. پس افکار مزاحم را از خود دور کرده و ذهن تان نظم دهید.

◀اهمیت به سلامت روان

در این زمان می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک گرفته و به سلامت روان خود نیز اهمیت دهید. بسیاری از افراد به دلیل قبول نشدن در کنکور، خود را مقصر دانسته و سرزنش می‌کنند. اما با فشارآوردن به خود چیزی حل نمی‌شود. بهتر است حتی بعد از شروع دوباره نیز سلامت روحی و روانی خود را در اولویت قرار داده و از یک متخصص کمک بگیرید. کنترل اضطراب در این شرایط بسیار اهمیت دارد.

◀کمک گرفتن از مشاور تحصیلی

مشاور تحصیلی در مورد قبول نشدن در کنکور می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. او جنبه های مختلف را بررسی کرده؛ و با توجه به شرایط شما برنامه ای دقیق برای مطالعه و حتی استراحت به شما می‌دهد. بهتر است برای انتخاب مشاور تحصیلی بسیار تحقیق کرده؛ چرا که تاثیر زیادی در آینده شما دارد.

◀شرکت کردن به صورت مجدد در کنکور

کنکور سراسرس هر ساله برگزار می‌شود پس قبول نشدن در آن به معنی به پایان رسیدن موقعیت های شما برای موفقیت نیست. بهتر است از زمان خود بهترین استفاده را کرده و برای شرکت به صورت مجدد در آن ثبت نام کنید. بهتر است اخبار مربوط به تغییرات و همچنین منابع کنکور را دنبال کرده و از مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرید.

سخن پایانی

قبول نشدن در کنکور اتفاق ناگوار و غیرقابل جبرانی نیست. با اینکه ناراحت کننده است و احتمالا از نظر زمانی نیز فرد را از هدفش دور می‌کند؛ اما نباید از آن فاجعه سازی کرد. والدین نقش مهمی در این زمینه داشته و می‌توانند تا حد زیادی شرایط را برای فرزند خود محیا کنند. اما نباید در این مورد او را سرزنش کرده و یا به او فشار وارد کنند. به همین دلیل یکی از بهترین اقدامات در این زمان، کمک گرفتن از مشاور تحصیلی و روانشناس است. دانش آموزان باید با آرامش و همچنین برنامه ریزی دقیق مطالعه مجدد خود را آغاز کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قبول نشدن در کنکور می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره