روانشناسی فردیمشاوره تحصیلی

انگیزه برای درس خواندن | راه های ایجاد حوصله برای درس خواندن

انگیزه برای درس خواندن یکی از گام های مهم در فرایند مطالعه و درس خواندن است. به طور کلی درس خواندن کار آسانی نیست. به همین دلیل افراد باید برای خود دلیل و انگیزه ای پیدا کنند. امروزه عوامل زیادی برای حواسپرتی وجود دارند که باعث رغبت کمتر برای درس خواندن می‌شوند. افراد باید آنها را شناسایی کرده و با استفاده از روش های مختلف برای درس خواندن و مطالعه اقدام کنند. گاهی برخی از افراد به طور کلی علاقه ای به اینکار ندارند. به همین دلیل شناسایی استعداد و توانایی ها در این شرایط اهمیت دارد. از طرفی بهتر است خانواده ها نیز با دانش آموزان همکاری کرده تا بتوانند مطالعه با کیفیت تری داشته باشند. انگیزه برای هر چیزی به عوامل درونی و بیرونی وابسته بوده که در این مقاله به بررسی این موارد در مورد درس خواندن می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انگیزه برای درس خواندن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

انگیزه برای درس خواندن

در مقطعی از زندگی بیشتر افراد مجبور به درس خواندن هستند؛ حتی اگر به آن علاقه ای نداشته باشند. اما به طور کلی درس خواندن و روش های مطالعه چیزی فراتر از قبول شدن در امتحانات است. آموختن این مهارت در بخش های مختلفی از زندگی به ما کمک کرده و سبب ایجاد انگیزه برای درس خواندن هم می‌شود.

به طور کلی داشتن انگیزه برای هرچیزی کیفیت انجام آن را بالاتر می‌برد. اما نمی‌توان به راحتی آن را ایجاد کرد. مخصوصا برای درس خواندن که انرژی و وقت زیادی را از دانش آموزان در مقاطع مختلف می‌گیرد. این موضوع بسیار شخصی بوده و از فردی به فردی دیگر متفاوت است.

راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

ایجاد انگیزه برای درس خواندن

داشتن انگیزه برای درس خواندن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع میزان علاقه ای به درس خواندن داریم و یا حتی هدف ما برای آینده، تا حد زیادی تعیین کننده این موضوع است. اما راه های نیز برای بالابردن و یا حتی ایجاد آن وجود دارد. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

◀هدف گذاری

همانطور که گفته شد؛ هدف نقش مهمی در این زمینه دارد. به همین دلیل افراد می‌توانند برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن، هدف های بلند مدت و کوتاه مدتی برای خود تعیین نمایند. برای مثال برای برخی از دانش آموزان، قبولی در کنکور هدف مهمی است که آنها را وادار به درس خواندن می‌کند. برای عده ای دیگر تنها گرفتن نمره خوبی در امتحان ریاضی مهم است. به هر حال هردوی این اهداف، افراد را برای درس خواندن تشویق می‌کند.

◀فراهم کردن فضایی مناسب

علاوه بر داشتن هدف که عاملی درونی است. برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن، افراد باید به محیط اطراف خود نیز اهمیت دهند. به طور کلی نظم بیرونی و همچنین داشتن حس خوب به فضای مطالعه، تاثیر زیادی در کیفیت مطالعه دارد. برخی تصور می‌کنند که در فضای شلوغ نیز قادر به درس خواندن هستند. اما در این محیط عوامل زیادی برای حواسپرتی وجود دارند که فرد را مستعد بی دقتی و حتی بی انگیزگی می‌کنند.

◀شروع با دروس آسان

بهتر است برای شروع مطالعه از دروس آسان و یا دروسی که به آنها علاقه ای ندارید؛ شروع کنید. در ای حالت انرژی شما برای دروس سخت تر ذخیره شده و در عین حال درس خواندن را نیز شروع کرده اید. همچنین بعد از پایان این دروس احساس خوبی پیدا کرده و می‌توانید با اشتیاق بیشتری ادامه دهید. این مورد نیز به ایجاد انگیزه برای درس خواندن کمک می‌کند.

◀مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای درس خواندن دارد. چرا که افراد در صورت شکست دچار بی انگیزگی می‌شوند و معمولا عامل شکست خود را دیگران و شرایط محیطی می‌دانند. اما با داشتن روحیه مسئولیت پذیری می‌توانند شکست را پذیرفته، علل آن را شناسایی کرده و برای شروع مجدد تلاش کنند. در این شرایط افراد تلاش بیشتری می‌کنند تا گذشته خود را جبران کنند و دیگران را مقصر نمی‌دانند.

◀مطالعه گروهی

مطالعه با دیگران نیز یکی دیگر از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن است. چرا که در این شرایط یک رقابت سالم نیز میان افراد ایجاد می‌شود. اگر فرد احساس ناامیدی کند؛ دیگری به او روحیه داده و همچنین در مواردی به او کمک می‌کند تا دوباره تجدید قوا کند. بهتر است افراد در پیدا کردن شریک درسی فردی با سطح متناسب خود پیدا کنند تا دچار احساس خود برتربینی یا حتی حقارت نشوند. برای پاسخ به سوال برای موفقیت در کنکور چند ساعت درس بخوانم کلیک کنید.

◀پاداش و تنبیه

افراد باید برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن، پاداش و تنبیهاتی برای خود در نظر بگیرند. برای مثال اگر بتوانی این مبحث را تا آخر هفته تموم کنی، می‌توانی مدت زمان بیشتری فیلم ببینی یا حتی هدیه کوچک برای خود تهیه کنند. و از طرفی در صورت تنبلی و انجام ندادن وظایف خود را تنبیه کند. سیستم پاداش، در مورد درس خواندن بسیار کاربردی است. اما این موضوع نباید باعث شرطی شدن افراد شود.

◀امتحان کردن روش های مختلف

فراموش نکنید که هر فردی روش منحصر به فردی برای درس خواندن دارد. به همین دلیل نمی‌توان برای همه یک نسخه یکسان پیچید. بهتر است افراد روش های مختلفی را امتحان کرده تا روش مناسب خود را پیدا کنند. در این راه احتمالا فشار زیادی را متحمل خواهید شد. اما بهتر است ناامید نشوید و برای پیدا کردن انگیزه برای درس خواندن تلاش بیشتری کنید.

◀اختصاص زمانی به استراحت و تفریح

برخی از افراد تصور می‌کنند که در صورت داشتن انگیزه برای درس خواندن، باید تمام وقت و انرژی خود را به اینکار اختصاص دهند. اما حتی درس خواندن زیاد نیز باعث بروز آسیب هایی می‌شود. به همین دلیل افراد باید در کنار مطالعه، زمان هایی را به استراحت و همچنین تفریح نیز اختصاص دهند. این استراحت باید هم برای شرایط جسمانی و هم اوضاع روانی باشد. برخی از افراد برای اینکه بتوانند مدت زمان بیشتری را درس بخوانند؛ کمتر خوابیده و یا غذای کمتری می‌خورند. اما اینکار درست نبوده و افراد باید برای بخش های مختلف زندگی زمان کافی اختصاص دهند.

عوامل از بین برنده انگیزه برای درس خواندن

از بین بردن انگیزه برای درس خواندن

برخی از موضوعات سبب از بین رفتن انگیزه برای درس خواندن می‌شوند. افراد باید آنها را شناسایی کرده و از بین ببرند. چرا که این موارد نه تنها انگیزه مطالعه را از افراد می‌گیرند؛ بلکه تصورات آنها را در مورد موفقیت و پیشرفت نیز عوض می‌کنند. از طرفی گاهی فرد قادر به تشخیص این عوامل نیست. به همین دلیل باید از یک متخصص کمک گرفته و برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

برای مثال برخی از افراد با کوچک ترین نمره نامطلوبی که در مدرسه یا دانشگاه می‌گیرند؛ ناامید شده و دیگر تمایلی به ادامه دادن ندارند. اما نمی‌توان به راحتی در مورد این موضوعات قضاوت کرد. به همین دلیل افراد باید تا حدامکان تلاش کرده و در صورت لزوم، از دیگران نیز کمک بگیرند. برای شناسایی دلایل قبول نشدن در کنکور کلیک کنید.

سخن پایانی

ایجاد انگیزه برای درس خواندن، کار آسانی نیست. این موضوع در مورد دانش آموزانی که سن کم تری دارند نیز، شدیدتر است. چرا که آنها هنوز درک درستی از اهمیت درس خواندن و همچنین تاثیر آن در آینده اطلاعی ندارند. اما این موضوع با داشتن هدف و همچنین ثبات قدم، برطرف می‌شود. از طرفی ویژگی های شخصیتی افراد نیز در این مورد دخیل هستند. به طور کلی برخی از افراد به طور ذاتی نسبت به مسائل بی اهمیتی بوده و یا حتی در موضوعات دیگر استعداد دارند. به همین دلیل بهتر است در مورد ایجاد انگیزه و حفظ آن در افراد از یک روانشناس کمک گرفت و به صورت تخصصی به افراد کمک کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انگیزه برای درس خواندن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره