انگیزه و موفقیتروانشناسی فردی

ترس از شکست و راه های غلبه بر آن

ترس از شکست به خودی خود منجر به شکست می‌گردد. طبیعی است که در مواجهه با شرایط گوناگون دچار استرس شده و حتی بترسیم. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تجربه این احساس طبیعی است. همچنین ترس بیش از اندازه ما را فلج کرده و عملکرد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قرار نیست در زندگی همواره موفق باشیم. گاهی خود شکست مقدمه ای برای پیروزی محسوب شده و مسائل مختلفی را به ما می‌آموزد. از این رو بسیار اهمیت دارد که در مواجهه با چنین احساسی، بر روی خود کنترل داشته و به راه خود ادامه دهیم. همچنین بهتر است از یک مشاور کمک بگیریم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از شکست می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترس از شکست

ترس از شکست شالوده ای از احساس اضطراب و نگرانی در مورد آینده و همچنین فکر کردن به تجربیات گذشته است. در واقع افراد زمانی که بیش از اندازه در مورد موقعیت فکر می‌کنند؛ از انجام آن می‌ترسند. گاهی از این احساس حتی به عنوان یک نوع فوبیا نیز یاد می‌شوند. افرادی که دست به کاری نمی‌زنند تا شکست نخورند. اما این نوع فوبیا یا ترس بسیار بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد تاثیرگذار است. از این رو بهتر است افراد بر آن غلبه کرده و یا حداقل آن را بشناسند. برای اطلاع از دلایل نگرانی از آینده کلیک کنید.

نشانه های ترس از شکست

نشانه های ترس از شکست

معمولا ترس از شکست با بروز نشانه های مختلفی همراه است. افراد با شناسایی این نشانه ها در خود می‌توانند به این فوبیا پی برده و در این زمینه کاری کنند. برخی از این نشانه ها رفتاری و ظاهری شامل موارد زیر می‌شود.

تمایل نداشتن به حضور در مکان های جدید و یا انجام کارهای متفاوت

استرس بیش از اندازه

ناتوانی و بی انگیزگی در دنبال کردن اهداف مختلف

ابتلا به وسواس فکری در مورد آینده
عزت نفس و اعتماد به نفس پایین

گفت و گوی درونی منفی و شک کردن به توانایی های خود

کمالگرایی

از ابتدای هر کاری به شکست خوردن و ناکامی فکر می‌کنید

موانع موفقیت را بیرونی می‌دانید.

پیامدهای ترس از شکست

اما همانطور که گفته شد؛ ترس از شکست پیامدهای زیادی در زندگی افراد ایجاد می‌کند. در واقع اگر افراد موفق به غلبه و یا درمان این احساس در خود نشوند شرم و خجالت زیادی را حتی در مقابل خودشان تجربه کرده و دیدگاه شان متفاوت می‌شود. از طرفی احتمالا آینده مشخصی در انتظار این افراد نیست. به همین دلیل رفتار افسار گسیخته ای از خود بروز داده و همواره دیگران را ناراحت می‌کنند. به همین دلیل است که روابط بین فردی مهم آنها مثل روابط کاری و یا عاطفی شان از بین می‌رود. برای جلوگیری از بروز بی هدفی در زندگی کلیک کنید.

علت بروز ترس از شکست

در ابتدا باید برای غلبه بر احساس ترس از شکست، علت بروز آن را شناسایی کرد. ریشه یابی این موضوع باعث می‌شود تا افراد به طور موثرتری با این موضوع برخورد داشته باشند. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل می‌پردازیم.

تجربیات دوران کودکی: زمانی که افراد در دوران کودکی از انجام هرکاری منع شده و یا اعتماد به نفس کافی را کسب نکرده باشند؛ دچار ترس از شکست می‌شوند.

ایده آل گرایی: از طرفی گاهی علت این موضوع کمالگرایی افراد است که تحمل شکست را ندارد. از نظر آنها همیشه همه چیز باید کامل و بدون نقص باشد.

اعتماد به نفس پایین: افرادی که اعتماد به نفس کافی نداشته باشند نیز از چنین احساسی رنج می‌برند. در واقع این افراد در ابتدا باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

تجربه کردن تروما: تجربه تروما در هر دوره زمانی، ترس های غیرواقعی را به افراد القا می‌کند.

راه های غلبه بر ترس از شکست

غلبه بر ترس از شکست

خوشبختانه می‌توان تا حد زیادی بر ترس از شکست غلبه نمود. راه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که افراد می‌توانند با کمک یک روانشناس از آنها بهره گرفته و بر این احساس خود غلبه کنند. برای آشنایی بیشتر با راه های تغییر دادن خود کلیک کنید.

📌آماده بودن

اولین قدم برای درمان ترس از شکست ، آمادگی برای شکست است. در واقع برای شروع هرکاری باید احتمالات مختلفی را در نظر بگیرید. این به معنی فکر کردن به صورت مداوم به شکست نیست. تنها باید این را بدانید که این سکه روی دیگری هم دارد که اسمش شکست است.

📌فاجعه سازی نکردن

برای غلبه بر ترس از شکست ، نباید فاجعه سازی کنید. در واقع سعی نکنید که شکست خود را بسیار بزرگ جلوه دهید. شکست تجربه ای است که برای هرکسی در زندگی پیش می‌آید. از طرفی هر شکستی نکته ای را به ما می‌آموزد. پس بهتر است شکست را بغرنج جلوه ندهید.

📌داشتن انتظارات واقع گرایانه از خود

زمانی که انتظارات منطقی و واقع بینانه ای از خود داشته باشید؛ احتمال شکست به حداقل رسیده و می‌توانید در مورد شرایط پیش آمده بهتر تر فکر کنید. دیدگاه درست در این مورد این است که هیچ فردی همواره در زندگی خود موفق نیست و همه افراد روزی شکست را تجربه می‌کنند. از این رو به خود فشار زیادی وارد نکنید.

📌هر شکست مقدمه پیروزی است

با خطور کردن ترس از شکست به این نکته فکر کنید وکه هر شکست مقدمه پیروزی بوده و احتمالا به زودی پیشرفتی را تجربه خواهید کرد. در واقع روند موفقیت در زندگی سینوسی است و با پستی بلندی های زیادی همراه است. بعد از شکست، تلاش خود را بیشتر کرده و خودباوری را در خود افزایش دهید.

📌خودباوری

گاهی افراد به این دلیل دچار ترس از شکست می‌شوند؛ که به خودشان باور ندارند. اما زمانی که مطمئن باشید که از پس کاری برمی‌آید؛ احتمال موفقیت بیشتر شده و ترس در وجودتان از بین می‌رود. برای افزایش خودباوری باید مهارت زیادی را کسب کرده و همچنین دانش خود را نیز بالا ببرید.

📌پیدا کردن عامل ترس

پیداکردن دلیل ترس از شکست نیز خود راهی برای غلبه بر آن است. بهتر است در ابتدا به این موضوع فکر کنید؛ که اصلا چرا از شکست خوردن می‌ترسید. می‌توانید از اشتباهات خود و دیگران در گذشته درس گرفته و دیگر آنها را تکرار نکنید.

📌رویارویی با ترس

برای درمان ترس از شکست با ترس خود مواجه شوید. برای مثال اگر از موفق شدن در کنکور می‌ترسید و اصلا تمایلی به حضور در آن ندارید؛ یکبار به طور امتحانی در آن شرکت کرده و خود را در آن موقعیت قرار دهید. زمانی که به صورت ناگهانی اینکار را می‌کنید؛ مغز دیگر زمانی برای ترسیدن ندارد.

سخن پایانی

از آنجایی که زندگی کردن همراه با ترس از شکست امکانپذیر نیست؛ افراد حتما باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. از طرفی علاوه بر راه هایی که در بالا به آنها اشاره شد؛ حتما از یک متخصص کمک گرفته و با روانشناس صحبت کنند. گاهی درمان دلایل این ترس منجر به برطرف شدن آن می‌شود که اینکار تنها با کمک مشاور امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از شکست می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره