خانوادهزوج و خانواده

اطاعت از والدین | 7 محدوده اطلاعات از والدین

اطاعت از والدین زمینه ساز تربیت فرزندان است. به طور کلی پدر و مادر نقش بسیار پر رنگی در تربیت فرزندان دارند. والدین هستند که شخصیت فرزند خود را می‌سازند و نیمی از آینده او را تشکیل می‌دهند. به جز تعداد محدودی از والدین، بقیه برای تربیت فرزندان خود وقت و انرژی بسیار زیادی را صرف کرده اند. به همین دلیل است که اطاعت از والدین جزو واجبات است. اما این اطاعت نباید مانع پیشرفت، تلاش و ترقی شما شود. به طور کل زمانی که والدین بچه دار می‌شوند؛ علاقه دارند تا فرزندانشان پیشرفت کنند.

اما سبک های تربیتی و فرزند پروری هستند که آینده فرزند را تامین می‌کند. والدینی که با سهل انگاری فرزندی نامناسب با عرف جامعه تحویل می‌دهد؛ و والدینی که با سخت گیری های بیش از اندازه، حق تجربه را از کودک می‌گیرد. نتیجتا این والدین هستند که با شیوه های تربیتی و سبک رفتاری؛ فرزندان خود را مجاب می‌کنند که از آنها اطاعت کنند یا خیر! جهت اطلاع از نحوه برخورد با فرزندان و حدود اطاعت از والدین از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اطاعت از والدین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اطاعت از والدین

اطاعت از والدین چیست؟

کودکان برای تربیت پذیری بهتر باید اطاعت از والدین را آموزش ببینند. زمانی که اطاعت از پدر و مادر وجود نداشته باشد؛ فرزندان از پندها، راهنمایی ها، آموزش ها، دستورهای مناسب و … پیروی نخواهند کرد. و تمامی قوانین را زیر پا می‌گذارند. زمانی که اطاعت از والدین وجود نداشته باشد؛ کودک با آداب و رسوم؛ عرف، خانواده و ارزش های خانه آشنا نخواهد شد. در واقع هر چیزی که باب میل خودش باشد را انجام می‌دهد و اهمیت نمی‌دهد که والدین چه چیزی را از او می‌خواهند و حتی به او آموزش می‌دهند.

بهترین راه جلب کودک برای اطاعت از والدین، ابراز عشق و علاقه است. زمانی که والدین عشق و محبت خود را به فرزندان خود آموزش دهند؛ صمیمیت بین آنها افزایش می‌یابد و فرمانبرداری اعضای خانواده از یکدیگر نیز شکل می‌گیرد. به همین دلیل است که تاکید بر سبک های فرزند پروری و شیوه تربیتی کودک بسیار است. کمک از روانشناس را در زمینه تربیت کودک فراموش نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

محدوده اطلاعات از والدین چقدر باشد؟

محدوده اطلاعات از والدین چقدر باشد؟

اطاعت از والدین همیشه باید به شیوه ای باشد که والدین و فرزندان از این قوانین راضی باشند. بسیاری از والدین هستند که با تعیین مرز ها، فرزندان خود را محدود می‌کنند و مانع پیشرفت آنها می‌شوند. در این بخش مقاله راجع به محدوده اطاعت از والدین توضیح داده ایم. که راحت تر متوجه شوید که در چه محدوده ای باید از والدین اطاعت کنید.

📌 به حریم شخصی نباید وارد شود

یکی از محدوده های اطاعت از والدین زمانی است که پدر و مادر حریم خصوصی برای فرزند خود ایجاد نکرده اند. متاسفانه تعدادی از والدین به حریم خصوصی و شخصی فرزندان خود اهمیت نمی‌دهند. و تصورشان این است که باید از هر چیز فرزند خود اطلاع داشته باشند. این والدین لزوما لایق اطاعت نیستند. هر فردی نیازمند حفظ حریم خصوصی خود است. زمانی که این حریم حفظ نشود؛ عصبانیت رخ می‌دهد. به همین دلیل همه تلاش خود را انجام دهید تا حریم خصوصیتان حفظ شود.

📌 منجلب به آسیب به من و اطرافیان نشود | اطاعت از والدین

اطاعت از والدین در صورتی منطقی است که به من و دیگران آسیب وارد نکند. برخی از والدین به پریشانی روانی مبتلا هستند، معتاد و مریض می‌باشند و توانایی تصمیم گیری درست ندارند. به همین دلیل اطاعت از والدین در این شرایط ضروری نیست. زمانی که آسیب های جدی با تصمیم گیری های والدین برای شما رخ می‌دهد؛ چع لزومی برای اطلاعت می‌باشد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

📌 اهداف زندگی و موفقیت ها

برای اطاعت از والدین باید پدر و مادر همسو با برنامه های خود داشته باشید. اینکه برخی از خانواده ها مانع پیشرفت و ترقی فرزندان خود می‌شوند؛ خوشایند نیست. هستند والدینی که فرزندشان تصمیم به تحصیل در رشته هنری دارد؛ اما اجازه نمی‌دهند و او را به رشته های دیگر می‌فرستند. در این شرایط باید علایق و استعدادهای خود را در نظر بگیرید تا به اهداف مشخص برسید.

📌 وظایف والدگری نباید جابجا شود | اطاعت از والدین

از دیگر مورد محدوده اطاعت از والدین زمانی است که والد وظایف خود را انجام نمی‌دهد. برای مثال شما فرزند اول خانه هستید و برادر کوچک تر از خود دارید. مادر شما وظیفه دارد که از فرزند کوچک خود مراقبت کند. اما به جای اینکه به مراقبت از فرزند بپردازد؛ از شما تقاضا دارد تا به برادر کوچک خود رسیدگی کنید. این وظیفه شما نیست که از برادر خود مراقبت کنید یا تمامی وظایف مادر را بر دوش بکشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

📌 همدردی و حفظ مرز ها

یکی از محدوده های اطاعت از والدین، حفظ مرز ها می‌باشد. والد و فرزند باید با یکدیگر همدردی داشته باشند. اما این همدردی همراه با حفظ مرز ها می‌باشد. منظور از همدردی این است؛ زمانی که مادر مریض است اشکالی ندارد که شما به تهیه غذا بپردازید. اما اینکه دائم وظایف مادر خود را انجام دهید، صحیح نیست.

📌 نباید باعث سرکوب نیازهای جوان و نوجوان باشید

نوجوانان و جوانان نیازهایی دارند که باید بر طرف شود. در صورتی که این نیاز ها بر طرف نشود؛ فرد با مشکل روبرو می‌شود. برخی از والدین هستند که این نیاز ها را با توهین و تحقیر سرکوب می‌کنند. و اجازه رفع نیاز به نوجوان نمی‌دهند. با این شرایط اطاعت از والدین دشوار و با محدودیت همراه است.

📌 والدی که از کتک و تحقیر دست نمی‌کشد | اطاعت از والدین

یکی از مهم ترین محدودیت های اطاعت از والدین، تحقیر و کتک است. زمانی که والد با فرزند خود به خوبی رفتار نکند، او را کتک بزند و دائم در حال تحقیر باشد؛ قطعا صمیمیت بین والد و فرزند ایجاد نخواهد شد. در این شرایط نیز اطاعت از والدین وجود نخواهد داشت و با مشکل روبرو می‌شود. اطاعت از والدین  زمانی رخ می‌دهد که رابطه والد و فرزند صمیمی و سرشار از محبت باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ اطاعت از والدین زمانی به خوبی رخ می‌دهد که روابط بین والد و فرزند به بهترین نحو باشد. در این شرایط نیز باید عشق و ابراز علاقه به نوجوان نشان داده شود تا متوجه میزان صمیمیت بین خود و پدر و مادر شود. در این زمینه حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. تا با راهنمایی های مناسب روابط خوبی با فرزندان خود شکل دهید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اطاعت از والدین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره