خانوادهزوج و خانواده

همسر مسئولیت پذیر | برخورد با همسر بی مسئولیت

همسر مسئولیت پذیر در زندگی مشترک می‌تواند باعث موفقیت و پیشرفت دو طرف شود. به طور کلی ویژگی مسئولیت پذیری یکی از ملزومات شروع و همچنین ادامه زندگی مشترک است که دو طرف باید آن را دارا باشند. در برخی موارد وقتی تنها یکی از طرفین مسئولیت کارها و مدیریت اوضاع را به دست می‌گیرد؛ طرف دیگر کاملا خود را از قید و بند کارها رها می‌کند. اما این شرایط به زودی باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. به همین دلیل زوجین باید در موارد مختلف با یکدیگر همکاری کرده و تمام وظایف و کارها را به عهده یک نفر نگذراند. از طرفی روحیه مسئولیت پذیری در جوانب دیگر زندگی نیز موثر است؛ به همین منظور افراد باید آن را درون خود تقویت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر مسئولیت پذیر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

همسر مسئولیت پذیر

همسر مسئولیت پذیر در پیشبرد امور خانواده و همچنین اوضاع، بسیار موثر است. گاهی فرد نه تنها به حل مشکلات کمک نکرده؛ بلکه آنها را پیچیده تر نیز می‌کند. از طرفی افراد در زندگی مشترک، علاوه بر وظایفی که در رابطه با همسر خود دارند؛ در مورد دیگران و همچنین زندگی اجتماعی خود نیز باید مسئولیت پذیر باشند. این مورد حتی معیار خوبی برای انتخاب همسر نیز هست. به همین دلیل افراد باید در زمان ازدواج به آن توجه داشته باشند.

فراموش نکنید که در زندگی مشترک، مسئولیت های افراد دوچندان شده و باید به مسائل بیشتری رسیدگی کنند. در این شرایط روحیه همدلی و کمک کردن به یکدیگر نیز بسیار مهم است. برای اطلاع از روش های رفتار با همسر کلیک کنید.

ویژگی های همسر مسئولیت پذیر

ویژگی های همسر مسئولیت پذیر

مسئولیت پذیری یک صفت کلی است که طیف وسیعی از رفتارها را در برمی‌گیرد. اما گاهی نشانه های همسر مسئولیت پذیر، بسیار بارز است و به راحتی می‌توان تاثیر آنها را در زندگی مشترک مشاهده کرد. اگر همسر شما نیز چنین رفتارهایی را در رابطه زناشویی انجام می‌دهد؛ می‌توانید از مسئولیت پذیری او اطمینان حاصل کرده و به او اعتماد کنید.

🔸مدیریت شرایط

همسر مسئولیت پذیر، توانایی بالایی در مدیریت شرایط و اوضاع دارد. او نه تنها در مورد مسائل مالی اعضای خانواده را حمایت می‌کند؛ بلکه در شرایط بحرانی نیز می‌تواند مشکلات را حل کرده و به اعضا کمک کند. چنین فردی همواره در شرایط مختلف فعال بوده و وظایف را به گردن شخص دیگری نمی‌اندازد. به برقراری نظم و انضباط کمک کرده و شرایط را به حالت قبل برمی‌گرداند.

🔸برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی

برقراری تعادل میان کار و تفریح نیز، یکی دیگر از ویژگی های همسر مسئولیت پذیر است. برخی تصور می‌کنند که کارکردن افراطی و بیش و از حد تنها به معنای مسئولیت پذیری و اهمیت دادن به خانواده است. اما اعضای خانواده به استراحت و تفر یح نیز نیاز دارند. افراد هوشمند به اندازه کافی کار کرده و در صورت لزوم زمانی را نیز به فعالیت های دیگر اختصاص می‌دهند. برای مثال برخی از همسران تمام وقت خود را بیرون از خانه گذرانده و هیچ اهمیتی به خانواده خود نمی‌دهند؛ از طرفی اینکار را فداکاری برای خانواده می‌دانند.

🔸کمک به همسر

یکی دیگر از ویژگی های همیر مسئولیت پذیر، کمک کردن به همسر است. برخی از افرادی که بیرون از منزل کار می‌کنند؛ دیگر اهمیتی به کارهای خانه نداده و آن را وظیفه دیگری می‌دانند. اما یک فرد مسئولیت پذیر، به این شکل رفتار نکرده و همواره در هر کاری مشارکت می‌کند. کمک کردن به همسر در امور مختلف به هیچ عنوان نشانه ضعف نبوده بلکه کاملا به معنای تعهد و سیاست مندی همسر است.

🔸برخورداری از سلامت روانی

افراد مسئولیت پذیر معمولا از سلامت روانی برخوردار هستند. چنین افرادی به این ویژگی در خود و همسر خود اهمیت داده و حتی در این مورد بسیار حساس هستند. همسر مسئولیت پذیر از مهارت های مختلفی در زندگی مشترک برخوردار بوده و می‌تواند به طور موثری واکنش نشان دهد. به طور کلی سلامت روان با ویژگی های شخصیتی مختلف مثل سلامت روان ارتباط داشته و بر روی یکدیگر تاثیر دارند.

پیامدهای مثبت همسر مسئولیت پذیر

قطعا داشتن همسر مسئولیت پذیر در زندگی مشترک باعث بهتر شدن شرایط و همچنین تحمل سختی کمتری می‌شود. افراد می‌توانند راحت تر به یکدیگر اعتماد کرده و زندگی را پیش ببرند. مسئولیت پذیری آثار فراوانی داشته و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند. این ویژگی موجب استحکام رابطه و همچنین آرامش در زندگی مشترک شده و زوجین را برای تلاش بیشتر و همدلی ترغیب می‌کند. وقتی افراد شاهد رفتارهای مناسب در همسر خود هستند؛ بیشتر از قبل با او احساس صمیمیت کرده و حتی احترام میان آنها نیز افزایش می‌یابد.

علت بی مسئولیتی برخی از همسران

از طرفی دیگر امروزه شاهد برخی از رفتارهای غیرمسئولانه در همسران هستیم. چنین افرادی نه تنها خود از عزت نفس کافی برخوردار نیستند؛ بلکه باعث بروز آسیب های روانی در همسر خود نیز می‌شوند. بی مسئولیتی به دلایل مختلفی در افراد بروز می‌کند که بخش زیادی از آن وابسته به تربیت و عوامل خانوادگی قبل از ازدواج است. حتی بعد از ازدواج نیز اگر افراد شاهد رفتارهای نامناسب در همسر خود باشند؛ تا حدی تلاش کرده و بعد از مدتی آنها نیز تحت تاثیر همسر خود قرار می‌گیرند. ویژگی های شخصیتی افراد نیز در شکل گیری این رفتارها بسیار موثر هستند. برای آشنایی با نشانه های افراد دمدمی مزاج کلیک کنید.

نحوه برخورد با همسر بی مسئولیت

برخورد با همسر مسئولیت پذیر

بسیاری از افراد در نحوه برخورد با همسر بی مسئولیت خود، دچار مشکلاتی هستند. این رفتارها بسیار آزاردهنده بوده و حتی گاهی منجر به جدایی و خیانت می‌شود. افراد باید در قدم اول علت این رفتارها را شناسایی کرده و در مرحله بعد در این زمینه اقدام کنند.

💠بالغانه رفتار کردن

بهتر است با همسر بی مسئولیت خود مانند یک یچه رفتار نکنید. برخی از افراد در چنین شرایطی نقش والد را به عهده گرفته و اختیار همه امور را از همسر خود می‌گیرند. در چنین شرایطی رفتارهای او شدید تر شده و بدتر از قبل عمل می‌کند. اگر همسرتان شروع به شکایت در مورد موضوعی می‌کند؛ سریعا کارهای او را انجام ندهید. بلکه به او نحوه برخورد موثر را آموخته و یا دلداری بدهید. برای اطلاع از تاثیرات تحقیر همسر کلیک کنید.

💠همسر مسئولیت پذیر | آینده نگری و فکر کردن به عواقب کارها

در صورت داشتن همسری بی مسئولیت، بهتر است آینده نگری کرده و عواقب رفتارها و کارها را نیز در نظر بگیرید. در این شرایط احتمالا وظایف بیشتری به عهده شما خواهد بود؛ به همین دلیل باید سنجیده و محتاطانه تر عمل کنید. اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید بهتر است به عواقب آن نیز فکر کنید.

💠تمرکز بر توانایی ها

به جای تمرکز کردن  بر نقاط ضعف همسر بی مسئولیت بهتر است بر توانایی های او تاکید کرده و او را با این روش تشویق کنید. گاهی برخی افراد در این شرایط تنها همسر را سرزنش کرده و حتی از توهین و تحقیر استفاده می‌کنند. اما با اینکار او نه تنها از رفتارهایش تغییری ایجاد نمی‌کند؛ بلکه شاید دست به لجبازی نیز بزند.

💠همسر مسئولیت پذیر | تقسیم وظایف

یکی دیگراز راهکارهای موثر برای برخورد با همسر بی مسئولیت، تقسیم وظایف است. بهتر است به او نیز کارهایی را واگذار کرده و به طور کلی او را از انجام امور سلب نکنید. تقسیم وظایف نه تنها فشار را بر اعضای دیگر کاهش می‌دهد بلکه باعث تقویت مسئولیت پذیری نیز در افراد می‌شود.

💠کمک گرفتن از روانشناس

مسولیت پذیری یکی از ویژگی های اخلاقی است که تا حدی می‌توان تقویت کرد. اینکار با کمک یک روانشناس امکانپذیر است. بهتر است در این زمینه، هر دو نفر از یک متخصص کمک گرفته و با یکدیگر همکاری کنند. تلاش های همسر و همچنین پایبندی به راهکارهایی که مشاور ارائه می‌دهد؛ تاحد زیادی در این مورد موثر هستند.

سخن پایانی

وجود همسر مسئولیت پذیر در رابطه زناشویی بسیار اهمیت دارد. از طرفی دیگر همسر بی مسئولیت می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی در رابطه زناشویی شود. به همین دلیل بهتر است علت بروز این رفتارها شناسایی کرده و از بروز آنها جلوگیری کنید. به طور کلی همراهی و همدلی زوجین با یکدیگر در این مورد بسیار موثر واقع می‌شود. از طرفی گاهی این مورد موثر نبوده و بهتر است افراد از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرند. روانشناس در این زمینه به افراد کمک می‌کند تا جوانب مختلف را در نظر گرفته و بهتر تصمیم گیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر مسئولیت پذیر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره